Dator hittar inte extern hårddisk med mera.

Permalänk
Medlem

Dator hittar inte extern hårddisk med mera.

Behöver lite hjälp då jag har ett större problem med en väns externa hårddisk.

Hårddisken är en Buffalo HD LBU3 och kunde inte hittas av datorn, vi har testat på 3 stycken datorer alla med olika Windows (Xp Win 7 samt Win 8) det var inget fel på varken usbkabel eller strömförsörjning så jag tog då och plockade ur hddn ur skalet och satte in den i min stationära dator som jag har här hemma, nu kunde man hitta hddn både i Bios samt i enhetshanteraren men ej i dator där man kan se vilka hdds man har installerade bla.

I diskhantering ser jag att hddn saknar en enhetsbeteckning tänkte då skapa en men alternativet ändra enhetsbeteckning var gråmarkerat och jag kunde ej välja detta alternativ, valde då att glömma den här enheten och startade om datorn på nytt.

Nu kunde jag skapa en enhetsbeteckning men datorn vill samtidigt formatera hårddisken för att denna skall fungera korrekt och det vill inte jag då det finns en massa på hårddisken som måste behållas.

Så nu är min fråga
Hur går jag vidare för att kunna få hddn att fungera utan att formatera skiten? Skulle det kunna fungera att kunna boota från dvdläsaren med en Windowsskiva i och installera Windows på hddn och på så sätt kunna få tillgång till denna? /darkie

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkhell:

Behöver lite hjälp då jag har ett större problem med en väns externa hårddisk.

Hårddisken är en Buffalo HD LBU3 och kunde inte hittas av datorn, vi har testat på 3 stycken datorer alla med olika Windows (Xp Win 7 samt Win 8) det var inget fel på varken usbkabel eller strömförsörjning så jag tog då och plockade ur hddn ur skalet och satte in den i min stationära dator som jag har här hemma, nu kunde man hitta hddn både i Bios samt i enhetshanteraren men ej i dator där man kan se vilka hdds man har installerade bla.

I diskhantering ser jag att hddn saknar en enhetsbeteckning tänkte då skapa en men alternativet ändra enhetsbeteckning var gråmarkerat och jag kunde ej välja detta alternativ, valde då att glömma den här enheten och startade om datorn på nytt.

Nu kunde jag skapa en enhetsbeteckning men datorn vill samtidigt formatera hårddisken för att denna skall fungera korrekt och det vill inte jag då det finns en massa på hårddisken som måste behållas.

Så nu är min fråga
Hur går jag vidare för att kunna få hddn att fungera utan att formatera skiten? Skulle det kunna fungera att kunna boota från dvdläsaren med en Windowsskiva i och installera Windows på hddn och på så sätt kunna få tillgång till denna? /darkie

Finns det några partitioner på disken?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Du ska givetvis inte installera saker på en HDD du försöker rädda data ifrån.

Prova med något återställningsprogram. Exempelvis något av dessa.

Data Rescue PC
Ontrack EasyRecovery
Recover My Files Professional
Stellar Phoenix Windows Data Recovery
Salvage Data Recovery
GetDataBack

http://data-recovery-software-review.toptenreviews.com/

Beroende på hur viktiga saker som finns på disken så har du även IBAS.
Men tänk på att det mycket väl kan kosta 5000-10.000kr för att rädda en disk.
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/harddisk-pc-recovery/