Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Kan inte komma åt kontrolpanelen utan att skriva "Control Panel" i start-menyn då den inte längre finns som ikon t.ex.
Äldre grafikkort fungerar inte (GTX 470), så jag kunde inte använda alla mina skärmar.

Sedan så gillar jag att ha alla de där bra genvägarna på startmenyn istället för de där stora rutorna jag inte vet vad de gjorde där.

På fönstrena var det svårt att identifiera exakt var topp-raden var då hela fönstret såg ut som en enda klump.

Det var fler saker, men det var de där som störde mig mest. Jag förstår verkligen varför de måste dela ut detta OS gratis. Jag är en av dem som kommer hålla mig till det stabila och snyggt upplagda Windows 7.

Finns ikon för Control Panel så att du vet

Sen går det att ha alla genvägar på startmenyn som i Windows 7. Inte helt precis lika men det funkar bra det med i Win 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Finns ikon för Control Panel så att du vet

Jag hittade då ingen.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Jag hittade då ingen.

Konstigt. För jag har Control Panel ikonen som genväg på min Win 10 startmeny

Du får välja om den ska synas på skrivbordet eller ej tror jag det var

Är inne på mitt Win 7 för tillfället

Permalänk
Medlem

Hej är det någon som har problem med att mounta iso filer i daemon tools? får bara meddelandet "en eller flera filer kunde inte öppnas på grund av inställningarna för internet säkerhet"
Någon som har ett tips?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Forresten, av hva jeg har lest så tror jeg det er slik, at "Windows 10 N" er den europeiske versjonen uten "windows media player".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Konstigt. För jag har Control Panel ikonen som genväg på min Win 10 startmeny

Du får välja om den ska synas på skrivbordet eller ej tror jag det var

Är inne på mitt Win 7 för tillfället

Som sagt så såg jag ingen ikon för det. Den måste vara väldigt gömd. Hursomhelst; ett värdelöst OS.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Som sagt så såg jag ingen ikon för det. Den måste vara väldigt gömd. Hursomhelst; ett värdelöst OS.

Använd det ett tag och lär dig det innan du säger att det är värdelöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Har du Asus Smart Gestures installerat? Tror det finns alternativ i programmet för att ändra 3 finger swipe beteende. Jag var tvungen att gå in i Kontrollpanelen/Avinstallera program och högerklicka och välja reparera på Smart Gestures installationen efter att ha gjort Windowsuppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som att Asus har tagit bort den funkionen i senaste versionen av Smart Gestures och ersatt den med att switcha mellan fönster istället, så det var inte Windows fel. Får försöka leta upp en äldre version av Smart Gestures istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 10 är inte och kommer aldrig att vara gratis. En uppgradering till Windows 10 kräver en tidigare betald licens av Windows 7 eller 8.1. Ska man köpa Windows 10 löst så kostar det fortfarande drygt 1000kr. Det är alltså omöjligt att skaffa Windows 10 utan att någonsin ha betalat något till Microsoft.

1300 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

2300kr Pro RETAIL så man får byta hårdvara utan problem

Eller Home RETAIL som är lite billligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du behöver inte välja "hämta ISO fil". Välj "uppdatera direkt" istället.

Blev även då "Something happened!" fast på svenska i och med att hon har svensk OS. "Nånting hände"

Vad har du för laptop du har som du får 17 timmar? Sen hur får du fram timmar kvar på batteriet? på test burken här på jobbet syns bara batteri i procent.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Kan inte komma åt kontrolpanelen utan att skriva "Control Panel" i start-menyn då den inte längre finns som ikon t.ex.
Äldre grafikkort fungerar inte (GTX 470), så jag kunde inte använda alla mina skärmar.

Sedan så gillar jag att ha alla de där bra genvägarna på startmenyn istället för de där stora rutorna jag inte vet vad de gjorde där.

På fönstrena var det svårt att identifiera exakt var topp-raden var då hela fönstret såg ut som en enda klump.

Det var fler saker, men det var de där som störde mig mest. Jag förstår verkligen varför de måste dela ut detta OS gratis. Jag är en av dem som kommer hålla mig till det stabila och snyggt upplagda Windows 7.

Oj.. okej låter som du pratar om ett annat OS.. själv har jag Kontrollpanelen-ikon samt du kan lägga till dedär ikonerna på startmenyn själv.. precis vilka du vill sen kan du även välja valfri färg att ha som "sidhuvud/topp-rad" på dina fönster. Men tror du är som min farsa och iPhone.. först va det skit.. varför skulle han ha en sådan? Nu är det den finaste och bästa ägodel han har

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Hade typ 5-6GB kvar på min 64GB SSD och kunde uppgradera till Win 10 utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara varna andra att om man t.ex har Windows 7 med svenskt språk och uppgraderar så försvinner alla installerade program.
Alltså, de finns på disken, men försvinner från registry. Helt värdelöst, men det fungerar fint om du har det på engelska!

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

Tänkte bara varna andra att om man t.ex har Windows 7 med svenskt språk och uppgraderar så försvinner alla installerade program.
Alltså, de finns på disken, men försvinner från registry. Helt värdelöst, men det fungerar fint om du har det på engelska!

Så vad det inte för mig.. Uppdaterade från Windows 7 ultimate swe till 10 och det funkade fint!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Så vad det inte för mig.. Uppdaterade från Windows 7 ultimate swe till 10 och det funkade fint!

Bra för dig!
Tror det var Windows 7 Home på maskinen som jag uppgraderade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaZZoA:

Tänkte bara varna andra att om man t.ex har Windows 7 med svenskt språk och uppgraderar så försvinner alla installerade program.
Alltså, de finns på disken, men försvinner från registry. Helt värdelöst, men det fungerar fint om du har det på engelska!

Nej allt är kvar oavsett språk. Kanske har du kört mediacreationtool, valt fel och klickat lite för fort utan att läsa texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej allt är kvar oavsett språk. Kanske har du kört mediacreationtool och klickat lite för fort utan att läsa texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, har inte "klickat lite fort"
Jag valde att ha kvar mina grejer vid uppgraderingen. Men går jag t.ex in på program and features så är det nästan helt tomt förutom nvidia-drivisarna jag nyss installerade.

Kollar jag regedit så är det också nästan tomt där.
Allt finns där jag installerade det, men de dyker inte upp i sök. Och försöker jag starta GTA V så hittas inte directX osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej allt är kvar oavsett språk. Kanske har du kört mediacreationtool, valt fel och klickat lite för fort utan att läsa texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Just ja. Hittade detta: http://www.intowindows.com/you-can-upgrade-to-windows-10-prev...

Under "Important" så står följande: "That said, according Microsoft, if you’re running Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 and your system language isn’t English, Brazilian Portuguese, or Chinese Simplified, you will not be able to keep your installed applications and Windows settings while upgrading to Windows 10. Only your personal files will be preserved."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Finns tydligen lösning med program som pekar om musplattans kommando men det känns onekligen långsökt, borde vara enkelt för Elan att ge en möjlighet att själv välja funktion tycker jag.
Nåja, det är tyvärr en deal-breaker för min del så inget Windows 10 innan det är fixat tyvärr.

Jag har läst mig till att det ska finnas betydligt bättre inställningsmöjligheter med ELANs "vanilla" drivrutin istället för den asus-brandade sörjan som installeras automatiskt. Det finns också en hel drös med inställningar i registret, under HKEY_CURRENT_USER\Software\Elantech\SmartPad, som inte fungerar med senaste ASUS "Smart" Gesture (de fungerade förr). Jag tänkte prova byta när jag kommer hem i eftermiddag.

drivern:
http://www.station-drivers.com/index.php/outils/Drivers/Elan/...

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

Just ja. Hittade detta: http://www.intowindows.com/you-can-upgrade-to-windows-10-prev...

Under "Important" så står följande: "That said, according Microsoft, if you’re running Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 and your system language isn’t English, Brazilian Portuguese, or Chinese Simplified, you will not be able to keep your installed applications and Windows settings while upgrading to Windows 10. Only your personal files will be preserved."

Märkligt.. funkade hur bra som helst för mig?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Märkligt.. funkade hur bra som helst för mig?

Jag har alla program kvar, men då hade jag engelska W8.1 med svenskt språkpaket. Surfplattan som hade en i grunden helt svensk 8.1 varnade mig för att det inte skulle gå, men då jag i princip inte hade några program installerade har jag inte tänkt på det förrän nu. Kanske är det just språkpaket vs "ren svenska" som är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Nej, har inte "klickat lite fort"
Jag valde att ha kvar mina grejer vid uppgraderingen. Men går jag t.ex in på program and features så är det nästan helt tomt förutom nvidia-drivisarna jag nyss installerade.

Kollar jag regedit så är det också nästan tomt där.
Allt finns där jag installerade det, men de dyker inte upp i sök. Och försöker jag starta GTA V så hittas inte directX osv...

Fast det hände även för mig som kör Engelska. Fast det var mest spel som försvann samt några program sen fick jag installera om Nvidia drivers. Dock funkar alla spel som jag testat och överlag så flyter de flesta spel på bättre. Vet inte vad det är men det känns som jag har överlag bättre flyt. (mindre micostuttering?)

Spelen installera om .net och för sig vilket tyder på att de inte är installerade. Dragon age var det enda spelet som blev installerat.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Är på semester men passade på att köra in det på den trötta gamla laptoppen jag hade med mig, går lite segare än W7 på en äldre maskin, startmenyn tar några sekunder att öppna men överlag var det annars trevligt och välfungerande, W7 drivrutiner för Nvidia legacy fungerade utan problem vilket var trevligt.

Men på en äldre maskin har jag ingen större anledning att köra W10 men var roligt att testa, blir att testa på lite mer maskiner när semestern är över hemma Får även se om det hela flyter bättre på den här laptoppen när jag kommer hem för då väntar en processor i postlådan så allt jag behöver göra är att lägga till några CPUID i bios och byta processor till en som är strax över 60% snabbare (med samma värmeutveckling dock) Samt att jag skall byta ut grafikdelen (MXMx) till en kvickare från AMD/ATI och sist men inte minst en PATA SSD (har jag redan hemma) som skall byta ut en trött PATA mekanisk disk som knappt orkar 30MB/s vid läsning av stora filer.

Varför en så gammal laptop? Jag tycker det är kul att uppgradera skrot och gillar utmaningen som medföljer i allt från kylning till krav på modifiering av bios etc.

Sammanfattat om W10, inga större problem, bättre än 8:an likvärdig med sjuan, tycker kanske att det känns som Windows förenklas lite varje gång det hoppar till en ny version, men alla avancerade allternativ finns fortfarande att nå så inga problem. Känns dock lite mer krävande vid uppstarten, skall självklart testa W10 på en maskin som precis når minimum kraven 1GHz samt 1GB ram bara för att

(har gott om W7 nycklar som jag var vinnare till i en konkursauktion från ett företag så kan slösa några på lek).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Det fungerade för mig också, men bara i min stationära som hade engelska W8.1 med svenskt språkpaket. Surfplattan som hade en i grunden helt svensk 8.1 varnade mig för att det inte skulle gå, men då jag i princip inte hade några program installerade har jag inte tänkt på det förrän nu. Kanske är det just språkpaket vs "ren svenska" som är skillnaden?

Okej... konstigt :S nja asså jag har en HP skiva med svenskt Windows 7 samt giltig licens, Nu när jag tänker på det körde den en "scan" efter installationen sen va jag tvungen att starta om och då kom precis alla program upp... Reagerade nämligen på att GTA V inte fanns med i listan först.. men dök upp efter omstarten(?) ;O

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Tvivlar starkt på att det är via appar som MS tänkt tjäna pengar. Min tanke är fortfarande att de vill tjäna pengar som google gör, via annonser och att sälja information om sin användarbas. Är detta målet så är det ganska självklart att man uppgraderar alla gratis så att man får en större användarbas att sälja och sälja till. Se bara i installationen av W10 med annonsid etc. så borde det vara ganska tydligt att du är produkten.

Man kan väl tänka och teoretisera hur mycket man vill i och för sig. Men företag ger inga annonsintäkter med andra ord får de betala för sina licenser för att dessa kan inte MS tjäna pengar på på något annat sett. Att blint lita på att gratis är gott och att MS inte har någon som helst baktanke med det hela känns lite naivt.

MS tjänar väldigt lite på att sälja uppgraderingar till privatpersoner, tror inte att Win10 kommer påverka deras omsättning nämnvärt. Då förlorar de inget på att uppgradera alla gamla datorer utan kostnad, då deras huvudinkomster kommer från OEMs och företag. Sedan sålde precis MS hela sin reklamavdelning till AOL, så jag tror MS tänker fokusera stenhårt på sina kärnkunder, dvs OEMs och företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Kan inte komma åt kontrolpanelen utan att skriva "Control Panel" i start-menyn då den inte längre finns som ikon t.ex.
Äldre grafikkort fungerar inte (GTX 470), så jag kunde inte använda alla mina skärmar.

Sedan så gillar jag att ha alla de där bra genvägarna på startmenyn istället för de där stora rutorna jag inte vet vad de gjorde där.

På fönstrena var det svårt att identifiera exakt var topp-raden var då hela fönstret såg ut som en enda klump.

Det var fler saker, men det var de där som störde mig mest. Jag förstår verkligen varför de måste dela ut detta OS gratis. Jag är en av dem som kommer hålla mig till det stabila och snyggt upplagda Windows 7.

Högerklicka på Start-loggan så får du upp en massa genvägar, där har du en genväg direkt till kontrollpanelen, m.m

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaZZoA:

Nej, har inte "klickat lite fort"
Jag valde att ha kvar mina grejer vid uppgraderingen. Men går jag t.ex in på program and features så är det nästan helt tomt förutom nvidia-drivisarna jag nyss installerade.

Kollar jag regedit så är det också nästan tomt där.
Allt finns där jag installerade det, men de dyker inte upp i sök. Och försöker jag starta GTA V så hittas inte directX osv...

Skrivet av Sifear:

Fast det hände även för mig som kör Engelska. Fast det var mest spel som försvann samt några program sen fick jag installera om Nvidia drivers. Dock funkar alla spel som jag testat och överlag så flyter de flesta spel på bättre. Vet inte vad det är men det känns som jag har överlag bättre flyt. (mindre micostuttering?)

Spelen installera om .net och för sig vilket tyder på att de inte är installerade. Dragon age var det enda spelet som blev installerat.

Låt mig gissa att ni båda två har använt mediacreationtool och inte Windows Update för att uppgradera?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf:

Använde .iso

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Låt mig gissa att ni båda två har använt mediacreationtool och inte Windows Update för att uppgradera?

Nix jag använde windows update på min burk. Men datorn funkar finemang. funderar ändå på att göra en refresh av burken och installera om alla spel (1tb) men det kommer ju ta så lång tid så jag vet inte om jag orkar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64