Uppdaterat firmware för SSD. "Operating system not found"

Permalänk
Medlem

Uppdaterat firmware för SSD. "Operating system not found"

Tjena!

Köpte en begagnad dator som funkar flawless fram till igår. Efter en timma frös den och efter lite funderingar misstänkte jag hårddisken.
Googlade extra och hittade att mitt Crucial M4 SSD har ett känt fel och krävde uppdatering av firmware. Gjorde så via Crucials hemsida och när jag sen startade om hittas inte operativsystemet.
Svart skärm och sen texten "operating system not found"

Hjälp! Hur gör jag? Ingen Windowsskiva i min ägo eftersom den är begagnad men 8.1 finns där nånstans.

Taxk på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baijiu:

Tjena!

Köpte en begagnad dator som funkar flawless fram till igår. Efter en timma frös den och efter lite funderingar misstänkte jag hårddisken.
Googlade extra och hittade att mitt Crucial M4 SSD har ett känt fel och krävde uppdatering av firmware. Gjorde så via Crucials hemsida och när jag sen startade om hittas inte operativsystemet.
Svart skärm och sen texten "operating system not found"

Hjälp! Hur gör jag? Ingen Windowsskiva i min ägo eftersom den är begagnad men 8.1 finns där nånstans.

Taxk på förhand!

Är det meningen att datan ska finnas kvar efter uppdatering av firmware på SSDn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Baijiu

Ifall du har licensnyckeln för operativsystemet är det bara att tanka hem Win 8.1 iso:n från Microsoft.

Lägg hela kalaset på ett USB med hjälp av rufus (googla) och installera på så sätt. Det blir helt enkelt en formatering tillsammans med ominstallation av Windows.

Om nu SSD:n fungerar dvs. har du möjlighet att stoppa in den i en annan dator för att se att verkligen SSD:n lirar?

Permalänk

Kan kanske vara ACHI inställningar som ändrats, i bios eller SSD. Om den var på förut och nu kanske inställningen blivit satt till av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

Kan kanske vara ACHI inställningar som ändrats, i bios eller SSD. Om den var på förut och nu kanske inställningen blivit satt till av

Hur ändrar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Är det meningen att datan ska finnas kvar efter uppdatering av firmware på SSDn?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde en tutorial via youtube och dom påstod detta. Crucial hade en exe-fil man körde för sin M4 och jag hade tillgång till allt innan jag startade om! Dock har jag inget viktigt på datorn men ingen licensnyckel till Windows.

Permalänk

Fråga förra ägaren om nyckel. Säger han att datorn kom med att så kan nyckeln "ligga i moderkortet" och du behöver bara installera win igen och nyckeln fixas automatiskt..

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Ifall man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad (§3.2).

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

On topic:

Gäller det en laptop eller stationär dator?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Är det meningen att datan ska finnas kvar efter uppdatering av firmware på SSDn

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är inga problem. Har uppdaterat firmware på SSD flera gånger med O S utan några konstigheter
(nu kör jag ju enbart med Intel SSD, så kan inte tala för alla andra tillverkare, men, borde/ska vara lika där)

Skrivet av Kent:

Gäller det en laptop eller stationär dator?

Undrar det samma?

Om det är en stationär dator med flera hårddiskar, kanske det bara är första Boot som "tappats" så in i UEFI och kolla vad som är första boot.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bränn en skiva med firmware boota kör har gjort det på min m4 med

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja det är inga problem. Har uppdaterat firmware på SSD flera gånger med O S utan några konstigheter
(nu kör jag ju enbart med Intel SSD, så kan inte tala för alla andra tillverkare, men, borde/ska vara lika där)

Undrar det samma?

Om det är en stationär dator med flera hårddiskar, kanske det bara är första Boot som "tappats" så in i UEFI och kolla vad som är första boot.

Den är stationär med två diskar. Jag är verkligen inte haj på detta men har misstänkt något sådant efter lite googlingar. Får försöka hitta och kika på det! Tack!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade bränt ut eller kört via USB med firmware-verktyget och verifierat att uppdateringen slagit igenom.

Sedan kopplat disken i en annan dator och kollat om jag kunde läsa filerna på disken.

Kör start-reparationsverktyget från Windows-skivan. Kanske är det bara mbr som gått sönder.