QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med Frameskipping?
Har kört min i 120hz sedan januari ifjol utan några problem, dock känns Gta inte så mjukt som det borde i 60hz, ställer jag skärmen i 110hz känns det bättre men det kan lika gärna vara placebo.

Citera om ni svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Någon som har problem med Frameskipping?
Har kört min i 120hz sedan januari ifjol utan några problem, dock känns Gta inte så mjukt som det borde i 60hz, ställer jag skärmen i 110hz känns det bättre men det kan lika gärna vara placebo.

Citera om ni svarar

Givetvis kommer du märka en viss skillnad mellan 60 resp. 120hz, räcker att dra muspekaren över skrivbordet för att inse denna skillnad.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

över 2 år nu som jag haft min QX2710@96Hz, fungerar fortfarande utan problem... drömmen hade varit att byta upp sig till OLED 27" men det lär väl inte hända på ett tag.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Någon som har problem med Frameskipping?
Har kört min i 120hz sedan januari ifjol utan några problem, dock känns Gta inte så mjukt som det borde i 60hz, ställer jag skärmen i 110hz känns det bättre men det kan lika gärna vara placebo.

Citera om ni svarar

Det förekommer på en del nya Qnix har jag hört (de efter 2013 eller nåt som inte har PLS) om man klockar dem. Det låter ju inte som att en panel ligger bakom det utan snarare styrkomponenterna som vägrar hänga med. Min "gamla" PLS qnix verkar inte droppa nåt.

Skrivet av Gilgamesh:

över 2 år nu som jag haft min QX2710@96Hz, fungerar fortfarande utan problem... drömmen hade varit att byta upp sig till OLED 27" men det lär väl inte hända på ett tag.

Det var min idé med. 4k känns väldigt onödigt nu när det knappt finns några konstnadslägliga grafikkort som pallar trycket, i spel åtminstone.

Jag bytte från ett 560 Ti till en 290X nyligen och helvete vad problem det blev med min qnix då. 560 Ti körde GPU skalning jämt om jag ställt in det och startade i 2560x1440.
290X däremot, ibland startar den i 2560x1440, ibland i 1080p av någon anledning. Eventuellt är Refreshrate också fel då och jag har hittills "fixat" det genom att byta DVI port på kortet (tills nu då båda portarna körde icke-2560-1440 upplösning vid boot.

Jag har en lösning på det åt alla som kör AMD, får problemet och trots att de klickat i GPU-skalning.

1. Ladda ner nircmd.exe (64 version om du kör 64bit) http://www.nirsoft.net/utils/nircmd.html
2. Gör ett batch script i din C:\ katalog, högerklicka -> ny och textfil, döp den till nåt och se till att filnamnet slutar på .bat. Öppna den i en textredigerare och skriv in detta utan citationstecken : "C:\nircmd.exe setdisplay 2560 1440 32"
32 eller 24 funkar lika bra tydligen (de ska vara samma sak har jag hört).
3. Gå in i catalyst ->
klicka "presets" ->
add preset (du kan klicka där direkt om du ser det) ->
Fyll i allt: namn och ev tooltip, Klicka "assign hotkey" och välj en händig tangentkombination som inte kan förväxlas när du är i windows skrivbordsläge, till exempel "Ctrl + Alt + R" som jag kör -> Och slutligen under application klicka i rutan "start the following application..." och klicka browse -> se nu till att ändra filtyperna till "alla filer".
Oavsett är det batchfilen som du vill välja, då kommer den köras när du klickar in tangentkombinationen.

Om du gjort som jag lägger du .bat-filen och nircmd.exe i C:\ för enkelhetens skull.
Skriptet körs lite långsamt, men om du drabbas av färgade linjer som rusar vertikalt över skärmen vid boot eller andra tillfällen så bör tangentkombinationen du valt se till att upplösningen byts via nircmd.exe och vips! Allt är bra, förhoppningsvis.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Luminous

Jag hade då aldrig de problemen när jag körde med mina 290X... det enda som behövdes vara detta:

http://www.monitortests.com/forum/Thread-AMD-ATI-Pixel-Clock-...

http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Har inte heller några problem med mina 7950.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag vet inte vad det berodde på men det var temporärt enligt vad jag upptäckt nu. Båda portarna kör som de ska i 2560x1440, men jag behövde säga åt dem "på skarpen" och det var inte så lätt när pixlarna kör flowerpower.

Jag måste vara ansluten på en port för att kunna ändra dens upplösning, konstigt nog växlade upplösningarna mellan portarna över bootningarna.

I linux är det särskilt användbart med en binding av den här typen. (När man använder en Qnix)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Någon som vet något sätt att överklocka Qnixen under Ubuntu?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

1. Läste i tråden att vissa verkar ha lite mer problem med de "senaste" skärmarna jämfört med de från 2013, någon som har mer erfarenhet av det?

2. Är dessa skärmar fortfarande bland det bästa man kan köpa om man vill ha PLS/IPS/AHVA/VA etc, 1440p, 27" och över 60 Hz? Finns det andra skärmar numera eller är det dessa som gäller?

3. Har 2 st 290 i Crossfire. Har det varit några problem med det?

4. Enligt första inlägget så finns det två skärmar, men det är mer än bara glossy/matt som skiljer dem. XSTAR har 8 ms input lag och den, QNIX, andra har 5 ms. Själv skiter jag i glossy/matt men jag skiter inte i input lag. Finns glossy(som är billigare?) i 5 ms?

5. Finns det någon garanti att tala om öht?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på huruvida det går överklocka QNIX 2710 som vanligt om man kopplar in den via Displayport (med DVI-DP-adapter). Är väldigt sugen på att köpa Fury X när det släpps men det vore surt ifall det inte funkade helt som det ska med skärmen (känns som att det borde göra det?).

Permalänk

Som jag förstått det så gäller följande för att skärmen ska vara så överklockningsbar och så lite pixelfel som möjligt:
- Inte välja "True10"-varianter då de har flera inputs och överklockar sämre
- Inte välja "SE"-varianter då de har sämre kvalitetskontroll
- Inte välja "Off-grade" då de har defekter (därför de säljs billigare)

Utöver det antar jag det bara är att välja glossy/matte (blir matte rent personligen) och köra?
Pixel Perfect verkar tråden nedan mena på inte behövs, å andra sidan vet jag inte om de även kontrollerar BBL på de modellerna som är "Pixel Perfect"?

Källa:
Overclockers.net officiella Qnix tråd

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon som vet något sätt att överklocka Qnixen under Ubuntu?

Lite sent men denna kör jag i archlinux och det funkar kanon
http://pastebin.com/URrDtv7a

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Lite sent men denna kör jag i archlinux och det funkar kanon
http://pastebin.com/URrDtv7a

Aldrig för sent om svaret är bra! Men du får gärna berätta hur man använder den där filen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Aldrig för sent om svaret är bra! Men du får gärna berätta hur man använder den där filen.

Du får ändra i din xorg.config borde ligga i /etc/xorg eller nått sånt. Bara att söka efter den filen. Men gör en backup så du inte tar sönder nått. Jag fick gå in via ssh och lägga in den configen eftersom jag inte ens hade bild på min skärm innan jag la in den configen.

Permalänk
Medlem

Raderat inlägg, problemet löst

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur timings fungerar? Fungerar med 120Hz om jag kör med lite
sänkta timings, men jag vet inte vad som händer om man sänker dom så det känns lite dumt.
Vad tror är bäst 115Hz normal timings eller 120Hz med sänkta?

Permalänk
Medlem

@rotkiv42: jag skulle köra på 115hz. Blir nog inte bättre än så.

För övrig införskaffade jag 2st nya Qnix, True 10 för att leka med då dels dem kommer vara sidoskärmar, inte för att spela på samt för skojs skulle se om dem går att överklocka som vanlig DVI qnix (utan frameskipping).
Är helt medveten vad som har sagts om True 10 modellen, däremot släpptes det andra "versioner" för något år sedan som tillverkaren skriver ut att dem har ändrat om konfigurationen vilket gör att dem skall klara av att överklockas utan frameskipping.

Har endast testat för tillfället med DP kabel och dem gick att överklocka till ~85Hz utan frameskipping.

Skall testa till helgen med DVI kabel också.

Angående AH-VA panelen istället för PLS tycker jag inte se mig någon sämre färgbild.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Har funderat på att testa en korea skärm med 144hz, vilken e det man ska köpa som kostar runt 1.5-2.5k och fungerar dom bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Har funderat på att testa en korea skärm med 144hz, vilken e det man ska köpa som kostar runt 1.5-2.5k och fungerar dom bra?

Förutsätt inte att det kommer vara en 144Hz, 120 är mer rimligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Förutsätt inte att det kommer vara en 144Hz, 120 är mer rimligt.

Finns det någon bra att köpa som du skulle kunna rekommendera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Finns det någon bra att köpa som du skulle kunna rekommendera ?

Har inte hållit mig uppdaterad senaste tiden, är nöjd med min Qnix 2710, den rullar på i 120/96Hz.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter en 27-34 tum, PLS, minst 1440p och med minst 120Hz. Är den här skärmen fortfarande ett bra alternativ idag tycker ni. Läste även nån artikel här om att DVI inte är så framtidssäkert heller.

Permalänk
Medlem

Har haft min Qnix 2710 i lite över 2 år. Rullar i 110Hz då det är högsta stabila jag får. 96 känns konstigt och 120 går ej.

Skrivet av Garp:

Om man är ute efter en 27-34 tum, PLS, minst 1440p och med minst 120Hz. Är den här skärmen fortfarande ett bra alternativ idag tycker ni. Läste även nån artikel här om att DVI inte är så framtidssäkert heller.

För priset ja, annars finns ju bättre för 5-8000 kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Så nån av dessa bör vara det jag söker då? http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27... eller http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27.... Är den verkligen på 8ms? Låter mycket.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är jag som inbillar mig eller inte men sedan jag gick över till Windows 10 ifrån 8.1 på min burk så har jag mindre inbränningar. Alltså jag kan köra 96 eller 110hz längre innan jag får inbränningar på skärmen.

Någon som upplevt samma fenomen?

För övrigt tycker jag att skärmen fortfarande är kanon! Vore trevligt med en ny ROG nu med IPS men vetifan inte värt de där 8K , haft skärmen ca 3år nu.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig om man köper en "off-grade"? Massa döda pixlar och blb?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Vet inte om det är jag som inbillar mig eller inte men sedan jag gick över till Windows 10 ifrån 8.1 på min burk så har jag mindre inbränningar. Alltså jag kan köra 96 eller 110hz längre innan jag får inbränningar på skärmen.

Någon som upplevt samma fenomen?

För övrigt tycker jag att skärmen fortfarande är kanon! Vore trevligt med en ny ROG nu med IPS men vetifan inte värt de där 8K , haft skärmen ca 3år nu.

Vet inget om inbränningar, har aldrig riktigt upplevt det. Bara haft min 1,5 år ifall det skulle spela roll? Kanske blir värre med tiden?

Ja det ändå som saknas på skärmen är en g-sync modul eller freesync

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Vad kan man förvänta sig om man köper en "off-grade"? Massa döda pixlar och blb?

Som jag förstått det så är det vad du kan vänta dig i bästa fall. I värsta fall stora områden på skärmen med missfärgningar etc.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sassa46:

Vad kan man förvänta sig om man köper en "off-grade"? Massa döda pixlar och blb?

Min skärm ja hade för några år sedan var bra.

Men idag finns det bra 120hz skärmar o köpa för runt 5000kr som förmodligen är ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Har bessat en nu iaf, hoppas det blir bra och inte så mycket extrakostnader.