Ska köpa laptop till högskolestudier och behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Ska köpa laptop till högskolestudier och behöver hjälp!

Hejsan! Jag ska köpa en laptop som jag ska använda till min yrkeshögskole utbildning som startar nu i Augusti. Den inriktningen jag kommer gå är IT-Systemtekniker. Detta är de delkurser som ingår: Cisco CCNA Switching and Routing, Cisco CCNA Security, ITIL Projektledning, Microsoft Active Directory, Serveradministration, Virtuella system och Enterprise Linux Systems Administration LPIC-300.

Jag har forskat en hel del den senaste månaden men har fortfarande väldigt svårt att bestämma mig om vad som kommer passa mig bäst. Min budget ligger på runt 10k, kan gå över det med ett par tusenlappar ifall det är värt det men gärna inte. Minimum specs är 8gb RAM, 128gb SSD, fhd och en i5:a. Ska inte spela något på den förutom lite Hearthstone. Den kommer främst användas till studier så det är viktigt att den är portabel och enkel att ta med sig. Jag har kollat på massvis med olika laptops men har inte hittat någon som jag tror jag kommer känna mig riktigt nöjd med än så länge. Känns som att i princip alla Windows laptops jag kollat på har någon form utav nackdel.

Jag hade i princip bestämt mig för denna datorn http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2855070 innan jag läste om att en hel del personer har haft problem med att gångjärnet på den går sönder efter en tids användade vilket fick mig att tveka i och med att jag vill att datorn ska hålla i åtminstonde 4-5år framåt. Sedan så skulle jag gärna vilja ha en högupplöst skärm men just UX303 har problem med skärmen på de modeller som har QHD skärm.

Efter det började jag kolla på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934 istället och tror nog att jag skulle bli mer nöjd med den men jag är dock lite orolig över att behöva gå över till OSX. Har aldrig ägt en Apple dator så har absolut ingen erfarenhet utav OSX. Den är ju även ganska mycket mer dyrare och vet inte riktigt om det är värt det. Har lite frågor som jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet kan besvara.

-Kan en väldigt van Windows användare lära sig OSX tillräckligt bra för att kunna arbeta på den ordentligt efter 2-3 veckor?
-Tror ni OSX kommer kunna köra alla program som jag kommer använda i mina studier eller kommer jag vara tvungen att installera Windows på den också?
-Fungerar det bra att installera Windows på en Macbook eller kommer det uppstå några problem?
-Något annat jag behöver tänka på om jag nu skulle skaffa mig en Macbook?

Detta är då de 2 laptops som jag väljer mellan just nu men om ni har några andra förslag så kom gärna med de!

PS. (Jag har även kollat på Dell XPS13 men deras modeller med den högupplösta skärmen är väldigt dyra och sedan läste jag även att leveranstiden på dessa från Dells hemsida har varit väldigt lång i vissa fall.)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Går en liknande utbildning själv och har knappt använt min bärbara, Skulle dock satsa på 13" eller större för att kunna skriva smidigt. Om jag skulle köpa en ny bärbar idag skulle jag nog ta en rätt billig för runt 4-5k försökt tryckt in en ssd och en 15" skärm och hyfsat batteri 3-4h timmar minst.

Permalänk
Medlem

@Zebbe1: Jag tycker att ultrabooks'en är rätt nice, små/lätta/tunna , och förhoppningsvis strömsnåla. Se bara till att en SSD är inkluderad istället för mekanisk, 13" känns som att det räcker om du ska släpa på den.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1961
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Orkar du vänta på Skylake så ska den tydligen vara upp till 30% mer energieffektiv.

Kraven för att få kallas ultrabook ändrar sig lite då och då, köper du en äldre generation så är det andra krav, vet inte riktigt vad det står specat. Lite info här i alla fall http://www.ultrabookreview.com/2796-ultrabook-definition/

Men generellt krav på batteritid, hastighet vid uppstart, tjocklek osv

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare om just 13" och SSD. Studerar själv på uni och att kånka runt på en större låda i väskan är orimligt. Jag personligen har en stationär på hemmaplan, så finns ingen anledning till att ha speciellt mycket kräm heller, men det är en inviduell fråga.
Skulle rekomendera Asus UX-serie, jag sitter på en UX303 och är helnöjd. Liten, lätt och komplett. Men en fräsch Mac skulle garanterat göra jobbet med, men jag är för lat för att lära mig OSX på den nivån.

-Kan en väldigt van Windows användare lära sig OSX tillräckligt bra för att kunna arbeta på den ordentligt efter 2-3 veckor?
Förmodligen, ja. Tvinga dig själv till att använda datten till allt. Kan dock bli nödvändigt för dualboot för att kunna suga åt dig alla mjukvaror under kursernas gång.

-Tror ni OSX kommer kunna köra alla program som jag kommer använda i mina studier eller kommer jag vara tvungen att installera Windows på den också?
Även om många mjukvaror finns, och eller alternativ till dem, så tror jag det är lämpligast med dualboot.

-Fungerar det bra att installera Windows på en Macbook eller kommer det uppstå några problem?
Har hört både bra och dåligt, majoriteten bra. Vad jag förstår så ska det inte vara några problem, finns garanterat någon lämplig youtube-guide att följa!

Permalänk
Medlem

Annars har du ju Microsoft Surface pro, blir inte mer portabelt än så. Dessutom får du ju rabatt på dem som student och dem släpper väl sin Surface pro 4 här snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATON:

-Fungerar det bra att installera Windows på en Macbook eller kommer det uppstå några problem?
Har hört både bra och dåligt, majoriteten bra. Vad jag förstår så ska det inte vara några problem, finns garanterat någon lämplig youtube-guide att följa!

Det behövs inte ens en youtube-guide, instruktionerna i bootcamp är i stort sett lika tydliga som vilken guide som helst.

Permalänk
Skrivet av khawaja:

Annars har du ju Microsoft Surface pro, blir inte mer portabelt än så. Dessutom får du ju rabatt på dem som student och dem släpper väl sin Surface pro 4 här snart.

Detta är troligen det jag skulle gått på om jag skulle köpt en laptop för studier i dagsläget.
Speciellt eftersom du kan nyttgöra dig funktionen för en surfplatta samtidigt. Så när du kommer hem och slänger dig i soffan framför TVn kan du plocka fram den och slöläsa anteckningarna utan att behöva fälla upp en dator. Alternativt surfa blocket eller dagens industri då

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *