Webhallen varnar för brist på Intel Skylake

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men...

MOT AKTIERNA!!!!

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem

Tur för folket att det finns andra datorbutiker där ute.

Permalänk
Skrivet av riporto:

Tur för folket att det finns andra datorbutiker där ute.

Vad har det med Webhallen att göra? Haha!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag köper själv ALDRIG något begagnat i datorväg, om det inte finns garanti kvar.

Speciellt på grund av att man vet inte hur tidigare ägare hanterat sakerna... vet han/hon ens vad ESD är?

Hur kul är det att köpa t.ex. ett begagnat g-kort som är ESD-skadat och saknar garanti?

Visserligen så kan man handla begagnat av folk man känner och som man vet är försiktiga. Annars är det lite mer lotteri.

Aldrig haft problem med folk skicka tillbaka dom sakerna som inte funkar så venne.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vänta lite så för att något är begagnat så är det dåligt?
W8 what??

Så bra saker går inte köpa i marknaden... fattar inte riktigt din logic, har köpt saker i markandan för hur mycket som helst och är inga problem what so ever.

Otäckt är det för du fått dålig erfarenhet eller något?

Jag påstod ej att det var dåligt, inte alls. Det enda jag påstod var att jag ser mig själv som för fin för att handla sådär, lite fin i kanten liksom. Betalar gärna lite mer för att få alldeles nya grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Vad har det med Webhallen att göra? Haha!

Nyheten påverkar konsumenten också. Hahaha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

TJa kan själv knappt vänta på benchmarks, äntligen en ny CPU som kanske är värd att uppgradera till, min Sandy Bridge börjar bli lite föråldrad.

Min Yorkfield börjar bli lite föråldrad, men fungerar till mina ändamål. Vid ett byte skulle jag primärt vilja gå ned i effektförbrukning och formfaktor, sätter mina förhoppningar till att Iris Pro 6200 kan ersätta ett diskret grafikkort för mig.

Permalänk
Medlem

Man får vara snabb med köpknappen helt enkelt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Skulle aldrig falla mig in i att handla begagnat. Tycker det känns lite otäckt.. Jag upplever mig själv som "för fin" för det tror jag.

Mina bekanta har inte direkt en tajt budget om man säger så heller, de vill ha "bra grejer" och kan lätt tänka sig att lägga 15k.

Alla är vi olika

Och eftersom det aldrig skulle falla dig in i att handla begagnat, så har jag svårt att tro att du ens testat att handla här på marknaden, eller för ens den delen tittat in där, för att se vad som finns till salu.

Varför handla nya saker för 15K
När du kan få exakt samma saker, som bara är några veckor gamla, med kartong, med alla sladdar, med alla papper!

För 9K

(eller varför inte handla 15K beggat och få nyvärde 20-23K)

Det ända som fattas är "nylukten" ju

Men jag kan mycket väl förstå vad du menar med "för fin" och då menar jag inget illa alls.
Jag själv vart med "för fin" för fyra-fem år sen

Men sen kom jag på att jag får exakt samma saker, till en mindre peng = mer saker

Allt jag har köpt på marknaden här, har funkat som nytt.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag köper själv ALDRIG något begagnat i datorväg, om det inte finns garanti kvar.

Speciellt på grund av att man vet inte hur tidigare ägare hanterat sakerna... vet han/hon ens vad ESD är?

Hur kul är det att köpa t.ex. ett begagnat g-kort som är ESD-skadat och saknar garanti?

Visserligen så kan man handla begagnat av folk man känner och som man vet är försiktiga. Annars är det lite mer lotteri.

Många saker här på marknaden, är ju inte mer än en vecka / månad gammal!

Själv har jag köpt saker på marknaden för ca 50 000Kr genom ca fyra - fem år!

Och 90% av allt har gått att köpa nytt vid samma tillfälle.

Här är en lista vad jag kommer på som jag köpt på marknaden

Mekaniska t-Bord. (flera)
GPU:er
CPU:er
PSU:er
Moderkort. Flera)
RAM-Minne
Servrar (flera)
Enkortsdatorer (i mängder )
Hårdiskar. (Både SSD och mekaniska, och många många TB rent nytt)
Smartwatch.
DAC & AMP. (flera)
Ljudkort. (flera)
Mobiler.
Objektiv.

Kom på att jag köpte en värsting ficklampa med ju Nypris 700Kr, betalade 300Kr

Visst köper även jag nya saker, men det är väldigt sällan.

Så än en gång, jag tycker inte det är fel att köpa nytt, jag gör det själv ibland !

Men tycker det är fel att köpa nytt, när man kan få exakt samma vara beggat för x antal minus hundralappar!!

Tar lite mer tid och sökande att få beggat, men personligen så är det värt det.

Man får ju mer prylar

Och alla saker jag har köpt, har funkat perfekt!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 ihop med liten tillverkning av cpuer är väl förklaringen, då prestandaklivet uppåt inte är vidare imponerade. Själv väntar jag på nästa Xeon till nästa vår eller så.

Skrivet av skog1s:

Alla är vi olika

Och eftersom det aldrig skulle falla dig in i att handla begagnat, så har jag svårt att tro att du ens testat att handla här på marknaden, eller för ens den delen tittat in där, för att se vad som finns till salu.

Varför handla nya saker för 15K
När du kan få exakt samma saker, som bara är några veckor gamla, med kartong, med alla sladdar, med alla papper!

För 9K

(eller varför inte handla 15K beggat och få nyvärde 20-23K)

Det ända som fattas är "nylukten" ju

Men jag kan mycket väl förstå vad du menar med "för fin" och då menar jag inget illa alls.
Jag själv vart med "för fin" för fyra-fem år sen

Men sen kom jag på att jag får exakt samma saker, till en mindre peng = mer saker

Allt jag har köpt på marknaden här, har funkat som nytt.

Många saker här på marknaden, är ju inte mer än en vecka / månad gammal!

Själv har jag köpt saker på marknaden för ca 50 000Kr genom ca fyra - fem år!

Och 90% av allt har gått att köpa nytt vid samma tillfälle.

Här är en lista vad jag kommer på som jag köpt på marknaden

Mekaniska t-Bord. (flera)
GPU:er
CPU:er
PSU:er
Moderkort. Flera)
RAM-Minne
Servrar (flera)
Enkortsdatorer (i mängder )
Hårdiskar. (Både SSD och mekaniska, och många många TB rent nytt)
Smartwatch.
DAC & AMP. (flera)
Ljudkort. (flera)
Mobiler.
Objektiv.

Kom på att jag köpte en värsting ficklampa med ju Nypris 700Kr, betalade 300Kr

Visst köper även jag nya saker, men det är väldigt sällan.

Så än en gång, jag tycker inte det är fel att köpa nytt, jag gör det själv ibland !

Men tycker det är fel att köpa nytt, när man kan få exakt samma vara beggat för x antal minus hundralappar!!

Tar lite mer tid och sökande att få beggat, men personligen så är det värt det.

Man får ju mer prylar

Och alla saker jag har köpt, har funkat perfekt!!

Det beror på vad man handlar, ficklampa är för de flesta ganska oriskabelt att köpa begagnad då skadan om den skulle gå sönder ej är så stor, det finns såklart undantag som lampor till båtar, vandringslampor etc om man saknar reserv.
En cpu, ramminne eller hårddisk ja dessa är extremt ömtåliga, majoriteten av alla köpare hanterar dessa så vårdslös så att det skulle vara nackskott på plats om de gjorde det i en datasal i vissa länder. (som att montera in ramminne utan använda ESD skydd)
Och kostnaden vid ett fel överstiger för många vad själva komponenten kostar då man kan förstöra data, där man inte nödvändigtvis upptäcker detta fel direkt.

Så ramminne, cpu, hårddisk, moderkort etc köper man ej begagnad av okänd person om man ska använda dessa till lite seriösare saker. Jag jämför begagnad köp av dessa komponenter nästintill att köpa medicin av okända personer och det enda man förlorar är lite nybilslukt..

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men klarar man sig något/några år till på 16Gb minne eller har man nytta av 32? Ska uppgradera till Skylake snart. Har datorn i princip bara till spel, lättare samt tyngre spel.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Kör på 16GB, för de flesta lär det räcka i många år till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Alla är vi olika

Och eftersom det aldrig skulle falla dig in i att handla begagnat, så har jag svårt att tro att du ens testat att handla här på marknaden, eller för ens den delen tittat in där, för att se vad som finns till salu.

Korrekt.

Tanken på att en annan privatperson har använt produkten kan också vara en bidragande orsak kanske, tänker att produkterna skulle få opersonlig känsla för mig kanske. I samma anda säljer jag ej heller prylar till andra som har legat mig varmt om hjärtat. Om jag verkligen måste göra mig av med dem så skänker jag dem.

Men om vi snackar om bostad exempelvis.. Säg att jag har byggt en villa och bott i den i 50+ år, och på grund av begränsad rörlighet eller dylikt tvingas göra mig av med bostaden och flytta till en lägenhet etc (här hade jag också tvingats köpa en ny lägenhet) i en sådan situation kan jag tänka mig att jag skulle känna mig tryggare med att först riva bostaden innan jag säljer tomten, trots att jag ej tjänade lika mycket pengar på det. Det handlar om värdighet antar jag.

Nu går jag visserligen ganska mycket of topic här.. Men hajar du?

Permalänk
Medlem

Troligen har dom Troll i tillverkningen kan vara lite för tajta mått som dom bygger cpu i .
Men vad man har set är det många som vill ha den så med andra or är det bara att öppna plånboken rejält om man inte kan vänta.. Jag är nöjd med mina cpu som jag har

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Om nån sitter på 5960X redan lär nergradera sig rejällt om den köper skylake, eller väntar man på skylake-e för socket 2011 v3 och den som sitter på socket 1150 med 4790K gör heller ingen ny update... bara Waste of money dudes for nothing !!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jaså, inget obligatoriskt: "inför lanseringen gapar butikshyllorna tomma"?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag sitter lugnt o tittar på hetsen o konstaterar att "T" prollarna som ska komma i september-oktober antagligen dyker upp i november.
Lite jobbigt att datorn här hemma redan kraschat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Ni som pratar om garanti på begagnade prylar.. fungerar det? Läste för ett tag sedan om en person som köpt en telefon begagnat som lämnade in för reparation med garantin. Netonnet tog då istället kontakt med orignalköparen och slängde sedan telefonen utan att prata med han som lämnade in den. Är det så det fungerar normalt sett?

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Om nån sitter på 5960X redan lär nergradera sig rejällt om den köper skylake, eller väntar man på skylake-e för socket 2011 v3

Sitter man på Haswell-E alls (5820k, 5930k & 5960x) så är Skylake en rejäl nedgradering. Skylake-E kommer nog få en annan moderkorts chipset än Haswell-E och släpps nog inte förrän Q2/Q3 (mest troligt Q3) 2016.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Alla är vi olika

Och eftersom det aldrig skulle falla dig in i att handla begagnat, så har jag svårt att tro att du ens testat att handla här på marknaden, eller för ens den delen tittat in där, för att se vad som finns till salu.

Varför handla nya saker för 15K
När du kan få exakt samma saker, som bara är några veckor gamla, med kartong, med alla sladdar, med alla papper!

För 9K

(eller varför inte handla 15K beggat och få nyvärde 20-23K)

Det ända som fattas är "nylukten" ju

Men jag kan mycket väl förstå vad du menar med "för fin" och då menar jag inget illa alls.
Jag själv vart med "för fin" för fyra-fem år sen

Men sen kom jag på att jag får exakt samma saker, till en mindre peng = mer saker

Allt jag har köpt på marknaden här, har funkat som nytt.

Hur lätt är det att hitta det man vill ha som bara är några veckor gammalt? Inte för att det behöver vara något fel på saker som använts i månader, men att prata om veckor verkar vara att prata om ett scenario som är långt från en garanti att uppleva. Då lär man också jämföra med att köpa nytt på rea, och t ex de GTX 970 i marknaden ligger inte långt under vad jag betalade för mitt nya. Tvärtom är de dyrare om jag dessutom skulle behövt köpa Witcher 3.

Jag säger absolut inte emot att man kan göra många kap begagnat, jag tycker bara du var lite väl optimistisk för att göra ett allmänt uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Ok, då väntar jag och köper en i5-6600K när den kommer.
Nu dök det upp en fråga till. Jag har redan valt komponenter till datorn. Måste jag byta ut fler komponenter än moderkortet om jag byter ut i5-4690K mot i5-6600K?

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Skulle aldrig falla mig in i att handla begagnat. Tycker det känns lite otäckt.. Jag upplever mig själv som "för fin" för det tror jag.

Mina bekanta har inte direkt en tajt budget om man säger så heller, de vill ha "bra grejer" och kan lätt tänka sig att lägga 15k.

För fin för att köpa något begagnat?
Wow, hoppas du bara åker splitternya flygplan och bara besöker nybyggda hotell, går på nybyggda vägar osv osv.
Det var värsta kommentaren jag sett på länge, som att alla som någonsin köper begagnat är mindre värda...Medans fina rika människor köper nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag köper själv ALDRIG något begagnat i datorväg, om det inte finns garanti kvar.

Speciellt på grund av att man vet inte hur tidigare ägare hanterat sakerna... vet han/hon ens vad ESD är?

Hur kul är det att köpa t.ex. ett begagnat g-kort som är ESD-skadat och saknar garanti?

Visserligen så kan man handla begagnat av folk man känner och som man vet är försiktiga. Annars är det lite mer lotteri.

Tror nog de flesta är rädd om sina grejor som man köpt med sina surt förvärvade pengar det är iallafall jag. Jag har både sålt och köpt beg g kort och andra saker så för esd är jag inte rädd för. Jag är mer orolig för en massa tölpar som inte är ärliga och lurar en på pengar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

För fin för att köpa något begagnat?
Wow, hoppas du bara åker splitternya flygplan och bara besöker nybyggda hotell, går på nybyggda vägar osv osv.
Det var värsta kommentaren jag sett på länge, som att alla som någonsin köper begagnat är mindre värda...Medans fina rika människor köper nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

skillnad på köpa och nyttja.

Hur ofta köper du begagnade flygplan? beg hotell?
sen vad det inget prat om mindre värda, eller att han är rik.

jag själv köper hellre nytt än beg just pga många misshandlar sina produkter, lika så finns folk som packar grejer som skit.
eller som en, han tog kort på sitt grafikkort liggandes löst på en fleece filt, chansen att den åkt på en kyss är rätt hög, eller latenta ESD

och jag är fattig, men köper ändå nytt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

För fin för att köpa något begagnat?
Wow, hoppas du bara åker splitternya flygplan och bara besöker nybyggda hotell, går på nybyggda vägar osv osv.
Det var värsta kommentaren jag sett på länge, som att alla som någonsin köper begagnat är mindre värda...Medans fina rika människor köper nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs det senaste inlägget i denna tråden jag skrev och återkom tack.

Permalänk
Medlem

Finns redan omkring 100 i lager hos de flesta återförsäljare som inte är upplagda på deras webbsidor ännu så det är bara att skynda sig vid release om man ska köpa.

Permalänk
Medlem

Kommer bli min första intel PC sen Pentium 3 tiden Hejdå amd hoppas ni släpper nått snart som kan tävla mot intel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Läs det senaste inlägget i denna tråden jag skrev och återkom tack.

I vilket du säger att det handlar om värdighet. Genom att säga det målar du på dem som inte har råd med nytt att de har mindre värdighet och är mindre fina (som du sa i första inlägget).

Synd att det inte går att markera "Dåligt inlägg" på samma sätt som det går att markera bra inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 314159265:

Ni som pratar om garanti på begagnade prylar.. fungerar det? Läste för ett tag sedan om en person som köpt en telefon begagnat som lämnade in för reparation med garantin. Netonnet tog då istället kontakt med orignalköparen och slängde sedan telefonen utan att prata med han som lämnade in den. Är det så det fungerar normalt sett?

Garanti är egentligen ett avtal mellan originalköpare och butiken, som 2:a ägare har man ingen rätt att kräva garanti. Dock verkar det som att åtminstone en del butiker inte bryr sig om ifall varan bytt ägare, men det som sagt inget man är garanterad. Om man handlar från någon man känner så kan man helt enkelt låta 1:e köparen sköta kontakten så slipper man problemet...

Permalänk

jag kommer att vänta ändå ddr4 är fortfarnde för dyr