Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med onboard audio. Hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Problem med onboard audio. Hjälp sökes!

Hej,

Jag har tidigare haft en tråd där jag haft problem med diverse bluescreens. Men de verkar ha försvunnit nu efter jag tagit bort mitt ljudkort Asus essence STX och formaterat datorn.

Problemet jag har nu är att mitt ljud (onboard audio) vägrar fungera. Den känner inte av headsetet som jag ansluter.

-Audio är enabled i BIOS.
-Enhetshanteraren visar realtek audio och visar inga fel.
-Senaste bios,drivrutiner och windows är uppdaterat.
-Prövat två olika fungerande headset. (Försökt via front och rear)
-Moderkort: MSI z97s SLI krait edition
-OS: W 8.1

När jag installerade mitt asus essence ljudkort för ett par månader sedan så avaktiverades ljudet/mic funktionen på moderkortet per automatik. Så jag antog att efter jag avlägsnat asus essence kortet att onboard audion skulle fungera igen.

Jag har sökt och sökt men hittar inget som löser mitt problem. Kan det helt enkelt vara kaputt?

Audio jacken reagerar inte alls när något ansluts. Problemet verkar delvis ligga där.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem

Har du valt rätt utgång som "uppspelningsenhet" i windows också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du valt rätt utgång som "uppspelningsenhet" i windows också ?
http://i44.tinypic.com/2wode6a.jpg

Självklart har jag kontrollerat det. Rätt uppspelningsenheter är aktiverade. Men de ligger bara där eftersom de inte har kontakt med någon ljudenhet/headset.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dekkan:

Självklart har jag kontrollerat det. Rätt uppspelningsenheter är aktiverade. Men de ligger bara där eftersom de inte har kontakt med någon ljudenhet/headset.

Du menar att nivåmätaren i win rör sig i takt med musiken på rätt utgång men att det inte hörs nått ljud ändå ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att nivåmätaren i win rör sig i takt med musiken på rätt utgång men att det inte hörs nått ljud ändå ?

Jag har inte ens en nivåmätare :/
Det brukar även finnas om inget headset eller högtalare är anslutet? Eller har jag fel?

Edit: Jo jag hade fel. Mina uppspelningsenheter visar alltså att de ej är inkopplad. Även fast jag har ett headset anslutet.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dekkan:

Jag har inte ens en nivåmätare :/
Det brukar även finnas om inget headset eller högtalare är anslutet? Eller har jag fel?

Ser det inte ut ungefär som på bilden jag länkade in ? Det bör ju finnas en mätare i win där bredd den aktiva utgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ser det inte ut ungefär som på bilden jag länkade in ? Det bör ju finnas en mätare i win där bredd den aktiva utgången.

Jag har exakt samma uppspelningsenheter som du, fast att det ser ut så här:

Moderkortet känner inte av att något är anslutet.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Får köra på RMA och lämna in moderkortet helt enkelt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dekkan:

Jag har exakt samma uppspelningsenheter som du, fast att det ser ut så här:

http://i.imgur.com/yGL6rRt.png

Moderkortet känner inte av att något är anslutet.

Det var inte det jag undrade om, rör sig mätaren vid vald enhet eller inte, indikeras det att någon utgång ger nån signal om du försöker spela upp nått ljud ?
Har du ljud ut via någon av kontakterna, har du provat att koppla in och lyssna via alla kontakterna eller har du bara provat via h & v utgången ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var inte det jag undrade om, rör sig mätaren vid vald enhet eller inte, indikeras det att någon utgång ger nån signal om du försöker spela upp nått ljud ?
Har du ljud ut via någon av kontakterna, har du provat att koppla in och lyssna via alla kontakterna eller har du bara provat via h & v utgången ?

Det finns ingen mätare eftersom de inte finns något anslutet. Det är blankt. Som bilden visar.

Jag har prövat i alla utgångar utan att något händer.

Jag tror helt enkelt att jag får köra på RMA. Har försökt allt nu och googlat som en galning. Bara RMA som finns kvar.

Tycker det är konstigt bara. För det har helt klart att göra med att jag installerade mitt Asus essence kort. Men att inte ens en ominstallation får det att fungera igen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Går det inte att ställa in i realteks kontrollpanel om den altid ska vara på eller bara då den känner av att något är inkopplat, har för mig det men har via nu så kan inte testa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Går det inte att ställa in i realteks kontrollpanel om den altid ska vara på eller bara då den känner av att något är inkopplat, har för mig det men har via nu så kan inte testa.

Har försökt gå in via realteks kontrollpanel och hitta något där men det är helt blankt. Den visar bara att utgångarna inte är anslutna i princip.

Vet att det finns inställningar att kryssa i men inget av de du beskriver tror jag. Bara typ disable front jack och play audio simultaneously rear and front lr ngt sånt..

Edit: Någon som vet om det kan finnas något i Regedit att ändra? Som gör att den inte känner av när jag ansluter något? Som går att återställa till default ?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna testa att boota datorn via en livelinux för att se om det funkar då, i så fall vet du om det beror på mjuk eller hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle kunna testa att boota datorn via en livelinux för att se om det funkar då, i så fall vet du om det beror på mjuk eller hårdvarufel.

Boota datorn via en livelinux? De lät ju intressant.. Äre svårt?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dekkan:

Boota datorn via en livelinux? De lät ju intressant.. Äre svårt?

Nej, man laddar hem och gör ett bootbart usbminne för installation, linuxen kommer sedan att fråga om man vill installera eller köra från minnet när man bootar från det.
Har du ett 4 Gbyte usbminne "tomt" så är det bara att plocka hem tex Mint o skapa minnet och göra ett bootmedium, det finns många guider ute på nätet hur du gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men har TS ominstallerat Realtek drivrutinerna?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, man laddar hem och gör ett bootbart usbminne för installation, linuxen kommer sedan att fråga om man vill installera eller köra från minnet när man bootar från det.
Har du ett 4 Gbyte usbminne "tomt" så är det bara att plocka hem tex Mint o skapa minnet och göra ett bootmedium, det finns många guider ute på nätet hur du gör.

Tack för tipset! Jag har testat det nu. Körde på nån ubuntu typ men när jag försökte lyssna på ett youtube klipp fick jag inget ljud. Varken i front eller rear. Vad fan är det som har hänt :S Måste vara sammanhängande med när jag hade mitt asus essence stx ljudkort... Den avvaktiverade moderkortets ljud på något sätt.

Men har ju formaterat datorn utan att de hjälpt.. Pröva en gång till kanske?..

Annars RMA antar jag.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Kanske en dum fråga men har TS ominstallerat Realtek drivrutinerna?

Hej!

Finns inga dumma frågor! Tar all hjälp jag kan få. Blir skogstokig på detta..

Jag har ominstallerat Realtek drivrutinerna ett 20 tal gånger för att försöka få det att fungera.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dekkan:

Tack för tipset! Jag har testat det nu. Körde på nån ubuntu typ men när jag försökte lyssna på ett youtube klipp fick jag inget ljud. Varken i front eller rear. Vad fan är det som har hänt :S Måste vara sammanhängande med när jag hade mitt asus essence stx ljudkort... Den avvaktiverade moderkortets ljud på något sätt.

Men har ju formaterat datorn utan att de hjälpt.. Pröva en gång till kanske?..

Annars RMA antar jag.

Det är oerhört osannolikt att ljudkortet skulle ha påverkat så, men har du testat att göra en cmosreset på moderkortet för att rensa ev inställnigar där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört osannolikt att ljudkortet skulle ha påverkat så, men har du testat att göra en cmosreset på moderkortet för att rensa ev inställnigar där ?

Har inte testat det nej. Ska jag bara stänga av datorn o lossa lite på batteriet på moderkortet? sen starta datorn igen?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dekkan:

Har inte testat det nej. Ska jag bara stänga av datorn o lossa lite på batteriet på moderkortet? sen starta datorn igen?

Ja i princip men det finns oftast en bygel som ska flyttas på moderkortet också, men kolla i manualen detaljerna brukar stå där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja i princip men det finns oftast en bygel som ska flyttas på moderkortet också, men kolla i manualen detaljerna brukar stå där.

Såg att det fanns 3 olika sätt att göra det på. Återkommer snart, när jag gjort det.

Så har nu återställt defaults på moderkortet. Inte för att ljudet fungerar men kanske behöver göra något mer?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

har du provat att helt koppla bort "front-ljudet" från moderkortet?
(så att inte tex en kortslutning i sladdarna, stör ut ljudet)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

har du provat att helt koppla bort "front-ljudet" från moderkortet?
(så att inte tex en kortslutning i sladdarna, stör ut ljudet)

Nej det har jag inte testat.

Men fick nog nu o kopplade tillbaka Asus Xonar Essence STX kortet. Jag får hoppas jag blir utan bluescreens denna gång och leva med det värdelösa mikrofon ljudet som den ger.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka moderkortet för ca 3 veckor sedan till NoN som sedan skickades vidare till MSI. Jag har nu ett nytt moderkort påväg till mig. Fick inte svar på vad som var fel.

Hoppas det hjälper andra som hittar till denna tråd..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1