Verktyg för att montera kabel på vägg/lister

Permalänk
Medlem

Verktyg för att montera kabel på vägg/lister

Vad brukar man använda när man ska montera cat6-kabel utanpå vägg/lister?
Funkar det med Rapid36 eller förstör sånna pistoler kabeln? Hittade någon T59 pistol för kabel också, men den är dyrare.
Andra tips?

Permalänk
Avstängd

Den har ställbar slagstyrka på klammern va?

Då ska det fungera bra.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad brukar man använda när man ska montera cat6-kabel utanpå vägg/lister?
Funkar det med Rapid36 eller förstör sånna pistoler kabeln? Hittade någon T59 pistol för kabel också, men den är dyrare.
Andra tips?

Hyr en maskin för ändamålet så slipper du lägga pengar på att köpa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Den har ställbar slagstyrka på klammern va?

Då ska det fungera bra.

Japp däremot läst att R36 kan förstöra kabeln ändå. T59 har klammerbenstyrning.

Skrivet av Dem8n:

Hyr en maskin för ändamålet så slipper du lägga pengar på att köpa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för maskin man ska hyra då?

Permalänk

Man använder kabelkanaler för att förlägga kabeln utanpåliggande. Nätverkskabeln skall aldrig klamras fast med hjälp av nitar eller kabelklammer. Kabeltillverkarnas anvisningar gäller och det finns ingen tillverkare som tillåter/rekommenderar/garanterar att det fungerar efter att kabeln blivit misshandlad av nitar eller kabelklammer.

Om man då ska följa anvisningarna att kabeln inte får klämmas, så innebär det i praktiken att man ska använda för stora klammer eller nitar. Då får man klamra ganska så tätt för att kabeln inte ska hänga ner sig. Och då är det ändå så fult att det är kabelkanal som blir snyggast!

Vad händer då om man klamrar med för små nitar? Påverkar det verkligen kabeln och funktionen? Ja! Har flera exempel där man fått plocka bort klamrade kablar som inte sett så värst påverkade ut rent fysiskt. Men där kabelklammer använts längre sträckor och dödat länken. Det värsta exemplet (för min del) är en högstadieskola i Norrköping där "installatören" dragit ut kablar från ett stativ och ut till olika personalutrymmen. Från stegstråk i korridorer så nitades kablarna utmed taklister och ner till lärarnas datorer. Klamrade/nitade sträckor ca 15-20 meter. Övrig kabellängd buntad och stripad på kabelstege. Nätet fungerade i stort sett inte alls utan vi fick riva ner hela installationen och göra en riktig installation istället.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Man använder kabelkanaler för att förlägga kabeln utanpåliggande.

Intressant, hur gör ni då när man tex drar catkabel till nätverkskameror utomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Intressant, hur gör ni då när man tex drar catkabel till nätverkskameror utomhus?

Kabelskydd i form av plåt samt nätverkskabel för utomhusbruk.
Beroende på krav av skalskydd givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Intressant, hur gör ni då när man tex drar catkabel till nätverkskameror utomhus?

Varför vill du ha en catkabel utanför huset, den kan ju vem som helst koppla in sig på? säkrare att köra kameran på wifi.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Håller med Andreas. Jag jobbar som elektriker och det som gäller när man ska dra TP-kabel är Kabelkanaler. Har varit på ett jobb där En privatperson hade klamrat fast kabeln och det resulterade med en trasig ledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför vill du ha en catkabel utanför huset, den kan ju vem som helst koppla in sig på? säkrare att köra kameran på wifi.

Finns inte särskilt mycket att koppla upp sig till på ett separat vlan. Tror det är ytterst få personer som ställer sig på en stege och försöker hacka sig in. Har du hört talas om något sådant fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swelit:

Håller med Andreas. Jag jobbar som elektriker och det som gäller när man ska dra TP-kabel är Kabelkanaler. Har varit på ett jobb där En privatperson hade klamrat fast kabeln och det resulterade med en trasig ledare.

Min fråga blir då, varför man klamrar bussledningar till larm om samma kabel är så känslig? Borde man inte få samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Finns inte särskilt mycket att koppla upp sig till på ett separat vlan. Tror det är ytterst få personer som ställer sig på en stege och försöker hacka sig in. Har du hört talas om något sådant fall?

Nej

Det är väldigt få som har separata v-lan hemma.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Min fråga blir då, varför man klamrar bussledningar till larm om samma kabel är så känslig? Borde man inte få samma problem?

Syftar du på TC/TKK klammer nu? Jag menade med min förra kommentar att det var klamrat med en klammer pistol. Det var det som var frågan om i denna tråd som jag förstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swelit:

Syftar du på TC/TKK klammer nu? Jag menade med min förra kommentar att det var klamrat med en klammer pistol. Det var det som var frågan om i denna tråd som jag förstod.

Jo, det var väl initiala frågan eftersom det underlättar, men jag är öppen som sagt för alla lösningar, bra som dåliga.
Men det är ok att använda TC med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jo, det var väl initiala frågan eftersom det underlättar, men jag är öppen som sagt för alla lösningar, bra som dåliga.
Men det är ok att använda TC med andra ord?

Jag kan då inte se några problem att använda TC eftersom det har ett öppet mått så kabeln inte kläms och blir skadan. Själv undviker jag att klamra TP kabel, eftersom det blir snyggare om man lägger den i en kabelkanal.

Bra att veta är att man ska aldrig dra en TP kabel över 100 M inklusive patch kabeln.

Permalänk
Medlem

Spikklammer bruka jag använda ta en som kabeln ha plats i

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Intressant, hur gör ni då när man tex drar catkabel till nätverkskameror utomhus?

Det beror lite på hur anläggningen ser ut, vilka kameror som används och om man använder PoE eller inte.

För att minimera risken för påverkan så väljer man i första hand en kamera där kabeln lämnar kamerahuset eller kamerafästet i bakkant/mot vägg. Då borrar man hål genom väggen, med lutning uppåt, sett utifrån och in. Drar igenom kabeln och tätar med lämplig tätmassa. Sedan monterar man kameran och ansluter kabeln i den.

På insidan av väggen använder man lämplig kanalisation för att gå vidare med kabeln till telerum/stativ etc. Beroende på kundens krav eller önskemål så sätter man ett nätverksuttag innanför väggen och ansluter istället kameran m.h.a. en patchkabel genom väggen och ut till kameran. Fortfarande dolt på utsidan och fortfarande med rätt tätning. Ett nätverksuttag gör det mer servicevänligt, men är samtidigt en extra felkälla (oavsiktlig / avsiktlig urkoppling etc).¨

Om man inte kan eller vill använda PoE så monteras ett vägguttag på insidan där man ansluter kamerans spänningsmatning.

Vid tillfällen då man inte kan borra sig igenom väggen utan måste gå utanpåliggande så används metallrör eller u-formade kabelskyddsrör. I detta förläggs nätverkskabel som har erforderligt UV- och väderskydd, D.v.s. en kabel för utomhusbruk. Vid dessa installationer är det än mer viktigt att de olika kamerorna övervakar varandra. D.v.s. går kabeln åtkomligt på en fasad så ska/bör/är det önskvärt att denna del av installationen finns med på en av de andra kamerorna (om man nu har flera kameror). För att undvika att någon ostört kan sabotera installationen utanför kamerans område.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför vill du ha en catkabel utanför huset, den kan ju vem som helst koppla in sig på? säkrare att köra kameran på wifi.

Generellt sett är kablar säkrare än trådlöst - ett wifi-nät är enkelt att hitta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.