Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Medlem

Crap! Ok, dags att börja felsöka Windows 10 innan man hunnit installera ens. Pust.

Edit: Om man får det här problemet har man helt enkelt för lite plats på den reserverade partitionen. Jag hade bara 3MB ledigt, trots att det var en ren Win 8.1 pro med standardinstallation från början. Då får man antingen försöka se om det finns saker man kan rensa, vilket är svårt. I mitt fall verkar det bara finnas ett par MB med olika språkfiler jag kan ta bort.

Andra alternativet är att ladda ner t.ex. minitool partion wizard free och utöka partitionen. Ska prova det senare strax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

tråkigt, jag får upp alla version inkl enterprise, LTSB, N, osv osv inkl nycklar

Jag har DreamSpark Premium via Lunds universitet. Du?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Går det bra att skippa ange produktnyckel om man uppgraderar via med ison?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

happ, här vart det informativt.. lol

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, precis.

#15563728

Nej din W7/W8/W8.1-licens fungerar inte att installera en Windows 10 ISO med. Du måste först uppgradera en gång till Windows 10 på den datorn som sagt.

Så tillvägagångssättet är alltså (om jag ska byta SSD):
Uppgradera Från W7 på befintlig disk. Ladda ner iso
Släng ut gamla SSD och stoppa i en ny och installera från ISO.
Hur vet MS att min dator är aktiverad?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Men borde väl gå att välja "Uppgradera den här datorn" men det program man laddar ner (som skapar iso/USB)?! Eller att starta om och uppgradera datorn utan att göra en "clean" install?!

Eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Så reset funktionen fungerar på samma sätt som en ominstalleration av windows samt formatering av hårddisken?

Skrivet av strejf:

Ja, precis.

NEJ, väljer du att göra en RESET av Windows 10 så formateras inte systemdisken. För att kunna formatera den så måste du välja att boota direkt ifrån DVD/USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azrof90:

Okej, jag som då tänkt uppgradera min laptop till win 10 från win 7 och samtidigt byta ut hdd:n till en ssd, måste alltså först ta ut hdd:n, slänga in den i burken, kopiera över win7 till ssd:n för att sen uppgradera från win7->win8.1->win10?
Yeeez.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär så jag känner...nästan värt att köpa en retail bara för det. Gratis my ass. De borde bara gjort det möjligt att konvertera sin W7/W8 nyckel till W10 permanent.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

***********************************************'

NM
Hittade.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Så kan vi i Insider Programmet ladda ner och installera ISO och ha det aktiverat?

Permalänk
Lego Master

Gött! Då drar vi ner alla versioner jag har licenser för och gömmer på dropbox för framtida behov.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ungefär så jag känner...nästan värt att köpa en retail bara för det. Gratis my ass. De borde bara gjort det möjligt att konvertera sin W7/W8 nyckel till W10 permanent.

Vad är inte gratis med det menar du? Att du vill byta hårddisk först tar väl inte Microsoft hänsyn till. Så jobbigt är det väl inte att klona över ditt nuvarande OS till en ny disk först?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Gött med ISO fil och framförallt, få blåsa rent systemet.

Har jag fatta nu? Först uppgraderar man till Windows 10 så min win 8 nyckel blir en giltigt win 10 nyckel, eller får man en ny nyckel?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av WoG:

Har du ominstallerat de två patcherna? Dvs manuellt avinstallerat dem, startat om datorn och sedan kört windows update igen?

Det löste mitt problem efter många olika sorters fixar.

Det här funkade för mig för att tvinga fram Windows 10 ikonen ner i högra hörnet
http://superuser.com/questions/922441/why-don-t-i-have-the-ge...

Lycka till

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vad är inte gratis med det menar du? Att du vill byta hårddisk först tar väl inte Microsoft hänsyn till. Så jävla jobbigt är det väl inte att klona över ditt nuvarande OS till en ny disk först?

Nej, men de har gjort det så rörigt som möjligt att göra en ren installation. Det råder en total förvirring på internet över hur man gör detta. PÅ vilket sätt har jag fått en "gratis" uppgradering om jag måste ha en retail nyckel så fort jag byter disk? Dvs om jag inte vill installera W7 igen och börja om hela processen från början. Tänk om min disk hade varit trasig tex?

Jag kan knappast vara den enda som vill passa på att uppgradera systemet samtidigt som jag byte till W10

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med drivrutiner om man nu har lite äldre moderkort(från 2011)? Tvivlar ju på att dom kommer lägga ut nya för Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Hur funkar det med drivrutiner om man nu har lite äldre moderkort(från 2011)? Tvivlar ju på att dom kommer lägga ut nya för Windows 10.

Går säkert bra att slänga in W8 drivrutinerna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nej, men de har gjort det så rörigt som möjligt att göra en ren installation. Det råder en total förvirring på internet över hur man gör detta. PÅ vilket sätt har jag fått en "gratis" uppgradering om jag måste ha en retail nyckel så fort jag byter disk? Dvs om jag inte vill installera W7 igen och börja om hela processen från början. Tänk om min disk hade varit trasig tex?

Jag kan knappast vara den enda som vill passa på att uppgradera systemet samtidigt som jag byte till W10

Om du uppgradera från w7 till w10 så blir din nyckel en w10nyckel. Troligtvis gäller den då på samma sätt som din w7nyckel gjorde.

Sen är det nog en försvinnande liten del som faktiskt vill göra en blåsning av datorn då majoriteten av folket i världen inte ens vet hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Om du uppgradera från w7 till w10 så blir din nyckel en w10nyckel. Troligtvis gäller den då på samma sätt som din w7nyckel gjorde.

Sen är det nog en försvinnande liten del som faktiskt vill göra en blåsning av datorn då majoriteten av folket i världen inte ens vet hur man gör.

Så då kan man använda den nya nyckeln på vilken dator som helst för att installera en ren kopia av Windows 10 och inte bara på den man gjorde uppgraderingen på?

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Om du uppgradera från w7 till w10 så blir din nyckel en w10nyckel. Troligtvis gäller den då på samma sätt som din w7nyckel gjorde.

Sen är det nog en försvinnande liten del som faktiskt vill göra en blåsning av datorn då majoriteten av folket i världen inte ens vet hur man gör.

Har googlat runt lite och det verkar inte som det. Verkar som MS gör ett "fingeravtryck" på hårdvaran efter första uppgraderingen.

"Apparently, Microsoft may be recording the hardware specification and other information on the systems that upgraded to Windows 10 from Windows 7 and Windows 8.1, as reactivation of Windows 10 on these PCs will be automatic on subsequent installs. Most likely, the reactivation of Windows 10 is verified against SLIC table in the UEFI to determine which Windows version came with the PC and authenticate a clean Windows 10 install, or Microsoft may validate and then upgrade the product key used on the system to allow future installs. Thus, it’s likely that no new Windows 10 product key is issued to upgraders, and existing Windows 7 and Windows 8.1 product keys are not working with Windows 10."

Lite som en OEM installation. Så våra W7 och W8 nycklar kommer fortsätta att vara giltiga även efter uppgraderingen gissar jag på. Jag får väl försöka helt enkelt så får vi se vart det landar

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Wow! OS-distribution i form av ISO-filer! Native .iso-montering, valbar start-meny, virtuella skrivbord och nu detta. Microsoft är verkligen först med allt!

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Åh, så förvirrande! Varför inte bara ge en walkthrough av hur uppdateringsprocessen fungerar samt hur clean install processen ser ut?!
Ang. ISOs... Är de specifica till just DIN egen licens/nyckel? Hade tänkt att göra USB sticka att installera från, och sedan hjälpa en massa kompisar göra en clean install med den stickan. De har också Windows 7 Home Premium. Kommer jag att vara tvungen att ladda ner respektive stolles ISO, eller kan jag installera allas datorer med min ISO (efter att de uppdaterat)?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Så då kan man använda den nya nyckeln på vilken dator som helst för att installera en ren kopia av Windows 10 och inte bara på den man gjorde uppgraderingen på?

Högst oklart skulle jag säga. Jag gissar på att det kommer funka om du tar din w7 nyckel och installerar på ytterligare en dator, uppgraderar och aktiverar w10 på den datorn. Kanske inte är helt lagligt enligt deras licens policy, men har svårt att tro att det inte funkar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Går det aktivera nyckeln på en virtuell maskin så att nyckeln blir aktiverad för Windows 10, för att sedan installera ren installation av Windows 10 på en helt annan fysisk maskin?

Permalänk

Fick strömavbrott i huset på 22% och nu när jag försöker köra media creation tool så ger den error att jag ska starta om datorn och sedan köra den. Har testat tre gånger nu och testat

https://www.reddit.com/r/windows/comments/3eyrre/fix_for_the_...

Samt rensat GWX mappen och gamla downloads via cleanmgr.

Försöker jag gå via windows update så hänger den sig direkt. Har haft problem de senaste dagarna med windows update att den hänger sig, men tänkte att det kanske hade något med den annalkande uppgraderingen som skulle komma att göra

*Lösning: radera allt i temp samt C:\Windows\SoftwareDistribution *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Åh, så förvirrande! Varför inte bara ge en walkthrough av hur uppdateringsprocessen fungerar samt hur clean install processen ser ut?!
Ang. ISOs... Är de specifica till just DIN egen licens/nyckel? Hade tänkt att göra USB sticka att installera från, och sedan hjälpa en massa kompisar göra en clean install med den stickan. De har också Windows 7 Home Premium. Kommer jag att vara tvungen att ladda ner respektive stolles ISO, eller kan jag installera allas datorer med min ISO (efter att de uppdaterat)?

Om jag fattat det rätt nu så kommer du inte kunna uppgradera direkt med ison före att de gjort en uppgradering till W10 på den hårdvaran via windows update. Så de måste första uppgradera, sen kan du ta med stickan och göra om det igen (men det är helt onödigt om ni inte ska byta hårdvara tex)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Högst oklart skulle jag säga. Jag gissar på att det kommer funka om du tar din w7 nyckel och installerar på ytterligare en dator, uppgraderar och aktiverar w10 på den datorn. Kanske inte är helt lagligt enligt deras licens policy, men har svårt att tro att det inte funkar.

Men vad jobbigt. Får hoppas de kommer ut med ett ordentligt tydligt svar så man vet vad som egentligen gäller.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Men vad jobbigt. Får hoppas de kommer ut med ett ordentligt tydligt svar så man vet vad som egentligen gäller.

Darför jag skrev i ett tigare inlägg att det nästan är värt att köpa en Retail nyckel. Så kan man göra lite som man vill sen. Detta är lite rörigt alltihop.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Jag har DreamSpark Premium via Lunds universitet. Du?

jag har "Visual Studio Enterprise with MSDN (MPN)" via jobbet

håller på att blåsa om damens dator nu, såååå spännande, vilken överraskning hon kommer få när hon kommer hem från jobbet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveakungen:

Men borde väl gå att välja "Uppgradera den här datorn" men det program man laddar ner (som skapar iso/USB)?! Eller att starta om och uppgradera datorn utan att göra en "clean" install?!

Eller?

Ja det går fint.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...