Står 1600mhz, får ut 1333 trots ändring i BIOS

Permalänk

Står 1600mhz, får ut 1333 trots ändring i BIOS

Ja hallå där.

Jag har suttit alldeles för länge med 2x4gb och så idag uppgraderade jag till dessa 2x8gb. Mitt moderkort är ett ASUS H97M-E som enligt Asus själva ska ha DDR3-minnen med max 1600mhz.
När jag först öppnade CPU-Z stod det att DRAM Frequency gick i 665 MHz (gånger två = 1330), så detta ändrade jag i BIOS till totalt 1600, nu står det 798 MHz vilket verkar närmare korrekt.
När jag däremot kollar under "SPD" i CPU-Z står det att mina minnens max bandwidth är PC3-10700 (667 MHz).

Jag fattar ingenting. Har jag 1600 eller 1333-minnen?

DRAM

SPD

Permalänk
Medlem

DDR= Double Data Rate
Alltså 800MHz -> 1600MHz
Allt stämmer.

EDIT: Anledningen till att det står under XMP är att allt över 1333MHz räknas som överklockning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

DDR= Double Data Rate
Alltså 800MHz -> 1600MHz
Allt stämmer.

EDIT: Anledningen till att det står under XMP är att allt över 1333MHz räknas som överklockning.

Ok, tack för svar!
Vad innebär PC3-10700 i sammanhanget? Har sett minnen med PC3-12800 men fortfarande 1600 MHz. Kanske irrelevant?

Permalänk
Medlem

Pc3-xxxxxx är maximal överföringshastighet
I mb/s
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Ok, tack för svar!
Vad innebär PC3-10700 i sammanhanget? Har sett minnen med PC3-12800 men fortfarande 1600 MHz. Kanske irrelevant?

Det är bara vilka standarder dem följer. Moderkort buggar ofta när dem läser det så bry dig inte om vad CPU-Z säger så länge allt annat stämmer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agitax:

Pc3-xxxxxx är maximal överföringshastighet
I mb/s
Skickades från m.sweclockers.com

millibits per sekund, det var dåligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)