Permalänk
Medlem

Val av TV (Sony)

Tjena Clockers!

Behöver inskaffa en ny tv och funderar mellan 3st modeller från Sony. Det som är viktigast är bildkvaliteten och "input lag". Vad skiljer dessa 3 bildmässigt? W755 är dyrast men är 55" och saknar 3d(som jag inte bryr mig om), sedan kommer W955 som är 55" och har 3d och sist W605 som är 60" och saknar 3d.

Något måste rättfärdiga priset på W755 men jag kan inte hitta någon riktig review, uppskattar all hjälp!

Sony Bravia KDL-55W755C
55"
11 995kr
Inge 3D
Sony Bravia KDL-55W955BBAE
55"
10 990kr
3D
Sony Bravia KDL-60W605B
60"
9900kr
Inge 3D

--------------------------------------------------------------UPPDATERING---------------------------------------------------------

Blev en annan TV, Sony KDL-55W805C. Det är alltså det näst högsta segmentet(more or less) av 2015 burkarna som jag förstått det. Hann kolla lite på den innan jag for till jobbet, bilden och svärtan ser utmärkt ut direkt ur lådan, ska dock pilla lite mer när jag kommer hem. Redig metallram tillskillnad från fjolårets modell, menyerna upplevs ganska rappa av det jag testat hittlis likväl.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Alla 3 verkar vara årets modeller vilket gör att jag inte har så bra koll på läget eftersom det inte har hunnit komma ut så många recensioner än.

Om du istället kan tänka dig fjolårets modeller så kan jag sammanfatta de såhär:
Input lag är alla W-serier i toppklass. Gällande bildkvalité så hade W9-serien sämre paneler än övriga, ironiskt nog med tanke på att det är den dyraste serien.

Kontentan är att jag rekommenderar valfri TV ur Sonys 2014 års modeller i serierna W6, W7 eller W8. De är förmodligen även lite billigare än de du länkade.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

@Casgar:

Jag hoppar på det här lite sent. Är så otroligt dåligt insatt i TV-apparater.
När du säger W8 - förstår jag det rätt som att serienumret då är (tum)(serie)modell?
Ex nedan:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W805BBN/so...

I övrigt då - den tvn.. är den något att ha skulle du säga?

Permalänk
Bildexpert 📺

W = Full HD-modell
Siffran efter W är produktserie. 6 = mellan/snikbudget. 9 = top of the line.
Bokstaven efter siffrorna är för Sony årsmodell. B = 2014 och C = 2015.

Den viktigaste skillnaden kan vara vilken panel som sitter i apparaten. Sony växlar mellan VA och IPS och generellt har deras VA-modeller imponerat mer på mig än deras IPS-modeller. Jag har heller inte sett W-modellerna mycket, däremot X-modellerna (Ultra HD) som jag installerat och kalibrerat ett par stycken.

Tyvärr finns det inget sätt annat än Google och tester som avslöjar vilken typ av panel det är.

Permalänk
Skrivet av ante9224:

Tjena Clockers!

Behöver inskaffa en ny tv och funderar mellan 3st modeller från Sony. Det som är viktigast är bildkvaliteten och "input lag". Vad skiljer dessa 3 bildmässigt? W755 är dyrast men är 55" och saknar 3d(som jag inte bryr mig om), sedan kommer W955 som är 55" och har 3d och sist W605 som är 60" och saknar 3d.

Något måste rättfärdiga priset på W755 men jag kan inte hitta någon riktig review, uppskattar all hjälp!

Sony Bravia KDL-55W755C
55"
11 995kr
Inge 3D
Sony Bravia KDL-55W955BBAE
55"
10 990kr
3D
Sony Bravia KDL-60W605B
60"
9900kr
Inge 3D

Vet ingenting om de apparaterna som du länkar men kan varmt rekommendera en äldre (2014) års modell :

SONY W705

Dock lite mindre storlek än vad du verkar önska.

Du kommer ner i pris och de fungerar mycket bra med god bildkvalite och mycket låg input lag. Har själv en 32 tums.

Kan också rekommendera denna tråden : Lista över TV-apparater för HC-gamern

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av picklejam:

@Casgar:

Jag hoppar på det här lite sent. Är så otroligt dåligt insatt i TV-apparater.
När du säger W8 - förstår jag det rätt som att serienumret då är (tum)(serie)modell?
Ex nedan:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W805BBN/so...

I övrigt då - den tvn.. är den något att ha skulle du säga?

På första frågan så förklarade Laxpudding namngivningen ganska bra.

Angående TVn så är det precis den som jag skulle rekommendera till vänner och bekanta ifall de var ute efter en ny apparat, speciellt om de har tänkt spela på den.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Casgar:

På första frågan så förklarade Laxpudding namngivningen ganska bra.

Angående TVn så är det precis den som jag skulle rekommendera till vänner och bekanta ifall de var ute efter en ny apparat, speciellt om de har tänkt spela på den.

Kan intyga att den är riktigt bra. Har iofs endast spelat med ps3:an än så länge, men det har den gjort bra. Filmer funkar också bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är hyfsat inställd på 55w755c, vet någon om det är va eller ips? Känner mig kluven, ips har alltid varit självklart för dess färger och betraktningsvinklar men många verkar föredra va för svärtan.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

Tack för all hjälp

Till och börja med får jag tacka för all hjälp och förklaringar hittills - särskilt tack till @Casgar och @Laxpudding.

Eftersom vi verkade vara i alla fall 2 i samma situation som behövde ny tv så hittade jag:
http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W955BBAE...
Eftersom jag är rätt rutten på området i övrigt är det nog mest reasniffning jag duger till
Gäller till på söndag. Om jag förstått det rätt så borde det vara en marginellt mer påkostad variant av den jag länkade till ett lägre pris.

Hade egentligen tänkt avvakta och annars åka ner och köpa den jag länkade på måndag (mest för att se om det var några nya erbjudanden på g) men det kanske får bli en beställning i helgen om inte annat. Måste bara kolla vad electroworld är för pajjsare

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av picklejam:

Till och börja med får jag tacka för all hjälp och förklaringar hittills - särskilt tack till @Casgar och @Laxpudding.

Eftersom vi verkade vara i alla fall 2 i samma situation som behövde ny tv så hittade jag:
http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W955BBAE...
Eftersom jag är rätt rutten på området i övrigt är det nog mest reasniffning jag duger till
Gäller till på söndag. Om jag förstått det rätt så borde det vara en marginellt mer påkostad variant av den jag länkade till ett lägre pris.

Hade egentligen tänkt avvakta och annars åka ner och köpa den jag länkade på måndag (mest för att se om det var några nya erbjudanden på g) men det kanske får bli en beställning i helgen om inte annat. Måste bara kolla vad electroworld är för pajjsare

Den skulle vara sämre än W8 var det någon här som skrev. Du får väl försöka hitta någon recension eller jämförelse kanske.

Electroworld är i princip elgiganten i annat färgschema.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@Dunder

Ja det stämmer ja - minne som en guldfisk.
Tack igen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ante9224:

Är hyfsat inställd på 55w755c, vet någon om det är va eller ips? Känner mig kluven, ips har alltid varit självklart för dess färger och betraktningsvinklar men många verkar föredra va för svärtan.

Till att börja måste jag rätta mig själv angående vad jag sa om modellerna tidigare. Både W6- och W9-apparaterna du länkade verkar vara fjolårets modeller. W7 verkar vara årets modell. Så om jag skulle rangordna apparaterna så blir det ungefär såhär:
W6 > W9 medans W7 är ett stort frågetecken eftersom det inte finns någon recension ute än.

Angående IPS vs VA på en TV så skulle jag nog föredra VA. På en datorskärm så kanske IPS vore att föredra eftersom dålig svärta inte märks av så mycket i ett ljust rum, som jag antar de flesta sitter i när de använder datorn. För en TV så är det en annan sak eftersom i alla fall jag ofta brukar släcka ner när jag ser på TV, samt att betraktningsvinklarna oftast inte är lika snäva som när man sitter framför datorn.

Min grova generalisering:
Datorskärm: Betraktningsvinklar > Svärta
TV: Svärta > Betraktningsvinklar

Skrivet av picklejam:

Gäller till på söndag. Om jag förstått det rätt så borde det vara en marginellt mer påkostad variant av den jag länkade till ett lägre pris.

Skrivet av Dunder:

Den skulle vara sämre än W8 var det någon här som skrev. Du får väl försöka hitta någon recension eller jämförelse kanske.

2014 års W8-serie
vs
2014 års W9-serie

Sammanfattningen från ovanstående W9-recensionen:

There’s just no sugarcoating this: the KDL-55W955B is the worst-performing Sony Bravia flagship HDTV we’ve reviewed in terms of picture quality. It’s a disappointing departure from the excellent heritage of high-end Bravia TVs, all because of the use of IPS-type LCD TV panel that’s notorious for shallow blacks – perhaps it’s a strategic decision by Sony to funnel potential buyers towards the company’s 4K Ultra HD models?

If you can find a set free of the backlight uniformity issues that plagued our sample, and are going to use the television primarily in a bright room, then the KDL-55W955 is not without its virtues. It has great out-of-the-box greyscale accuracy, good colour balance, impressive motion rendition, and first-rate gaming responsiveness. Nevertheless, this year’s midrange Sony W705 and W829, or even better, last year’s top-end Bravia W9 (if you can still find stock) are wiser buys due to their superior contrast performance.

Dold text
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Blev en Sony KDL-55W805C då den kostade ungefär lika mycket, uppdaterade första posten.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB