Öppen Fiber - Vilken leverantör ska jag välja?

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Först och främst, ni som kritiserat leverantörer om nertid - har ni haft fiber då eller ADSL / xDSL? Nertid över telefonlinan är ju rätt vanligt förekommande.

[*]Bahnhof är mest rekommenderad men kan ha ev. routing-problem, dock stabila och snabba.

Oavsett vilken leverantör man väljer så hänger det nog mer på stadsnätet än ISP'n...

Jag har läst om Bahnhofs routing-problem men jag har inte märkt av dem nånting. Kan till och med spela starcraft 2 på den koreanska servern utan att jag märker av någon vidare lagg. Kanske säger mer om mina SC2-skills än routing-problem dock..

Permalänk
Avstängd

Det är ju några månader kvar så vänta och se. Bredband2 vet jag inget om, känner ingen som har det så jag skulle valt den som har bäst erbjudande av bahnhof och Telia.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Du har ingen möjlighet att fortsätta använda Bredbandsbolaget som din leverantör?
Jag sitter faktiskt i en liknande sits och måste säga att Bredbandsbolaget via fiber har faktiskt fungerat fantastiskt bra sen jag började använda dem runt -00 eller om det är -01.
Dock kommer jag att försöka hålla ögonen öppna efter eventuella erbjudanden och även kontakta Bredbandsbolaget för att höra om de tänker gå den "extra kilometern" för att behålla en kund sen över tio år tillbaka.
Kanske skulle ta kontakt med varje ISP för sig för att även se om de kan göra något extra för att locka över just mig, utöver standarderbjudanden som de har.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du har ingen möjlighet att fortsätta använda Bredbandsbolaget som din leverantör?
Jag sitter faktiskt i en liknande sits och måste säga att Bredbandsbolaget via fiber har faktiskt fungerat fantastiskt bra sen jag började använda dem runt -00 eller om det är -01.
Dock kommer jag att försöka hålla ögonen öppna efter eventuella erbjudanden och även kontakta Bredbandsbolaget för att höra om de tänker gå den "extra kilometern" för att behålla en kund sen över tio år tillbaka.
Kanske skulle ta kontakt med varje ISP för sig för att även se om de kan göra något extra för att locka över just mig, utöver standarderbjudanden som de har.

Nej tyvärr inte :/ Alla tillgängliga leverantörer är listade på http://www.oppenfiber.se och BBB finns inte med i dagsläget iaf.

Men eftersom det är "öppet" antar jag att om de vill vara med så får de så får se om några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Bahnhof är helt klart på min pluslista av val om man säger så. Dock är jag lite skeptisk då de inte skriver ut priser för sina tjänster / extratjänster på hemsidan utan att man måste fylla i ort eller postnummer (och då jag ej har Fiber idag kan jag inte få upp några priser).

Men ja, integriteten är helt klart ett plus, men hur är de som företag och hur är deras tjänst? Bra hastighet vs. utlovad hastighet? Bra pris? Kundtjänst, snabba och tekniskt kunniga att lösa ev. problem som kan uppstå osv?

Har 100/10 via fiber med Bahnhof och betalar runt 250:-/mån
dom e inte billigast, men bra.

Har du provat att titta på t ex bredbandsväljaren.se för att se priser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Bahnhof!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

haft Bahnhof 100/100 i 4 år via mitt öppna stadsnät, är skit nöjd!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag själv bor i Kalmar och nyligen fått indraget öppen fiber i min villa. Då jag hade bindningstid kvar på mitt BBB-ADSL så har jag inte behövt välja förrän nu. Det skiljer inte mycket i pris mellan tjänsterna, Bredband2 och Universal TC på 379 och övriga runt 395-399. Vad ska man då välja?
Alternativen känns som Bahnhof eller någon av de 20 kronor billigare. Jag är dock klart beredd att betala 20 kr i månaden för ett bättre avtal (tänker på det runtomkring mer än hastigheten).

Så framkommit något, har TS valt?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Testar att sparka igång denna tråden innan jag skapar en ny

Ska flytta till Halmstad och kommer ha tillgång till stadsnätet. Har tittat på 100/10 på några olika ställen men är det någon som har några förslag? (Vill gärna ha statisk IP)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Är öppen fiber samma sak som stadsnät?

I teorin är det så att varje kund/lägenhet kan välja leverantör helt fritt om man har stadsnät, men dom beskeden jag har fått efter att ha kollat upp detta så är det inte så i verkligheten.

Alla internet leverantörer som jag har pratat med har först nekat men har sedan efter påtryckningar sagt att dom kan rent tekniskt ansluta enskilda lägenheter via öppen fiber/stadsnät men gör det inte pgr av marknadsmässiga skäl ( läs ekonomiska ).

Det verkar finnas en kartell liknande verksamhet på svenska marknaden för stadsnät/öppen fiber. Man vill inte ansluta enskilda lägenheter där en annan leverantör redan har gruppanslutningsavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Testar att sparka igång denna tråden innan jag skapar en ny

Ska flytta till Halmstad och kommer ha tillgång till stadsnätet. Har tittat på 100/10 på några olika ställen men är det någon som har några förslag? (Vill gärna ha statisk IP)

Är inte någon som erbjuder statisktip i stadsnät vad jag vet men det är väldigt sällan ip adressen ändras.
Jag kör med bredband2 och är väldigt nöjd med det.
Väljer du banhof så får du ett internip om du inte specifikt ber om att du vill ha ett eget ipnummer.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är inte någon som erbjuder statisktip i stadsnät vad jag vet men det är väldigt sällan ip adressen ändras.
Jag kör med bredband2 och är väldigt nöjd med det.
Väljer du banhof så får du ett internip om du inte specifikt ber om att du vill ha ett eget ipnummer.

Är detta verkligen sant?

Fick detta som svar på ett mail.

Citat:

Tack för ditt mail!

Vi har tyvärr ingen möjlighet att erbjuda fast IP till våra privatkunder inom detta nät.

Återkom gärna vid fler funderingar.
Ha en underbar dag!

Permalänk
Medlem

Bytte till bahnhof för nån månad sedan och det har fungerat bra, MEN.

Använder dom 2 ip adresserna som man får (ata + fw)
Skulle byta fw hemma och efter bytet upptäcker att jag inte får någon ipadress på nya brandväggen(gamla avstängd)
~1.5h i kö för att komma fram till kundservice och får då veta att leastiden är 24h, det är ju helt järndött spec med tanke på att det tar 1.5h att komma fram till supporten och få macadresserna rensade (vilket iof gick på 3min EFTER 1.5h KÖANDE)

Sen om det sitter i stadsnätet eller hos isp:n vet jag inte, men ur ett kundperspektiv är det helt bedrövligt( vet att man kan clona macadresser )

/f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Kommer få öppen fiber i juni, vilken leverantör ska jag välja?

De jag väljer mellan: Banhof, Net at Once, Bredband 2, Telia och Alltele.

Är ingen stor användare med lillgrabben spelar dator online

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fring:

Bytte till bahnhof för nån månad sedan och det har fungerat bra, MEN.

Använder dom 2 ip adresserna som man får (ata + fw)
Skulle byta fw hemma och efter bytet upptäcker att jag inte får någon ipadress på nya brandväggen(gamla avstängd)
~1.5h i kö för att komma fram till kundservice och får då veta att leastiden är 24h, det är ju helt järndött spec med tanke på att det tar 1.5h att komma fram till supporten och få macadresserna rensade (vilket iof gick på 3min EFTER 1.5h KÖANDE)

Sen om det sitter i stadsnätet eller hos isp:n vet jag inte, men ur ett kundperspektiv är det helt bedrövligt( vet att man kan clona macadresser )

/f

Nu är det iofs ganska länge sedan du skrev posten, men du kan logga in på http://dhcp.bahnhof.se/ och själv låsa ditt ip till en annan mac adress, om du tex bytt router, dator etc

Skrivet av Bilvard:

De jag väljer mellan: Banhof, Net at Once, Bredband 2, Telia och Alltele.

Är ingen stor användare med lillgrabben spelar dator online

Är det online spel som är prio 1 ? Då skulle jag kört på Telia.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Fick hem ett brev från Telia om att dem ska installera öppen fiber i villaområdet där jag bor.
Givetvis ska man hoppa på tåget, men har en undran..

Kan man välja olika operatörer till bredbandet, tvn och telefonin (om man nu vill ha telefon)?
Eller måste man köpa allt via en och samma operatör?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chew:

Fick hem ett brev från Telia om att dem ska installera öppen fiber i villaområdet där jag bor.
Givetvis ska man hoppa på tåget, men har en undran..

Kan man välja olika operatörer till bredbandet, tvn och telefonin (om man nu vill ha telefon)?
Eller måste man köpa allt via en och samma operatör?

I de allra flesta fall, ja. Men det kan skilja lite beroende på vad som finns i ert nät.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I de allra flesta fall, ja. Men det kan skilja lite beroende på vad som finns i ert nät.

Utveckla gärna "beroende på vad som finns i ert nät"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chew:

Utveckla gärna "beroende på vad som finns i ert nät"

Det finns ingen standarduppsättning med tjänster som är tillgängliga i ett öppet nät. Så det beror på vad du faktiskt har att välja på där du bor. Finns det inga oberoende aktörer som erbjuder telefoni utan alla vill bundla det med bredbandet, ja då är det så det blir.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns ingen standarduppsättning med tjänster som är tillgängliga i ett öppet nät. Så det beror på vad du faktiskt har att välja på där du bor. Finns det inga oberoende aktörer som erbjuder telefoni utan alla vill bundla det med bredbandet, ja då är det så det blir.

aha, på så vis. Tackar.
får hoppas på det bästa då. Men helt omöjligt är det alltså inte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chew:

aha, på så vis. Tackar.
får hoppas på det bästa då. Men helt omöjligt är det alltså inte

Det är ju olika typer av tjänster. Själva uppkopplingen är ju mer av infrastruktur, dvs när du väljer uppkoppling så köper du rätten att skicka data med en viss hastighet upp och ner från Internet. TV och telefoni är innehåll som du använder uppkopplingen för att skicka. När det gäller innehållet så gäller det alltså mest att hitta en leverantör som kan leverera det som du vill ha.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade bredband2 under ett års tid, fungerade perfekt, inget strul alls. Rekommenderas (Y)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chew:

Fick hem ett brev från Telia om att dem ska installera öppen fiber i villaområdet där jag bor.
Givetvis ska man hoppa på tåget, men har en undran..

Kan man välja olika operatörer till bredbandet, tvn och telefonin (om man nu vill ha telefon)?
Eller måste man köpa allt via en och samma operatör?

Öppen fiber systemet ger möjlighet till olika operatörer för respektive tjänst, dessutom går det ju att köra tele och tv via internetanslutningen också om man vill det, tex tele via Skype och tv via Magine.

Skrivet av giplet:

Det finns ingen standarduppsättning med tjänster som är tillgängliga i ett öppet nät. Så det beror på vad du faktiskt har att välja på där du bor. Finns det inga oberoende aktörer som erbjuder telefoni utan alla vill bundla det med bredbandet, ja då är det så det blir.

Öppen fiber är ett specifikt system
http://www.oppenfiber.se/oppen-fiber.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.