Uppgradering win7 till win10 virtuellt (MacBook/Bootcamp)

Permalänk
Medlem

Uppgradering win7 till win10 virtuellt (MacBook/Bootcamp)

Hej

På min MacBook 2015 vill jag köra Windows 10. Jag har en gammal Windows 7 nyckel som är legitim.

Men på min Mac kan jag inte installera Windows 7, utan bara Windows 8 (bootcamp på min maskin stödjer bara Windows 8 och uppåt). Därför installerade jag Windows 7 i Virtualbox. Jag aktiverade allt och uppgraderade till Windows 10 och aktiverade igen utan problem. Så långt allt bra.

Sen installerade jag Windows 10 via Bootcamp för att köra native. Installationen gick utmärkt och div drivrutiner för macen fungerar bra. Men jag kan inte aktivera installationen. Den säger bara att det inte är en giltig nyckel.

Några tips på hur jag ska gå vidare? Förr kunde man aktivera via telefon men det alternativet verkar inte finnas längre.

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyckats hitta hur microsoft's nya "aktivering" fungerar, men jag tror problemet är att du körde uppgraderingen i virtuell maskin.
Hoppas någon kan fylla på med info om det.

Försök ta kontakt med MS support.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har inte lyckats hitta hur microsoft's nya "aktivering" fungerar, men jag tror problemet är att du körde uppgraderingen i virtuell maskin.
Hoppas någon kan fylla på med info om det.

Försök ta kontakt med MS support.

Ringde dem faktiskt och fick kort och gott veta att det inte går.

Nu var min uppgraderade nyckel "bunden" till min virtuella maskin och gick inte att flytta. Punkt!

Han bekräftade flera gånger under samtalet att det inte var något problem med Windows 7-nyckeln osv, men dom kunde inte hjälpa mig i detta fallet.

Så vad fan gör man nu? Här sitter man och faktiskt kvalar in på deras uppgraderingserbjudande och så går det inte. Man är inte direkt sugen på att köpa en nyckel för 2500... Nästan så att man tror att MS inte vill att saker och ting ska vara enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregoff:

Ringde dem faktiskt och fick kort och gott veta att det inte går.

Nu var min uppgraderade nyckel "bunden" till min virtuella maskin och gick inte att flytta. Punkt!

Han bekräftade flera gånger under samtalet att det inte var något problem med Windows 7-nyckeln osv, men dom kunde inte hjälpa mig i detta fallet.

Så vad fan gör man nu? Här sitter man och faktiskt kvalar in på deras uppgraderingserbjudande och så går det inte. Man är inte direkt sugen på att köpa en nyckel för 2500... Nästan så att man tror att MS inte vill att saker och ting ska vara enkelt...

Vad är det för nyckel?
Det funkar inte att köra uppdateringen på boot camp också?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Men om detta stämmer är ju samtliga versioner av Windows 10 värre än OEM nycklar, då man inte kan byta moderkort överhuvudtaget, att nyckeln blir bunden till ett moderkort.

planerar man att uppgradera till Skylake så ja.. blir man tvungen att köpa nytt windows? Är din Windows 7 nyckel Retail eller Oem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men om detta stämmer är ju samtliga versioner av Windows 10 värre än OEM nycklar, då man inte kan byta moderkort överhuvudtaget, att nyckeln blir bunden till ett moderkort.

planerar man att uppgradera till Skylake så ja.. blir man tvungen att köpa nytt windows? Är din Windows 7 nyckel Retail eller Oem?

Nyckeln är en gammal utvecklarnyckel.

Jag har fått lite grepp om hur detta fungerar nu. Jag tog samma nyckel och installerade på min stationära dator och har både uppgraderat och aktiverat win10. Anledningen är att nyckeln blir egentligen ingen win10 nyckel, den tillåter dig att aktivera win10 men om du sen tar samma nyckel och ominstallerar på annan maskinvara så fungerar det inte för det är ingen win10 nyckel. Det som sker är att aktiveringen skickar en thumbprint av din hårdvara som sen blir din "nyckel" fast du inte ser den.

Vad detta betyder för tex moderkortsuppgraderingar osv när väl uppgraderingserbjudandet löper ut har jag ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att samtliga nycklar som "uppgraderas" till windows 10 nedgraderas till OEM licenser som blir låsta till moderkortet, dem går inte att flytta på några villkor alls....

Jadu jag nedgraderar till min Windows 7 retail nu, inte fan ska min Retail nyckel förvandlas till något som är värre och mer restrikterat än OEM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att samtliga nycklar som "uppgraderas" till windows 10 nedgraderas till OEM licenser som blir låsta till moderkortet, dem går inte att flytta på några villkor alls....

Jadu jag nedgraderar till min Windows 7 retail nu, inte fan ska min Retail nyckel förvandlas till något som är värre och mer restrikterat än OEM...

Den dag du inte kan använda Windows 10 pga moderkortsbyte har du ju fortfarande kvar din Windows 7 retail för den försvinner ju inte.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:
Enligt microsoft har man en månad på sig att ångra uppgraderingen, är det verkligen säkert? Så lösa som dem är med förklaringar. Efter en månad, om man inte har aktiverat den, blir ens tidigare licens ogiltig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@CeciliaB:
Enligt microsoft har man en månad på sig att ångra uppgraderingen, är det verkligen säkert? Så lösa som dem är med förklaringar. Efter en månad, om man inte har aktiverat den, blir ens tidigare licens ogiltig?

Så länge som mappen Windows.old finns kvar så är det meningen att det ska gå att göra en rollback till tidigare installation. Det är det enda jag har sett om att ångra uppgraderingen, inget om nycklar i samband med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad är det för nyckel?
Det funkar inte att köra uppdateringen på boot camp också?

Kan inte göra uppgraderingen via bootcamp för min MacBook 2015 stödjer inte win7 utan bara win8 och uppåt.

Men som nämnt ovan installerade jag win7 och uppgraderade utan problem på min vanliga PC. Det gör dock att jag kan ta pc'ns win8 retail nyckel och uppgradera på macen (hoppas jag)

Skickades från m.sweclockers.com