Permalänk
Inaktiv

Här kommer lite bilder på min setup.

Leker lite med virtuella maskiner med denna:
2x E5530, 20GB Ram, 1TB raid 1 till lagring, SSD till OS
Testar mest olika webserverapplikationer, typ Owncloud, Webmin, Ovirt etc.
Tydligen vill den inte vridas rätt vad jag än gör.

Har denna lite strömsnålare till L2TP VPN till iOS & Macbooks, Webserver, Owncloud, Plex etc.
8GB ram, någon laptop i5:a och 2TB raid 1.

Permalänk
Medlem

tror jag har världens sämsta mobilkamera, men iaf här kommer resten av bilderna på grejerna som faktiskt är hemma redan!

Överblick på center klossen

DL145 2*opteron 245 8GB 2x80GB - vCenter6
PE1950 2*E5130 8GB 1x146sas 1x64ssd -hårdvarufel, var tänkt som vCenter
DL380G5 2*E5440 18GB 2x146sas - ESXi 6
DL380G5 2*E5440 18GB 2x146sas - ESXi 6
MSA2000 5x300sas 3x1TBsata 4x146sas -lagrar kritiska maskiner
HP 4/8 FC switch
DS14mk2 14x300fc -kör utan filer, DAS över FC. 2-4VM per disk
MSA1000 13x72 -körs ihop med disklådan under, ej i dagligdrift
disklåda 12x72
MSA1000 7x146 - ej i daglig drift
MSA500 -spare

Lagring

3st N54L 4GB 4x4TB +250GB -lagring av media, program och annat kul
giada minipc atom1.6 2GB 250GB -WDS/Acronis

Nas

buffalo Xel/5r 4x250GB -NZB och Torrent dump
promise ns4300n 1x1TB - ISO samt VM arkiv

Retrohörnan

Compaq prolinea dx4 100Mhz 100MB 2x850MB -WIN 3.11
800Mhz 512MB 2x30GB geforce2mx -Windows ME
1.2Ghz 1GB 2x46GB geforce4ti -Windows 2000
2Ghz 2GB 2x40GB quadro 2 -Windows XP

Workstations

FX-8120 12GB 128ssd HD5770
FX-8350 10GB 128ssd HD8770

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Vad har du för jobb TimmyQ om du labbar med sånna grejer hemmavid

Har själv en HP 350ML g6 med dubbla Xeon E5640, 92Gb EEC och 500Gb SSD Raid5 för OS och 1Tb SATA Raid5 för lagring med ESXI6.
NAS Synology DiskStation DS412+ med 4*3Tb.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Vad har du för jobb TimmyQ om du labbar med sånna grejer hemmavid

Har själv en HP 350ML g6 med dubbla Xeon E5640, 92Gb EEC och 500Gb SSD Raid5 för OS och 1Tb SATA Raid5 för lagring med ESXI6.
NAS Synology DiskStation DS412+ med 4*3Tb.

står i min signatur vad jag pysslar med, men kort o gott driver jag två företag, varav ena sysslar med eventlösningar, andra med IT konsult tjänster. Primärt på sysadmin fronten. Stöter på allt möjligt ute på "fältet" och jag jobbar med min hobby, så jag lägger mestadelen av min fritid på att lära mig prylar jag kanske stöter på.

Inte lust att ge mig lite av din ram? mina är klent bestyckade, men kör flera för att kompensera

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Såhär ser racket ut idag:
Lite kringutrustning- Dlink switch, Raritan KVM-over-IP, Ubiquiti mPower PRO,
Egenbyggda burkar:
4U ESXI Host - I princip tom idag, ska flytta storage till denna - Supermicro X8SIL-F, Xeon X3440, 12GB ram
1U ESXI Host - Vcenter, Observium, backup pfsense - Supermicro A1SAI, 32GB ram
4U ESXI Host - Main Debian server, OmniOS storage, WinServ, pfsense - Supermicro X9SRL-F, Xeon E5-1620, 106GB ram.

Här står starten på nästa projekt - nu ska det bli TYST, enligt regeringen Jag kör idag 15x2TB, det ska bytas till 8x4TB. Alla fläktar ska bytas ut, PSU byts ut, fler SSD'er för snabb Datastore.
Har köpt en rack frame som ska in i cabinetet samt lite nya chassin. Vi får se hur det går

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Silverstone SST-DS380B - m-ITX chassi med 8x3.5 platser och 4 platser för 2.5 tums enheter.

8x3TB WD RED diskar

3x180GB Intel 520 SSD

Intel Xeon E3-1275 V3
16GB ECC RAM
LSI MEGARAID 9271-8I

Kör virtuell PFsence router, virtuell WS2012R2 NAS med PLEX, virtuell WLAN controller samt en virtuell klient som kör Windows 8.1 just nu.

Permalänk
Medlem

Såhär har det sett ut i garderoben i någon vecka, medans vi spelat in YouTube-serien om Microserver Gen8. Översta servern har nu flyttat hem till ägaren så nu är min ensam kvar.

Uppgraderade med:
-Xeon E3-1230 V2
-16GB RAM

Ena servern har också en SSD som systemdisk. 4x3TB lagring i RAID10 -> 6TB / server.

I bild även RB2011UiAS-RM som tillsammans med en TP-Link gigabitswitch och en HP E-MSM460 utgör nätverket.

Permalänk
Medlem

Alla dessa fina setups får ju min lilla att verka kass

HP DL380 G6.
2x Xeon X5560 Quad core /w HT @ 2.8GHz
36GB DDR3 ECC
2x 120GB SSD
4x WD RED 1TB

Kör ESXi där jag kör:
Ubuntu burk med Plex, sabnzbd, Couchpotato och Sonarr,
Windows 7 för att remota till
RancherOS (Docker) med webbserver
MineOS

Har även en HP DL360 G5
2x Xeon Quad core @ 2.3GHz
32GB DDR2 ECC
4x 72GB 10k diskar
Denna är inte igång för tillfället och står bara i garaget.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Inaktiv

Garderoben

Ja, garderoben blir alldeles för varm så jag ska försöka dra ner lite

Uppifrån och ned:

QNAP NAS, 16TB (7x3TB) raid-5 samt 128GB SSD som cache. 4x1GB NIC bundlade i LACP
UPS, går runt 30 min vid strömavbrott, kopplad till QNAP och som agerar UPS Server till mina ESX servrar

Cisco SG300-Switch, körs i l3 mode (Intra-VLAN-routing). Gillar dessa skarpt, fiber till vardagsrummet (TP ger så feta lister)

Ful laserskrivare

Fujitsu TX120 S3p - Med Xeon E3-1230v2@3.3Ghz. 4 core + HT. 32GB ram
Fujitsu TX1320 M1- Med Xeon E3-1220v3@3.1Ghz. 4 core. 32GB ram
HP N54L, AMD Turion II, 2 cores, 16G ram
HP N40L, AMD Turion II, 2 cores, 16G ram
+ en Tivo box

Alla fyra har RAID kort (HP eller Fujitsu med WB Cache), dubbla NIC med LACP i alla fyra servrar. Vmware 6.0 och vSphere Enterprise Plus.

På dessa ESX hostar har jag 52 VMs. Alla är inte igång såklart, men cirka hälften är igång, minus templates. Kör bland annat:
Security
- Juniper vSRX brandvägg (Bytt från PFSense för nån vecka sen för att lära mig junos bättre, fungerar riktigt bra)
- EFA mailtvätt (Email Filter Appliance)
- Direct Access som jag kör i min Dell platta med 3G/4G modem
- Citrix Netscaler - Kör Citrix XenApp/Desktop på jobbet mot egna burkar utan att behöva öppna upp farliga VPN tunnlar
- ARR (grr), Microsoft Application Request Routing, en reverse proxy för alla webbplatser plus publiserade appar (Exchange, Skype For Business, Sharepoint)
- Skype for Business, edge server

Communications
- Exchange 2013 och Exchange 2016, inte migrerat till 2016 ännu, blir ett projekt i helgen kanske om det regnar
- Skype For Business, eller "Lync" som det hette innan. Har full federering, kör enterprise voice såklart med 08 nummer, voicemail rakt in i Exchange servern, skönt att kunna höra sina voicemail utan att behöva ringa någon "röstbrevlåda"
- Asterisk - Kör SIP mot CellIP via Asterisk då jag inte har lust att betala för en dyr TLS trunk

Windows jox
- Två domänkontrollanter
- DHCP Server
- Virituell Windows 7 VDI (Mot citrix)
- NPS; Network Policy Server, eller RADIUS som resten kallar det, sköter WiFi auth
- Printserver, lite overkill men skrivaren står i garderoben också och har bara USB
- Sharepoint, använder inte den så mycket, körde lite kundprojet och hade IP-adressplanen där, men har gått över till PHPIPAM
- Deploy - Har en MDT Server för att rulla ut nya images
- TS, Terminal Services server
- CA1 - Min KPI server för root certifikat

Övrigt
- Citrix server
- MySQL (Backend till lite webbprojekt)
- två webservrar som kör ISPConfig, för ett 5-tal webbplatser, bloggen bland annat och lite projekt
- Backupserver (veeam)
- RadiusAuth, linuxserver som sköter auth till switchar och routrar med AD inloggning
- WebApp - WAC - Server som används för att köra Officepaketet i webbläsaren (typ
- Har ett isilonkluster virituellt för att labba
- Flash Media Server, också labb
- Lite webbbaserade lösenordssystem för labb
- Kibana som läser brandväggsloggar bland annat

Till detta tillkommer wireless med tre SSID (Ett 8021.x/RADIUS, Ett internt nät, ett gästnät). Bredbandleverantör är ComHem 500/50.
Inte så avancerat att göra nätbild då det mesta ligger i vmware (Distribuerad switch). Alla licenser är lagliga då jag är partner till Microsoft, Vmware, Citrix, Veeam, RedHat mm, licenserna är inte gratis men nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Ja, garderoben blir alldeles för varm så jag ska försöka dra ner lite

Uppifrån och ned:
http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150727_007.jpg
QNAP NAS, 16TB (7x3TB) raid-5 samt 128GB SSD som cache. 4x1GB NIC bundlade i LACP
UPS, går runt 30 min vid strömavbrott, kopplad till QNAP och som agerar UPS Server till mina ESX servrar

http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150727_0152.jpg
http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2015/07/VLANs.png
Cisco SG300-Switch, körs i l3 mode (Intra-VLAN-routing). Gillar dessa skarpt, fiber till vardagsrummet (TP ger så feta lister)

http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150727_008.jpg
Ful laserskrivare

http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150727_014.jpg
Fujitsu TX120 S3p - Med Xeon E3-1230v2@3.3Ghz. 4 core + HT. 32GB ram
Fujitsu TX1320 M1- Med Xeon E3-1220v3@3.1Ghz. 4 core. 32GB ram
HP N54L, AMD Turion II, 2 cores, 16G ram
HP N40L, AMD Turion II, 2 cores, 16G ram
+ en Tivo box

Alla fyra har RAID kort (HP eller Fujitsu med WB Cache), dubbla NIC med LACP i alla fyra servrar. Vmware 6.0 och vSphere Enterprise Plus.

http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2015/07/VMs.png
På dessa ESX hostar har jag 52 VMs. Alla är inte igång såklart, men cirka hälften är igång, minus templates. Kör bland annat:
Security
- Juniper vSRX brandvägg (Bytt från PFSense för nån vecka sen för att lära mig junos bättre, fungerar riktigt bra)
- EFA mailtvätt (Email Filter Appliance)
- Direct Access som jag kör i min Dell platta med 3G/4G modem
- Citrix Netscaler - Kör Citrix XenApp/Desktop på jobbet mot egna burkar utan att behöva öppna upp farliga VPN tunnlar
- ARR (grr), Microsoft Application Request Routing, en reverse proxy för alla webbplatser plus publiserade appar (Exchange, Skype For Business, Sharepoint)
- Skype for Business, edge server

Communications
- Exchange 2013 och Exchange 2016, inte migrerat till 2016 ännu, blir ett projekt i helgen kanske om det regnar
- Skype For Business, eller "Lync" som det hette innan. Har full federering, kör enterprise voice såklart med 08 nummer, voicemail rakt in i Exchange servern, skönt att kunna höra sina voicemail utan att behöva ringa någon "röstbrevlåda"
- Asterisk - Kör SIP mot CellIP via Asterisk då jag inte har lust att betala för en dyr TLS trunk

Windows jox
- Två domänkontrollanter
- DHCP Server
- Virituell Windows 7 VDI (Mot citrix)
- NPS; Network Policy Server, eller RADIUS som resten kallar det, sköter WiFi auth
- Printserver, lite overkill men skrivaren står i garderoben också och har bara USB
- Sharepoint, använder inte den så mycket, körde lite kundprojet och hade IP-adressplanen där, men har gått över till PHPIPAM
- Deploy - Har en MDT Server för att rulla ut nya images
- TS, Terminal Services server
- CA1 - Min KPI server för root certifikat

Övrigt
- Citrix server
- MySQL (Backend till lite webbprojekt)
- två webservrar som kör ISPConfig, för ett 5-tal webbplatser, bloggen bland annat och lite projekt
- Backupserver (veeam)
- RadiusAuth, linuxserver som sköter auth till switchar och routrar med AD inloggning
- WebApp - WAC - Server som används för att köra Officepaketet i webbläsaren (typ
- Har ett isilonkluster virituellt för att labba
- Flash Media Server, också labb
- Lite webbbaserade lösenordssystem för labb
- Kibana som läser brandväggsloggar bland annat

http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2015/07/vSRX.png
Till detta tillkommer wireless med tre SSID (Ett 8021.x/RADIUS, Ett internt nät, ett gästnät). Bredbandleverantör är ComHem 500/50.
Inte så avancerat att göra nätbild då det mesta ligger i vmware (Distribuerad switch). Alla licenser är lagliga då jag är partner till Microsoft, Vmware, Citrix, Veeam, RedHat mm, licenserna är inte gratis men nästan

Åhh, herregud .
Är detta hemma?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Åhh, herregud .
Är detta hemma?

Tror inte man har sina servrar i en garderob om det varit på jobbet..
(På jobbet har vi runt 750 servrar och en 2PB disk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Tror inte man har sina servrar i en garderob om det varit på jobbet..
(På jobbet har vi runt 750 servrar och en 2PB disk)

En singeldisk på 2PB??! :-OOO
Beror väl helt på vad han arbetar med? Är det en mindre firma med behov av kraften, men inte några krav på driftsäkerhet så är det fullt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

En singeldisk på 2PB??! :-OOO
Beror väl helt på vad han arbetar med? Är det en mindre firma med behov av kraften, men inte några krav på driftsäkerhet så är det fullt möjligt.

Snarare ett 2PB SAN.

Tycker det framgår att det är hemma och främst labbmiljö. Du har ju t.o.m. hans TiVo på bilden, och han kör Comhem för WAN. Han skriver om Citrix Netscaler för att komma åt applikationer från jobbet och så vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallabaz:

En singeldisk på 2PB??! :-OOO
Beror väl helt på vad han arbetar med? Är det en mindre firma med behov av kraften, men inte några krav på driftsäkerhet så är det fullt möjligt.

Man pratar o disk, inte hårddisk, 2000TB hårddiskar finns inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Man pratar o disk, inte hårddisk, 2000TB hårddiskar finns inte

Jag vet. Därför jag frågade

Permalänk
Medlem

studiox_swe: Ingen stabil lina

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

studiox_swe: Ingen stabil lina

ComHem är stabilt, men en HP server stänger av sig då den blir för varm och den kör lokal SSD lagring, försöker fixa det genom att bygga en SSD nas så jag kan stänga av dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Tror inte man har sina servrar i en garderob om det varit på jobbet..
(På jobbet har vi runt 750 servrar och en 2PB disk)

Var tvungen att fråga när man såg döpningen av VM:arna. För det verkade som om någon tagit med sig jobbet hem. Är glad att min hobby är inget som jag jobbar med och det jag jobbar med inte är en del av min hobby. Tar inte ens jobbtelefonen med mig hem eller är ens nåbar utanför ordinarie arbetstid .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad använder ni era servrar till som en vanlig dator inte kan göra?

Har själv lekt runt med idén om att bygga en enklare serverdator men i de flesta fallen har jag kommit till slutsatsen att det mesta kan göras på min stationära dator. Mediedelning genom DLNA, och så vidare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Av ren nyfikenhet, vad använder ni era servrar till som en vanlig dator inte kan göra?

Har själv lekt runt med idén om att bygga en enklare serverdator men i de flesta fallen har jag kommit till slutsatsen att det mesta kan göras på min stationära dator. Mediedelning genom DLNA, och så vidare.

Kan bara prata för mig själv, men i början var det för att jag inte ville ha igång min arbetsmaskin dygnet runt då den stod illa till och man blev störd av fläktar m.m. (Det är många många år sedan nu:)

Så byggde en strömsnål och sval dator som då fick agera filserver/webserver.
Sedan la man fler och fler funktioner på den, väderstation, övervakning av strömförbrukning, torrent, ftp, plex, backup, m.m m.m.

Efter att jag kört allt på en och samma server så gick jag över till virtualisering då det var störnade om man behövde starta om pga av någon ändring i nått av "systemen" som rullade på datorn och då måsta kolla så allt fungerade efter omstart.

För när jag började virtualisera så kunde jag ju lägga varje "tjänst" på en separat server och alla blev då inte involverad vid en omstart.

Sedan har det bara vuxit då det är kul att labba så den har uppgraderats/bytts ut till vad den är idag
#15401490

Så skulle alla gånger klara mig med min NAS då den har stöd för många tjänster och köra övrigt på min workstation, men inte lika roligt

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Var tvungen att fråga när man såg döpningen av VM:arna. För det verkade som om någon tagit med sig jobbet hem. Är glad att min hobby är inget som jag jobbar med och det jag jobbar med inte är en del av min hobby. Tar inte ens jobbtelefonen med mig hem eller är ens nåbar utanför ordinarie arbetstid .

Namn på en VM säger ju inte speciellt mycket. Har faktiskt inte servrar som hobby, har mer utomhusaktiviteter som hobby..

Däremot är jag konsult och måste alltid ligga i framkant, så jag möter massor av olika namnstandarder, men mina VMs är alltså LABB och inte hobby, det gör att jag faktiskt kan mina saker och kan ta riktigt bra betalt för mina tjänster, när jag svarar i telefon får jag råd att köpa nya dyra prylar så det fungerar bra för mig, men alla är inte lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Av ren nyfikenhet, vad använder ni era servrar till som en vanlig dator inte kan göra?

Har själv lekt runt med idén om att bygga en enklare serverdator men i de flesta fallen har jag kommit till slutsatsen att det mesta kan göras på min stationära dator. Mediedelning genom DLNA, och så vidare.

Redundans

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Av ren nyfikenhet, vad använder ni era servrar till som en vanlig dator inte kan göra?

Har själv lekt runt med idén om att bygga en enklare serverdator men i de flesta fallen har jag kommit till slutsatsen att det mesta kan göras på min stationära dator. Mediedelning genom DLNA, och så vidare.

Ganska onödigt att ha en server "bara för att". Även en laptop kan ju vara rätt kraftfull idag. Men många stoppar in en server i garderoben och kan då låta den gå dygnet runt och låta laptopen vila. Andra, som en annan har en server för vad de normalt används till, driva webbplatser, system, applikationer och sådant som skulle kräva flera laptops:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Av ren nyfikenhet, vad använder ni era servrar till som en vanlig dator inte kan göra?

Har själv lekt runt med idén om att bygga en enklare serverdator men i de flesta fallen har jag kommit till slutsatsen att det mesta kan göras på min stationära dator. Mediedelning genom DLNA, och så vidare.

Att jag skaffade just rackservrar var då det var otympligt att ha 5 vanliga ATX-datorer utspridda, mycket snyggare med ett mindre rackskåp istället med rack.
Sedan så är den server inriktade hårdvaran bättre (för ändamålet) och mer pålitlig/fler features ofta. Vet inte vad en vanlig dator är, men det skulle ju gå bra att använda.. synd att dom ofta drar så mycket ström.

Permalänk
Medlem

Min föga oimponerande hemmaserver jag använder för nätverksresurser.
Den består av en Dell Vostro 1720 med en Intel Core 2 Duo T9550 (Dual core 2.66Ghz) och 4GB RAM.
Använde tidigare en mer kraftfull gaming laptop men jag fick den här när den skulle slängas.
Kopplad till den har jag 2 USB-diskar med alla mina filer på.

Ingen snabb dator, men den gör det jag behöver den för.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Varför Server?
Mest för VM å Raid (duh)
Visst kan man göra allt på vanlig, men är det så roligt att inte vara unik?

Ens bildsamling ligger säkert förvarad inom Raid5, Stationär samt USB. Tror tillochmed att jag har en gammal 200Gb HDD undanstoppad

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Varför Server?
Mest för VM å Raid (duh)
Visst kan man göra allt på vanlig, men är det så roligt att inte vara unik?

Ens bildsamling ligger säkert förvarad inom Raid5, Stationär samt USB. Tror tillochmed att jag har en gammal 200Gb HDD undanstoppad

känns som att man lär vara mer "unik" om man bygger sina lösningar på senaste ultraelitesupergamernoobpwner3000-hårdvara
fram till dess att bostaden brinner och du inser att allting var på samma ställe
raid10+varm/kall disk hemma, 2x"molnet" och disk på annan plats känns rätt ok för mina bilder, antagligen jag själv som är största faran för de iallafall >_<

Permalänk
Medlem

Oerhört seriös ESXi-server

Här är min serverhall, enkel men naggande god.

Netgear FS105 (skarp lina in med 2 ip:n, delas upp med en äkta IP vardera till routern och till servern)
Asus RT-AC66U
Netgear GS108E (intern switch, lan bakom routern)
Synology DS214+
Synology DS110j
Plexgear dockningsstation kopplad till DS214+ för enkel arkivering och komma åt gamla diskar

Oerhört seriös hemmabyggd ESXi 6.0-burk som går 24/7 utan vare sig riktig backup, redundans eller UPS (sistnämnda dock planerad):
ASRock 970 extreme4
AMD FX-8120@stock
4x8GB Corsair Vengeance icke ECC
3x Intel Gigabit CT nätverkskort
3x Intel 530 180GB SSD (VMs)
1x Samsung HD103SJ (datastore+vissa VMs)

Som kuriosa kan nämnas att det fungerar att köra 4-spelares Doom nätverkskopplat på 4 virtuella DOS-maskiner i vSphere admin interfacet, jobbiga var att få igång nätverket. Men det gick. "För skit och fnitter". Det drar en himla massa processorkraft, varje dosburk drar 3 ghz drygt (vad varje kärna eller vad man ska kalla det i dessa tider max kan ge ifrån sig). Antar att det är för att i CPU-användningen räknar ESXi även in att processa datan så grafiken kan skickas över nätverket, något måste det vara... att bara dedikera 33 mhz som räcker prima på en riktig PC räcker inte, då står det still i ESXi. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara nästan 100 gånger overhead. Men huvudsaken det funkar, och flyter faktiskt hyfsat.

Setup
Doom 4 spelare
CPU-användning

En annan kul grej är att jag kör Teamspeak på den som har en virtuell klient på en virtuell maskin ansluten enbart för att loopa VDV dygnet runt rakt ut i tomma intet (ifall ingen lyssnar dvs, vilket man så klart gör). Igår kväll beslutades i samspråk med min cosysop att den ska ägna sig högläsning av bibeln (english simplified) från pärm till pärm med hjälp av programmet Festival (program för text till tal). Tanken är att se hur lång tid det tar. Det känns som en bra användning av processorkraft.

Edit: Det tog 5193 minuter med bibeln. Koranen påbörjades nyss för samma experiment, räknar med ungefär samma tid där. Därefter väntar "Webster's Unabridged Dictionary", en stadig skrift på ungefär 28 megabyte okomprimerad text (bibeln var på nästan 5.).

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Min lilla setup i den kombinerade tvättstugan/kontoret och serverrummet:
Den översta är en HP Proliant DL380 G4 med en 3.40GHz Intel Xeon processor och 4GB ram. Kör Windows Server 2003
Den i mitten är också en HP Proliant DL380 G4 fast med två st 3.40GHz processorer och 6GB ram. 6x73.8GB 15k diskar i RAID5. Kör Windows Server 2008 R2 och den längst ner används inte just nu.

En Dell OptiPlex GX280 med 1GB ram och 2.8GHz Pentium 4 processor kör Asterisk
Sist men inte minst är "missfostret" en 2.5GHz Pentium E5200 med 2GB ram som agerar NAS med Freenas 8.3

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut hemma nu

- 4U Supermicro A1SAi-2750F, 32GB RAM, ESXi5.5u2, VMStorage 4x500GB SSD @ IBM M5016. vCenter, Centreon, Observium, WinServ, "backend" Debian host och lite annat. Huvudanvändningen var förut pfSense men jag köpte en ERL istället...

- 4U Supermicro X9SRL-F, Xeon E5-1620v1, 96GB RAM, ESXi5.5u2, OmniOS Napp-it VM 8x4TB @ Raidz2 (SAS2008), 2x2TB @ SUN F20 card emote en Xpenology guest. Debian för Plex, torrent, etc. Win7 för surf och så.

Och för att hålla det "kyligt" på en ok db-nivå:

3x140mm passar perfekt i rackcase

Visa signatur

En server här, några servrar där.