Permalänk
Medlem

Audi A3 SB Tdi 2011. Missljud?

Hej!
Tänkte kolla om någon här har lite koll på bilar. Jag är mer eller mindre en total novis..

Köpte för nån vecka sedan en Audi A3 SB Tdi -11:a. Hade en A3a innan också och måste säga att jag verkigen älskar modellen.

Dock efter nån vecka med min nya bil märke jag ett konstigt ljud från höger framparti, bakom däcket nånstans. Jag parkerar i eget varmgarage och när bilen stått ett par timmar oanvänd och man startar den dyker detta ljud upp. Ljudet går i takt med motorn, låter typ som att något som roterar slår i och gnisslar. När man kört i ett par minuter och bromsat nån gång så försvinner ljudet helt och är borta tills bilen åter har stått ett par timmar.
I övrigt funkar bilen som den ska vad jag märker. Sammanfattning:

-Missljud från höger fram, bakom hjul när bilen är kall. Ett gnissel som går i takt med motorn tyst-ljud-tyst-ljud osv.
-Även på tomgång
-Försvinner efter några minuter och är borta helt tills bilen åter stått ett par timmar
-Bilen gått 5600, senaste service vid 5300. Går på audi long life service.
-Oljenivå som det ska
-I övrigt beteer sig bilen normalt i mitt tycke.
-Köpt privat

Har bokat tid på Audi för att felsöka men nyfiken ifall nån bilkunnig här hade nån ide?

Tack på förhand!

/e

Permalänk
Medlem

Har även jag en Audi A3 SB TDI 2011. Min har också något märkligt ljud som uppstår ibland vid låga hastigheter men endast då jag svänger, så vet inte om de har något med främre axeln att göra eller vad de nu kan vara.
Inget högt och störande ljud i sig men det finns där om man lyssnar lite smått. Kan ju vara något som inte är smort rätt Jag kan nada om bilar jag med haha...

Hoppas du får rätt hjälp och att det löser sig!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Det går inte i takt med hastighet utan med motorvarvtal ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Fel och fel, går väl att slänga in en fråga här också skulle jag vilja säga Men kan tänka mig att han får fler svar på garaget ja!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

uttrampnings lagret? låter det enbart när du håller ned kopplingen, brukar minska eller försvinna när motorn blir varmare, har nämligen samma på min saab som är allt för gammal för att göra något åt, så där kommer jag köra tills det rasar.

ska försvinna helt om du lägger i friläge och sen drar upp kopplings pedalen med foten(altså lägger foten under pedalen och drar uppåt).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Hej!
Tänkte kolla om någon här har lite koll på bilar. Jag är mer eller mindre en total novis..

Köpte för nån vecka sedan en Audi A3 SB Tdi -11:a. Hade en A3a innan också och måste säga att jag verkigen älskar modellen.

Dock efter nån vecka med min nya bil märke jag ett konstigt ljud från höger framparti, bakom däcket nånstans. Jag parkerar i eget varmgarage och när bilen stått ett par timmar oanvänd och man startar den dyker detta ljud upp. Ljudet går i takt med motorn, låter typ som att något som roterar slår i och gnisslar. När man kört i ett par minuter och bromsat nån gång så försvinner ljudet helt och är borta tills bilen åter har stått ett par timmar.
I övrigt funkar bilen som den ska vad jag märker.

Har bokat tid på Audi för att felsöka men nyfiken ifall nån bilkunnig här hade nån ide?

Tack på förhand!

/e

Om du köpt den på bilfirma så skulle jag råda dig att kontakta dom då du eventuellt kan få ut något på garanti om det skulle visa sig vara något fel. Har du köpt den privat så skulle jag rekommendera dig att åka till närmaste Audi handlare och fråga vad som kan tänkas vara fel.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Har även jag en Audi A3 SB TDI 2011. Min har också något märkligt ljud som uppstår ibland vid låga hastigheter men endast då jag svänger, så vet inte om de har något med främre axeln att göra eller vad de nu kan vara.
Inget högt och störande ljud i sig men det finns där om man lyssnar lite smått. Kan ju vara något som inte är smort rätt Jag kan nada om bilar jag med haha...

Hoppas du får rätt hjälp och att det löser sig!

Okej. Nä min låter bara när den står på tomgång och första minutrarna innan man bromsar lite..

Skrivet av Karaff:

Det går inte i takt med hastighet utan med motorvarvtal ?

Nej låter även på tomgång i garaget. Hör ingen skillnad om man rullar framåt utan verkar vara samma tills man bromsar.

Skrivet av devhdc:

Hehe sant. Men swec ligger i varmast om hjärtat så börjar här

Skrivet av Aka_The_Barf:

uttrampnings lagret? låter det enbart när du håller ned kopplingen, brukar minska eller försvinna när motorn blir varmare, har nämligen samma på min saab som är allt för gammal för att göra något åt, så där kommer jag köra tills det rasar.

ska försvinna helt om du lägger i friläge och sen drar upp kopplings pedalen med foten(altså lägger foten under pedalen och drar uppåt).

Nej låter även på tomgång om man står brevid bilen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om du köpt den på bilfirma så skulle jag råda dig att kontakta dom då du eventuellt kan få ut något på garanti om det skulle visa sig vara något fel. Har du köpt den privat så skulle jag rekommendera dig att åka till närmaste Audi handlare och fråga vad som kan tänkas vara fel.

Köpte privat tyvärr. Kollade även med förra ägarn och han visste såklart inget :p.
Ja, jag har bokat tid hos auid om 2 veckor för att kolla.

Permalänk
Medlem

Kan du inte spela in och ladda upp ett klipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Hej!
Tänkte kolla om någon här har lite koll på bilar. Jag är mer eller mindre en total novis..

Köpte för nån vecka sedan en Audi A3 SB Tdi -11:a. Hade en A3a innan också och måste säga att jag verkigen älskar modellen.

Dock efter nån vecka med min nya bil märke jag ett konstigt ljud från höger framparti, bakom däcket nånstans. Jag parkerar i eget varmgarage och när bilen stått ett par timmar oanvänd och man startar den dyker detta ljud upp. Ljudet går i takt med motorn, låter typ som att något som roterar slår i och gnisslar. När man kört i ett par minuter och bromsat nån gång så försvinner ljudet helt och är borta tills bilen åter har stått ett par timmar.
I övrigt funkar bilen som den ska vad jag märker.

Har bokat tid på Audi för att felsöka men nyfiken ifall nån bilkunnig här hade nån ide?

Tack på förhand!

/e

Är det på tomgång eller när du kör som det låter?
Det jag kan komma att tänka på är:
* Vevlager
* Multirem
* Hjullager
* Ej dragna hjulbultar (om du kör så slår fälgen mot skivan)

När gjordes service med oljebyte/filter senast? Är den dåligt skött kan det vara dålig smörjning i motorn som skapar oljudet.

EDIT: Såg nu att det även är så på tomgång.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@kex: Släng upp ett ljudklipp eller filmklipp med oljudet

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

Kan du inte spela in och ladda upp ett klipp?

Det kan jag göra. Återkommer

Skrivet av Brainsplitter:

Är det på tomgång eller när du kör som det låter?
Det jag kan komma att tänka på är:
* Vevlager
* Multirem
* Hjullager
* Ej dragna hjulbultar (om du kör så slår fälgen mot skivan)

När gjordes service med oljebyte/filter senast? Är den dåligt skött kan det vara dålig smörjning i motorn som skapar oljudet.

EDIT: Såg nu att det även är så på tomgång.

Båda.
Okej.
Kan kolla bultarna. Men om dom är dåligt dragna borde den inte låta hela tiden då?
Hjullagret är bytt av förra ägarn för ca ett år sedan vet jag, har kvittot på det.
Bilen har gått 5600. Senaste service vid 5300. Den går på longlife service hos audi och jag har audi approved med 1 service kvar så verkar va bra skött. Alla kvitton och service protokoll prydligt i ordning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

@kex: Släng upp ett ljudklipp eller filmklipp med oljudet

Ska göra det. Problemet är bara att nu har jag använt bilen nån timme så den måste stå 5-6 timmar innan ljudet återkommer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Det kan jag göra. Återkommer

Båda.
Okej.
Kan kolla bultarna. Men om dom är dåligt dragna borde den inte låta hela tiden då?
Hjullagret är bytt av förra ägarn för ca ett år sedan vet jag, har kvittot på det.
Bilen har gått 5600. Senaste service vid 5300. Den går på longlife service hos audi och jag har audi approved med 1 service kvar så verkar va bra skött. Alla kvitton och service protokoll prydligt i ordning osv.

Jo i princip borde de låta hela tiden i så fall, men om de är precis så dåligt dragna att det är minimalt glapp så kanske fälgen sätter sig efter en bits körning och sen när du låter den stå och belastar bultarna hoppar de ur igen. Men det var en långsökt teori bara och borde även kännas i ratten med vibrationer.

För att verkligen veta det ska du ta av hjul och skiva och kolla, finns de som säger att de är bytt och har kvitton men inte monterats.
Om det inte gjordes av Audi förstås.

Är det rätt nivå olja? Hur ser den ut ljus/mörk/svart?
Är det mer tickande ljud, gnissel eller knackningar?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Det kan jag göra. Återkommer

Båda.
Okej.
Kan kolla bultarna. Men om dom är dåligt dragna borde den inte låta hela tiden då?
Hjullagret är bytt av förra ägarn för ca ett år sedan vet jag, har kvittot på det.
Bilen har gått 5600. Senaste service vid 5300. Den går på longlife service hos audi och jag har audi approved med 1 service kvar så verkar va bra skött. Alla kvitton och service protokoll prydligt i ordning osv.

Att hjullagret bommat efter 5000 mil är ju larvigt, kan vara så att hjullagren som sitter på bilen har någon barnsjukdom och att den fått precis likadana utbytta på verkstaden. Många verkstäder har så dålig koll när det gäller såndana saker.

Apropå problemet så är det lite svårt att gissa eftersom det bara uppstår när bilen bara är kall. Om du åker till Audi med den och dem testar den direkt efter så känns det som att du bara åker på en felsökningsavgift och ett 'nää du vi hittar inget'. - Det jag menar är att se till att dem testar den när den är kall.

Annars kan du själv hissa upp bilen när den är kall och snurra på det hjulet som låter och se ifall du själv kan återskapa ljudet för egen maskin. Känn också på bilen ifall det är något fysiskt som slår emot.

Permalänk
Medlem

@kex: Ett missljud vid kallstart och tomgång, försvinner efter du bromsat några ggr.
1: Testat att ge f.a.n i att bromsa för att se om ljudet kvarstår?
Vaccum läckage? Det enda du gör vid bromsning är att förbruka luft ifrån bromsservo för att underlätta bromskolven så du har kraft till att bromsa.

@wzaa: Hjullager

Tyvärr så ger inte bilservice klistermärken ett j*vla skit.
Det är helt i hur folk(ägaren) har skött bilen.
Det är inte lacken som gör en bil!

Jag förstår att folk som inte har den blekaste aning om nåt kommer alltför ofta med udda frågor.
Men försök tänk lite logiskt samt detaljera vad du har gjort å inte gjort.
ALLT SKA STÅ I 1´a POST... folk läser aldrig en hel tråd för att få ihop pusslet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jo i princip borde de låta hela tiden i så fall, men om de är precis så dåligt dragna att det är minimalt glapp så kanske fälgen sätter sig efter en bits körning och sen när du låter den stå och belastar bultarna hoppar de ur igen. Men det var en långsökt teori bara och borde även kännas i ratten med vibrationer.

För att verkligen veta det ska du ta av hjul och skiva och kolla, finns de som säger att de är bytt och har kvitton men inte monterats.
Om det inte gjordes av Audi förstås.

Är det rätt nivå olja? Hur ser den ut ljus/mörk/svart?
Är det mer tickande ljud, gnissel eller knackningar?

Alla teorier är välkommna här. Känns normalt i ratt och vibrerar inget märkvärdigt vad jag känner i alla fall.

Sant. Men ja, allt är gjort på Audi orginal verkstäderna.

Oljenivå och färg ser ut som det ska.

Det är mer ett gnissel som går i takt med motorn. Tyst-ljud-tyst-ljud osv. Som att något som roterar/snurrar slår i på ena vägen runt är väl min bästa förklaring.. Tycker mig kan lokalisera det till bakom höger hjul ganska precis.

Permalänk
Medlem

skulle tippa på att det har med ac-anläggning att göra..
finns ett fartvindsspjäll sitter på höger sida elmotorn kan ibland ge ifrån sig ett lite klappande oljud
testa bilen med av stängd värmeanläggning

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Alla teorier är välkommna här. Känns normalt i ratt och vibrerar inget märkvärdigt vad jag känner i alla fall.

Sant. Men ja, allt är gjort på Audi orginal verkstäderna.

Oljenivå och färg ser ut som det ska.

Det är mer ett gnissel som går i takt med motorn. Tyst-ljud-tyst-ljud osv. Som att något som roterar/snurrar slår i på ena vägen runt är väl min bästa förklaring.. Tycker mig kan lokalisera det till bakom höger hjul ganska precis.

Antar att du menar höger sett bakifrån (passagerarsidan).
Kollade på bilder på motorn och kan då vara följande:
* Dålig smörjning
* Multirem som torkat
* Löphjul/spännrulle med dåliga lager

Om du har vägarna förbi norrort kan man alltid kolla för det är gratis

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

skulle tippa på att det har med ac-anläggning att göra..
finns ett fartvindsspjäll sitter på höger sida elmotorn kan ibland ge ifrån sig ett lite klappande oljud
testa bilen med av stängd värmeanläggning

Bra tips, skall testas! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Antar att du menar höger sett bakifrån (passagerarsidan).
Kollade på bilder på motorn och kan då vara följande:
* Dålig smörjning
* Multirem som torkat
* Löphjul/spännrulle med dåliga lager

Om du har vägarna förbi norrort kan man alltid kolla för det är gratis

Förmodar att dom har nog bytt olja i tid.
Detsamma gäller även multirem ifall den passerat mil eller år.
Och samtidigt byter man även slitage detaljerar.
Det är som standard vid service verkstäder.
Dessa saker orsakar dock inte ett ljud vid kallstart (tomgång) och försvinner vid högre temp utan består men med förändrad ljudbild.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Antar att du menar höger sett bakifrån (passagerarsidan).
Kollade på bilder på motorn och kan då vara följande:
* Dålig smörjning
* Multirem som torkat
* Löphjul/spännrulle med dåliga lager

Om du har vägarna förbi norrort kan man alltid kolla för det är gratis

Ja exakt.
Okej tack

Sjysst av dig! Återkommer i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Att hjullagret bommat efter 5000 mil är ju larvigt, kan vara så att hjullagren som sitter på bilen har någon barnsjukdom och att den fått precis likadana utbytta på verkstaden. Många verkstäder har så dålig koll när det gäller såndana saker.

Apropå problemet så är det lite svårt att gissa eftersom det bara uppstår när bilen bara är kall. Om du åker till Audi med den och dem testar den direkt efter så känns det som att du bara åker på en felsökningsavgift och ett 'nää du vi hittar inget'. - Det jag menar är att se till att dem testar den när den är kall.

Annars kan du själv hissa upp bilen när den är kall och snurra på det hjulet som låter och se ifall du själv kan återskapa ljudet för egen maskin. Känn också på bilen ifall det är något fysiskt som slår emot.

Precis så sa audi också. Visst att jag bor nära audi verkstaden (max 5min) men ljudet hinner försvinna innan dess..

Ingen möjlighet att hissa upp tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

@kex: Ett missljud vid kallstart och tomgång, försvinner efter du bromsat några ggr.
1: Testat att ge f.a.n i att bromsa för att se om ljudet kvarstår?
Vaccum läckage? Det enda du gör vid bromsning är att förbruka luft ifrån bromsservo för att underlätta bromskolven så du har kraft till att bromsa.

Nja men jag hinner inte många meter innan man måste bromsa oftast så svårt att låta bli (bor mitt i stan). Men jag tycker mig uppfatta att ljudet alltid försvinner vid första rödljuset, där man oftast behöver bromsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Förmodar att dom har nog bytt olja i tid.
Detsamma gäller även multirem ifall den passerat mil eller år.
Och samtidigt byter man även slitage detaljerar.
Det är som standard vid service verkstäder.
Dessa saker orsakar dock inte ett ljud vid kallstart (tomgång) och försvinner vid högre temp utan består men med förändrad ljudbild.

Förmodar jag också att de har, men eftersom oljan är kall och trögflytande har den inte samma smörjförmåga som när den är i arbetstemperatur, därav dålig smörjning när den är kall och ljudet avtar efter en bits körning och kommit upp i temp.

Det är inte alltid det ingår slitagedelar i service, betalar du endast för basservice är det bara olja och filter de utför jobb på.
Men sen brukar de inspektera bilen för eventuella fel, men behöver inte byta dessa ifall inte kund säger det eller är i "bra skick" enligt dem.
Kund betalar 2-3000kr för en service med olja och filter med utsatt tid 40 min, ska de då börja byta börja löphjul och gå över tiden?

Du kanske dock menade i samband med multirems byte att de tar slitagedelarna samtidigt?
Vad som ingår och inte ingår är kanske svårt att veta för en som inte själv har det yrket, därför måste man fråga vad man köper i dessa fall.
Det är vanligt att man INTE byter spänn/löphjul för dom "yttre remmarna" vid ett vanligt byte, även om man beställer byte av alla drivremmar!
Däremot så är det en självklarhet att man byta löp/spännhjul till kamremen samtidigt.

I vissa fall när de är märkesverkstäder så behöver de inte vara proffsiga. Lämnade in till auktoriserad BMW verkstad och de missade ett antal punkter i sitt protokoll...
Har du en trasig lampa bak eller fram så ser du detta på instrumentpanelen samt vilken sida. De hade de struntat i att kolla även fast det finns framför näsan på dem, ingen påfyllning av spolarvätska som skulle ingå och den lampan lös den med.
Ojämn bromsverkan efter de hade justerat handbromsen... Lyckat!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

öppna huven och se vad som sitter bakom höger hjul, kanske kan du lyssna dig till vilken del som låter?
min generator var helt slut så den levde rövare ganska länge innan den började sluta ladda, svårt att lokalisera ljudet men jag hade en hum om vad det var för jag hörde vart ifrån i motor rummet ljudet kom. den sitter nästan under motorn på min saab, riktigt dryg att få bort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Är det på tomgång eller när du kör som det låter?
Det jag kan komma att tänka på är:
* Vevlager
* Multirem
* Hjullager
* Ej dragna hjulbultar (om du kör så slår fälgen mot skivan)

När gjordes service med oljebyte/filter senast? Är den dåligt skött kan det vara dålig smörjning i motorn som skapar oljudet.

EDIT: Såg nu att det även är så på tomgång.

Skrivet av Donkey:

@kex: Släng upp ett ljudklipp eller filmklipp med oljudet

Skrivet av Santrik:

Att hjullagret bommat efter 5000 mil är ju larvigt, kan vara så att hjullagren som sitter på bilen har någon barnsjukdom och att den fått precis likadana utbytta på verkstaden. Många verkstäder har så dålig koll när det gäller såndana saker.

Apropå problemet så är det lite svårt att gissa eftersom det bara uppstår när bilen bara är kall. Om du åker till Audi med den och dem testar den direkt efter så känns det som att du bara åker på en felsökningsavgift och ett 'nää du vi hittar inget'. - Det jag menar är att se till att dem testar den när den är kall.

Annars kan du själv hissa upp bilen när den är kall och snurra på det hjulet som låter och se ifall du själv kan återskapa ljudet för egen maskin. Känn också på bilen ifall det är något fysiskt som slår emot.

Skrivet av Bloopy:

@kex: Ett missljud vid kallstart och tomgång, försvinner efter du bromsat några ggr.
1: Testat att ge f.a.n i att bromsa för att se om ljudet kvarstår?
Vaccum läckage? Det enda du gör vid bromsning är att förbruka luft ifrån bromsservo för att underlätta bromskolven så du har kraft till att bromsa.

@wzaa: Hjullager

Tyvärr så ger inte bilservice klistermärken ett j*vla skit.
Det är helt i hur folk(ägaren) har skött bilen.
Det är inte lacken som gör en bil!

Jag förstår att folk som inte har den blekaste aning om nåt kommer alltför ofta med udda frågor.
Men försök tänk lite logiskt samt detaljera vad du har gjort å inte gjort.
ALLT SKA STÅ I 1´a POST... folk läser aldrig en hel tråd för att få ihop pusslet.

Skrivet av Aka_The_Barf:

öppna huven och se vad som sitter bakom höger hjul, kanske kan du lyssna dig till vilken del som låter?
min generator var helt slut så den levde rövare ganska länge innan den började sluta ladda, svårt att lokalisera ljudet men jag hade en hum om vad det var för jag hörde vart ifrån i motor rummet ljudet kom. den sitter nästan under motorn på min saab, riktigt dryg att få bort.

video på oljudet:
https://flic.kr/p/vaFxzo

Permalänk
Medlem

Det låter lite som att remmen är dålig.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sagt så låter det som remmen, pröva smörja med lite beltgrip.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/sm...

Dock är detta ingen lösning på sikt, utan för att få bukt med ljudet.
De(n) borde bytas och be om att löp/spänn hjulen byts i samband med det även.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II