Permalänk
Avstängd

Porrvirus?

Ibland när jag porrsurfar i Chrome så dyker det upp en sådan där javascript-ruta som ej går att klicka bort (i Chrome). Det rör sig alltså inte om något separat programfönster eller dylikt. Utan en sida det står en massa skräp på, som att polisen har blockerat datorn pga olagligt surfande blabla och att de låser upp den för rätt summa.. I javascript-rutan som ploppar upp vill de att jag skall skriva in något lösenord osv..

Jag löser smidigt problemet var gång genom att avsluta Chrome-processen i aktivitetshanteraren, därefter starta om webbläsaren och fortsätta surfa.. Klarar mig undan detta "polis"-meddelande ganska länga mellan gångerna. Men rätt som det är dyker det upp igen efter att ha klickat på någon bildlänk på en porrsida.

Det har enbart inträffat när jag surfar porr.

Det jag undrar är nu, om detta är något lokalt på min burk? Eller om det är webbsidorna som är drabbade? Personligen känns det snarare som om det är webbsidorna som är drabbade. Men antar att filerna för chrome i installationsmappen kan vara infekterade? Kan en simpel ominstallation av Chrome lösa detta dårå?

Även om det gör så kommer jag ju fortfarande porrsurfa och i sådant fall få samma skit igen.. Eller går det att undvika? Hur?

Permalänk
Medlem

Nästa gång om du måste gå in på såna där skitsidor så tanka ner en bra Linux dist typ Linux Mint och bränn den på skiva (om du har nån brännare dvs) sen kör du Linux Disten som LiveCD. Inget porrvirus hamnar på hårddisken i fortsättningen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Nästa gång om du måste gå in på såna där skitsidor så tanka ner en bra Linux dist typ Linux Mint och bränn den på skiva (om du har nån brännare dvs) sen kör du Linux Disten som LiveCD. Inget porrvirus hamnar på hårddiken i fortsättningen

ÄR du säker på att jag har porrvirus på någon utav diskarna nu, menar du? Kan det ej vara de där webbsidorna som är infekterade?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av didde31:

Bildlänkarna med en helnaken tjej och texten "kåta tjejer i din närhet vill knul*a" brukar oftast inte vara en hit för datorn, men för all del. Du kanske har turen att träffa på en sån som verkligen ger dig ett nyp, så kör hårt!

Nej, sådana klickar jag aldrig på. Ganska lätt att urskilja vad som är reklam och ej efter massa års erfarenhet!

Jag skall erkänna att mitt porrberoende genom åren har utvecklats till någon form av skada, IRL-damer stillar inte ensamt mina behov helt enkelt.

Hur som haver, jag besöker inga s.k. skumma sidor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Räcker det inte med adblock?

Ha!

Nej. Jag har Adblock Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Nej. Jag har Adblock Plus.

Det borde kirrat biffen...
Skönt med en person som erkänner hur virusen kommer

Ladda ner:
MBAM - https://www.malwarebytes.org/mwb-download/
AdwCleaner - https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Kör ett antivirus, om du inte vill köpa så testa Avast:
https://www.avast.com/sv-se/lp-ppc-win-02c?gclid=CMXr5I3iysYC...

Borde lösa det

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nico.v:

Det borde kirrat biffen...
Skönt med en person som erkänner hur virusen kommer

Ladda ner:
MBAM - https://www.malwarebytes.org/mwb-download/
AdwCleaner - https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Kör ett antivirus, om du inte vill köpa så testa Avast:
https://www.avast.com/sv-se/lp-ppc-win-02c?gclid=CMXr5I3iysYC...

Borde lösa det

Men du är alltså bombsäker på att det rör sig om ett virus lokalt i min dator? Varför påverkar ej detta annat än särskilda porrsidor i sådant fall? Och för alla del andra applikationer än Chrome? Jag menar, jag är ändå en extremt försiktig människa som ej har drabbats utav virus de senare 7 åren en enda gång. Jag har använt mig utav Avast Free i en massa år, men bytte nyligen till Aviras gratisversion på grund av att jag tycker Avast visade för mycket reklam som poppade upp stup i kvarten, Avira är något mildare på den fronten. De här "polis"-varningarna drabbades jag även av när jag körde avast då och då dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Nej, sådana klickar jag aldrig på. Ganska lätt att urskilja vad som är reklam och ej efter massa års erfarenhet!

Jag skall erkänna att mitt porrberoende genom åren har utvecklats till någon form av skada, IRL-damer stillar inte ensamt mina behov helt enkelt.

Hur som haver, jag besöker inga s.k. skumma sidor.

Börja med att ta tag i ditt porrberoende - på sikt kommer både du och dator må bättre av det.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Nästa gång om du måste gå in på såna där skitsidor så tanka ner en bra Linux dist typ Linux Mint och bränn den på skiva (om du har nån brännare dvs) sen kör du Linux Disten som LiveCD. Inget porrvirus hamnar på HÅRDDIKEN i fortsättningen

Saknades ett c för att det skulle bli klockrent i sammanhanget

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Nu är jag ingen jätte användare av chrome, men personligen så tar adblock på den inte bort all reklam och popups, som adblock gör i firefox. Nu kanske det beror på att jag inte konfigurerat den korrekt till chrome, men i firefox så behövdes ingen konfig, så jag har inte brytt mig om att titta efter det så mycket då jag heller inte använder den.

Sen vilka sidor du bsöker har ju självklart betydelse för vad som kan dölja sig, de sidorna du väljer att använda, kanske inte har de allra bästa av säkerhet förknippade med sig:), men var och en till sitt, jag klankar inte ner på dina val, men de e klart du skall ha en ren maskin och ett rent samvete..:)

Adware och malware proggen som rekommenderades till dig att köra, är ju inte direkt virus rensare i första hand, utan just adware removal, annons och spion program borttagare. du kanske råkat få in en sån liten luring som sitter där och åker gratis med i bakgrunden.

ungefär som spindeln som tjejen spolade ner i avloppet i badkaret innan hon fyllde det med vatten för att bada.
Långsamt men med fast blick o åtta ögon tog han sig upp till avrinningshålet, där han sedan satt på första parkett, ( a lá Balkong) och inte nog med det, han ropade tom dit alla sina kompisar:)

edit: tänk på hur många spindlar du spolar ner!!

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Börja med att ta tag i ditt porrberoende - på sikt kommer både du och dator må bättre av det.

Jag har försökt. Abstinensen var helt sinnessjuk. Jag måste ha porr några gånger i veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blacksheep:

Nu är jag ingen jätte användare av chrome, men personligen så tar adblock på den inte bort all reklam och popups, som adblock gör i firefox. Nu kanske det beror på att jag inte konfigurerat den korrekt till chrome, men i firefox så behövdes ingen konfig, så jag har inte brytt mig om att titta efter det så mycket då jag heller inte använder den.

Sen vilka sidor du bsöker har ju självklart betydelse för vad som kan dölja sig, de sidorna du väljer att använda, kanske inte har de allra bästa av säkerhet förknippade med sig:), men var och en till sitt, jag klankar inte ner på dina val, men de e klart du skall ha en ren maskin och ett rent samvete..:)

Adware och malware proggen som rekommenderades till dig att köra, är ju inte direkt virus rensare i första hand, utan just adware removal, annons och spion program borttagare. du kanske råkat få in en sån liten luring som sitter där och åker gratis med i bakgrunden.

ungefär som spindeln som tjejen spolade ner i avloppet i badkaret innan hon fyllde det med vatten för att bada.
Långsamt men med fast blick o åtta ögon tog han sig upp till avrinningshålet, där han sedan satt på första parkett, ( a lá Balkong) och inte nog med det, han ropade tom dit alla sina kompisar:)

edit: tänk på hur många spindlar du spolar ner!!

I dagsläget ser jag ej riktigt hur viruset utger något större problem i datorn, om det skulle röra sig av ett sådant alltså. Utöver de fejkade meddelandena som dyker upp relativt sällan i Chrome. Kan det här viruset göra någon skada större än så? Det är ju trots allt bara webbläsaren den fryser, inte hela datorn, och det är snabbt åtgärdat, så snabbt att korven ej hinner vika sig en sekund för tristessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Det borde kirrat biffen...
Skönt med en person som erkänner hur virusen kommer

Ladda ner:
MBAM - https://www.malwarebytes.org/mwb-download/
AdwCleaner - https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Kör ett antivirus, om du inte vill köpa så testa Avast:
https://www.avast.com/sv-se/lp-ppc-win-02c?gclid=CMXr5I3iysYC...

Borde lösa det

Skrivet av M1NT:

Men du är alltså bombsäker på att det rör sig om ett virus lokalt i min dator? [...] Jag har använt mig utav Avast Free i en massa år, men bytte nyligen till Aviras gratisversion [...] De här "polis"-varningarna drabbades jag även av när jag körde avast då och då dock.

Jag är inte säker på att någon här kan veta ifall du har fått virus eller ej. Det man kan fundera på är ifall samma pop up kommer någorlunda regelbundet på samma sida, i takt med att övrig reklam ändras/uppdateras. I så fall kan det var hemsidorna. Å andra sidan låter det märkligt att flera hemsidor skulle vara drabbade samtidigt. Har hört att just porrsidor ska arbeta extra mycket för att få bort virus just eftersom de är så utsatta för sådana "attacker".
Ladda hem ovanstående program, kör dem och se ifall det försvinner. Försvinner det vet vi att det är/var ett virus. Är det kvar kan det antingen betyda att det inte är något virus eller också att det är ett virus som är oerhört väl gömt.

(Notera att jag har råkat använda begreppet virus i bemärkelsen "skadlig kod" och därmed inkluderat saker som trojaner och annat.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Har själv inte fått detta virus, men har rensat det från en vän som påstod att han bara surfade lite och fick det.... (som om jag inte vet var det ofta kommer från).

Det kan sätta sig på din dator. Finns en version som tom låser så du inte kan starta datorn normalt efter, utan man måste resan den från virus, malware mm.

Bästa tipset du fick var från @AMD-FX då Linux är för inkompatibel för att virus (än) ska kunna infektera det, och du kan köra med samma webbläsare, med Chromes login så du har samma bookmarks via konto. Du kan lägga detta på en enkel USB sticka och starta det därifrån. Brukar gå hur snabbt som helst att ladda in och sen kör det i RAM, utan att påverka något av ditt befintliga system.
Gör detta så slipper du skit när du surfar på sådana skit sidor.

Om du verkligen måste använda Windows, kör Firefox, Adblock och NoScript och var noga med vad du tillåter. Det hindrar det mesta sånt, men är man kåt så har man ofta inte tålamodet att "tänka med rätt del", så man gör missar ändå. Därför är Linux versionen betydligt säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag har försökt. Abstinensen var helt sinnessjuk. Jag måste ha porr några gånger i veckan.

Föreslår att du försöker igen. Mycket som är riktigt dåligt med det.
https://www.youtube.com/watch?v=wSF82AwSDiU

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

@M1NT jag hade en arbetskollega som hade detta problem, jag är självlärd inom PC å löst många mjukvaru problem/hårdvara samt byggt mycket datorer, Google is your friend

Iaf on topic, detta problem lyckades jag inte få bort, när datorn startades så kom denna polis ruta upp och det gick ej att göra någonting, jag kunde komma in på felsäkertläge med nätverk då jag har tidigare gått ut på gratis antivirus kolla på webbläsaren, men så fort jag gjorde det så startades datorn om.

Jag ville även byta hårddisk men detta gick ej då det var Samsungs egna random kontakt,

I efterhand nu när man flashbackar tillbaka så hade jag säkert kunna gå genom dos och formaterat om hårddisken i felsäkertläge,

Detta hjälper klart dig inte så mycket men kul att du kan bara stänga ner genom aktivitetshanteraren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hurrai:

@frulz jag hade en arbetskollega som hade detta problem, jag är självlärd inom PC å löst många mjukvaru problem/hårdvara samt byggt mycket datorer, Google is your friend

Iaf on topic, detta problem lyckades jag inte få bort, när datorn startades så kom denna polis ruta upp och det gick ej att göra någonting, jag kunde komma in på felsäkertläge med nätverk då jag har tidigare gått ut på gratis antivirus kolla på webbläsaren, men så fort jag gjorde det så startades datorn om.

Jag ville även byta hårddisk men detta gick ej då det var Samsungs egna random kontakt,

I efterhand nu när man flashbackar tillbaka så hade jag säkert kunna gå genom dos och formaterat om hårddisken i felsäkertläge,

Detta hjälper klart dig inte så mycket men kul att du kan bara stänga ner genom aktivitetshanteraren

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har således ej samma problem som din kollega.. Tack ändå!

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Saknades ett c för att det skulle bli klockrent i sammanhanget

Lol. Jag är världsmästare på stavfel. Feta fingrar, men det det är kul att se vad man skrivit efteråt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

adblock och ett gratis av.. panda cloud, avg eller avast så kan du surfa utan problem

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Men du är alltså bombsäker på att det rör sig om ett virus lokalt i min dator? Varför påverkar ej detta annat än särskilda porrsidor i sådant fall? Och för alla del andra applikationer än Chrome? Jag menar, jag är ändå en extremt försiktig människa som ej har drabbats utav virus de senare 7 åren en enda gång. Jag har använt mig utav Avast Free i en massa år, men bytte nyligen till Aviras gratisversion på grund av att jag tycker Avast visade för mycket reklam som poppade upp stup i kvarten, Avira är något mildare på den fronten. De här "polis"-varningarna drabbades jag även av när jag körde avast då och då dock.

Skadar inte att söka igenom med MBAM och AdwCleaner, du vet aldrig vad du hittar.
Kolla också om du har något skumt tillägg i Chrome.
Testa även att installera ScriptSafe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag har försökt. Abstinensen var helt sinnessjuk. Jag måste ha porr några gånger i veckan.

Blir bättre med åldern kan jag säga (talar för mig själv nu) förr kunde jag inte ligga på mage tack vare morgonstånd, idag kan jag inte få stånd över huvud taget. Lika bra det, kvinnliga i min ålder (50+) inte är mycket att se på, med undantag givetvis. Att få en 30 årig tjej att falla för en gubbe som mig är lika svårt som att vinna på lotto

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag installerade Ubuntu idag. Bästa beslutet som jag gjort på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Men du är alltså bombsäker på att det rör sig om ett virus lokalt i min dator? Varför påverkar ej detta annat än särskilda porrsidor i sådant fall? Och för alla del andra applikationer än Chrome? Jag menar, jag är ändå en extremt försiktig människa som ej har drabbats utav virus de senare 7 åren en enda gång. Jag har använt mig utav Avast Free i en massa år, men bytte nyligen till Aviras gratisversion på grund av att jag tycker Avast visade för mycket reklam som poppade upp stup i kvarten, Avira är något mildare på den fronten. De här "polis"-varningarna drabbades jag även av när jag körde avast då och då dock.

Skrivet av LaoLao:

Jag är inte säker på att någon här kan veta ifall du har fått virus eller ej. Det man kan fundera på är ifall samma pop up kommer någorlunda regelbundet på samma sida, i takt med att övrig reklam ändras/uppdateras. I så fall kan det var hemsidorna. Å andra sidan låter det märkligt att flera hemsidor skulle vara drabbade samtidigt. Har hört att just porrsidor ska arbeta extra mycket för att få bort virus just eftersom de är så utsatta för sådana "attacker".
Ladda hem ovanstående program, kör dem och se ifall det försvinner. Försvinner det vet vi att det är/var ett virus. Är det kvar kan det antingen betyda att det inte är något virus eller också att det är ett virus som är oerhört väl gömt.

(Notera att jag har råkat använda begreppet virus i bemärkelsen "skadlig kod" och därmed inkluderat saker som trojaner och annat.)

Jag är inte bombsäker men du verkar själv vara osäker, då är det bättre att kolla upp allt.
Jag har ingen aning om vilka sidor du är inne på, men de få jag byter emellan har aldrig farliga/skadliga saker eller reklam man inte kommer undan. Kanske för jag kört NOD32 Smart Security och kör Kaspersky Internet Security, dess brandvägg kanske stoppar sådan trafik som inte Avira/AVG hanterar?
Du är hundra på att ABP är aktiverad på sessionen, och inte kör incognito utan add-ins?

edit:
Det 'skadliga' kan vara en cache som ligger spökar? Kör en diskrensning med temporära internet filer och töm allt i Chrome.

edit 2:
Kör även denna Add-on, https://chrome.google.com/webstore/detail/https-everywhere/gc...
Kanske kan vara något?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Har ej stött på på problemet på ett tag nu, har visserligen inte porrsurfat heller.. Nåväl, gör en ren installation när jag har uppdaterat till W10 om ett par veckor.