Kasserade min telefon utan att kontakta mig?

Permalänk
Medlem

Dags att läsa på skillnaderna på säljar-garanti och tillverkar-garanti för vissa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

NoN har väl inget avtal med dig utan avtalet (garantin) gäller mellan NoN och den gamla ägare. NoN i detta fall har fått OK från gamla ägaren som står som köpare på kvittot. Det gamla ägaren borde ha sagt är att mobilen är såld till en tredje person och serviceverkstan borde ha kontaktat dig innan skrotning. Det är nog kört för dig tyvärr eftersom NoN kan alltid luta sig mot deras garantivillkor dock hoppas jag att de löser det på ett smidigt sätt åt dig.

Skrivet av tooobe:

Håller med!

Det stämmer nog delvis. Har inte haft någon kontakt med personen som sålde mobilen. Det var över ett år sedan jag köpte mobilen.

Några förtydliganden:
- Jag uppgav tyvärr inte mitt mobilnummer eller bostadsadress i mitt ursprungliga mail. (Jag tänkte att det räckte med att de hade mitt namn och min mailadress som vi kommunicerade via)
- Jag missade att ursprungliga köparens namn stod på kvittot.
- Jag håller inte ursprungliga köparen ansvarig på något sätt, det finns en sannolik förklaring till att han svarat NoN förfrågan om att skrota mobilen, som jag inte känner att jag behöver gå in på här.
- Jag förstår absolut varför missen skett, jag har en del i den att jag kunde varit tydligare med att det var med mig all kommunikation skulle ske. Jag tycker ändå inte att det ger dem rätten att kassera min mobil. (Sen hur en sim-kortshållare blivit skadad av yttre åverkan ska vi inte ens gå in på, kollade simkortshållaren innan jag skickade in den såklart eftersom sim-kortet inte fungerade, inga tecken på skada.)

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

-- inloggad på kollegans konto på jobbet, se inlägg nedan --

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

NoN har väl inget avtal med dig utan avtalet (garantin) gäller mellan NoN och den gamla ägare. NoN i detta fall har fått OK från gamla ägaren som står som köpare på kvittot. Det gamla ägaren borde ha sagt är att mobilen är såld till en tredje person och serviceverkstan borde ha kontaktat dig innan skrotning. Det är nog kört för dig tyvärr eftersom NoN kan alltid luta sig mot deras garantivillkor dock hoppas jag att de löser det på ett smidigt sätt åt dig.

Fast det är ju återigen irrelevant med garantin. De hade redan nekat att det var ett garantiärende och garantin gav de ändå bara i goodwill.

Det som är relevant är att NetonNet förutsatt att de haft rätt uppgifter på ett utdaterat kvitto. TS har ju uppenbarligen ett annat namn än det som står på orginalkvittot och han har fortfarande rätt att gå till NoN för att få hjälp. De har accepterat att de kommer hjälpa honom (kostnadsfritt om det går, mot en avgift om det inte gör det).

När de sen kommit fram till att det inte går att göra kostnadsfritt har de kontaktat fel person. En person som inte på något sätt haft med serviceärendet att göra, bara orginalköpet och det är totalt irrelevant i frågan. Serviceavtalet är inte slutet mellan orginalköparen och NoN utan med TS och NoN.

Det är som att köpa en begagnad bil, åka till en verkstad för att be om hjälp och komma tillbaka veckan efter för att få höra att "Nehdu, han som köpte den från fabrik ville att vi skulle skrota den". Så snart TS har köpt den av orginalköparen har han inte längre laga rätt att ta några som helst beslut kring telefonen och NoN har inte rätt att agera på det som han uttryckt.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Skrivet av Lloldrin:

Fast det är ju återigen irrelevant med garantin. De hade redan nekat att det var ett garantiärende och garantin gav de ändå bara i goodwill.

Det som är relevant är att NetonNet förutsatt att de haft rätt uppgifter på ett utdaterat kvitto. TS har ju uppenbarligen ett annat namn än det som står på orginalkvittot och han har fortfarande rätt att gå till NoN för att få hjälp. De har accepterat att de kommer hjälpa honom (kostnadsfritt om det går, mot en avgift om det inte gör det).

När de sen kommit fram till att det inte går att göra kostnadsfritt har de kontaktat fel person. En person som inte på något sätt haft med serviceärendet att göra, bara orginalköpet och det är totalt irrelevant i frågan. Serviceavtalet är inte slutet mellan orginalköparen och NoN utan med TS och NoN.

Det är som att köpa en begagnad bil, åka till en verkstad för att be om hjälp och komma tillbaka veckan efter för att få höra att "Nehdu, han som köpte den från fabrik ville att vi skulle skrota den". Så snart TS har köpt den av orginalköparen har han inte längre laga rätt att ta några som helst beslut kring telefonen och NoN har inte rätt att agera på det som han uttryckt.

Bra redogjort, så tänker jag också. Ska ta och slå en signal till konsumentvägledaren och höra vad det finns för möjligheter att gå vidare. Återkommer med hur det går.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Kanske är värt att läsa denna?

Den länkade texten har ingen som helst relevans för tråden, garantifrågan var avklarad redan innan TS skrev det första inlägget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Din analogi med bil på verkstad fungerar inte riktigt så då Transportstyrelsen har kännedom om vem som är registrerad ägare på bilen och där är det skillnad på falle.

Skrivet av Lloldrin:

Fast det är ju återigen irrelevant med garantin. De hade redan nekat att det var ett garantiärende och garantin gav de ändå bara i goodwill.

Det som är relevant är att NetonNet förutsatt att de haft rätt uppgifter på ett utdaterat kvitto. TS har ju uppenbarligen ett annat namn än det som står på orginalkvittot och han har fortfarande rätt att gå till NoN för att få hjälp. De har accepterat att de kommer hjälpa honom (kostnadsfritt om det går, mot en avgift om det inte gör det).

När de sen kommit fram till att det inte går att göra kostnadsfritt har de kontaktat fel person. En person som inte på något sätt haft med serviceärendet att göra, bara orginalköpet och det är totalt irrelevant i frågan. Serviceavtalet är inte slutet mellan orginalköparen och NoN utan med TS och NoN.

Det är som att köpa en begagnad bil, åka till en verkstad för att be om hjälp och komma tillbaka veckan efter för att få höra att "Nehdu, han som köpte den från fabrik ville att vi skulle skrota den". Så snart TS har köpt den av orginalköparen har han inte längre laga rätt att ta några som helst beslut kring telefonen och NoN har inte rätt att agera på det som han uttryckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Din analogi med bil på verkstad fungerar inte riktigt så då Transportstyrelsen har kännedom om vem som är registrerad ägare på bilen och där är det skillnad på falle.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, det var faktiskt mer än jag hade koll på så dåligt exempel, men konceptet i sig är fortfarande relevant. Serviceavtalet som TS har upprättat med NoN är separat från köpeavtalet som orginalköparen upprättade med NoN.

EDIT: Såvida inte orginalköparen skrev på servicepapprena från början, men det är ju rätt tydligt att så inte är fallet.

Kan du ladda upp en kopia av serviceavtalet? Iallafall villkoren för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk

Om jag har förstått detta rätt...

1, TS har kontaktat NoN och sagt att han köpt en telefon som börjat strula och kontaktade NoN och undrade om garantin gäller ändå.

2, NoN har meddelat att garantin gäller ändå, men uppdaterar inte ett eventuellt ägandeskap på telefonen i deras register.

3, Telefonen lämnas in för reperation, TS uppger sitt namn, adress, mail med mera, NoN bör då se att det inte är samma person på kvitto som det är på formulär som TS fyller i, och frågar inte varför en annan person lämnar in en telefon än den som de har registerad på ägaren.

4, DeltaService (eller annat pajasföretag) tycker att det är trasig simkortshållare, och istället för byta denna som kostar 30 öre så skickar de mail med kostnadsförlag till första inköparen, utan någon direkt reflektion över att det är en helt annan som lämnat in telefonen.

5, Första inköparen av telefonen nekar detta, och undrar nog vad det är för konstig fråga han får, och DeltaService (eller liknande apföretag) kasserar mobilen.

6, TS hör av sig till NoN som ger honom fingret och önskar honom en trevlig dag.

-----------
Min tanke, borde inte NoN uppdaterat sina register när TS meddelar att han köpt en telefon och undrar om garanti gäller ändå? Första ägaren av telefonen kanske borde meddelat den han sålde telefonen till, och inte ta beslut om att den ska kasseras då han längre inte äger den...

Sen för mongoverkstaden har jag inte mycket mer att tillägga om, min kärlek för dom syns nog redan ändå.

Slutsats.
Jag anser att NoN brustit i att uppdatera ägandeskapet och kan stå ansvarig för detta.
Jag anser att första ägaren av telefonen har tagit ett beslut han inte ska ta, och kan stå ansvarig för detta.
Jag anser att clownverkstad bör ha kontaktat den som är kontaktperson på anmälan, och kan stå ansvarig för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

3, Telefonen lämnas in för reperation, TS uppger sitt namn, adress, mail med mera, NoN bör då se att det inte är samma person på kvitto som det är på formulär som TS fyller i, och frågar inte varför en annan person lämnar in en telefon än den som de har registerad på ägaren.

Inte riktigt. Så här skrev TS i ett tidigare inlägg:

"Några förtydliganden:
- Jag uppgav tyvärr inte mitt mobilnummer eller bostadsadress i mitt ursprungliga mail. (Jag tänkte att det räckte med att de hade mitt namn och min mailadress som vi kommunicerade via)
- Jag missade att ursprungliga köparens namn stod på kvittot."

NetOnNet har absolut gjort fel, men jag tror att det enkelt hade kunnat undvikas om TS hade varit tydligare. Tex genom att skriva sina alla kontaktuppgifter och att skriva att det inte är han som står på kvittot. NoN hade inte ens TS mobilnummer. Då är det svårt att ringa upp TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Jag anser att NoN brustit i att uppdatera ägandeskapet och kan stå ansvarig för detta.
Jag anser att första ägaren av telefonen har tagit ett beslut han inte ska ta, och kan stå ansvarig för detta.
Jag anser att clownverkstad bör ha kontaktat den som är kontaktperson på anmälan, och kan stå ansvarig för detta.

Det är kunden ansvar att meddela adress- eller ägarbyte, det är inte butikens ansvar att hålla de uppgifterna uppdaterade.
Första ägare har all rätt att neka eller tacka nej till något han inte anser sig ansvarig för, t.ex. betala en reparation på annans produkt.
Verkstaden skall självklart kontakta den registrerade ägaren av produkten för ett sådan beslut.

Allt faller tyvärr tillbaka till att nya ägaren missade att meddela ägarbytet.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iFraja:

Det är kunden ansvar att meddela adress- eller ägarbyte, det är inte butikens ansvar att hålla de uppgifterna uppdaterade.
Första ägare har all rätt att neka eller tacka nej till något han inte anser sig ansvarig för, t.ex. betala en reparation på annans produkt.
Verkstaden skall självklart kontakta den registrerade ägaren av produkten för ett sådan beslut.

Allt faller tyvärr tillbaka till att nya ägaren missade att meddela ägarbytet.

Fast ursprungliga ägaren har noll och ingen rätt att fatta några beslut om huruvida telefonen ska skrotas eller inte. NoN har handlat utan tillåtelse från den faktiska ägaren till telefonen vilket blir egenmäktigt förfarande. Den juridiska frågan är då om de kan komma undan med god tro i det här fallet. Lagtexten är inte helt lätt att tolka i det här fallet så jag hade ringt polisen för att se vad de säger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Det är kunden ansvar att meddela adress- eller ägarbyte, det är inte butikens ansvar att hålla de uppgifterna uppdaterade.
Första ägare har all rätt att neka eller tacka nej till något han inte anser sig ansvarig för, t.ex. betala en reparation på annans produkt.
Verkstaden skall självklart kontakta den registrerade ägaren av produkten för ett sådan beslut.

Allt faller tyvärr tillbaka till att nya ägaren missade att meddela ägarbytet.

Det finns inget som heter registrerad ägare av en telefon. Så hela ditt resonemang faller.
Om NoN vill hålla ett register över vem som äger saker som de sålt får de också själva se till att hålla det uppdaterat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Det är kunden ansvar att meddela adress- eller ägarbyte, det är inte butikens ansvar att hålla de uppgifterna uppdaterade.
Första ägare har all rätt att neka eller tacka nej till något han inte anser sig ansvarig för, t.ex. betala en reparation på annans produkt.
Verkstaden skall självklart kontakta den registrerade ägaren av produkten för ett sådan beslut.

Allt faller tyvärr tillbaka till att nya ägaren missade att meddela ägarbytet.

Det är ingen bil som man behöver registrera ägarbyte på direkt, det är en telefon. TS som lämnade in den borde därför setts som ägaren, även om NoN hade uppgifter om en helt annan person som hade köpt den. Den som äger serviceärendet borde således även ses som den som äger produkten, det är väldigt sällan någon annan lämnar in en produkt för reperation om man inte äger denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast ursprungliga ägaren har noll och ingen rätt att fatta några beslut om huruvida telefonen ska skrotas eller inte. NoN har handlat utan tillåtelse från den faktiska ägaren till telefonen vilket blir egenmäktigt förfarande. Den juridiska frågan är då om de kan komma undan med god tro i det här fallet. Lagtexten är inte helt lätt att tolka i det här fallet så jag hade ringt polisen för att se vad de säger.

Nu skrev jag inte att han (första ägaren) hade rätt att ta ett beslut om skrotning eller inte, skrev att han har all rätt att neka en kostnad och inget ansvar att reda ut vem som skall kontaktas. Jag svarade på ett påstående om att första ägaren kan hållas ansvarig. Vi har dessutom ingen aning om hur första ägaren blev tillfrågad och vilken information som lämnades.

Skrivet av giplet:

Det finns inget som heter registrerad ägare av en telefon. Så hela ditt resonemang faller.
Om NoN vill hålla ett register över vem som äger saker som de sålt får de också själva se till att hålla det uppdaterat.

Skickar man in en produkt på service med kvitto som underlag så är det inte annat än skäligt att säljaren kan utgå från att personen som står på kvittot är ägare, och då i min mening registrerad ägare. Syftar självklart inte på ett statligt register eller dylikt.

Skrivet av babbelfisk:

Det är ingen bil som man behöver registrera ägarbyte på direkt, det är en telefon. TS som lämnade in den borde därför setts som ägaren, även om NoN hade uppgifter om en helt annan person som hade köpt den. Den som äger serviceärendet borde således även ses som den som äger produkten, det är väldigt sällan någon annan lämnar in en produkt för reperation om man inte äger denna.

Kvitto är en form av ägarbevis. Så står det ett namn på kvittot som lämnas vid ansökan av servicen så utgår NoN får att det är ägaren om inget annat angetts.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iFraja:

Nu skrev jag inte att han (första ägaren) hade rätt att ta ett beslut om skrotning eller inte, skrev att han har all rätt att neka en kostnad och inget ansvar att reda ut vem som skall kontaktas. Jag svarade på ett påstående om att första ägaren kan hållas ansvarig. Vi har dessutom ingen aning om hur första ägaren blev tillfrågad och vilken information som lämnades.

Skickar man in en produkt på service med kvitto som underlag så är det inte annat än skäligt att säljaren kan utgå från att personen som står på kvittot är ägare, och då i min mening registrerad ägare. Syftar självklart inte på ett statligt register eller dylikt.

Kvitto är en form av ägarbevis. Så står det ett namn på kvittot som lämnas vid ansökan av servicen så utgår NoN får att det är ägaren om inget annat angetts.

Nej men som följd av att ursprungliga ägaren inte har någon rätt att fatta beslut om telefonen sedan den såldes vidare så har NoN ingen rätt att skrota telefonen baserat på vad den ursprungliga ägaren säger. Frågan landar som sagt i om huruvida NoN kan hävda god tro vilket i sin tur beror på exakt vad TS har skickat till dem vilket inte är helt klart. Hade underlättat att ha all skriftlig kommunikation. Det som sas över telefon är i NoNs nackdel men det är mer eller mindre omöjligt att bevisa. I alla fall längre än att samtalet ägt rum, något som NoN verkar förneka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej men som följd av att ursprungliga ägaren inte har någon rätt att fatta beslut om telefonen sedan den såldes vidare så har NoN ingen rätt att skrota telefonen baserat på vad den ursprungliga ägaren säger. Frågan landar som sagt i om huruvida NoN kan hävda god tro vilket i sin tur beror på exakt vad TS har skickat till dem vilket inte är helt klart. Hade underlättat att ha all skriftlig kommunikation. Det som sas över telefon är i NoNs nackdel men det är mer eller mindre omöjligt att bevisa. I alla fall längre än att samtalet ägt rum, något som NoN verkar förneka.

Håller med om att mycket beror om på vad som sagts, men om jag tolkar det TS skriver så har han aldrig lämnat några adressuppgifter till NoN förutom de som stod på kvittot som bifogats eller hänvisats till i samband med servicen, NoN har därav inga skäl att inte utgå från att namn och adress till ägare är de som står på kvittot, vilket i min mening tyder på att kunden har misslyckats att lämna rätt uppgifter vilket NoN inte kan hållas ansvarig för. De har helt enkelt haft anledning att tro att de kontaktat rätt person. Så länge kunden inte kan visa att tydligt lämnat denna information så finns det inte mycket att göra i min mening.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

@tooobe Har det hänt något nytt i detta ärende?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Kvitto är en form av ägarbevis. Så står det ett namn på kvittot som lämnas vid ansökan av servicen så utgår NoN får att det är ägaren om inget annat angetts.

Har haft problem med service och kvitton även när andra uppgifter angetts. Köpte en skärm av OnOff på den tiden de fanns (i deras nätbutik), skickade den på garanti efter nästan två år och innan den skickades meddelade jag att jag flyttat och hade annan adress än den som stod på kvittot. Inga problem det löser vi säger de och skickar etikett att sätta på lådan till min nya adress. Eftersom den kom dit så går jag nöjt och skickar min skärm på service och väntar tills de meddelar att den är klar och på väg till mig. Dagarna går och en dag ringer min mamma och säger att de har fått ett paket till mig, visar sig att de har skickat min skärm till min gamla adress så jag får åka iväg 2 timmar enkel väg för att hämta den. Till på köpet har de inte hittat felet (ett 2*2 cm stort fält med pixlar som hängt sig på gult) så den får skickas ett varv till där den åter igen hamnar hos mina föräldrar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av PeCe:

@tooobe Har det hänt något nytt i detta ärende?

Hej, jag orkade inte tjafsa med Netonnet. Fick ut några hundralappar på min drulleförsäkring efter självrisken, vilket jag nöjer mig med och ser som en dyrköpt läxa. Kommer tänka mig för innan jag handlar på Netonnet igen, de har ingen känsla för vad kundservice innebär, har fått bättre kundservice på Elgiganten t.o.m (det handlar inte om att de nekar mitt önskemål).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bra att det kom till kännedom iallafall. Så att man vet att man skall hålla sig undan NoN:s "service".

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ja, uppenbarligen har dom valt att visa sk "Goodwill" mot dig i det ärendet. Som någon påpekade krävs det säkert att du kan visa i mailkonversation och liknande att dessa uppgifter finns med.

Skrivet av Paddanx:

Alltså, garantin gäller, men bara till ursprungliga köparen.

Skrivet av PeCe:

Garantin är som sagt en ickefråga. NoN kunde meddelat TS att garantin bara gäller den ursprungliga ägaren (om så är fallet), de kunde ange att den aktuella skadan inte gick på garantin (vilket de gjorde), men inget av detta ger dem rätt att skrota TS telefon.

Nu får alla ge sig, reklamationsrätt gäller alltid endast ursprungsköpare.
Garantin gäller efter de krav garantigivaren (LG i detta fall) har skrivit ut i sitt avtal, sedan att det är vanligt att garantin endast gäller ursprungsköparen är en annan sak.
T.ex. kräver Microsoft att du som återförsäljare även ska supporta andrahandskunder för att få sälja deras produkter.

Skrivet av Stefanp67:

Synd, tänkte själv köpa en iphone 5 där säljaren har som argument att det fortfarande finns garanti kvar men jag antar att garanti kan man glömma helt när man köper begagnat.

Du kan köpa Iphonen ändå, Apple store om en sådan finns nära supportar den med ett nöje åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Det är som att köpa en begagnad bil, åka till en verkstad för att be om hjälp och komma tillbaka veckan efter för att få höra att "Nehdu, han som köpte den från fabrik ville att vi skulle skrota den".

Säljer du bilen skickar du in ägarbyte, dvs skriver överbilen på köparen.
Med andra ord finns det dokument att det är ny ägare.

Så det är lite svår jämförelse

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Skriv till Aftonbladet och berätta historien. De har nyhetstorka på sommaren och skulle älska detta. Dessutom är alla affärer livrädda för badwill så du kommer att bli kompenserad så fort de blir uppringda av en reporter. Medias makt är stor.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Stefanp67:

Synd, tänkte själv köpa en iphone 5 där säljaren har som argument att det fortfarande finns garanti kvar men jag antar att garanti kan man glömma helt när man köper begagnat.

Jag ska ge säljaren ett prutbud på 40% av det han ville ha och vill han inte det kan han prångla sin "det finns garanti kvar" telefon på någon annan :D.

Inte helt sant.
Det går att använda garanti som tredjepart / annan ägare än ursprunglig - men det är betydligt krångligare.
Oftast skall service eller dylikt gå via den första ägaren.

Så garanti på beg produkter skall man ta med en nypa salt, sure - men de fungerar (än om det kan vara struligt)

Därav att man betalar runt 60-65% utav dagens nypris.
Iaf enligt mig, eftersom man då "går med" på att det kan strula / bli utav garanti om något strular.

Djungelns regler.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ZecretW:

Skriv till Aftonbladet och berätta historien. De har nyhetstorka på sommaren och skulle älska detta. Dessutom är alla affärer livrädda för badwill så du kommer att bli kompenserad så fort de blir uppringda av en reporter. Medias makt är stor.

Jag känner bara... "Orkar man det ?"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag känner bara... "Orkar man det ?"

Säg att du är kränkt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av niklasloow:

Nu får alla ge sig, reklamationsrätt gäller alltid endast ursprungsköpare.
Garantin gäller efter de krav garantigivaren (LG i detta fall) har skrivit ut i sitt avtal, sedan att det är vanligt att garantin endast gäller ursprungsköparen är en annan sak.
T.ex. kräver Microsoft att du som återförsäljare även ska supporta andrahandskunder för att få sälja deras produkter.

Nja
Reklamationsrätt - Endast ursprunglig Köpare
Fabriksgaranti - Precis som tillverkaren säger
Garanti av Återförsäljaren - Absolut vanligast ligger garantin på Produkten oavsätt ägaren. I den butik jag jobbar så gör vi på det sättet kvitto på produkt finns och allt annat känns rätt. Det kostar inte något extra för oss att få den utbytt nämligen än om det hade varit ursprungsägaren som hade lämnat in produkten.

Så viktigt att notera att det finns två olika garantier, en fri villig från tillverkaren, och en som är delvis lagstiftad i Sverige där man måste garantera en varas funktion i minst x antal månader. I EU är den garantin oftast 6månader.

OBS! Lagen säger inte mer än att funktion skall garanteras. Sedan kan man få avhjälpning lite allt som om det bara är yttersta minsta garantier som ges.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja
Reklamationsrätt - Endast ursprunglig Köpare
Fabriksgaranti - Precis som tillverkaren säger
Garanti av Återförsäljaren - Absolut vanligast ligger garantin på Produkten oavsätt ägaren. I den butik jag jobbar så gör vi på det sättet kvitto på produkt finns och allt annat känns rätt. Det kostar inte något extra för oss att få den utbytt nämligen än om det hade varit ursprungsägaren som hade lämnat in produkten.

Fast ni ger ju då ingen garanti som butik utan agerar proxy åt en återförsäljare, precis som du själv säger. Och sedan finns lika många typer garantier som det finns avtal, men ingen är lagstadgad i verken EU eller Sverige. (Läs lathunden på konsumentverket hemsida)

Skrivet av DavidtheDoom:

Så viktigt att notera att det finns två olika garantier, en fri villig från tillverkaren, och en som är delvis lagstiftad i Sverige där man måste garantera en varas funktion i minst x antal månader. I EU är den garantin oftast 6månader.

Nej, all garanti är frivillig i Sverige, de måste ge reklamationsrätt. Och den ska ej garantera funktion utan garantera att produkten är fri från fabrikationsfel. Med din logik skulle en liter mjölk vara tvungen att ha 6 månaders bäst före. (Dessutom är det 2-3 år, beroende på produkttyp. Men efter sex månader är du som köpare tvungen att påvisa felen är fabrikationsfel).

Skrivet av DavidtheDoom:

OBS! Lagen säger inte mer än att funktion skall garanteras. Sedan kan man få avhjälpning lite allt som om det bara är yttersta minsta garantier som ges.

Detta är reklamationsrätte