Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HP 17 - f143no , går det att överklocka denna laptop ??

Permalänk

HP 17 - f143no , går det att överklocka denna laptop ??

Jag behövde en ny jobbdator att surfa runt med när jag inte var hemma, så jag svängde in om mediamarkt och köpte denna

http://icecat.se/en/p/hp/k3f79ea/notebooks-Pavilion+Notebook+...

en laptop för 4500 kronor borde väl vara mer än tillräckligt för vanlig surf tänkte jag.... men ack så fel jag hade...

har jag uppe mer än en flik, vilket jag alltid har, så blir datorn riktigt plågsamt långsam och det tar lång tid att ladda sidorna... hrrmf....

(aldrig mer spontanköpa laptops utan att lusläsa alla specs... )

detta var med windows 8. formaterade laptopen och la in en ren kopia av windows 7... fortfarande olidligt... la in en ren kopia av windows 10... fortfarande olidligt.... det räcker jag flyttar musen så överbelastas cpun i princip.... AMD e1-6010 dualcore @ 1.35 ghz ...

så... fråga 1:
kan jag överklocka denna processor, eller är den låst?

fråga 2:
HP köper in moderkort och slänger in sin egen bios på den, och på denna bios finns inga överklockningsmöjligheter... kan jag få tag på en alternativ "generic" bios för dessa moderkort, flasha biosen, sen överklocka? (och i så fall hur tar jag reda på vilken bios jag ska ha?)

har slitit mig i håret hela dagen, men istället för att glädja mig åt att mina utgifter för schampo gått ner nu när jag snart slitit av mig allt hår så börjar jag faktiskt bli lite trött på detta.... xD

någon som har något tips? om det inte går att överklocka den så är den värdelös även till vanlig surf... 4500 är ändå en sur utgift om man inte får något för det...

Permalänk
Medlem

Den CPU'n har integrerat grafikkort.
Har du provat installera Catalyst Software Suite från AMD's hemsida?
De flesta tillverkare kör med äldre version.

Bara för att testa på min laptop strax efter jag köpte den (aug 2012), laddade jag ner den, då det fanns nyare version än den som installerades som default, och med den kunde jag välja att överklocka CPU'n till ~3Ghz från standard på ~1.6Ghz.
Nu provade jag aldrig det, överklocking i den mängden hade säkerligen bränt den, och eftersom till skillnad från din är min en quadcore, och är inte seg vid default CPU hastighet så jag brydde mig inte om att testa överklocka den.

Nu kan jag inte säga om den möjligheten finns kvar, eller om det går att överklocka din CPU via den, då jag testade var det speciell version av CSS för datorer med APU's och numera verkar det som det är generell version.
Men kan vara värt ett försök för dig att kolla/testa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

tack för svar

fanns dock inte mycket att göra i catalyst... :/

nåja, tack för tipset