Billig ESXi? server för hemmalabb

Permalänk

Billig ESXi? server för hemmalabb

Vad ska man kika på för server om man vill komma billigt undan?
Jag vill ha en ESXi server för att kunna labba lite med Windows server 2012. Vill testa sätta upp t.ex SCCM, WSUS Exchange etc..
Även labba lite med AD och DNS osv.
Behöver även köra några win 7/8 klienter.
Men eftersom det mest är för att latcha/labba lite så är ja inte så pepp på att betala så mycket pengar
Då ja vill få plats med en virtuella burkar så behövs ju en del RAM.

Någon som har tips på en billig server man snika åt sig?
Eller bygger man ihop en billig variant själv?

Permalänk

Det beror på om 16GB ram räcker eller om du behöver 32GB.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av AquaRelliux:

Det beror på om 16GB ram räcker eller om du behöver 32GB.

Hade ju vart nice och ha möjligheten att utöka till 32GB men inser ju själv att det givetvis blir dyrare då. Men initialt borde 16GB räcka.

Permalänk
Skrivet av wixer:

Hade ju vart nice och ha möjligheten att utöka till 32GB men inser ju själv att det givetvis blir dyrare då. Men initialt borde 16GB räcka.

Om du ska ha möjlighet till 32GB behöver du minst ett micro atx moderkort samt en Xeon cpu om du ska bygga en riktig server. Annars kan du alltid bygga en server av vanliga dekstop komponenter för mycket lägre pris. Kolla min sign det är typ den billigaste Xeon platformen man kan köpa som klarar av 32GB ram med en vettig cpu. Kostar ca 8000kr med alla komponenter och en rymlig SSD

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Okej ja den servern verkar ju trevlig AquaRelliux. Dock är 8000:- lite för mycket pengar i min värld för en "liten labbdator". Hade tänkt mig några laxar mindre

Permalänk
Medlem

Om ändamålet är labb så är väl ECC rätt onödigt? tänker att det i sig drar upp priset med en hel del ..

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

Om du nöjer dig med 16GB RAM så kikat på HP microservern?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Kör en INTEL NUC med Windows 10 och Hyper-V. Kör Windows Server 2012R2 SCCM, MDT , AD osv fungerar bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om det bara är labb och inget du tänker lasta hårt, plus att du kan nöja dig med 16GB? Skulle jag titta på en Intel NUC med en i5 cpu och till det en 500GB SSD. Alternativet är en 250GB SSD i NUCen och en extern USB3 disk för lagring.

jag kör så på min labserver och det fungerar skitbra.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Shuttle SH67H3, i7 2600 och 16GB ram 1333Mhz. Fungerar bra men det kostade lite. Ett bra tips är att om du ska bygga ihop med desktop varianter så kolla ESXi stöd innan. Jag hade problem med det inbyggda nätverkskortet så jag fick installera drivisarna manuellt.

Här har vi 2 builds som är relativt billiga
http://thehomeserverblog.com/esxi/esxi-5-0-amd-whitebox-serve...
http://thehomeserverblog.com/esxi/esxi-5-0-amd-whitebox-serve...

Permalänk
Medlem

Testar lite med Windows Server 2012 på en Athlon X2 5600+ med 4GB RAM. Rullar på. Man behöver väl inte överdriva för en labmiljö?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Segge:

Om du nöjer dig med 16GB RAM så kikat på HP microservern?

Ja har kikat på den.. Om ja fattat det hela rätt behöver man köpa till RAM + HDD till den?
Om det är https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microserver-gen8-entry

Skrivet av Oneone:

Kör en INTEL NUC med Windows 10 och Hyper-V. Kör Windows Server 2012R2 SCCM, MDT , AD osv fungerar bra

Intressant ska kika på det!

Skrivet av robbankentor:

Om det bara är labb och inget du tänker lasta hårt, plus att du kan nöja dig med 16GB? Skulle jag titta på en Intel NUC med en i5 cpu och till det en 500GB SSD. Alternativet är en 250GB SSD i NUCen och en extern USB3 disk för lagring.
jag kör så på min labserver och det fungerar skitbra.

Ja det verkar helt klart intressant.. Smidig formfaktor med.

Skrivet av Kibstah:

Jag kör med en Shuttle SH67H3, i7 2600 och 16GB ram 1333Mhz. Fungerar bra men det kostade lite. Ett bra tips är att om du ska bygga ihop med desktop varianter så kolla ESXi stöd innan. Jag hade problem med det inbyggda nätverkskortet så jag fick installera drivisarna manuellt.

Här har vi 2 builds som är relativt billiga
http://thehomeserverblog.com/esxi/esxi-5-0-amd-whitebox-serve...
http://thehomeserverblog.com/esxi/esxi-5-0-amd-whitebox-serve...

Okej nice.. ja ja har förstått att man bör kika på det när det gäller ESXi.. Verkar ju även som att det spelar roll hur många CPUer man har kontra vad licenserna gäller för?

De ja kör virtuella burkar på idag är min vanliga desktop med en Intel i5 750 och 12 GB ram. Där använder jag Hyper-V på Windows 8.1. Men jag vill ju som sagt ha en dedikerad burk till detta.

Permalänk

Absolut inte.. Men om man vill använda t.ex. 2 st windows server 2012 + exchange server och kanske nått mer behöver man lite extra RAM i burken och kanske inte den tröttaste processorn.. Då är 4GB för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Okej nice.. ja ja har förstått att man bör kika på det när det gäller ESXi.. Verkar ju även som att det spelar roll hur många CPUer man har kontra vad licenserna gäller för?

De ja kör virtuella burkar på idag är min vanliga desktop med en Intel i5 750 och 12 GB ram. Där använder jag Hyper-V på Windows 8.1. Men jag vill ju som sagt ha en dedikerad burk till detta.

Har för mig att gratisversionen tillåter 2 fysiska CPUer och max 32GB ram. sedan kostar det om man vill ha mer ramminne/cpu. Men jag har säkert fel. Det var länge sedan jag använde mig av ESXi.

Permalänk

Hur aktuella är de buildsen? Artiklarna är från 2013.. Kan tänka mig att det är svårt att få tag i just de produkterna.. Men det bör väl finnas likvärdiga runt samma pris?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska skippa ESXi och titta på Hyper-v eller xenserver.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

tipsar om att kika på begagnade servrar från ex. eBay. Om det är för labbändamål är det utmärkt.
Det finns även billigt ECC-ram på ebay.

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Tycker du ska skippa ESXi och titta på Hyper-v eller xenserver.

Ja ESXi behöver inte va skrivit i sten. Det är mest att ja inte använt det så mycket och hört en del gott om det.
Använder ju som sagt Hyper-v idag på min vanliga dator.. På jobbet använder vi en del Xen prylar. Xencenter, Citrix studio, Xendesktop m.m
De driftas på Xenserver. Så kanske är nice att lära sig det

Så ja kan absolut tänka mig t.ex xenserver

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Ja ESXi behöver inte va skrivit i sten. Det är mest att ja inte använt det så mycket och hört en del gott om det.
Använder ju som sagt Hyper-v idag på min vanliga dator.. På jobbet använder vi en del Xen prylar. Xencenter, Citrix studio, Xendesktop m.m
De driftas på Xenserver. Så kanske är nice att lära sig det

Så ja kan absolut tänka mig t.ex xenserver

Det finns mycket gott att säga om ESXi, men jag tror inte på vmware i framtiden. det är KVM, Xen och framförallt Hyper-v som kommer vinna. Flera stora lämnar vmware och
För någon vecka sen gav EMCs aktieägare, EMCs styrelse rådet att sälja vmware .

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Det finns mycket gott att säga om ESXi, men jag tror inte på vmware i framtiden. det är KVM, Xen och framförallt Hyper-v som kommer vinna. Flera stora lämnar vmware och
För någon vecka sen gav EMCs aktieägare, EMCs styrelse rådet att sälja vmware .

Okej intressant. Ja frgan är vad framtiden har i sitt sköte Tycker inte man hör att folk använder sig av Hyper-v. i min värld hör man mest Vmware och Citrix.. Men det behöver ju inte va någon sanning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Okej intressant. Ja frgan är vad framtiden har i sitt sköte Tycker inte man hör att folk använder sig av Hyper-v. i min värld hör man mest Vmware och Citrix.. Men det behöver ju inte va någon sanning..

Helt sant dom flesta kör Esxi nu, men det börjar sakta vända. en av vmwares stora partner Nutanix är inte längre riktigt vän med vmware utan jobbar med KVM. Många stora Outsourcingföretag är på väg bort från vmware. nästan alla stora som amazon, rackspace osv kör på xen eller xenserver. Microsoft Azuer och office 365 körs på hyper-v. en stor anledning till att det inte är så många som kör Hyper-v. Är att det inte fungerar superbra med os äldre än windows 2012.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Helt sant dom flesta kör Esxi nu, men det börjar sakta vända. en av vmwares stora partner Nutanix är inte längre riktigt vän med vmware utan jobbar med KVM. Många stora Outsourcingföretag är på väg bort från vmware. nästan alla stora som amazon, rackspace osv kör på xen eller xenserver. Microsoft Azuer och office 365 körs på hyper-v. en stor anledning till att det inte är så många som kör Hyper-v. Är att det inte fungerar superbra med os äldre än windows 2012.

Hmm man kanske skulle satsa på Xenserver ändå.. Har dock ingen aning vad Xenserver gillar för komponenter.. Men man får väl testa det där dom kallar Google..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Hmm man kanske skulle satsa på Xenserver ändå.. Har dock ingen aning vad Xenserver gillar för komponenter.. Men man får väl testa det där dom kallar Google..

Xenserver funkar med det mesta du kan köra Linux på men CPU måste ha virtualization stöd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Allt man sätter upp nuförtiden är vmware produkter
För att inte tala om tillsammans med veeam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Ja har kikat på den.. Om ja fattat det hela rätt behöver man köpa till RAM + HDD till den?
Om det är https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microserver-gen8-entry

Jepp, sen finns andra varianter med mer minne och kraftigare CPU men drar iväg rätt mycket i pris, blir nog billigare att uppgradera själv.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Skrivet av Segge:

Jepp, sen finns andra varianter med mer minne och kraftigare CPU men drar iväg rätt mycket i pris, blir nog billigare att uppgradera själv.

Okej, kikade lite och det verkar ju vara UDIMM 1333 MHz minnen till den. Dom va rätt dyra..

Permalänk

Jag säljer tre olika ESXI-burkar. ESXI installerad på alla.

http://www.sweclockers.com/marknad/114098-macbook-radeon-6990...

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av wixer:

Ja har kikat på den.. Om ja fattat det hela rätt behöver man köpa till RAM + HDD till den?
Om det är https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microserver-gen8-entry
...

Dock har de precis höjt priset på den till 2488 kronor, så inte lika prisvärd längre.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

Personligen röstar jag på en NUC av någon variant. Som någon annan skrev: köp till en SSD och/eller en hårddisk för lagring.

Jag kör en mindre kraftfull variant med en i3 samt 4gb ram. Den används som bl.a filserver, plex server samt "labb server" för småprojekt. Riktigt nöjd med en måste jag säga. Bästa datorköp jag gjort

Angående ESXi: Behöver du verkligen fullständiga virtuella OS? Om det är bara virtuella maskiner för att köra olika applikationer, så är docker ett sjukt bra alternativ till det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Allt man sätter upp nuförtiden är vmware produkter
För att inte tala om tillsammans med veeam.

Det är inte riktigt sant dom flesta Outsourceing förtagen är på väg att lämna vmware och går mot hyper-v. det kommer ta lite tid men hyper-v kommer vinna.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700