Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle utan problem vilja få min win 8 nyckel utbytt. den utlovade gratis 8.1 gav inte vad MS lovade, Win 10 har snarare det som utlovades 8.1 skulle ha.

Så får jag win 10 i utbyte av att gamla nycken bli ogiltig skulle inte jag tacka nej till.

Exakt, sen är frågan om man byter hårdvara kör windows 7/8 och uppdaterar till win 10 på ny hårdvara hur funkar det? Vet att telefonaktivering finns kvar i windows 10, går att locka fram det i kör/run slui.exe 4 (kan ju försvinna i framtiden vem vet).

Ja MS har skapat hel del frågetecken runt detta, hoppas om några veckor kommer officiellt besked hur det funkar.

Kör ju på moderkort från runt 2005 , så kan ju rasa när det känner för det typ

Det beror på hur mycket hårdvara som byts ut. När tillräckligt mycket byts ut är det en "ny device" och du måste isf ringa Supporten för att kämpa för ditt case, vilket kan fungera!

Igen: Din gratis windows 10 licens är en uppgraderingslicens på den datorn den tidigare licensen finns på. Har du en Windows 7 retail kan du alltså byta ut all hårdvara och uppgradera om den till Windows 10. Har du en Windows 7 OEM licens, uppgraderar till Windows 10, byter ut alla delar så har du en ny dator enligt den automatiska kollen. Då är inte din Windows 10 licens giltig, och inte heller din Windows 7 OEM , utan du får ringa supporten och förklara.

Exakt hur bedömingen går till är inte publicerat offentligt och har även ändrats sedan tidigare, men moderkortsbyten brukar ofta trigga fram en "ny dator" beslut. Supporten är oftast snälla och kan se historiken om hur din nyckel använts tidigare och kan därefter gracea om den till en ny licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

http://s1.postimg.org/o4k4hz59r/windowz.png

Jag kan bara hitta mitt Product-ID, vilket inte är samma som Product Key. Jag har inte fått uppdateringen via Windows Update än (den har misslyckats), så nu vill jag göra det manuellt.

Någon här som har gjort det och kan berätta om Product Key verkligen behövs? För vad jag förstår enligt vissa på forumet så kopierar Windows själv över product key?

Jag har försökt hitta product key på många olika sätt, men förmodligen är det min Yoga 2 pro som på något sätt gömmer den.

Du behöver inte produkt nyckeln för att ominstallera ett Windows 10 du redan har aktiverat än en gång på den datorn. Han kommer efterfråga den men du an hoppa över.

Uppgraderingslicenser får en generisk nyckel som i stället binds till hårdvaruhashen på din dator. När datorn är aktiverad och klar kommer den alltid vara giltig i systemet för en Windows 10 installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

Det beror på hur mycket hårdvara som byts ut. När tillräckligt mycket byts ut är det en "ny device" och du måste isf ringa Supporten för att kämpa för ditt case, vilket kan fungera!

Igen: Din gratis windows 10 licens är en uppgraderingslicens på den datorn den tidigare licensen finns på. Har du en Windows 7 retail kan du alltså byta ut all hårdvara och uppgradera om den till Windows 10. Har du en Windows 7 OEM licens, uppgraderar till Windows 10, byter ut alla delar så har du en ny dator enligt den automatiska kollen. Då är inte din Windows 10 licens giltig, och inte heller din Windows 7 OEM , utan du får ringa supporten och förklara.

Exakt hur bedömingen går till är inte publicerat offentligt och har även ändrats sedan tidigare, men moderkortsbyten brukar ofta trigga fram en "ny dator" beslut. Supporten är oftast snälla och kan se historiken om hur din nyckel använts tidigare och kan därefter gracea om den till en ny licens.

Säger inte hur det fungerar exakt med win 7 här (tar det i PM).

Du får två numer att ringa till i windows 7, antar det är exakt samma i windows 8 (var enligt mig inte bra nog så jag har inte testat telefonaktivering). Det är automatisk kundtjänst på båda numrera (ena fungerar endast på fasta telefoner därför två stycken).
Det enda du behöver göra är att på första frågan är att licensen är aktiverad på en dator, sen bara knappa in siffrorna på datorn.

Behöver aldrig förklara varför för en enda levande människa alla gånger jag gjort detta (har telefonaktiverat samma licens 3 gånger minst). Som förklaring så gick moderkortet sönder 3 gånger.

Hur dom gör med win tio får man helt enkelt se. Retail får du bara installera på tre olika moderkort (inte på tre datorer samtidigt), sen är nycken förbrukat (enligt licensavtalet). Alltså helt enkelt efter 3 byten av moderkort ska du enligt licensavtalet köpa ny nyckel (men hur det nu är i windows 10 har dom inte gått ut med än).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hej!
Går inte att uppgradera till Windows 10 har försökt två gånger nu. Kommer till 32% och installation av drivers etc. Datorn bootar om och jag möts av en svart bakgrund och en vit muspekare. Inga kortkommandon fungerar och det går inte att göra någonting. Jag har då valt att hålla inne strömknappen för att bryta strömmen. Datorn har sedan bootat upp och Windows har återställts till den senaste fungerade konfigurationen.

Väldigt störande det här! Hur fixar jag detta?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

tack sweclockers

Hej, ny här
Som rubriken säger, nerladdningen av W10 misslyckades gång på gång men jag fick lösningen på detta eminenta forum att sparka igång nerladdningen via cmd
Att sedan när W10 var installerat så gick inte upplösningen på skärmen att ändra pga att enl. w10 sa att det var ingen PnP- skärm, hittade även "medicin mot detta på nätet. Var säker på att min gamla LED 4:3 skärm skulle få pension
Vet inte hur länge jag orkar med bing som sökmotor, hittar bara nackdelar så länge

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har problem att få uppgradera till win10. Jag sitter på en riktig kopia av win 8.1 och min dator är lite över 1 år gammal.

Jag ser i min uppdateringshistorik att win10 update misslyckas. Felmeddelandet ger mig koden 80240020. Jag har följt instruktionerna som anges här;

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

men utan något resultat. Jag har dessutom testat att ladda ner media creation;

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

men i slutet av förberedelserna kommer det upp meddelande som säger att: det går inte att köra Windows 10 på den här datorn - det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet.

Vad är det som är fel? Klickar jag på Windows 10 knappen i aktivitetsfältet så säger den att min kopia är reserverad men inte min tur än. Men hur kommer det sig att uppdateringen till win10 misslyckas och att jag inte kan använda meda creation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Hej,

Jag har problem att få uppgradera till win10. Jag sitter på en riktig kopia av win 8.1 och min dator är lite över 1 år gammal.

Jag ser i min uppdateringshistorik att win10 update misslyckas. Felmeddelandet ger mig koden 80240020. Jag har följt instruktionerna som anges här;

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

men utan något resultat. Jag har dessutom testat att ladda ner media creation;

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

men i slutet av förberedelserna kommer det upp meddelande som säger att: det går inte att köra Windows 10 på den här datorn - det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet.

Vad är det som är fel? Klickar jag på Windows 10 knappen i aktivitetsfältet så säger den att min kopia är reserverad men inte min tur än. Men hur kommer det sig att uppdateringen till win10 misslyckas och att jag inte kan använda meda creation?

Testa detta https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833 och/eller detta http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/troubleshoot-probl... fick jag göra ett par gånger för Win 10 skulle komma igång.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Maisler:

Hej,

Jag har problem att få uppgradera till win10. Jag sitter på en riktig kopia av win 8.1 och min dator är lite över 1 år gammal.

Jag ser i min uppdateringshistorik att win10 update misslyckas. Felmeddelandet ger mig koden 80240020. Jag har följt instruktionerna som anges här;

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

men utan något resultat. Jag har dessutom testat att ladda ner media creation;

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

men i slutet av förberedelserna kommer det upp meddelande som säger att: det går inte att köra Windows 10 på den här datorn - det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet.

Vad är det som är fel? Klickar jag på Windows 10 knappen i aktivitetsfältet så säger den att min kopia är reserverad men inte min tur än. Men hur kommer det sig att uppdateringen till win10 misslyckas och att jag inte kan använda meda creation?

Jag har haft samma problem och för mig så handlade det om en för liten systempartition, min var på 100mb men bör vara 350mb.
Laddade ner ett gratis partitionsverktyg och expanderade partitionen och sen var det bara att installera utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har, efter krångel med att fixa diverse grejer som större reserverad partition på hårddisken samt nya drivisar för graffekortet, ännu inte lyckats installera W10 via Windows Update. Inte ens med "wuauclt.exe/update", det bara misslyckas. Jag tror jag har tio misslyckade installationer i uppdateringshistoriken som datorn försökt göra medans jag är borta.

Så! Nu tänkte jag pröva att ladda ner det där programmet som laddar ner W10-skivan, som man också kan uppdatera direkt med. Men programmet säger att jag eftersom jag valt ett annat språk att installera än W8:s nuvarande språk (svenska), så kan jag inte spara inställningarna, bara "apparna". Detta skrivs på svenska, vilket är mitt datorspråk, och jag har heller inte valt ett språk utan antagit att det språket som finns på datorn är det språket som W10 kommer ha.

Så jag kan installera det, tydligen, men kommer inte kunna spara annat än "apparna". Vad exakt menas? Kommer uppdateringen ta bort allt på min dator utom mina installerade "appar", och vad är det? Är det appar från Windows Store eller även vanliga program (som av vissa kallas för appar nuförtiden) såsom Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Så! Nu tänkte jag pröva att ladda ner det där programmet som laddar ner W10-skivan, som man också kan uppdatera direkt med. Men programmet säger att jag eftersom jag valt ett annat språk att installera än W8:s nuvarande språk (svenska), så kan jag inte spara inställningarna, bara "apparna". Detta skrivs på svenska, vilket är mitt datorspråk, och jag har heller inte valt ett språk utan antagit att det språket som finns på datorn är det språket som W10 kommer ha.

Så jag kan installera det, tydligen, men kommer inte kunna spara annat än "apparna". Vad exakt menas? Kommer uppdateringen ta bort allt på min dator utom mina installerade "appar", och vad är det? Är det appar från Windows Store eller även vanliga program (som av vissa kallas för appar nuförtiden) såsom Firefox?

Se inlägget #15571491 för att fixa språkproblemet.

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte aktivera mitt Windows 10 efter uppgradering från Windows 8. Jag har inte gjort en "clean install", utan sparade både program och inställningar när jag uppgraderade från W8 till W10. Ska försöka beskriva mitt problem så noggrant som möjligt nedan i hopp om att någon annan haft samma problem och lyckats lösa det.

Om jag går till "Start -> Settings -> Update and security -> Activation" ser det ut så här:

"Windows is not activated". "Your product key doesn't work". Jaha. Om jag klickar på "Error details" får jag den här popuprutan:

Jag ringde Microsofts kundtjänst häromdan och personen jag pratade sade att det inte är något fel på min Windows 8-nyckel (jag läste upp den för honom). Min nyckel är alltså inte blockerad. Han sade att felmeddelandet beror på att servrarna är överbelastade, och att jag skulle försöka igen senare. När jag då undrade exakt vad han menade med "försöka igen" sade han att jag ska klicka på "change product key" och i den rutan ange min Windows 8-nyckel.

Problemet är att när jag gör det får jag följande felmeddelande (produktnyckel censurerad):

Jag har försökt göra detta flera gånger om dagen de senaste dagarna (uppgraderade till Windows 10 i onsdags), och jag får fortfarande samma felmeddelande. Jag har svårt att tro att detta beror på överbelastade aktiveringsservrar.

Någon som har en idé om hur jag kan lösa detta?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Jag lyckas inte aktivera mitt Windows 10 efter uppgradering från Windows 8. Jag har inte gjort en "clean install", utan sparade både program och inställningar när jag uppgraderade från W8 till W10. Ska försöka beskriva mitt problem så noggrant som möjligt nedan i hopp om att någon annan haft samma problem och lyckats lösa det.

Om jag går till "Start -> Settings -> Update and security -> Activation" ser det ut så här:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6773845/activation.png

"Windows is not activated". "Your product key doesn't work". Jaha. Om jag klickar på "Error details" får jag den här popuprutan:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6773845/error1.png

Jag ringde Microsofts kundtjänst häromdan och personen jag pratade sade att det inte är något fel på min Windows 8-nyckel (jag läste upp den för honom). Min nyckel är alltså inte blockerad. Han sade att felmeddelandet beror på att servrarna är överbelastade, och att jag skulle försöka igen senare. När jag då undrade exakt vad han menade med "försöka igen" sade han att jag ska klicka på "change product key" och i den rutan ange min Windows 8-nyckel.

Problemet är att när jag gör det får jag följande felmeddelande (produktnyckel censurerad):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6773845/error2.png

Jag har försökt göra detta flera gånger om dagen de senaste dagarna (uppgraderade till Windows 10 i onsdags), och jag får fortfarande samma felmeddelande. Jag har svårt att tro att detta beror på överbelastade aktiveringsservrar.

Någon som har en idé om hur jag kan lösa detta?

Vänta detta löser sig själv. du kan inte använda win 8 nyckeln i win 10.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ghostfenix:

Hej!
Går inte att uppgradera till Windows 10 har försökt två gånger nu. Kommer till 32% och installation av drivers etc. Datorn bootar om och jag möts av en svart bakgrund och en vit muspekare. Inga kortkommandon fungerar och det går inte att göra någonting. Jag har då valt att hålla inne strömknappen för att bryta strömmen. Datorn har sedan bootat upp och Windows har återställts till den senaste fungerade konfigurationen.

Väldigt störande det här! Hur fixar jag detta?

Lyckades till slut att installera Windows 10 . Jag avinstallerade mitt antivirusprogram AVG 2014 , drog ur alla anslutna enheter (mus , tgb , hörlurar , HDMI-kabel). Stängde ner alla program och körde sen igång uppgraderingen till Windows 10. Jag stötte dock på problem när jag äntligen blev klar med installationen - mitt grafikkort hittades inte och jag kunde inte ändra skärmupplösning. Jag lyckades lösa problemet med att manuellt installera drivrutinerna till grafikkortet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vänta detta löser sig själv. du kan inte använda win 8 nyckeln i win 10.

Killen på Microsofts kundtjänst sade att jag skulle skriva in Windows 8-nyckeln. Jag frågade uttyckligen om detta.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Provar skriva här och hoppas någon kan lösa det åt mig
Uppgraderade till Windows 10 den 29onde, och tänkte nu göra en clean install (Av diverse anledningar) till Windows 10.

Gick in på hemsidan, tankade ner verktygen, gjorde iordning USB minnet.
Startar om datorn och väljer USBminnet som förta boot, den börjar läsa in för att sedan ge en bluescreen med felmeddelande "NTFS_file_system". så provade då att kolla hddn med chkdsk i cmd utan några problem.
Bootar om, för att få samma fel igen, tar då ur alla ramminnen utom 1, för att få samma meddelande igen, bytte ramminne men samma fel.
Har även 3gånger gjort om USBminnet för att felet inte ska ligga där.

Är det något jag missar?
Datorn funkar ju nu helt utan problem, så problemet kommer enbart när jag försöker installera windows :/

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Killen på Microsofts kundtjänst sade att jag skulle skriva in Windows 8-nyckeln. Jag frågade uttyckligen om detta.

Märkligt, för jag har inte lyckas med det. För mig fixades nycken självmant. tror att supporten inte har fått rätt information än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för en fråga angående ren installation av windows 10. Jag hade Win 8.1 innan och har uppdaterat till windows 10 nu. Finns det någonstans jag kan få tag på min nya licensnyckel eller skall jag bara installera om och lita på att allt aktiveras som det ska?

Visa signatur
Permalänk

Har kört in Windows 10 nu men det blev nog galet med det hela.
Får inte upp startmenyn när jag klickar på startknappen, inget händer alls när jag gör det. Högerklicka går bra men inte vänsterklicka.
Kan inte starta Edge. Ikonen reagerar inte när jag klickar på den. Samma gäller för andra ikoner som ligger i snabbstartsfältet. Har provat att via Microsofts hemsida dra ner filen och försöka uppdatera igen (trots att jag då redan har Win10) men då hänger sig datorn efter en stund. Högerklickar jag på startknappen och väljer "sök" händer ingenting. Verkar typ som att delar av skrivbordet inte reagerar alls när jag klickar runt, medan det funkar som vanligt på andra saker.
Tänkte göra en reset av datorn men då jag inte kan komma in i startmenyn och göra det känns det klurigt...

Tips?

Permalänk
Medlem

Har nerladdad version av Win 7 på datorn nu. Köpte Win 10 på Microsoft store men kan inte aktivera nyckeln. Någon som har en lösning eller är det bara vänta tills supporten öppnar?

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

ASUS U31SG-RX003V inköpt för nästan tre år sedan, helt lagligt OS Win 7. Tömd på filer och egna program inför uppgradering, ska pensioneras snart, ville ändå uppgradera. Har alla uppdateringar installerade. Nedanstående bild visar det som skulle vara "ten seconds" av förberedelse.

Detta har nu pågått i mellan 30 och 40 minuter. Alla tankar, förslag och idéer välkomnas hjärtligt. Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The truth will shine if you open your eyes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Lånar tråden för en fråga angående ren installation av windows 10. Jag hade Win 8.1 innan och har uppdaterat till windows 10 nu. Finns det någonstans jag kan få tag på min nya licensnyckel eller skall jag bara installera om och lita på att allt aktiveras som det ska?

Du har fått en generisk nyckel till Windows 10 och den behöver (kan?) man inte skriva in. När Windows 10 är installerad kommer den att kolla datorns hårdvaru-ID och kolla om den finns med i Microsofts databas över datorer med aktiverad Windows 10.

Permalänk
Skrivet av Nibiru:

Killen på Microsofts kundtjänst sade att jag skulle skriva in Windows 8-nyckeln. Jag frågade uttyckligen om detta.

Synd att de ger felaktig info. Man ska inte skriva in nyckel någonstans någonsin under uppgradering eller installation av Windows 10 från ett tidigare Windows. Bara om man har köpt en Windows 10-nyckel kan man skriva in den.

Skrivet av 1Z3C0LD:

Provar skriva här och hoppas någon kan lösa det åt mig
Uppgraderade till Windows 10 den 29onde, och tänkte nu göra en clean install (Av diverse anledningar) till Windows 10.

Gick in på hemsidan, tankade ner verktygen, gjorde iordning USB minnet.
Startar om datorn och väljer USBminnet som förta boot, den börjar läsa in för att sedan ge en bluescreen med felmeddelande "NTFS_file_system". så provade då att kolla hddn med chkdsk i cmd utan några problem.
Bootar om, för att få samma fel igen, tar då ur alla ramminnen utom 1, för att få samma meddelande igen, bytte ramminne men samma fel.
Har även 3gånger gjort om USBminnet för att felet inte ska ligga där.

Är det något jag missar?
Datorn funkar ju nu helt utan problem, så problemet kommer enbart när jag försöker installera windows :/

Är det de enda som står i felmeddelandet? I vilket filformat har ditt USB-minne gjorts?

Skrivet av Roshag:

Lånar tråden för en fråga angående ren installation av windows 10. Jag hade Win 8.1 innan och har uppdaterat till windows 10 nu. Finns det någonstans jag kan få tag på min nya licensnyckel eller skall jag bara installera om och lita på att allt aktiveras som det ska?

Svarat finns redan i tråden som du lånar. Kolla det första inlägget.

Skrivet av banantoft:

Har kört in Windows 10 nu men det blev nog galet med det hela.
Får inte upp startmenyn när jag klickar på startknappen, inget händer alls när jag gör det. Högerklicka går bra men inte vänsterklicka.
Kan inte starta Edge. Ikonen reagerar inte när jag klickar på den. Samma gäller för andra ikoner som ligger i snabbstartsfältet. Har provat att via Microsofts hemsida dra ner filen och försöka uppdatera igen (trots att jag då redan har Win10) men då hänger sig datorn efter en stund. Högerklickar jag på startknappen och väljer "sök" händer ingenting. Verkar typ som att delar av skrivbordet inte reagerar alls när jag klickar runt, medan det funkar som vanligt på andra saker.
Tänkte göra en reset av datorn men då jag inte kan komma in i startmenyn och göra det känns det klurigt...

Tips?

Uppgradera igen kan man nog inte göra. Är din tidigare Windows-installation gammal, alltså har några år på nacken? Gamla installationer kan skapa problem när man uppgraderar, korrupta gamla filer m.m. Om du gör en nyinstallation av ditt tidigare Windows och sen uppgraderar så tror jag det går bättre.

Skrivet av sirfalk:

Har nerladdad version av Win 7 på datorn nu. Köpte Win 10 på Microsoft store men kan inte aktivera nyckeln. Någon som har en lösning eller är det bara vänta tills supporten öppnar?

http://www.alive.se/upload/source/1101827.jpg

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar. Du har Windows 7 men har ändå köpt en 10-nyckel? Eller menar du att du har gjort en förhandsbokning? För om du försöker att uppgradera din installation ska du inte skriva in någon nyckel.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Synd att de ger felaktig info. Man ska inte skriva in nyckel någonstans någonsin under uppgradering eller installation av Windows 10 från ett tidigare Windows. Bara om man har köpt en Windows 10-nyckel kan man skriva in den.

OK. Vad föreslår du att jag gör?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

OK. Vad föreslår du att jag gör?

Funkar inte din köpta nyckel hör med MS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Nibiru:

OK. Vad föreslår du att jag gör?

Vad hade du för version av Windows 8? Om du t.ex hade Home så kan du inte uppgradera till Windows 10 Pro, då kan du inte aktivera.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Funkar inte din köpta nyckel hör med MS.

MS bekräftade att det inte är något fel på min nyckel. Den "ska" funka.

Skrivet av klasvonklas:

Vad hade du för version av Windows 8? Om du t.ex hade Home så kan du inte uppgradera till Windows 10 Pro, då kan du inte aktivera.

Jag hade Windows 8.1 Pro. Uppdaterade till Windows 10 Pro.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

MS bekräftade att det inte är något fel på min nyckel. Den "ska" funka.

Jag hade Windows 8.1 Pro. Uppdaterade till Windows 10 Pro.

Testa ominstallation, kan vara så den krockar med "gratis" windows.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag har försökt uppgradera 8.1 Pro till 10 Pro flera dagar men fick alltid att det går inte aktivera pga att nyckeln var blockerad men till slut idag fick jag till det.

Jag gjorde en ren installation av 8 Pro, aktiverade den och sen stoppade jag i usb minnet med 10 Pro (skapad mha mediacreationtoolx64) och nu gick det bra, 10 Pro blev aktiverad utan problem.

Jag misstänker att något var fel på min 8 Pro uppgraderad till 8.1 Pro så ett tips till er som har problem med uppgradering från 8/8.1 till 10:

- ladda ner 10 Home eller Pro på ett usb-minne mha MediaCreationToolx64.exe (googla)
- gör en ren installation av den ursprungliga version ni köpte 8 eller 8.1
- aktivera och stoppa sen i usb-minnet med 10 installationen

Jo jag gjorde en ren 10 installation dvs sparade ingenting eftersom jag ändå inte hade något att spara från min rena 8 installation.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Nibiru:

MS bekräftade att det inte är något fel på min nyckel. Den "ska" funka.

Jag hade Windows 8.1 Pro. Uppdaterade till Windows 10 Pro.

Som det tidigare sagts i tråden: Vänta. Din dator kommer att aktiveras automatiskt. Servrarna är hårt belastade just nu. Aktiveras det inte inom några dagar kan du testa att göra en ren installation av ditt föregående OS och sen uppgradera till Windows 10 igen, det har hjälp andra med liknande problem.

Skrivet av Stefanp67:

Jag har försökt uppgradera 8.1 Pro till 10 Pro flera dagar men fick alltid att det går inte aktivera pga att nyckeln var blockerad men till slut idag fick jag till det.

Jag gjorde en ren installation av 8 Pro, aktiverade den och sen stoppade jag i usb minnet med 10 Pro (skapad mha mediacreationtoolx64) och nu gick det bra, 10 Pro blev aktiverad utan problem.

Jag misstänker att något var fel på min 8 Pro uppgraderad till 8.1 Pro så ett tips till er som har problem med uppgradering från 8/8.1 till 10:

- ladda ner 10 Home eller Pro på ett usb-minne mha MediaCreationToolx64.exe (googla)
- gör en ren installation av den ursprungliga version ni köpte 8 eller 8.1
- aktivera och stoppa sen i usb-minnet med 10 installationen

Jo jag gjorde en ren 10 installation dvs sparade ingenting eftersom jag ändå inte hade något att spara från min rena 8 installation.

Har sett flera med det här problemet, ska lägga till detta i första inlägget.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7*

Observera att vi ej tillåter piratkopieringssnack.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, seFAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...