Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

AMD Radeon R9 290, klarar av 2 st 4K-skärmar?

Permalänk
Medlem

AMD Radeon R9 290, klarar av 2 st 4K-skärmar?

Hej
Hittar ingenstans och är jättegrön. Klarar AMD Radeon R9 290 av 2 st 4K-skärmar?

Permalänk
Medlem

Beror nog alldeles på vilka krav du har

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Beror nog alldeles på vilka krav du har

Inte gaming. Bara för arbetsyta.
För daytrading.

Så klarar den av att hålla igång 2 st 4K-skärmar?

Permalänk
Medlem

Det borde fungera. Undvik HDMI bara om du vill få mer än 30hz eftesom kortet inte har HDMI 2,0
Äger du redan kortet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Inte gaming. Bara för arbetsyta.
För daytrading.

Så klarar den av att hålla igång 2 st 4K-skärmar?

Du får inte 4k@60hz via hdmi eller dvi på ett 290, dvs du har bara ett uttag (displayport) som har stöd. HDMI-uttagen på 200-serien har stöd för 4k@30hz, vilket känns lite dassigt för arbete tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det borde fungera. Undvik HDMI bara om du vill få mer än 30hz eftesom kortet inte har HDMI 2,0
Äger du redan kortet?

Äger ikket kortet!

Skrivet av runeman:

Du får inte 4k@60hz via hdmi eller dvi på ett 290, dvs du har bara ett uttag (displayport) som har stöd. HDMI-uttagen på 200-serien har stöd för 4k@30hz, vilket känns lite dassigt för arbete tycker jag.

Får jag 1 skärm 60 hz o 1 skärm 30 hz? Eller hur blir det. Bättre att sikta på en större skärm med 4K och arbeta med en, eller helt enkelt uppgradera kortet?

EDIT: Och isåfall, vilket kort kan stödja 2 st 4K-skärmar 60hz? Tack för snabba svar btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Äger ikket kortet!

Får jag 1 skärm 60 hz o 1 skärm 30 hz? Eller hur blir det. Bättre att sikta på en större skärm med 4K och arbeta med en, eller helt enkelt uppgradera kortet?

EDIT: Och isåfall, vilket kort kan stödja 2 st 4K-skärmar 60hz? Tack för snabba svar btw!

Displayport 1,2 ger dig 60hz så ta ett kort med två sådana.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Displayport 1,2 ger dig 60hz så ta ett kort med två sådana.

Thnx! Har du någon rek?

Antar att det inte spelar roll om de e mini-DP eller ej?

Permalänk
Medlem

@Namehere alltså för arbetes yta bara fungerar ett ensamt kort som kostar BRA mycket mindre än 2st 290. 2st 290 har stöd för 12 skärmar om mitt minne inte missminner sig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Thnx! Har du någon rek?

Antar att det inte spelar roll om de e mini-DP eller ej?

Det ska inte spela någon roll förutom att du eventuellt behöver adaptrar till mini dp bara det är 1,2. Har inte direkt några rekommendationer. Men vet att det finns många kort i 200 serien som har i alla fall 2 DP portar
Ex detta http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=8983552&hbx... Billigare dock sämre prestanda men det spelar å andra sidan ingen roll i ditt fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Namehere: Du behöver ett grafikkort med 2st Displayport 1.2. Spelar ingen roll om det är minDP, samma kontakt bara mindre och det finns adapter i så fall.

Jag sökte bara snabbt på Prisjakt efter grafikkort med 2x Displayport 1.2:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s228414629&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Namehere: Du behöver ett grafikkort med 2st Displayport 1.2. Spelar ingen roll om det är minDP, samma kontakt bara mindre och det finns adapter i så fall.

Jag sökte bara snabbt på Prisjakt efter grafikkort med 2x Displayport 1.2:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s228414629&o=produkt_pr...

Fast 2x 1,2 betyder inte att det klarar 4k x2 i 60 hz . Ex får du upp kort ur 6000 serien i din länk dessa klarar inte av det som jag förstått det. Men ur deras 2 och 300 serie ska de fungera fint.
https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Eyefinity

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Du kan mycket väl ha rätt i det du säger, jag är inte så jätte insatt i ämnet. Jag vet bara att det krävs minst DP 1.2 för att kunna få ut 4k/60Hz.

Du länkade dock en Wiki artikel om Eyefinity. 2 skärmar i Eyefinity och expanderat skrivbord över 2 skärmar är helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@jOnÄTÄn: Du kan mycket väl ha rätt i det du säger, jag är inte så jätte insatt i ämnet. Jag vet bara att det krävs minst DP 1.2 för att kunna få ut 4k/60Hz.

Du länkade dock en Wiki artikel om Eyefinity. 2 skärmar i Eyefinity och expanderat skrivbord över 2 skärmar är helt olika saker.

Okej det var den infon jag lyckades hitta trodde det var i princip samma sak. Men egentligen spelar det ingen roll trådskaparen bör inte köpa något äldre än 200 serien i vilket fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb