Permalänk
Medlem

23-24 före skatt 16-17 efter skatt

Hur mycket man har i lön är ju inte direkt vad man har att leva för, då det alltid eller för det mesta finns lån med i bilden.

Ju mindre utgifter du har desto mindre behöver du jobba el tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Med vad, under vilka arbetstider? Tar gärna det jobbet

Industristäd, oftast kvällar/nätter eller helgdagar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon217966:

Gött, högskola, yrkeshögskola eller egenlärd?

Skickades från m.sweclockers.com

Ofärdig civilingenjör

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle tro att tråden får en naturlig bias genom att de med höga löner gärna berättar detta.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

18tkr/mån men jobbar inte heltid så 900kr om dagen(ring och spring). En arbetsdag är mellan 10-13 timmar, OB är frånvarande oavsett helgdag eller nattetid. Liksom facklig representation, rast får man ha på fritiden dvs efter arbetet då det inte ingår eller hinns med. Hittade inge annat arbete så det här får gå tills vidare.

Sverige 2015

Edit: "icx12 Kan du berätta lite mer? Arbetsuppgifter mm."

Säljare, kan inte säga så mycket mer utan att att det blir uppenbart vem som är arbetsgivare.

900kr per dag och det är 10-13 timmars arbete per dag? Du har alltså mellan 69-90kr per timme i lön? Låter inte ok någonstans om detta inte är garantilön och du även har provision.
Även om de inte känns så kul så sök allt du kan komma på även om jobbuppgifterna kanske inte låter så glamorösa, sätt dig i en kassa på ica eller ställ dig i köket/kassan på närmsta snabbmatsrestaurang och du har ett absolut minimum på 120kr per timme.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Precis startat eget så kan ta ut 115 före skatt om jag vill, men måste nog läsa på om vinstdelning etc för skatten är inte nådig. Tyvärr så vad jag förstått kan man inte ta ut så mycket vinst i ett enmansbolag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Precis startat eget så kan ta ut 115 före skatt om jag vill, men måste nog läsa på om vinstdelning etc för skatten är inte nådig. Tyvärr så vad jag förstått kan man inte ta ut så mycket vinst i ett enmansbolag

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja, du får läsa lite om arbetsgivaravgifter mm. Rekommenderar nog en revisor / redovisningskonsult till en början så att allt blir rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarKzY:

Haha ja, du får läsa lite om arbetsgivaravgifter mm. Rekommenderar nog en revisor / redovisningskonsult till en början så att allt blir rätt.

Du kanske borde läsa på om soc, ingen i Sverige anger nämligen lön före soc (jag fakturerar ca 160 i månaden men 150 i snitt per år)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Företagssäljare på en av de större tillverkarna av hemelektronik, 37 i grund före skatt samt en månadsbonus på ca 8. Har ingen utbildning efter gymnasiet, men har jobbat med detta i 6 år nu och det går rätt bra.

8-17 är arbetstiderna, men det blir rätt mycket flexande och resande.

Permalänk
Medlem

Får ut mellan 15-16 k per månad, heltidsanställd bilplåtslagare sedan 2 och ett halvt år tillbaka lite halvdan lön men förhoppningsvis byter jag jobb till hösten(som det ser ut nu så börjar jag svetsa avgasrör då )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Lever och arbetar i sverige:

Bruttolön 45 045kr/månad grundlön + att företaget betalar in för tjänstepension ca. 5000kr/månad . Tillkommer gör bonus ca. 150 000kr/år.

Jobbar inom it/web.

Klagar inte

Ingen idé att flytta till norge och jobba

Det går utmärkt att tjäna pengar i Sverige.
Har ungefär samma upplägg på min lön.
Jobbar inom IT/Telekom

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

Kör ut diverse tidningar med bil mellan kl. 04.00 och 07.00, sex dagar i veckan.
Får ut ca 8500 kr efter skatt, varierar lite. Brukar få tillbaka mellan 10k och 15k på skatten också.

Förmåner:
Får ta ut skor värda ca. 1500 en gång per år, och får gratis morgontidning varje dag. (Att få vara ledig hela dagarna ser jag som en fördel också.)

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Efter två år på universitet och två år på jobb tjänar jag ungefär 38 000-40 000 före skatt.

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/46/468/468712/olje1Xart280.jpg

Om du jobbar 2 veckor ledig 4 på oljerigg 12h pass så låter det inte som en speciellt bra lön

Permalänk

Då är det ofta "hyrläkare" då ingår semester + sociala avgifter m,m är brist på läkare och ett starkt läkarfack

Skrivet av seraj5:

Kul tråd, jobbar inte men min pappa gör. Han får 65000kr innan skatt så de drar av typ 45%. Han är läkare och har fått jobberbjudande där lönen var 125k i månaden före skatt, verkar som det behövs läkare i sverige

Visa signatur

/olle

Permalänk
Medlem

Jobbar i USA, Datavetenskap på Uppsala Univ.

13750 dollar i månaden innan skatt (~116000 skr) men det är utan bonus (ca 100000$ per år), det sagt så är jag 45 och ligger lite i överkant. En Junior SW Engineer lär få ca 60k+ dollar och minimal bonus (ca. 43000 skr i månaden innan skatt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Kul tråd, jobbar inte men min pappa gör. Han får 65000kr innan skatt så de drar av typ 45%. Han är läkare och har fått jobberbjudande där lönen var 125k i månaden före skatt, verkar som det behövs läkare i sverige

Stafettläkare är vårdvärldens prostituerade!

Visa signatur

Fractal Design R4 - Asus Z87-A - Intel i7 4770k@4.6GHz - Corsair 16GB (2x8G) 1600Mhz - Gigabyte Geforce GTX 780 Windforce - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 840 EVO 120GB - Seagate 1TB 7200RPM - Noctua UH-14s - EVGA Supernova G2 1000W

Permalänk

27000 brutto som IT-support tekniker.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

23-25 tusen efter skatt industriarbetera

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Jobbar inom logistik med WMS och lite annat på ett litet lager.
Har ca 35k brutto + andra tillägg har ca 2-4tim arbete per dag så jag klagar inte.
Driver även en firma vid sidan av där jag får in ett par tusen i månaden.
Sen mina fasta utgifter inkl. mat är runt 6k/månad så kan lägga undan en del.

Tagit bort citat §1.5 /moderator
Permalänk
Medlem

Det här är kryddartråden #1.

Varje gång man klickar sig in på länken så kommer dofterna av Piffi allkrydda.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det här är kryddartråden #1.

Varje gång man klickar sig in på länken så kommer dofterna av Piffi allkrydda.

Vad skulle folk ha för anledning att krydda sina löner? Tråden är väl mest tänkt som ett hjälpmedel för att kolla om man ligger åt helvete rent lönemässigt. Visst, jag kan ju skriva att jag diskar tomglas på halvtid och drar in 72K före skatt men hur hjälper det mig, eller andra?

Jag har i alla fall varit ärlig med min lön. Jag tror inte 24K som IT-tekniker när man är 31 år och har 5 års erfarenhet är någon skrytlön direkt.

Se'n skall man också ha i åtanke att de som tjänar mycket också betalar mer i skatt, och ofta har obekväma arbetstider, jour, skyldighet att vara nåbar på fritiden etc etc. Och det finns folk som kanske pendral 3h om dagen för att komma till ett välbetalt jobb, så siffror är inte allt, och jag ser inte varför någon skulle ha anledning att ljuga.

Däremot vore det önskvärt om rapporteringen standardiserades så att t. ex alla rapporterar

(före skatt)
Fast lön
Eventuellt rörlig lön
arbetstider
förmåner
utbildning
stufieskulder

osv osv. då tror jag bilden blir mer nyanserad då de flesta välbetalda jobb har obekväma arbetstider, ofta saknar förmåner och har krävt en lång utbildning vilket gjort att löntagaren det gäller dragit på sig studieskulder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har 22500kr i månadslön brutto
Får ut ca 17000kr netto + beredskapsersättning

Jobbar som instrumenttekniker o är 22 år!

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Jobbar som livsmedelsmedarbetare på Guldfågeln brukar snitta ca 17500 efter skatt. heltid 38 timmar i veckan.

Permalänk
Medlem

Konsult IT/cad 26500 + tillägg brukar landa på 31-35000 - rätt mycket åtebetalning av tidbank
Ingen utbildning, dålig hälsa resulterar I återbetalning då och då pg av frånvaro då jag inte sjukskriver mig vi får alltid månadslön (kan ligga back I tidbanken till en viss nivå, påverkar lönen rätt mycket) semester tider använder jag semester som sjuksrivning istället för flex så där blir ju lönen rätt bra.

Permalänk
Lego Master

Jag får betalt i mugglarpengar. Jag vet inte vad jag ska göra med dem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad skulle folk ha för anledning att krydda sina löner? Tråden är väl mest tänkt som ett hjälpmedel för att kolla om man ligger åt helvete rent lönemässigt. Visst, jag kan ju skriva att jag diskar tomglas på halvtid och drar in 72K före skatt men hur hjälper det mig, eller andra?

Jag har i alla fall varit ärlig med min lön. Jag tror inte 24K som IT-tekniker när man är 31 år och har 5 års erfarenhet är någon skrytlön direkt.

Se'n skall man också ha i åtanke att de som tjänar mycket också betalar mer i skatt, och ofta har obekväma arbetstider, jour, skyldighet att vara nåbar på fritiden etc etc. Och det finns folk som kanske pendral 3h om dagen för att komma till ett välbetalt jobb, så siffror är inte allt, och jag ser inte varför någon skulle ha anledning att ljuga.

Däremot vore det önskvärt om rapporteringen standardiserades så att t. ex alla rapporterar

(före skatt)
Fast lön
Eventuellt rörlig lön
arbetstider
förmåner
utbildning
stufieskulder

osv osv. då tror jag bilden blir mer nyanserad då de flesta välbetalda jobb har obekväma arbetstider, ofta saknar förmåner och har krävt en lång utbildning vilket gjort att löntagaren det gäller dragit på sig studieskulder.

Passar på att använda ditt mallförslag.

Fast lön
27000kr

Eventuellt rörlig lön
Värvningsbonus
Uppdragsbonus

Arbetstider
7:30-16:00 mån-fre

Förmåner
Reseersättning: Osäker men tror det är 30-35kr/mil
Pensionsavsättning: 3000kr/mån
Betaldlunch: 760kr/mån
Friskvård: 3500kr/år
Valfri sponsring: 3000/år
Mobiltelefon
Bärbardator
Klämdagar

Utbildning
Ett åring KY mot Elkonstruktion

Studieskulder
76000kr

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Jobbar i USA, Datavetenskap på Uppsala Univ.

13750 dollar i månaden innan skatt (~116000 skr) men det är utan bonus (ca 100000$ per år), det sagt så är jag 45 och ligger lite i överkant. En Junior SW Engineer lär få ca 60k+ dollar och minimal bonus (ca. 43000 skr i månaden innan skatt).

Något tips på hur man går tillväga för att få ett jobb i USA?
Studerar datavetenskap, hade gärna velat flytta till USA efter studierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Något tips på hur man går tillväga för att få ett jobb i USA?
Studerar datavetenskap, hade gärna velat flytta till USA efter studierna.

Kontakter, networka, jobba hårt för imponerande meriter/portfolio, kontakta företag, visa intresse, vara ambitiös etc etc.
Finns ofta ingen genväg för att lyckas.

Vet inte var du studerar men ni kanske har företagsdagar där olika företag kommer och föreläser, berättar om sin verksamhet etc. Där får man visa intresse för att sedan bygga vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 - Asus Z87-A - Intel i7 4770k@4.6GHz - Corsair 16GB (2x8G) 1600Mhz - Gigabyte Geforce GTX 780 Windforce - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 840 EVO 120GB - Seagate 1TB 7200RPM - Noctua UH-14s - EVGA Supernova G2 1000W

Permalänk
Medlem

@Nemran:

Som Nuud säger så är det bara kontakter som gäller, att föra över någon från ett annat land är en omständig process och kostar dom en del pengar. Därför är det bra att ha någon på insidan som kan intyga att det är värt det.

Ett sätt som nog är vanligast för att komma över är att gå via ett stort bolag som har kontor i landet, när man väl är över kan man sedan enklare leta och om man har tur fixar jobbet green card.

Sedan måste man ha lite koll på de olika typer av visa som figurerar, de flesta är nämligen tidsbegränsade (H1B, E1 etc.) för att jobba permanent behöver man ett green card och den processen kan ta allt mellan 6 månader och 10 år beroende på vilken prioritets kategori man hamnar i. För att få ett green card på vettig tid rekommenderar jag MINST en magister (4+ år) på högskola/universitet. Annars finns risken att man hamnar i EB3 eller övre och det vill man inte!

Jag kan annars rekommendera att man satsar på Green Card lottery, USA lottar nämligen ut ett visst antal green cards (olika antal per land) och Sverige får en del så det är en rätt stor chans att få ett om man har några år på sig. Det kostar en liten fee för processandet men den är inte så farlig. Om man har green card är det tusen gånger enklare o söka jobb.

Permalänk

Lever på sjukersättning (Det som förut kallades sjukpension) så man blir inte direkt fet.
Flickvännen har nyligen flyttat till Sverige och får inte en krona då jag anses vara försörjningsskyldig.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1