Permalänk
Medlem

Dammsugare, med eller utan påse?

Tja,

har tänkt köpa till päronen som jag för tillfället också bor hos en ny dammsugare och jag ville fråga om någon här på SweC skulle ha erfarenhet av att t.ex. använda en Dyson dammsugare utan påse.

Samt är det ens an smart ide att köpa en utan påse, är det ens bättre för naturen?

PS min mamma hatar damm.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Tja,

har tänkt köpa till päronen som jag för tillfället också bor hos en ny dammsugare och jag ville fråga om någon här på SweC skulle ha erfarenhet av att t.ex. använda en Dyson dammsugare utan påse.

Samt är det ens an smart ide att köpa en utan påse, är det ens bättre för naturen?

PS min mamma hatar damm.

Tror du det gör stor skillnad för naturen om en person använder några papperspåsar om året eller inte?

Permalänk
Medlem

Fick en dammsugare av mamma och pappa när jag flyttade hemifrån, det är någon Nilfisk med HEPA-filter vilket även tar bort dammet i utblåsningen från dammsugaren om jag inte är helt ute och cyklar.

Dammsugaren suger, rejält och jag är riktigt nöjd. Visst den låter som ett flygplan men det får mina grannar allt tåla.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Tror du det gör stor skillnad för naturen om en person använder några papperspåsar om året eller inte?

Och så tänker alla likadant så förbättrar vi vår miljö. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Och så tänker alla likadant så förbättrar vi vår miljö. xD

Kanske den dagen Kina och USA börja tänka i dom banorna.. innan är det bara svenskt fjanteri!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Och så tänker alla likadant så förbättrar vi vår miljö. xD

Precis som när man tänker att det är bättre o åka lite senare när trafiken lättat. Slår ju aldrig fel.

OnT: Dammsugare utan påsar brukar det vara lite kludd med att få rena oftast. Betydligt enklare med "filterpåsarna", papper ska det inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tror du det gör stor skillnad för naturen om en person använder några papperspåsar om året eller inte?

Jo det gör jag, var i Indien för 3 år sedan och där fanns det lika stora berg av plast såsom vi här i norden har av snö..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jo det gör jag, var i Indien för 3 år sedan och där fanns det lika stora berg av plast såsom vi här i norden har av snö..

Problemet är inte att människor använder några påsar om året. Problemet är att det finns för många människor. Enkel matte. Begränsad mängd material, variabelt antal människor. Ju fler vi blir som ska dela på kakan ju mindre bit får varje person.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Jo det gör jag, var i Indien för 3 år sedan och där fanns det lika stora berg av plast såsom vi här i norden har av snö..

Nu handlade det om din morsa, inte om hela indien.

Permalänk
Medlem

Har en påslös robotdammsugare , funkar men dammar lite vid tömning.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nu handlade det om din morsa, inte om hela indien.

aa men min mamma är ju inte den enda som använder så hursomhaver så blir det mycket plast..

samt gav jag ju bara ett litet exempel på att det finns plast.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Om jag ska gissa så kommer dammet från din potentiellt påslösa dammsugare hamna i en plastpåse när den ska tömmas...

Permalänk
Medlem

Du glömde en viktig detalj: Budget?
Är stor skillnad mot en billig och dyr dammsugare.
(Haft en flickvän som var"dammallergiker")

Finns ju alltid dammsugare med vattenfilter typ denna.

http://www.karcher.se/se/Produkter/Home__Garden/Dammsugare/Da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om jag ska gissa så kommer dammet från din potentiellt påslösa dammsugare hamna i en plastpåse när den ska tömmas...

jo men dammsugare med påse blir ju: 1 påse + 1 plastpåse = 2 påsar...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonB:

Du glömde en viktig detalj: Budget?
Är stor skillnad mot en billig och dyr dammsugare.
(Haft en flickvän som var"dammallergiker")

Finns ju alltid dammsugare med vattenfilter typ denna.

http://www.karcher.se/se/Produkter/Home__Garden/Dammsugare/Da...

nå hm det är lite oklart än, beroende på hur min höst ser ut.

är alltså arbetslös så har inte tillgång till en guldgruva men om man nu skall säga ett tal så mellan 2k-3k..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Om det inte är mycket plast i dammsugarpåsarna så tror jag inte att dom har värst stor miljöpåverkan. Då har nog dom flesta av oss annat att se över innan vi kommer till dammsugarpåsarna.

Permalänk
Medlem

Är inte fördelen med Dyson att det inte kommer ut damm när man damsuger ? *har ej provat*
I min vanliga Electrolux tycker jag det kommer ut luft med damm (altså några få partiklar).. det finns något filter men det är inte 100%.

Permalänk
Medlem

Ska kanske uttala mig för jag har ingen men tror dom där Dyson låter rätt illa(?).

Köpte själv en Miele för ett år sen som jag är väldigt nöjd med. Finns mycket att tänka på när man ska köpa dammsugare, en liten detalj jag uppskattar med min är t.ex. att alla hjul under är roterbara, dvs man kan flytta den i vilken riktning som helst med en lätt knuff. En annan liten detalj att ev. beakta är rörets utformning, en del av Electrolux rör är inte runda utan ovala, vilket gör att 3:e-parts munstycken inte passar eller kräver en "adapter" som är lite klumpig. ...ja herregud vad jag läser på ibland innan köp, sjukligt, å allt blir så dyrt i slutändan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Ska kanske uttala mig för jag har ingen men tror dom där Dyson låter rätt illa(?).

Köpte själv en Miele för ett år sen som jag är väldigt nöjd med. Finns mycket att tänka på när man ska köpa dammsugare, en liten detalj jag uppskattar med min är t.ex. att alla hjul under är roterbara, dvs man kan flytta den i vilken riktning som helst med en lätt knuff. En annan liten detalj att ev. beakta är rörets utformning, en del av Electrolux rör är inte runda utan ovala, vilket gör att 3:e-parts munstycken inte passar eller kräver en "adapter" som är lite klumpig. ...ja herregud vad jag läser på ibland innan köp, sjukligt, å allt blir så dyrt i slutändan...

Om alla ändå gjorde som du. Finns ju galet mycket folk som köper kinaskit om och om igen.
Har också en miele som jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Sen när blev papper miljöovänligt?? En papperspåse skadar inte naturen, och vi har överdrivet med timmer i Sverige. Mer än vi haft på väldigt länge faktiskt. Nä, skall man tänka på naturen skall man nog tänka på andra onödiga saker. Att slippa filter är nog bara en praktiskt sak. man slipper köpa dem Tex MEN man måste tvätta ur kärlet där skräpet sammlas = kemikalier = onyttigt för naturen

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vi kör också Miele och det har fungerat riktigt bra. Har även hört att påslösa dammsugare aldrig kan bli lika rena jämfört med påsdammsugare, kanske något att tänka på!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sen när blev papper miljöovänligt?? En papperspåse skadar inte naturen, och vi har överdrivet med timmer i Sverige. Mer än vi haft på väldigt länge faktiskt. Nä, skall man tänka på naturen skall man nog tänka på andra onödiga saker. Att slippa filter är nog bara en praktiskt sak. man slipper köpa dem Tex MEN man måste tvätta ur kärlet där skräpet sammlas = kemikalier = onyttigt för naturen

Jag antar att träd växer på några minuter? Så länge hempa är så ovanligt som det är idag pga idiotiska regler så ja papper är miljöovänligt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har en påslös dammsugare till korridoren då det sparar oss ganska mycket pengar på att inte köpa påsar.
En billig en från netonnet, som funkar bra men måste tömmas ganska ofta då plast etc sätter igen insuget snabbt. Dammpartiklar fastnar i ett "skumgummi"filter som får vädras/bankas lite då och då.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag plusettar Miele. Den funkar kalas såhär efter snart fem år. Föräldrarnas är väl en sju-åtta år nu och lika bra den.

Jag tror vi är inne på vår tredje påse eller så på fem år nu.. Nästan full. Bara 56 kvadrat att dammsuga så det blir inte så våldsamt mycket. Den fyller påsarna bra också.

Vad gäller miljöpåverkan och svenskt fjanteri så är en stor anleding till att det ser ut som det gör på många ställen i utvecklingsländer dels att de producerar vårt skit dels att de vill ha det som oss = ännu mer skit ska produceras. Hade vi föregått med gott exempel lite tidigare hade situationen förmodligen inte varit fullt så illa. De gör inte som vi säger att de ska göra, de gör som vi gör. Precis som alla andra människor.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Tror du det gör stor skillnad för naturen om en person använder några papperspåsar om året eller inte?

nej, men om en miljon gör det.

Permalänk
Medlem

Vi har en robotdammsugare från iRobot som går dagligen. Den har ingen påse så vid tömning så dammar det en del. Tack vare att de är påslösa så får man alltid ta och borsta av/blåsa av motorfiltret för att hålla det rent.
Vi har även en "Vanlig" Electrolux med påse, och kan absolut rekommendera det över en påslös. Om man bortser från miljösynpunkt så är en påslös (Överlag) mer högljudade, svårare att hålla rena, just med behållaren etc. Sen ifall det är problem med astma/allergi så håller en påslös dammsugare inte lika "tätt" när den står i ett hörn
Så kör på en påsdammsugare och gärna en som har HEPA filter om det just finns allergi eller astma.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Hm, intressant allting pekar mot en med påse, undrar varför det har hype:ats så mycket om sådana utan påse..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Hm, intressant allting pekar mot en med påse, undrar varför det har hype:ats så mycket om sådana utan påse..

har det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

har det?

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du haft turen o undvikit all reklamen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Jag antar att träd växer på några minuter? Så länge hempa är så ovanligt som det är idag pga idiotiska regler så ja papper är miljöovänligt.

Det växer mer träd i Sverige än vad som tas ner.

Skickades från m.sweclockers.com