Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

@friterad har dömt sina datorer i sign till "speldator 1-2-3". Vad har han för nytta utav funktioner i pro som han inte får i home, om han endast spelar och kikar runt på internet? Förstår om han inte vill bli avbruten mitt i en match för en uppdatering och det ska man inte behöva köpa pro versionen för.
Kommer det nu gå att stänga av är det perfekt men det verkar ju som att detta redan blivit borttaget.

Bara för att du har en speldator så betyder det ju inte att det är det ända du gör. BitLocker, fullt Remote Desktop stöd, viss virtualisering och gamla Internet Explorer är ju några av skillnaderna mellan Home och Pro. Personligen använder jag åtminstone två av dessa dagligen.

Enligt Techradar så är också en av skillnaderna att man får fördröja uppdateringar i Pro men inte i Home, så det kan ju också vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det hela beror egentligen på priset. Kan inte gå och köpa Windows för över tusen spänn. Funderade ett tag på att ta ett erbjudande för studenter där man fick W8.1 för 500kr men jag läste att W10 Preview testare möjligen skulle få hela Windows 10 gratis men nu vet vi att så är inte fallet. Blir dock automatiskt problem för dom andra datorerna som kör W7 just nu som får en uppgradering (alla kör Home Premium så dom får ju W10 Home). Det vore ju bäst om man bara slutade med all skit att man tvingar stänga av datorn för att installera vissa uppdateringar. Dom kan lika gärna vänta tills jag själv väljer att stänga av och installera då så som tidigare Windows har gjort.

Och det som sades var inte bara att automatiska uppdateringar var tvång utan man skulle inte bli förvarnad heller :

"För alla med Windows 10 Home kommer operativsystemet periodvis att söka efter nya uppdateringar och installera dessa – helt utan förvarning eller möjligheten att stänga av automatiska uppdateringar."

Och för homeanvändare ser jag inget problem med det. Om datorn startats om helt random hade det ju varit en annan sak men nu är det inte så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att blockera windows update via antingen hosts filen eller brandvägg?

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och för homeanvändare ser jag inget problem med det. Om datorn startats om helt random hade det ju varit en annan sak men nu är det inte så.

Jaså och det vet du med säkerhet? Använder ju själv W10 Preview och har gjort det i över ett halvår. Har inte haft problem med det fram tills väldigt nyligen då dom fått för sig att jag inte får pilla själv och den börjar starta om sig med bara några minuters förvarning, och nu säger dom att det inte ska vara någon förvarning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jaså och det vet du med säkerhet? Använder ju själv W10 Preview och har gjort det i över ett halvår. Har inte haft problem med det fram tills väldigt nyligen då dom fått för sig att jag inte får pilla själv och den börjar starta om sig med bara några minuters förvarning, och nu säger dom att det inte ska vara någon förvarning alls.

Därför att det är orimligt. Om vi faktiskt tittar på hur ett sådant förlopp ser ut så blir det helt enkelt för tokigt.

Du sitter vid datorn och gör vad det nu är du gör, i bakgrunden laddas en uppdatering ner, som du inte vet om, sedan installeras den, utan att du vet om det, och sedan startas datorn om, utan att du vet varför. Det låter som ett bra recept på fly förbannade kunder.

Och om det faktiskt går till på det viset lär det för den delen inte dröja länge innan de ändrar det eftersom förbannade kunder inte är något bra, som Microsoft redan vet efter Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför att det är orimligt. Om vi faktiskt tittar på hur ett sådant förlopp ser ut så blir det helt enkelt för tokigt.

Du sitter vid datorn och gör vad det nu är du gör, i bakgrunden laddas en uppdatering ner, som du inte vet om, sedan installeras den, utan att du vet om det, och sedan startas datorn om, utan att du vet varför. Det låter som ett bra recept på fly förbannade kunder.

Och om det faktiskt går till på det viset lär det för den delen inte dröja länge innan de ändrar det eftersom förbannade kunder inte är något bra, som Microsoft redan vet efter Windows 8.

För MS och andra företag har inte gjort orimliga val förut? Varit riktigt glad över att W10 verkat så grymt men så får man denna käftsmäll helt plötsligt

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte vad många av er är så arga över? Jag tycker det är ett steg i rätt riktning att HOME, läs HOME edition får påtvingade uppdateringar. Vill ni inte bli av med alla muppiga DDOS bottar och spam bottar som finns på vanliga svensonburkar?

Vill ni kunna bestämma sådant själva, KÖP PRO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Förstår inte vad många av er är så arga över? Jag tycker det är ett steg i rätt riktning att HOME, läs HOME edition får påtvingade uppdateringar. Vill ni inte bli av med alla muppiga DDOS bottar och spam bottar som finns på vanliga svensonburkar?

Vill ni kunna bestämma sådant själva, KÖP PRO!

Tror du borde läsa lite noggrannare så du förstår varför vi är irriterade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Därför att det är orimligt. Om vi faktiskt tittar på hur ett sådant förlopp ser ut så blir det helt enkelt för tokigt.

Du sitter vid datorn och gör vad det nu är du gör, i bakgrunden laddas en uppdatering ner, som du inte vet om, sedan installeras den, utan att du vet om det, och sedan startas datorn om, utan att du vet varför. Det låter som ett bra recept på fly förbannade kunder.

Och om det faktiskt går till på det viset lär det för den delen inte dröja länge innan de ändrar det eftersom förbannade kunder inte är något bra, som Microsoft redan vet efter Windows 8.

Beror på om det är en kritisk uppdatering eller ej. Kritiska uppdateringar blir du påtvingad upp å ner rakt i ansiktet och får valmöjligheten att starta om mellan omedelbart till 4 timmar. Efter det startar den om vare du vill eller ej.

Okritiska uppdateringar märker du inte av förens du ska stänga av din dator

Har kört med win10 på 2 burkar sen det var public för Microsoft Insider. Under hela den perioden har jag inte haft några problem med uppdateringar. Betatest = MASSOR av uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Tror du borde läsa lite noggrannare så du förstår varför vi är irriterade

Som sagt jag skrev att jag inte förstår vad ni är så arga över. Så förklara istället för att vara så passiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Som sagt jag skrev att jag inte förstår vad ni är så arga över. Så förklara istället för att vara så passiv

Om du hade läst riktigt så hade du förstått då det framgår väldigt tydligt.

Citat från ett tidigare inlägg av mig:

"Och det som sades var inte bara att automatiska uppdateringar var tvång utan man skulle inte bli förvarnad heller :

För alla med Windows 10 Home kommer operativsystemet periodvis att söka efter nya uppdateringar och installera dessa – helt utan förvarning eller möjligheten att stänga av automatiska uppdateringar."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Om du hade läst riktigt så hade du förstått då det framgår väldigt tydligt.

Citat från ett tidigare inlägg av mig:

"Och det som sades var inte bara att automatiska uppdateringar var tvång utan man skulle inte bli förvarnad heller :

För alla med Windows 10 Home kommer operativsystemet periodvis att söka efter nya uppdateringar och installera dessa – helt utan förvarning eller möjligheten att stänga av automatiska uppdateringar."

FEL, under kritiska uppdateringar såsom säkerhetshål så kommer win10 ladda ner uppdateringarna och ge dig en varning att datorn måste startas om. Du får välja mellan omedelbart eller stegvis tid upp till 4 timmar. SEN installeras uppdateringen när datorn håller på att stängas av.

Okritiska uppdateringar laddas ner i bakgrunden och installeras när du stänger av datorn.

Varför vill de ha "påtvinga" folk detta? För att vanliga svenssons inte bryr sig eller förstår sådant.. Därav massor av DDOS och spam bottar.

EDIT: Jag har haft Win10 på två burkar sen Microsoft Insider släppte in en drös betatestare. Haft en burk med Slow updates och en med Fast. Den burken som varit problematisk är den med snabba uppdateringar.. Men problemen har varit minimala. Under HELA denna långa tid har jag aldrig haft problem med uppdateringar vare sig det var små patchar för program eller hela Builds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

FEL, under kritiska uppdateringar såsom säkerhetshål så kommer win10 ladda ner uppdateringarna och ge dig en varning att datorn måste startas om. Du får välja mellan omedelbart eller stegvis tid upp till 4 timmar. SEN installeras uppdateringen när datorn håller på att stängas av.

Okritiska uppdateringar laddas ner i bakgrunden och installeras när du stänger av datorn.

Varför vill de ha "påtvinga" folk detta? För att vanliga svenssons inte bryr sig eller förstår sådant.. Därav massor av DDOS och spam bottar.

Det är du som har fel. Jag har t.o.m förklarat vad som hänt mig, nämligen att jag inte fick veta någonting överhuvudtaget förrän ett par minuter innan omstart/installation som jag inte heller kunde skjuta upp överhuvudtaget. Trodde det skulle bli ändrat för release men enligt vad som sagts så verkar det inte bli bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Det är du som har fel. Jag har t.o.m förklarat vad som hänt mig, nämligen att jag inte fick veta någonting överhuvudtaget förrän ett par minuter innan omstart/installation som jag inte heller kunde skjuta upp överhuvudtaget. Trodde det skulle bli ändrat för release men enligt vad som sagts så verkar det inte bli bättre

De enda uppdateringarna som abrupt kan starta om din dator är nya builds. I en BETA är det vanligt men kommer INTE förekomma i final

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Jättebra när man är på resande fot och ska surfa via telefonen. Hejdå datatrafik.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update\AUOptions = 1 stänger av det.

Eller med Powershell:

Write-Host "1 -> Never check for updates (not recommened)"
Write-Host "2 -> Check for updates but let me choose whether to download and install them"
Write-Host "3 -> Download updates but let me choose whether to install them"
Write-Host "4 -> Install updates automatically (recommended)"
Write-Host "Enter any character to exit"
Write-Host
switch(Read-Host "Choose Window Update Settings"){
1 {$UpdateValue = 1}
2 {$UpdateValue = 2}
3 {$UpdateValue = 3}
4 {$UpdateValue = 4}
Default{Exit}
}
$AutoUpdatePath = "HKLM:\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update"
Set-ItemProperty -Path $AutoUpdatePath -Name AUOptions -Value $UpdateValue

Dold text
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update\AUOptions = 1 stänger av det.

Eller med Powershell:

Write-Host "1 -> Never check for updates (not recommened)"
Write-Host "2 -> Check for updates but let me choose whether to download and install them"
Write-Host "3 -> Download updates but let me choose whether to install them"
Write-Host "4 -> Install updates automatically (recommended)"
Write-Host "Enter any character to exit"
Write-Host
switch(Read-Host "Choose Window Update Settings"){
1 {$UpdateValue = 1}
2 {$UpdateValue = 2}
3 {$UpdateValue = 3}
4 {$UpdateValue = 4}
Default{Exit}
}
$AutoUpdatePath = "HKLM:\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update"
Set-ItemProperty -Path $AutoUpdatePath -Name AUOptions -Value $UpdateValue

Dold text

Vet vi om detta fortfarande fungerar i 10240? Det senaste jag hittat om det är från 9926 vilket är rätt så länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vet vi om detta fortfarande fungerar i 10240? Det senaste jag hittat om det är från 9926 vilket är rätt så länge sedan.

Oklart, sitter i 10166.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

ibland kanske inte så ofta så har man ju råkat ut för nån uppdatering som ställer till det ,blå skärm etc . då har man ju kunnat återställa och sen struntat i den sen . vad händer nu om man får problem med en påtvingad uppdatering . ska man återställa datorn för att sedan få den igen . ska man blåsa om datorn för att sedan få den igen . jag blir så arg ,vilket jag inte va från början när jag var så glad att microsoft lyssnar på sina kunder osv . jag hade längtat på win 10 och nu så är det en sån skit grej dom hittar på . stackars dom som måste hushålla med sin datatrafik . tummen ner .jag kör nog win 7 tillsvidare ,sen får man väl rapporter om detta .

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

ibland kanske inte så ofta så har man ju råkat ut för nån uppdatering som ställer till det ,blå skärm etc . då har man ju kunnat återställa och sen struntat i den sen . vad händer nu om man får problem med en påtvingad uppdatering . ska man återställa datorn för att sedan få den igen . ska man blåsa om datorn för att sedan få den igen . jag blir så arg ,vilket jag inte va från början när jag var så glad att microsoft lyssnar på sina kunder osv . jag hade längtat på win 10 och nu så är det en sån skit grej dom hittar på . stackars dom som måste hushålla med sin datatrafik . tummen ner .jag kör nog win 7 tillsvidare ,sen får man väl rapporter om detta .

1. Avinstallera uppdateringen
2. Använd troubleshootern i https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930 för att följa uppdateringen

Eventuellt om du ej hinner så långt så att du kan avinstallera uppdateringen, försök i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara förtydliga att detta innebär att Microsoft vet att ingen av deras användare någonsin har nytta av att kunna skippa uppdateringar. Det är ett stort påstående med tanke på deras användarbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jättebra när man är på resande fot och ska surfa via telefonen. Hejdå datatrafik.

Windows 8.1 och nyare detectar om du har "metered connection" och använder därmed inte bandbredden för uppdateringar. Detta har funkat mycket bra fram till nu och jag tror säkert det fortsätter på samma sätt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Förstår om han inte vill bli avbruten mitt i en match för en uppdatering och det ska man inte behöva köpa pro versionen för.

Så fungerar väl inte uppdateringarna i Windows 10?
Dom installeras väl tyst i bakgrunden och när man startar om?
Det enda man som användare märker är att det tar lite längre tid att stänga av/starta/starta om datorn ibland?
Den startar aldrig om datorn automatiskt när man använder den så som Windows 7 kan göra.
Eller?

Permalänk
Medlem

Sen är det ju en grej om man är vid datorn och kan avbryta omstarten men om man gör något afk så blir det ju svårare. Nerladdningar, video encoding, hårddisk defragmentering, kompilering eller vad som helst som är tidskrävande och som man antagligen kör igång och lämnar datorn obevakad. Så kommer windows och ska tvinga fram en omstart. Detta gör windows automatiska uppdateringar helt oanvändbara för mig och jag hoppas verkligen att det även i fortsättningen kommer gå att stänga av.

Skrivet av danedi:

Windows 8.1 och nyare detectar om du har "metered connection" och använder därmed inte bandbredden för uppdateringar. Detta har funkat mycket bra fram till nu och jag tror säkert det fortsätter på samma sätt.

känner den även av när man delar med wifi hotspots? För vill minnas att det där nämligen har hänt mig när jag körde windows 8 på lapopten (minns inte om det var 8.1 dock).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Jättebra när man är på resande fot och ska surfa via telefonen. Hejdå datatrafik.

Windows 10 laddar inte ner några uppdateringar när jag har kopplat den till min mobil. Den kräver att jag kopplar till ett vanligt nät för att få ladda ner, detta går dock att ändra i inställningar om man vill.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Windows 10 laddar inte ner några uppdateringar när jag har kopplat den till min mobil. Den kräver att jag kopplar till ett vanligt nät för att få ladda ner, detta går dock att ändra i inställningar om man vill.

Det är roligt när folk tror att Windows 10 är lika kasst som Windows 7 som knappt förstår vad ett mobilt bredband är. Till exempel finns det ingen klassdrivrutin för Windows 7 så den klarar inte av att automatiskt installera alla mobila bredband man kopplar till operativsystemet utan dessa måste hämtas från respektive tillverkare eller via ett minne på usb-donglen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raklödder:

Det ska bli ett sant nöje att få dual-boota Ubuntu 15.10 och Windows 10 lagom till hösten.

Jag tar tillbaka det jag sa tidigare om att dual-boota med Windows till hösten och nöjer mig med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

Där har vi verkligen samma åsikt, helt underbart att inte behöva bry sig om uppdateringarna. Om ändå alla spel och program ändå hade samma typ där uppdateringarna skedde helt automatiskt utan att jag måste göra något manuellt.

Detta blir en funktion jag ser fram emot, har det redan aktiverat på W-8.1 men som du säger så är det bra eftersom att många foliehattar stänger av det och kör med osäkra OS.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Minskande intresse för datorer och ökad konkurrens.
Microsoft har absolut inte råd med de dumheter som verka komma på löpande band från deras ledning.
Inte bara på datorOS fronten utan även på andra MS produkter som gör dom alla ointressanta för mig.

Microsoft! Sluta ställa krav på kunder och sluta med bloatware... Två enkla förhållningssätt som kanske gör Microsoft produkter mer attraktiva.

Har redan börjat migration till Linux, det på våra två bärbara, bara våra två stationära kör (fortfarande) Win7. Förutom andra enheter som mobiler och surfplattor som kör Android.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.