QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Hej jag tänkte köpa en ny skärm på 27 tum. Min budget ligger på 2500. Är det värdar att köpa en korea skärm då

Permalänk
Medlem
Skrivet av koken172:

Hej jag tänkte köpa en ny skärm på 27 tum. Min budget ligger på 2500. Är det värdar att köpa en korea skärm då

ja

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Är det något man måste tänka på. Är det någon speciell försäljare man borde köpa från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koken172:

Är det något man måste tänka på. Är det någon speciell försäljare man borde köpa från?

alla dina frågor finns besvarade i tråden, alt några sidor tillbaka, jag köpte min maj 2013 så du får kolla med de som köpt senaste månaderna.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av koken172:

Hej jag tänkte köpa en ny skärm på 27 tum. Min budget ligger på 2500. Är det värdar att köpa en korea skärm då

Du kommer inte under 2500 med en Qnix i dagsläget. Verkar som de går att få från ca 2600 + avgifter.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Okej en xstar då, är dom lika bra http://www.ebay.com/itm/X-STAR-DP2710-LED-MULTI-27inch-AH-VA-... föutom att dom har en ahva panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koken172:

Okej en xstar då, är dom lika bra http://www.ebay.com/itm/X-STAR-DP2710-LED-MULTI-27inch-AH-VA-... föutom att dom har en ahva panel.

Har ingen egen erfarenhet av dem men de skall vara likvärdiga vad jag har förstått.

Du kommer dock inte under 2500 med den där heller. Med frakt går den på nästan 2600 och sen tillkommer moms plus handläggningsavgift med ytterligare typ 600 om inte säljaren skriver ner värdet kraftigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har ingen egen erfarenhet av dem men de skall vara likvärdiga vad jag har förstått.

Du kommer dock inte under 2500 med den där heller. Med frakt går den på nästan 2600 och sen tillkommer moms plus handläggningsavgift med ytterligare typ 600 om inte säljaren skriver ner värdet kraftigt.

Oj är inte tex den här skärmen värdera då http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av koken172:

Vet inte vad du menar med värdera (mer värd?), men anledningen att köpa Qnix eller X-star är ju möjligheten att överklocka dessa. Är man inte ute efter att göra det så finns det många alternativ från svenska butiker som är säkrare köp.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Skulle detta projekt fungera på den här skärmen? Det som jag förstått kan bli problem är att det är 1440p 120Hz och att du måste använda DVI för att kunna klocka. Går detta att lösa med att man bara använder DVI>HDMI 1.3 eller kan man använda sig av DVI hela vägen eller hur ska ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koken172:

Okej en xstar då, är dom lika bra http://www.ebay.com/itm/X-STAR-DP2710-LED-MULTI-27inch-AH-VA-... föutom att dom har en ahva panel.

X-STAR är endast ett annat "BRAND" innehållet i skärmen är identiskt bortsett från själva "bezeln" aka ramen. Har själv två stycken och en bror som använder två QNIX, same sh1t; different name.

Bästa skärmköpet jag någonsin gjort, dock vet jag inte hur prisbilden ser ut i dagsläget. Var dock noga med att köpa rätt version, om du vill överklocka; köp alltså inte den "nyare" versionen som ej är överklockningsbar.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag känner mig en smula trög eftersom jag haft min qnix i kanske snart två år och inte tänkt på det här förrän nu.

När ni byter drivrutin kan qnix/x-star ge svart bild eller blinka i olika färger pga konstig input. Ibland händer det när man försöker köra gamla program/spel trots att man har ställt in i nvidias kontrollpanel/catalyst att skalning till lägre upplösningar ska göras på GPU.
Om detta händer på windows, och i synnerhet under byte av drivrutiner, dra ur DVI kontakten (om du använder en sån, kanske fungerar med andra sladdar med) och sätt i den igen. Ibland verkar signalen återgå till "native" av sig självt, vilket jag tror kan ha att göra med att datorn märker att skärmen försvann. Detta har fungerat med nvidia kort för mig hittills.
Tog mig ett tag innan jag kom på att man inte behöver baxa fram sin gamla CRT och koppla in eller hårdreboota sin pc varje gång Qnix:en tokblinkar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

QNIX-skärmen som alla pratar om verkar ju ha funnits en tid på marknaden nu. Tycker ni fortfarande att den är värd att skaffa om man är ute efter ny skärm mellan 3-4k? På jakt efter främst 2560 eller högre upplösning, stort plus med 96hz eller högre.

Det händer ju rätt mycket på display-fronten just nu och det vore tråkigt att köpa någonting som snabbt blir förbipasserat.

Permalänk
Skrivet av katterna:

QNIX-skärmen som alla pratar om verkar ju ha funnits en tid på marknaden nu. Tycker ni fortfarande att den är värd att skaffa om man är ute efter ny skärm mellan 3-4k? På jakt efter främst 2560 eller högre upplösning, stort plus med 96hz eller högre.

Det händer ju rätt mycket på display-fronten just nu och det vore tråkigt att köpa någonting som snabbt blir förbipasserat.

Jag hade väntat till freesync modellerna kommer ut och se vad de lägger sig i pris, sen kan du göra ett beslut

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Jag hade väntat till freesync modellerna kommer ut och se vad de lägger sig i pris, sen kan du göra ett beslut

Det låter som en sund inställning Jag har ett 970 så freesync kommer väl troligtvis inte att fungera i min nuvarande setup.

Permalänk
Medlem

Har haft min QNIX QX2710 LED Evolution ll SE Matte i snart ett år och är hur nöjd som helst men undrar om det finns möjlighet att koppla in tex en Ps4:a till skärm med hjälp av adapter eller liknande?

Permalänk
Medlem

Hej!
Har funderat på att ha 3st sånna här skärmar och alla på 120hz. Vilket eller vilka grafikort behöver jag ha för att klara detta?
Budget utöver skärmarna runt 10k

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandrarn:

Hej!
Har funderat på att ha 3st sånna här skärmar och alla på 120hz. Vilket eller vilka grafikort behöver jag ha för att klara detta?
Budget utöver skärmarna runt 10k

du kan inte räkna med att köra i 120Hz, vissa klarar det andra inte, men 96Hz bör du vara nöjd om du når vilket de allra flesta (om inte alla?) gör.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Inga nyheter om att det kan tänkas komma böjda QNIX paneler? som del och AOC. fan det hade jag köpt direkkt!

Jodå det finns redan, jag behövde inte ens be om det! Jag fick en rejäl inbuktning i nedre mitten på skärmen utan extra kostnad inklusive clouding.
Skämt åsido, det vore kanske något men jag är nöjd med min tills OLED monitorer blir av.

Skrivet av Donj0hn:

Har haft min QNIX QX2710 LED Evolution ll SE Matte i snart ett år och är hur nöjd som helst men undrar om det finns möjlighet att koppla in tex en Ps4:a till skärm med hjälp av adapter eller liknande?

Det går kanske, men med de ursprungliga DVI-only skärmarna måste ju input vara skalad till 2560x1440 för att fungera.
Jag tror jag läste att HDMI till DVI adapter inte fungerar med Qnix av någon anledning.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

96hz skulle vara acceptabelt. Jag tänkte köpa den varianten av skärmen med endast dual dvi då jag hört att dessa har lägre input lag än dem med multi inputs? Stämmer det? Vad för grafikkort behöver jag isåfall till 3st sånna?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

X-STAR är endast ett annat "BRAND" innehållet i skärmen är identiskt bortsett från själva "bezeln" aka ramen. Har själv två stycken och en bror som använder två QNIX, same sh1t; different name.

Bästa skärmköpet jag någonsin gjort, dock vet jag inte hur prisbilden ser ut i dagsläget. Var dock noga med att köpa rätt version, om du vill överklocka; köp alltså inte den "nyare" versionen som ej är överklockningsbar.

Hej just införskaffat mej ett gtx 980 och tänkte uppgradera till 1440p skärm, vad är det för verition jag bör seut efter för att kunna överclocka den?. Sen såg ja någon skrev att Qnix QX2710 har samma panel som Samsung S27B970D stämmer det?

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Läst igenom några sidor i tråden och blir allt mer sugen på att skaffa en, eller rättare sagt två Qnix QX2710. Dock undrar jag hur det funkar med mitt grafikkort som bara har 2 dvi portar, då kommer jag tvingas köra båda i 60 fps? För jag tror att det är bara den ena som är dvi d men jag kan ha fel. Har också DP uttag men jag har fattat det som att adaptrar inte fungerar? Och tycker ni skärmen är värd närmare 3500kr? Den går ju på 2700kr nu sen plus moms& eventuell tull så blir väl minst 3500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Läst igenom några sidor i tråden och blir allt mer sugen på att skaffa en, eller rättare sagt två Qnix QX2710. Dock undrar jag hur det funkar med mitt grafikkort som bara har 2 dvi portar, då kommer jag tvingas köra båda i 60 fps? För jag tror att det är bara den ena som är dvi d men jag kan ha fel. Har också DP uttag men jag har fattat det som att adaptrar inte fungerar? Och tycker ni skärmen är värd närmare 3500kr? Den går ju på 2700kr nu sen plus moms& eventuell tull så blir väl minst 3500kr.

Kan inte svara på prisvärdhet - det kommer ju några nya skärmar med IPS och 120Hz i år har jag för mig.

DVI-D är inte ett krav utan det fungerar fint med DVI-I också, det viktiga är att det är dual link DVI. Du får kolla upp att ditt kort har dubbla dual link (vissa lite äldre AMD-kort har två fysiska dual link kontakter men den ena är elektriskt endast single.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kan inte svara på prisvärdhet - det kommer ju några nya skärmar med IPS och 120Hz i år har jag för mig.

DVI-D är inte ett krav utan det fungerar fint med DVI-I också, det viktiga är att det är dual link DVI. Du får kolla upp att ditt kort har dubbla dual link (vissa lite äldre AMD-kort har två fysiska dual link kontakter men den ena är elektriskt endast single.)

Kanske är värt att vänta då? Hmm svårt val. Jag sökte lite och det är nog så att det är en singel och en dual link. Dock är mitt graffikkort så svagt idag att det är inte många spel jag kommer över 60 fps i längre ändå.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att sälja min skärm och köpa en "sämre" då jag aldrig använder mig av 120hz i princip.

Jag har en 27" matte Qnix som går att OC till 120hz minst, inga döda pixlar och typ 1 % backbleeding (så typ ingen alls asså).. Hur mycket tror ni man kan sälja den för här på SweC?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Jag funderar på att sälja min skärm och köpa en "sämre" då jag aldrig använder mig av 120hz i princip.

Jag har en 27" matte Qnix som går att OC till 120hz minst, inga döda pixlar och typ 1 % backbleeding (så typ ingen alls asså).. Hur mycket tror ni man kan sälja den för här på SweC?

Runt 2000:- borde väl man kunna få ut om det är en bra skärm

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har använt sin Korea-skärm i Linux? Prövade lite förut, men GUIt blir helt knasigt med dubbla bakgrunder och "task baren" är helt felplacerad.

Och hur fungerar det med överklocking av skärmen i Linux?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag funderar på att sälja min skärm och köpa en "sämre" då jag aldrig använder mig av 120hz i princip.

Jag har en 27" matte Qnix som går att OC till 120hz minst, inga döda pixlar och typ 1 % backbleeding (så typ ingen alls asså).. Hur mycket tror ni man kan sälja den för här på SweC?

Jag sålde min som var identiskt med din för 1500kr, dock fick jag bud på 2000kr när jag la upp en annons för ett tag sen men det blev inget avslutat köp då.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt sig någon QNIX på sistone? Får man fortfarande skärmar som kan köras i 96Hz eller mer?
Funderar på att beställa här:

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-SE-Matte...

Runt 2500 + moms och eventuell tull. Hur har det gått för folk här? Innan verkade det handla om en 4-500 spänn, men några sidor bak var det någon stackars kille som åkte på 1130:- eller liknande. Undrar om han blev tvungen att betala så mycket, och hur man undviker att åka på en sådan smäll?

Permalänk
Skrivet av Sdw:

Någon som köpt sig någon QNIX på sistone? Får man fortfarande skärmar som kan köras i 96Hz eller mer?
Funderar på att beställa här:

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-SE-Matte...

Runt 2500 + moms och eventuell tull. Hur har det gått för folk här? Innan verkade det handla om en 4-500 spänn, men några sidor bak var det någon stackars kille som åkte på 1130:- eller liknande. Undrar om han blev tvungen att betala så mycket, och hur man undviker att åka på en sådan smäll?

Tror jag betalade 2200+500 ungefär när jag köpte min i somras. Går fint att köra i 110Hz, 120 klarar den inte riktigt av men de spelar mindre roll

Visa signatur

CCNP R&S