Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Medlem retro-testar AMD 5x86, Intel 486 och Intel Pentium

Permalänk
Medlem

<3 Saknar min 286a ja även min 486a Astra desktop fan vilka tider !! Voodoo 2 mm + annat smått o gott, Diamond viper etc.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

jag spelar Quake 1 än idag och doom Epic tide is back !!

Kolla då Doom Legacy, en port av Doom baserad på källkoden fast med dramatiska förbättringar.
Spela OpenGL hårdvaruaccelererat i högupplöst med anti-aliasing, full mouse look, och allt möjligt.
Sjukt coolt!

Permalänk
Medlem

Kan förresten passa på och länka in http://www.dosbox.com/ till alla Nostalgiker.

Är ett härligt verktyg att kunna köra dessa stengamla DOS spel i moderna Windows, med ljud, grafik acc och allt. Använder det själv ibland till lite gamla spel. Dessa gamla hederliga spel ska inte få dö... de ska leva 20+ år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Oj vad jag ville spela Delta Force på min Pentium 166MHz, problemet var att spelet krävde MMX och jag hade en tidig 166:a utan

Frågan är dock hur bra det egentligen funkat på en 166:a med MMX som var minimumkravet, det rekommenderade var en P2:a

Tror jag skaffade spelet när jag köpte min Celeron 800, som klockade till hela 1.1ghz. men nu är vi ganska långt efter de datorer vi såg i videon Det var dock på den tiden när näste CPU-generation var enormt mycket snabbare än den föregående. hehe

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Härligt! Minns när vi köpte vår första PC, det var som att köpa en bil. Inte bara något man köpte över disk. Vi hade exakt den skärmen i mitten. Quake 1 med Voodoo kort var ju riktigt WOW när det begav sig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Världsrekordet i överklockning av DX4 är 257 mhz. Inte illa pinkat.

Nån som har en Cyrix p266+ borde skicka den till testaren så ska han få se en prolle som pissar på pentiumen i allt utom spel. (Cyrix saknade mmx och flera andra spelinriktade instruktioner)
I excell var den upp till 9x snabbare än pentiumen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag började oerhört tidigt med datorer för min ålder(92a) men minns inte de första mer än att det var DOS/Windows 3.1.
Spolar man framåt något så kommer jag däremot ihåg mitt gamla Pentium 2 @ 450MHz med ATI Rage 3D 8MB + Voodoo 2 4MB.
Mååånga härliga spel på den tiden som jag tittar tillbaka på med värme.
Exempel:

  • Total Annihilation (spenderat oerhört många timmar framför)

  • Half-Life

  • Counter-Strike

  • Unreal Tournament 99/GOTY

  • Star Wars: Rouge Squadron 3D

  • Need For Speed 1-3

  • Diverse C&C spel

  • GTA 2

På senare pr så har jag däremot fått ett ganska stort intresse utav Commodore med C64an och Amigan.
Har du några får du gärna lägga upp videos med dem!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Minns min första PC, en DX33 i ett full size tower med en Hitachi 20"
Fy fan vad jag rockade på "dator-träffarna" med åbäkena haha.
Köpte även på mig ett importerat Voodoo 1 sen när de kom ut i USA och då jävlar snackar vi grafikförbättring.
Härliga minnen

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härlig video! Personligen ser jag gärna mer retro-nyheter/artiklar och så vidare och kan säkert vara intressant för de som inte var med under 80 och 90-talet. Utvecklingen har minst sagt gått riktigt fort även om det mer eller mindre stannat upp nu på senare år.

Jag har haft planer länge på att sätta ihop något trevligt retro-system av någon av mina gamla datorer. Men blir dessvärre aldrig riktigt av. Nästa år kanske.

Skrivet av Celebmir:

Nu blir jag sugen på att skruva ihop en dator igen. Jag sparade länge en dator från varje familj från 8086 fram till PIII men har varit klok/dum och har slängt nästan allt. Har kvar min 486 DX2 66 men den behöver lite kärlek för att köra igång den. Har nog också en PII 300 med moderkort liggande.

Jag tror att jag skulle vilja ha tillbaka min Pentium 166 MMX som jag alltid körde på 200 MHz. Har många glada minnen tillsammans med den. Har försökt göra en bra VMWare maskin för gamla spel men har aldrig fått dem att fungera lika bra som med hårdvara. Speciellt skulle jag vilja lira TIE Fighter med min gamla sparade CH Flightstick. Så många timmar som gick till detta spelet. De lyckades aldrig fortsätta med den spelkänslan med de som kom efter, även om det var vansinnigt roligt att köra X-Wing VS. TIE-Fighter mot varandra på LAN träffar.

Det jag inte saknar från den gamla tiden var problemen med minne och ljudkort. DirectX blev frälsningen även om man inte såg det så från början.

GOGs utgåvor av dessa spel borde gå lite smidigare att få fart på med modern hårdvara annars.

Permalänk
Medlem

Är det fredag redan? För det här var mys! Fina tider när man ställde en 20kg tung monitor på datorn. Hade en likadan Goldstar Studioworks monitor som den i mitten. Den blev senare utbytt mot en 19" Studioworks, men då gick de under det lite mer kända namnet LG

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja och office doom var rätt skoj

Permalänk
Medlem

Nostalgichock!!
Har fortfarande kvar min IBM PS/2 hos föräldrarna, en intel 086 processor med utökat minne till 640KB :-).
Med tillhörande Bards Tail på både 5,25 o 3,5 disketter.
Underbara tider med ett rutat papper och penna för att "mappa" kartan...

Skit va man är gammal...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man blir varm av att läsa allas kommentarer tack!

Alltid kul att höra andra med samma minnen från den tiden!

Permalänk
Medlem

Mmmm Fastracker 2. <3

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

486 DX2 66, 8 MB ram. 26,000 kostade den då, fick man Syndicate och Sim City 2000 på köpet, det var tider det. Klår Amstrad cpc, Colecovision, Commodore 64/128, Atari, Amiga och 386´an. Super VGA tiden var bäst!

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Mycket trevligt gjort!! Skön rulle.
På den tiden satt jag med Amiga och BBSer var riktigt illa ute. Internet kom med full gång hemma i bohuslän
Det var dax att köpa sig sin första PC med ett Matrox Millenium 2D kort på den tiden. LAN spelande fick jag bara titta på hehe. Goa tider.

Visa signatur

Amiga 30 år 😜

Permalänk

ohh vilka minne

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det här väcker minnen, härligt

Måste även säga att filmen var bra redigerad!

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem

Kan inte relatera specielt mycket men jag hade en tamagotchi när jag var liten och hitta den för några månader sen. Mycket nostalgi då, fixa ett nytt batteri och i två hela minuter var det kul.

Jag tycker att nostalgi är lagom överskattat, Nostalgi =/= Något helt nytt. Men kör så länge det är kul.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ska försöka svara på alla fina kommentarer! Tack!

@Yorgo_:

@Zyces: Ja det hade varit kul att testa mot en Cyrix om jag snubblar över en nån gång

@GaMeR2K5: Jo det har hänt en hel del.. jag minns det första spelet jag spelade över nätverk var Doom

@rektor: Jag spelade också mycket Duke Nukem 3D samt Doom II. Första gången jag såg 3dfx
var hemma hos en god vän som hade ett Voodoo Rush. Det hade både 2d och 3d integrerat och byggde på Voodoo 1 4mb. Spelet hette CARMAGEDDON! spelar idag fortfarande Carmageddon 2 men moddade bilar som Volvo 240, fiesta m.fl.

@xpanterx: Trevligt sammanträffande jag gjorde också många låtar. Vilken genre? En gång i högstadiet så var "Basshunter" (Jonas Altberg) hemma hos mig och kollade när jag gjorde musik på just den datorn. Det var innan han började själv mig veterligen

@BrottOchStraff: Ja TNT2 var extremt när det kom. Jag har kvar mitt TNT2 Ultra nånstans och tänkte testa det mot nåt Voodoo 2 kort om jag kommer över ett

@polkal: Tack

@SwedenVirre: Tackar

@skog1s: Det tycker jag du ska göra. Så får vi ses och ha ett retro lan! Tack för fin kommentar!

@Nautilus011: Mkt trevligt!

@KTL: Låter som en bra I D E

@Celebmir: Fina tider, jag hade också 166 MMX då det begav sig med ett matchande ATI 3D Rage 2 som inte var nåt vidare snabbt.

@m3tr0: På den tiden satt jag med DX2 66 och fick testa en DX4 100. Dreeeggggeell!

@M-1: Tack! ja den är klassiker, återspeglar precis som det var

@FriBe: När jag var 11år så hade Familjens första 286 12mhz och EGA grafik så bilden minns jag flimrade i A-10 Tank Killer men vi fick hjälp av en god vän till familjen att installera VGA sen funkade det fint.

@Kilroy: Ingen aning faktiskt

@Paddanx: Tack så mycket, trodde aldrig att videon skulle bli så omtyckt! Verkligen många
som minns storheten med datorerna på den tiden och allt fokus det var på hårdvara samt mjukvara!

@Zebez: Tack så mycket!

@THB: Hehe ok, Pentium var överlägsen när den kom

@anton mjor: Trevligt trevligt, jag minns jag suktade efter en Studioworks 17i men men. Hade 15" tills pappa kom hem med 21 från jobbet som skulle slängas

@henkt: Tack själv för trevlig kommentar!

@Herr Kantarell: Jag hade ett Voodoo 1 av Canopus Pure 3d synd man inte har det kvar! tack!

@danedi: Oj inte dåligt! Ja en Cyrix hade varit trevligt att jämföra med

@kira9204: Mkt trevlig spellista där! jag spelade alla förutom det översta. Ska göra fler videos men lite nyare hårdvara snart
och då kan jag även testa några av de spel du nämnde

@Mindrax: Sweet! det va fulltower som gällde för hela slanten

@anders190: Tack så mycket!! ja GOG är trevlig och billigt.

@Gender Bender: Tack så mycket! 19" va rena lyxen på den tiden

@Juiblex: Trevlig gammal dator. Ja man blir äldre men det är kul att varit med om den tiden då man kan säga
datorerna utvecklades som mest.

@combersome: Tack!

@korez: Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Och sen kom Riva TNT2 och Delta Force - höll på att skita knäck när jag körde det på högsta grafik

Med trots all hype för Nvidia så var det egentligen bara Glide och 3Dfx som hade det där äckligt fina flytet i spelen.

Permalänk
Medlem

Så mycket minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Med trots all hype för Nvidia så var det egentligen bara Glide och 3Dfx som hade det där äckligt fina flytet i spelen.

Ja verkligen. Nvidia blev inte speciellt bra förrän Geforce 2 vill jag minnas. Nu gör det ont i hjärnan att försöka komma ihåg modellen Minns att MX-serien var totalt värdelös

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

PC loserrace

Tsk... x86? Riktiga män använder Amiga! <3 <3

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tsk... x86? Riktiga män använder Amiga! <3 <3

Kommer ihåg när jag testade Quake på min Amiga 4000 med PPC 604e@180MHz och CyberVisionPPC (Permedia 2).
Var väldigt nöjd när Quake på Amigan flöt på bättre än WinQuake på en Pentium MMX@166MHz

Permalänk

Själv använde jag Macintosh på den tiden, och såg ned på PC-folket med det förakt enbart en tonåring kunde uppbåda. Bara 20 år sedan, men en annan värld. Herre min get vad mycket tid man slösade på datorkrig. Man borde ha ägnat sig åt brudar istället.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Jag hade den datan till vänster när den kom gav 14k för den dx4-100 ser till o med ut som det är samma data IBM Aptiva va..??

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Medlem

@Joyride: Det var högst amatörmässigt dansgolvsdunk, men roligt :). Häftigt att Basshunter var förbi dig! Han kan inte ha varit gammal då?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Oj! vilken nostalgitrip! En sak som jag inte saknar från den tiden, IRQ-krockar!

Permalänk
Medlem

@addman:

En sak JAG inte saknar från den tiden är Low-mem/High mem problem. Va tvungen att boota från diskett med moddade autoexec.bat/config.sys filer

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w