Nytt Grafikkort funkar ej!!

Permalänk

Nytt Grafikkort funkar ej!!

Tja!
Köpte ett Evga Geforce GTX 960 ifrån komplett häromdagen. Frågade dem i chatten ifall det skulle funka då jag hade ett äldre GTX 550 Ti.
De sa inga problem. Jag monterade dit det nya kortet men det ända som hände var att det kom en svart skärm där jag kunde välja bios meny genom att trycka DEL. Det gick inte att komma in i bios heller....
Jag provade uppdatera bios och jag har tillräckligt starkt nätagg (500W). Det slutade med att jag skickade tillbaka kortet.
Det är frustrerande för jag vet inte vad som var fel. Nu sitter mitt gamla kort i igen och funkar som vanligt. Men jag vill ha ett nytt Grafikkort och jag är rädd och beställa ett nytt (Typ GTX 750Ti) och så blir det samma skit igen.

Jag har en Acer Predator ifrån 2011 så jag tror inte den är för gammal i sig men jag vet inte...

Tacksam för svar om någon har nån aning!
Peace!
Alex

Permalänk
Medlem

@alecsahlin: har du kollat så du anslutit strömförsörjning till kortet?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Ja jag satte i 6-pins DC-kontakten som går från nätagget så den hade strömförsörjning. @kroken:

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem själv när jag bytte grafikkort för att lösa de fick jag noll ställa bios
verka som bios hade låst sig på mitt gamla grafikkort sen funka det .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har du satt den i översta sloten? Jag gjorde den gröna missen att sätta den i fel PCI-slot och då kom ingen bild.

Permalänk
Medlem

Har haft mycket problem med mitt 970. De bästa tipsen jag kan ge dig är: Avinstallera drivrutinerna, kör DDU och dra en reset på bios. Sätt sen i kortet och håll tummarna.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av alecsahlin:

Tja!
Köpte ett Evga Geforce GTX 960 ifrån komplett häromdagen. Frågade dem i chatten ifall det skulle funka då jag hade ett äldre GTX 550 Ti.
De sa inga problem. Jag monterade dit det nya kortet men det ända som hände var att det kom en svart skärm där jag kunde välja bios meny genom att trycka DEL. Det gick inte att komma in i bios heller....
Jag provade uppdatera bios och jag har tillräckligt starkt nätagg (500W). Det slutade med att jag skickade tillbaka kortet.
Det är frustrerande för jag vet inte vad som var fel. Nu sitter mitt gamla kort i igen och funkar som vanligt. Men jag vill ha ett nytt Grafikkort och jag är rädd och beställa ett nytt (Typ GTX 750Ti) och så blir det samma skit igen.

Jag har en Acer Predator ifrån 2011 så jag tror inte den är för gammal i sig men jag vet inte...

Tacksam för svar om någon har nån aning!
Peace!
Alex

Vanligaste problemet med nya grafikkort till äldre datorer är att man behöver uppdatera moderkortets bios för att grafikkorten ska fungera.

Så kolla om det finns nått nytt färskt bios till din dator, om inte så skaffa nått äldre begagnat grafikkort som är bättre än vad du har.

Är inte helt insatt på vad som ställer till detta mer än att det har med strömsparfunktioner att göra där nyare grafikkort har nyare standard än vad moderkortets bios har, och att det är detta som ställer till det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

^Det var vad jag tänkte på också, du kunde ju ha startat den här tråden först och väntat lite med att skicka tillbaks kortet.

Permalänk
Medlem

Förmodligen fungerar 700/900-seriernas grafikkort inte med moderkortet som sitter i datorn. Ett GTX 660 skulle dock fungera bra med din dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p