Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

går inte att ladda ner från två datorer samtidigt med router??

Permalänk

går inte att ladda ner från två datorer samtidigt med router??

står att jag inte kan ladda ner mer än en fil åt gången med gratis konto (keep2share)
blev aldrig så här när jag körde med switch.
mina datorer har ju två olika ip:n, vad ska jag göra för att det ska funka?

Permalänk
Medlem

Utifrån sett har datorerna på insidan av din router samma ip tack vare NAT.

Får du flera ip av din leverantör så kan du prova stänga av DHCP i routern

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Utifrån sett har datorerna på insidan av din router samma ip tack vare NAT.

Får du flera ip av din leverantör så kan du prova stänga av DHCP i routern

ok hur vet jag om jag får flera ip:n då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spac3man:

ok hur vet jag om jag får flera ip:n då?

Genom att läsa villkoren eller kontakta din ISP.

De flesta ger bara ut en, så räkna med att du bara får en IP.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Genom att läsa villkoren eller kontakta din ISP.

De flesta ger bara ut en, så räkna med att du bara får en IP.

när jag kör med switch så får mina två datorer olika ip-adresser, borde det då inte vara så att jag får flera från min isp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

när jag kör med switch så får mina två datorer olika ip-adresser, borde det då inte vara så att jag får flera från min isp?

Syftar du på ip-adressen som börjar på t.ex 192.168, så är det din lokala ip-adress det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

när jag kör med switch så får mina två datorer olika ip-adresser, borde det då inte vara så att jag får flera från min isp?

Jo precis. Det som händer när du kör med en Switch rakt in i väggen är att dina datorer får sina ip-adresser direkt från isp-en. När du kör med en router så får din router sin ip-adress från ispen och sedan så skapar din router sina egna ip-adresser för allt som är kopplat till den (i ditt nätverk). Ispen ser ditt nätverk som en dator och det är därför du får problem med nedladdningen via tjänster som bara tillåter en fil per enhet.

Du kan göra så att du kör med en Switch, eller stänger av din DHCP (ip-adresserings servern som gör att en router delar ut ipadresser) i routern. Då ses din router som en switch och du får samma effekt som om du inte hade en router. Fördelen med att stänga av dhcp i ditt fall är att du med största sannorlikhet har en router med en antenn på. Detta gör att du även kan koppla upp dig via trådlöst internet till din router. Tänk bara på att du sällan får mer än 2 ipadresser från din isp.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Jo precis. Det som händer när du kör med en Switch rakt in i väggen är att dina datorer får sina ip-adresser direkt från isp-en. När du kör med en router så får din router sin ip-adress från ispen och sedan så skapar din router sina egna ip-adresser för allt som är kopplat till den (i ditt nätverk). Ispen ser ditt nätverk som en dator och det är därför du får problem med nedladdningen via tjänster som bara tillåter en fil per enhet.

Du kan göra så att du kör med en Switch, eller stänger av din DHCP (ip-adresserings servern som gör att en router delar ut ipadresser) i routern. Då ses din router som en switch och du får samma effekt som om du inte hade en router. Fördelen med att stänga av dhcp i ditt fall är att du med största sannorlikhet har en router med en antenn på. Detta gör att du även kan koppla upp dig via trådlöst internet till din router. Tänk bara på att du sällan får mer än 2 ipadresser från din isp.

aha ok. har hört att jag kan koppla ur nätverkskabeln som sitter i wan-uttaget bak på routern och plugga in den i en av lan-uttagen och genom det så blir routern en switch, bättre än att behöva byta mellan den riktiga switchen och routern i alla fall.
ja routern har antenn men jag har inte trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

aha ok. har hört att jag kan koppla ur nätverkskabeln som sitter i wan-uttaget bak på routern och plugga in den i en av lan-uttagen och genom det så blir routern en switch, bättre än att behöva byta mellan den riktiga switchen och routern i alla fall.

Routern förväntar sig att trafik på LAN sidan är "säker" och tillåter konfigurering, osv därifrån. Att koppla hela världen på den porten är inte speciellt lämpligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Routern förväntar sig att trafik på LAN sidan är "säker" och tillåter konfigurering, osv därifrån. Att koppla hela världen på den porten är inte speciellt lämpligt.
B!

i så fall skulle det ju va lika olämpligt att använda switch

Permalänk
Medlem

Du menar helt frånsett att switchen inte är komplett med trådlöst nätverk, och konfigureras inte från insidan? Normala hemma switchar är överhuvudtaget inte konfigurerbara, vilket gör det till en betydligt säkrare lösning än att köra routern på samma vis. Ovanpå det så är switchen, om konfigurerbar, inte byggd så att den förutsätter att all trafik på insidan är trygg och säker, utan brukar blockera inloggningsförsök efter ett par misslyckade försök.

Ditt nätverk, du går så klart hur du vill, men jag hade inte gjort så.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Spac3man: Om du använder en router så finns det nästan alltid någon form av logg eller i bättre fall en form av brandvägg inbyggd i routern. Detta gör den säkrare än en switch (om den inte är av lager 3 modell). Koppla alltid rätt. Det gör att det inte blir några problem i nätverket eller att du förbigår säkerhetsfunktioner.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du menar helt frånsett att switchen inte är komplett med trådlöst nätverk, och konfigureras inte från insidan? Normala hemma switchar är överhuvudtaget inte konfigurerbara, vilket gör det till en betydligt säkrare lösning än att köra routern på samma vis. Ovanpå det så är switchen, om konfigurerbar, inte byggd så att den förutsätter att all trafik på insidan är trygg och säker, utan brukar blockera inloggningsförsök efter ett par misslyckade försök.

Ditt nätverk, du går så klart hur du vill, men jag hade inte gjort så.
B!

Skrivet av Pan.Pan:

@Spac3man: Om du använder en router så finns det nästan alltid någon form av logg eller i bättre fall en form av brandvägg inbyggd i routern. Detta gör den säkrare än en switch (om den inte är av lager 3 modell). Koppla alltid rätt. Det gör att det inte blir några problem i nätverket eller att du förbigår säkerhetsfunktioner.

antar att man får jonglera med routern och switchen då

Permalänk
Medlem

@Spac3man: Nej. Stäng bara av DHCP i routern så går det bra. Brukar vara väldigt lätt att göra.

Koppla in routern till nätverket, kolla vilken ip-adress du får genom att trycka windows+r och skriv CMD. Därefter skriver du ipconfig -all och ser vilka adresser du får (xxx.xxx.xxx.xxx (börjar nstan alltid med 192.168.xxx.xxx)). Leta efter Default gateway och skriv ner adressen. Öppna internet och skriv adressen i webbläsaren, tryck enter och du ska komma till en sida som visar dig en massa text och valmöjligheter. Om du är osäker så kan du ta en skärmdump av det du ser och posta här, eller (säkrare) kolla vad routern heter och vilket modellnummer den har så kan vi hjälpa dig att komma rätt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Stänga av DHCP gör varken till eller från. Han lämnar fortfarande routern öppen för någon av de otaliga buggar, och avsiktliga bakdörrar som lämnats öppna, som man bara kommer åt från insidan, och helt utan säkerhet.

Det är direkt olämpligt att göra på det viset.
I så fall är det bättre att han använder en extra sladd mellan switch och router, som han kopplar ut när han vill ha två "yttre" IP's och flyttar WAN kabeln till switchen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Stänga av DHCP gör varken till eller från. Han lämnar fortfarande routern öppen för någon av de otaliga buggar, och avsiktliga bakdörrar som lämnats öppna, som man bara kommer åt från insidan, och helt utan säkerhet.

Det är direkt olämpligt att göra på det viset.
I så fall är det bättre att han använder en extra sladd mellan switch och router, som han kopplar ut när han vill ha två "yttre" IP's och flyttar WAN kabeln till switchen.
B!

Eller så kan han ha en dedikerad maskin som kör pfsense eller M0n0wall... Han verkar onekligen inte intresserad ändå imo.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Eller så kan han ha en dedikerad maskin som kör pfsense eller M0n0wall... Han verkar onekligen inte intresserad ändå imo.

svårt att vara intresserad eller ointresserad av nått som du nämner förns nu.
vad kan du berätta?