Stora bekymmer med Big bang Xpower, jag ber er alla om hjälp!

Permalänk
Medlem

Stora bekymmer med Big bang Xpower, jag ber er alla om hjälp!

Hej på er alla, lär höra med er experter om vilka symtomer för att avgöra om det är CPU eller moderkort som ger sig.
Det är så att MSI har ett eget program som heter MSI command center, vilket jag inte får upp vid överklockning på 100mhz. Men skall nu skriva lite rader vad som händer, ostabil och drops i spel så inte duga.

Command center vägrar starta vid
100mhz överklockning
kan överklockas enligt bios och starta utan problem till 4ghz men visar bara stock 3699mhz.
MED HT avstängd startar MSI commander i 4 ghz men visar endast som vanligt 3699mhz, även i CPUZ???
Vid uppstart har datorn blivit otroligt segt, när man startar datorn till bootlogo går rätt så segt än tidigare, sen vid laddning av win7 går mycket segt.

Med CPUZ hardware monitor visar volten
+3.3v = 3.296v
+5v = 5.7v
+12 = 8.8v vilket jag trodde var nätaggrigatet först men visade samma symptom från AX 760 till ett sprillans nytt 1300w EVGA.

det finns 3 bios banker på detta moderkort, ett av dem gick åt pipan igår vid uppdatering av bios och ME, bios 1 startar och sedan dör direkt, vid bios skiftning startar datorn som vanligt.

men vid enkel överklockning visar alla realtids program endast 3699mhz på min CPU, vid allting stock och resetat bios går den aldrig i turbo läge heller?

Moderkortet är inköpt 2014-08 från komplett och var det sista exemplaret av s2011 vursting, så garanti finns men om det skulle vara fel så finns det ju inget big bang krav längre.

Visa signatur

Intel i9 11900k | RTX Aourus 3080Ti | 32GB G-Skill 3600Mhz | Asus Z590 Gaming-A Wifi | CoolerMaster komplett Edition | 2x Samsung EVO 980 M.2 / Evo 870 / Evo 860 | LG Ultragear 32" 1440P 165Hz - APX Displayport | Corsair K95 RGB Platinum | Xtrfy RGB | Windows 10 Pro |