Bästa text-editor/IDE för webbutveckling?

Permalänk
Medlem

Bästa text-editor/IDE för webbutveckling?

Hejsan,

jag har precis lärt mig många av programmeringsspråken inom webbutveckling och undrar vilken text-editor eller vilket IDE jag borde använda. Jag använde mig utav Brackets ett tag, men det fungerade inte så bra med .php-filer. Jag bytte sedan till Notepad++ vilket fungerade bättre men det känns fortfarande som att det är något som saknas.

Jag har hört att både Sublime Text och Komodo IDE är populära men då det handlar om ganska mycket pengar vill jag ha lite råd innan jag bestämmer mig för vilket jag ska använda.

(Vad är skillnaden mellan WEBStorm och PHPStorm?)

Skriv gärna vad ni använder, varför ni använder det samt vad ni tycker att jag borde använda.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

Hejsan,

jag har precis lärt mig många av programmeringsspråken inom webbutveckling och undrar vilken text-editor eller vilket IDE jag borde använda. Jag använde mig utav Brackets ett tag, men det fungerade inte så bra med .php-filer. Jag bytte sedan till Notepad++ vilket fungerade bättre men det känns fortfarande som att det är något som saknas.

Jag har hört att både Sublime Text och Komodo IDE är populära men då det handlar om ganska mycket pengar vill jag ha lite råd innan jag bestämmer mig för vilket jag ska använda.

Skriv gärna vad ni använder, varför ni använder det samt vad ni tycker att jag borde använda.

Tacksam för svar.

Bäst: PHPStorm (kostar pengar)
Gratis: Netbeans

Om du inte använder dig av, upplever dig ha behov av eller känner till:

integration med Git/mercurial/annat versionshanteringssystem; olika [server-/client-side] webbramverk (exempelvis Node.js, Laravel); precompile-steg; [avancerad] projekthantering; kontextmedveten refaktorisering; integration med test-/byggservrar/deployment; databashantering; fleranvändarmiljöer; etc.

så räcker det förmodligen med Notepad++ eller Sublime Text 3 (subjektivt bättre)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

@Teknocide: Tackar, ska kolla upp dem lite senare. Är Sublime Text (3) eller Komodo IDE inget att ha eller är det bara på grund utav priset som du inte tog med dem?

(Om fler har några åsikter är det bara att skriva)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

@Teknocide: Tackar, ska kolla upp dem lite senare. Är Sublime Text (3) eller Komodo IDE inget att ha eller är det bara på grund utav priset som du inte tog med dem?

(Om fler har några åsikter är det bara att skriva)

Det är helt olika nivåer på grejerna. Ett IDE som PHPStorm eller Netbeans vänder sig till mer avancerade användare och företag. Netbeans är bra att testa på för att få en hum om hur ett IDE fungerar då det är fritt tillgängligt, men det gör dig inte till en bättre utvecklare som genom ett trollslag.

Sublime Text 3 är en väldigt bra texteditor som jag själv använder titt som tätt. Om du är ute efter något smidigt och snabbt är det min första rekommendation

Komodo IDE kan jag tyvärr inte uttala mig om då det var längesen jag testade det.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

@Teknocide: Okej, låter som att du vet vad du pratar om. Det var just Sublime Text 3 eller Komodo IDE som jag var ute efter dock eftersom att deras UI ser bättre ut än många andra. Men tack för svaren, ska ta en titt på Sublime Text 3. Verkar vara en väldigt "lätt och smidig" text editor.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av Sublime Text 3 och tycker att den fungerar bra. Den har mycket smidiga funktioner och det finns en hel del plugins. Jag upplever dock att plugins kan vara meckiga att få och funka bra ibland. Vissa fungerar out of the box men vissa gör det inte.
Det är ett schysst verktyg för mindre projekt. Desvärre är det inte ett fulltständigt IDE utan någon sorts IDE-light. Supporten för programmet är också begränsad. Det skrivs av en person och det har kommit ungefär 1 uppdatering dom senaste två åren. Han hävdar dock att han fortf. jobbar på programmet.

Ett alternativ till Sublime som verkar populärt är texteditorn Atom. Vet dock inte om det kostar. https://atom.io/

Behöver du en fullständig IDE skulle jag rekommendera PHPStorm/WEBStorm som nämnts tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrkey:

Jag har använt mig av Sublime Text 3 och tycker att den fungerar bra. Den har mycket smidiga funktioner och det finns en hel del plugins. Jag upplever dock att plugins kan vara meckiga att få och funka bra ibland. Vissa fungerar out of the box men vissa gör det inte.
Det är ett schysst verktyg för mindre projekt. Desvärre är det inte ett fulltständigt IDE utan någon sorts IDE-light. Supporten för programmet är också begränsad. Det skrivs av en person och det har kommit ungefär 1 uppdatering dom senaste två åren. Han hävdar dock att han fortf. jobbar på programmet.

Ett alternativ till Sublime som verkar populärt är texteditorn Atom. Vet dock inte om det kostar. https://atom.io/

Behöver du en fullständig IDE skulle jag rekommendera PHPStorm/WEBStorm som nämnts tidigare.

Okej.

Ska kolla upp priserna på Atom och JetBrains IDEs. (Har för mig att de var rätt dyra dock. Runt 2k.) vet du vad skillnaden är mellan PHPStorm och WebStorm? Tack för informationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

Okej.

Ska kolla upp priserna på Atom och JetBrains IDEs. (Har för mig att de var rätt dyra dock. Runt 2k.) vet du vad skillnaden är mellan PHPStorm och WebStorm? Tack för informationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Atom är helt gratis och open source. Den är ju förhållandevis ny, det kommer nog komma en del pluginer till den framöver. Det finns en del redan nu.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@Marowak: Okej, har laddat ner Atom nu och det verkar fungera ganska bra. Tänker att jag kan använda Atom till mindre projekt och antingen PHPStorm eller WEBStorm till större projekt. Är det någon som vet skillnaden mellan PHPStorm och WEBStorm? (Jag vill kunna använda HTML, CSS, PHP och kanske MySQL i ett och samma IDE.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

@Marowak: Okej, har laddat ner Atom nu och det verkar fungera ganska bra. Tänker att jag kan använda Atom till mindre projekt och antingen PHPStorm eller WEBStorm till större projekt. Är det någon som vet skillnaden mellan PHPStorm och WEBStorm? (Jag vill kunna använda HTML, CSS, PHP och kanske MySQL i ett och samma IDE.)

https://www.jetbrains.com/phpstorm/

Skrivet av https://www.jetbrains.com/phpstorm/:

PhpStorm comes with all features of WebStorm and adds full-fledged support for PHP and Databases/SQL

Rekommenderar dig fortfarande att testa Netbeans för att få en hum om vad det gäller.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

https://www.jetbrains.com/phpstorm/
Rekommenderar dig fortfarande att testa Netbeans för att få en hum om vad det gäller.

Okej, ska kolla upp det NetBeans. Annars är det PHPStorm som gäller antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com