Permalänk
Medlem

Usb portar krånglar

Mina usb portar har börjat krångla. 1 gång var 3dje timme så låser sig tangentbordet och musen samtidigt och de står bara och blinkar ungefär som om man drar ut och in usb sladden. går ej att lösa detta genom att dra ut och in sladden och har ej några andra usb portar kvar. tack för ev. hjälp!

Permalänk
Medlem

ps. har andra usb portar som funkar felfritt

Permalänk
Medlem

Testa att gå in på din dator tillverkare sida eller moderkorts tillverkare och ladda ner och installera om drivrutinerna för chipset och eventuellt usb om det finns.
Annars får du kanske testa formatera och installera om hela datorn för att bli av med det.

Funkar de inte ens efter det så låter det kanske som något håller på gå sönder om det inte är mjukvaru relaterat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe: ok tack! om något håller på att gå sönder vad kan det vara isånnafall? väldigt osugen på att behöva formatera om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strindoz:

@BaZZe: ok tack! om något håller på att gå sönder vad kan det vara isånnafall? väldigt osugen på att behöva formatera om..

Med största sannolikhet är det bara mjukvaruproblem som löser sig med en ominstallation av chipset alternativt usb drivrutiner lyckas man inte kanske man får göra en hel windows installation för att bli av med det om det är mjukvarurelaterat, annars kan det vara så att någon lödning på moderkortet eller annat håller på paja men låter mer som att det skulle vara mjukvara eftersom det verkar ta ungefär lika långt tid varje gång.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

har ej lyckats få rätsida på detta. har installerat om chipset men problemet kvarstår. för övrigt så är det bara 2.0 portarna som låser sig. hur gör man för att installera om usb 2.0 drivrutinerna? 3.0 portarna har jag installerat om

Permalänk
Medlem

usb 2 drivrutiner har ofta win7 och nyare i sig
annars kolla med tillverkaren

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

problemet har börjat bli värre, det händer oftare typ 1 gång var 40min. Jag skaffade programmet driver booster som kollar igenom drivrutiner, hade mycket att uppdatera. Efter jag uppdaterat så kvarstår problemet. lirar rätt mycket spel så detta är en smula frustrerande

Permalänk
Medlem

Formaterade om funkade felfritt i 1månad nu har det börjat igen. dags att byta moderkort?