Nvidia förutspår ny guldålder för PC-spel

Permalänk
Medlem

Hoppas på guldålder också, Spel KAN man bara spela på PC, död åt konsolerna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dom förutspår alltså att folk med 30fps xbox kommer streama till sina monster PC..

* Facepalm *

Men att DX12 är en game changer säger jag inget emot

Vem sa något om monster PC? Tror majoriteten av Xbox ägarna inte har en PC kraftfullare en xboxen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Dom förutspår alltså att folk med 30fps xbox kommer streama till sina monster PC..

* Facepalm *

Men att DX12 är en game changer säger jag inget emot

Snarare till sin sunkiga laptop när någon familjemedlem ockuperar TVn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Hoppas bara många spel kommer använda DX12.

Hur man kan vilja att låsa ett spel till enbart en plattform? *facepalm*

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Snarare till sin sunkiga laptop när någon familjemedlem ockuperar TVn

Sunkig laptop lär ju inte stödja Nvidia Stream..

Hade ju varit betydligt grymmare om du kunde använda din dator och streama till konsolen med riktigt fps utan nedskärningar eller begränsningar i kvalitet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kevve1:

Tror dessutom att många som spelar fps på konsol och faktiskt tar det lite seriösare har en mindre datorskärm och inte en 55'' tv.

Du talar om Allings paradox™.

Skulle för övrigt vara kul att ta en CS-match med 1440p MSAA @ 144 Hz, mus och tangentbord mot 720p no AA @ 30–60 fps och handkontroll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Sunkig laptop lär ju inte stödja Nvidia Stream..

Hade ju varit betydligt grymmare om du kunde använda din dator och streama till konsolen med riktigt fps utan nedskärningar eller begränsningar i kvalitet.

Är det någon som har pratat om Nvidia Stream?
Kom igen nu! Erkänn! Du har inte läst artikeln du kommenterar.

Och strömning från PC till xbox är på gång.

Permalänk

Cross platform multiplayer, drömmen för alla fifa, nhl och nba lirare på pc.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

@anon179444:

Jodå jag läste inlägget, kommentaren var dok mera riktad på bilden..
Xbox kontroll framför en dator, alltså hintat på stream

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faeain:

Cross platform multiplayer, drömmen för alla fifa, nhl och nba lirare på pc.

Tror det även skulle fungera utmärkt I exempelvis racingspel och enklare MMO's, se bara på Rocket League, funkar prima för PC och PS4 spelare att köra mot/med varandra

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Både Battlefield och Call of Duty har 60 fps även om det dippar då och då så det där med 30 fps i fps spel inte alltid ett argument. Många på PC dippar under 60 också. Vet inte hur XIM4 är jämfört med XIM3 men tekniken bör väl gått framåt så det kanske t.om är 1:1 ratio ifall man använder det?

Varför spela på PC om man inte når 60fps eller mer? Tvivlar på att ''många'' dippar under 60fps på PC, speciellt i multiplayer spel.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

@CJ1stream:

Jodå jag läste inlägget, kommentaren var dok mera riktad på bilden..
Xbox kontroll framför en dator, alltså hintat på stream

Så du menar att när du tittade på laptopen som kör Halo så såg du en monsterdator med massa Nvidia loggor? Laptopen bara försvann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hur man kan vilja att låsa ett spel till enbart en plattform? *facepalm*

För att DX12 är bra mycket bättre än föregångarna och nästan inga utvecklare inte kommer vilja byta till GL någon gång snart?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Varför spela på PC om man inte når 60fps eller mer? Tvivlar på att ''många'' dippar under 60fps på PC, speciellt i multiplayer spel.

Finns folk som inte är så kräsna och nöjer sig med fps runt 60, konstigt va? Spelade mycket Battlefield förr med en som låg runt 50 på låga inställningar, han nöjde sig. Saken var att han oftast låg i toppen på scoreboarden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Finns folk som inte är så kräsna och nöjer sig med fps runt 60, konstigt va? Spelade mycket Battlefield förr med en som låg runt 50 på låga inställningar, han nöjde sig. Saken var att han oftast låg i toppen på scoreboarden.

Man är inte kräsen om man vill spela med +60fps, 60fps och högre grafikinställningar är varför majoriteten av PC-gamers spelar just på PC. Precis, din polare nöjde sig med låga inställningar och 50fps, inte mycket mer, han kan ju lika gärna skaffa en konsol och börjar lira på den istället.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

lets hope so!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Man är inte kräsen om man vill spela med +60fps, 60fps och högre grafikinställningar är varför majoriteten av PC-gamers spelar just på PC. Precis, din polare nöjde sig med låga inställningar och 50fps, inte mycket mer, han kan ju lika gärna skaffa en konsol och börjar lira på den istället.

Blev svårt när hans vänner spelade på PC och han ville ha mus och tangentbord. Finns adaptrar men hur bra dom är, och lägga till drygt 1000:- bara för det och sedan en konsol, nah. För min del är det lika svårt att förstå varför någon vill spela fps-spel på höga inställningar som du tycker det är att någon kan spela under 60 fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WardonE:

För att DX12 är bra mycket bättre än föregångarna och nästan inga utvecklare inte kommer vilja byta till GL någon gång snart?

Lite tidigt att dömma ut Vulkan skulle jag säga. Nu är jag inte alltför uppdaterad hur det går med SteamOS exempelvis men titlar som stödjer Vulkan kommer ju fungera på fler plattformar än titlar som enbart stödjer Direct X. Ett spel måste inte använda ett API utan kan stödja flera olika.

Skrivet av LedsenPanda:

Man är inte kräsen om man vill spela med +60fps, 60fps och högre grafikinställningar är varför majoriteten av PC-gamers spelar just på PC. Precis, din polare nöjde sig med låga inställningar och 50fps, inte mycket mer, han kan ju lika gärna skaffa en konsol och börjar lira på den istället.

Nog för att det är en fördel PC-versionerna av spel har men jag tror inte att det är något som lockar en majoritet av PC-spelarna till just PC. Hög FPS är bra men inget som styr över hur bra man verkligen är på ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nog för att det är en fördel PC-versionerna av spel har men jag tror inte att det är något som lockar en majoritet av PC-spelarna till just PC. Hög FPS är bra men inget som styr över hur bra man verkligen är på ett spel.

Syns rätt bra i köpråd där en del ska uppgradera datorn och dom sitter med riktigt utdaterad hårdvara men ska äntligen skaffa sig något bättre. PC gaming är så mycket mer än bara fps, det sociala i multiplayerspel t.ex där man skriver med varandra och är social. I streams jag sett sitter folk mest och snattrar skit i micken på konsol, och även om det händer i text också så är det lättare att förbise det och inte bli lika störd utav det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tror det även skulle fungera utmärkt I exempelvis racingspel och enklare MMO's, se bara på Rocket League, funkar prima för PC och PS4 spelare att köra mot/med varandra

Precis, allt online är inte FPS.

Jag körde Portal 2 på PS3 ihop med en polare som körde det på PC, tycker alla spel skulle ha stöd för cross platform.
FPS-spel undantaget möjligen, eller ha det som en inställning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En tanke; Hur kommer Microsoft ställa sig till cross platform? Är man själv en PC spelare och de flesta man känner kör på konsolen, så är det en rätt stor chans att man själv köper en för att kunna lira vissa spel ihop. Det kan nog vara en sak som kan ställa till det, om vi tänker att det ska bli fler spel där pc och konsol möts. Det viktigaste i allting är också att det ska vara rättvist och att vi sitter med högre fps och uppdateringsfrekvens på skärmarna ska inte ge en solklar fördel. Visst, det gör det i stor del även på PC men på konsol har dom inte ens en möjlighet till det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hoppas bara många spel kommer använda DX12.

Vulcan vore dock bättre Om det inte kan bli som @anon5930 säger skulle fungera i praktiken (att tillverkarna inte är lata och kör en API).

Skrivet av Daark:

har väl vart en guldålder för Nvidia länge nu? De går ju + hela tiden och vinner över AMD, så de uppnår sitt mål som företag.

Jo, lite synd. Men ja inte mycket att göra åt det. Rätt kul att nyhetstrådarna runt windows 10 så pratas det mest om Nvidia (mest om strul). Vet inte om AMD´s fungerar bättre eller är sån stor majoritet som kör Nvidias grafikkort, ihop med dom är mer pigga på att uppgradera kanske.

Guld ålder vet jag inte om det blir, speciellt om det ökar antalet halvkassa portningar med FPS låst på 30FPS. Men vet inte hur kräsna PC spelare är generellt för just köra i 30 framför 60. Dock inte kul med mus i den låga Frame rateingen dock.

Men blir det bra portar med högupplösta texturer och man kan enkelt ställa in kontroller , så är det väl inget fel på detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevve1:

Syns rätt bra i köpråd där en del ska uppgradera datorn och dom sitter med riktigt utdaterad hårdvara men ska äntligen skaffa sig något bättre. PC gaming är så mycket mer än bara fps, det sociala i multiplayerspel t.ex där man skriver med varandra och är social. I streams jag sett sitter folk mest och snattrar skit i micken på konsol, och även om det händer i text också så är det lättare att förbise det och inte bli lika störd utav det.

Det är ingen större skillnad på de som spelar på PC och konsol. Kom ihåg att många faktiskt har både en PC och minst en konsol dessutom.

Om man verkligen gillar spel så bör man ändå sitta på mer än en plattform för att komma åt de spel som tilltalar en ändå.

Skrivet av Broken-arrow:

Vulcan vore dock bättre Om det inte kan bli som @anders190 säger skulle fungera i praktiken (att tillverkarna inte är lata och kör en API).

Det är ju trots allt redan så idag med. Spel som finns på exempelvis Steam där spelet fungerar under både Windows, OS X och Linux så är det bara Windows-utgåvan som faktiskt kan använda Direct X. Vad de andra använder beror väl helt på vilka spel det handlar om men just OpenGL bör vara vad de flesta spel använder idag till dessa plattformar. Förhoppningsvis bli övergången till Vulkan relativt smidig med samt populärare än vad stödet för just OpenGL varit under senare år.

Dock ser jag gärna DX12-stöd under Windows. Men en möjlighet att välja Vulkan istället även för Windows-utgåvan tycker jag allt vore ett trevligt alternativ. Skulle ju gynna de som inte kan använda DirectX12 men som har grafikkort som får ut mer av att köra med Vulkan istället exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ingen större skillnad på de som spelar på PC och konsol. Kom ihåg att många faktiskt har både en PC och minst en konsol dessutom.

Om man verkligen gillar spel så bör man ändå sitta på mer än en plattform för att komma åt de spel som tilltalar en ändå.

Du har säkert rätt! I min bekantskap är det inte så många som faktiskt själva spelar på konsol så har nog förutfattade meningar och när jag som sagt kollar på streams, så lägger man mer märke och försöker bara se ena sidan på myntet (även om man ser sig som "öppen". Jag har bara ett gammalt nes men jag är en utav många då i alla fall!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ingen större skillnad på de som spelar på PC och konsol. Kom ihåg att många faktiskt har både en PC och minst en konsol dessutom.

Om man verkligen gillar spel så bör man ändå sitta på mer än en plattform för att komma åt de spel som tilltalar en ändå.

Det är ju trots allt redan så idag med. Spel som finns på exempelvis Steam där spelet fungerar under både Windows, OS X och Linux så är det bara Windows-utgåvan som faktiskt kan använda Direct X. Vad de andra använder beror väl helt på vilka spel det handlar om men just OpenGL bör vara vad de flesta spel använder idag till dessa plattformar. Förhoppningsvis bli övergången till Vulkan relativt smidig med samt populärare än vad stödet för just OpenGL varit under senare år.

Dock ser jag gärna DX12-stöd under Windows. Men en möjlighet att välja Vulkan istället även för Windows-utgåvan tycker jag allt vore ett trevligt alternativ. Skulle ju gynna de som inte kan använda DirectX12 men som har grafikkort som får ut mer av att köra med Vulkan istället exempelvis.

Jo, självklart har det börjat bli riktigt bra på den fronten. Men större studios som kör egen store (med ett program eller/och över hemsida) , så går det segare. I för sig så släpper dessa studios inte så intressanta spel längre vissa av dessa i alla fall (ingen större förlust för just mig då).

Ska linux växa som spelplattform behöver datorer vara förinstallerade, annars kommer det inte växa alls som någon betydande plattform.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Japp, guldådern kom med Batman!
Suck nej, skämt o sido så har inget av detta Nvidia ens tangerat till i detta uttal något med PC att göra. Vem i helvete skulle köpa en ful konsol för att streama till sin PC? Vilka AAA spel kommer till PC från MS? En remake av 4 gamla spel och ett fighting spel som fortfarande är i uppförsbacke och görs utav Batman PC devsen?

Nej, ring mig igen när Linux(SteamOS) är med i spelet.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Blev svårt när hans vänner spelade på PC och han ville ha mus och tangentbord. Finns adaptrar men hur bra dom är, och lägga till drygt 1000:- bara för det och sedan en konsol, nah. För min del är det lika svårt att förstå varför någon vill spela fps-spel på höga inställningar som du tycker det är att någon kan spela under 60 fps.

Jag kan förstå hur folk kan spela under 60 fps, kan väl jag också men det är absolut inte optimalt, däremot tvivlar jag starkt på att det finns många på PC som spelar multiplayer-spel under 60 fps som du säger. Speciellt när det finns många grafikinställningar man kan ändra på.

Förstår du inte varför någon vill spela med höga inställningar? Du förstår alltså inte varför någon vill att spel ska se bra ut? Att kunna spela spel i 60 fps och höga grafikinställningar är två stora anledningar varför folk ens spelar på PC, är väl inte så svårt att förstå varför.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Nog för att det är en fördel PC-versionerna av spel har men jag tror inte att det är något som lockar en majoritet av PC-spelarna till just PC. Hög FPS är bra men inget som styr över hur bra man verkligen är på ett spel.

Varför tror du inte det? Vad tror du lockar spelare till PC? Är man inte noga med fps/grafik så skaffar man väl hellre en konsol. Hög fps har en stor roll i hur bra man presterar i spel, högre fps = bättre respons/mindre input lag, så enkelt är det.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LedsenPanda:

Varför tror du inte det? Vad tror du lockar spelare till PC? Är man inte noga med fps/grafik så skaffar man väl hellre en konsol. Hög fps har en stor roll i hur bra man presterar i spel, högre fps = bättre respons/mindre input lag, så enkelt är det.

Spel som RTS och MOBA och om man föredrar att spela med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

De senaste 3-4 åren har väl ändå varit guld-år, eller vad då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841