Dator startar inte, möjlig orsak eller tips önskas!

Permalänk
Medlem

Dator startar inte, möjlig orsak eller tips önskas!

Goddagens, min kompis och jag skulle byta hans cpu, grafikkort, ram samt hårddisk och psu till ett nytt chassi (Phanteks EVOLV Mini-ITX -Window) och ett nytt moderkort (Gigabyte H97N-WIFI). Efter att försiktigt installerat alla de nya komponenterna i chassit (Esd-armand och stor varsamhet) så tröck vi igång datorn, först lös allt upp som vanligt för att sedan gå in i vad som verkade vara en bootloop var på vi stängde av datorn.

Efter detta så var datorn stendöd, vi prövade ta bort gpu, säkra att alla kablar var isatta korrekt samt provstarta utan hdd och ssd'n samt dubbelkolla frontpanelanslutningarna. prövade sedan med min psu och det var lika dött då. Vi bestämde oss sedan för att sätta tillbaka alla komponenter i den gamla datorn en Asus essesito vars modell jag inte minns just nu. När vi slår på allt i den gamla datorn så startar fläktar, grafikkortet får ström och skärm startar, sedan visar skärmen att ingen signal hittas samt att powerknappen blinkar istället för att hålla ett konstant ljus.

Nu är frågan om det är cpu'n som har dött eller vad som kan spöka, alla ideer uppskattas otroligt mycket då jag känner att jag verkligen har prövat allt!

Datorn specificationer:
i5-4400s
8gb ddr3
Gtx 760
1tb hdd

Moderkort och psu vet jag inte men kan återkomma med dessa imorn.

Permalänk

Har du kollat om datorn startar upp om man flyttar runt på ramminnena eller kör på bara en sticka?

I mitt senaste bygge så var EN socket-pin sne som gjorde att datorn inte ville starta upp/visa bild om man körde med båda ram-stickorna "rätt" insatta. körde man däremot med en sticka tex så hoppade datorn igång.

Permalänk
Medlem

Kollade ni så att ni hade alla distanser på rätt plats?
Kan ju vara möjligt att ni har råka kortsluta moderkort i så fall.

Om ni har möjlighet att koppla skärmen till moderkortet eller sätt grafikkortet in en annan pci-e port, se om ni får bild då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

Har du kollat om datorn startar upp om man flyttar runt på ramminnena eller kör på bara en sticka?

I mitt senaste bygge så var EN socket-pin sne som gjorde att datorn inte ville starta upp/visa bild om man körde med båda ram-stickorna "rätt" insatta. körde man däremot med en sticka tex så hoppade datorn igång.

Skrivet av bärplockaren:

Kollade ni så att ni hade alla distanser på rätt plats?
Kan ju vara möjligt att ni har råka kortsluta moderkort i så fall.

Om ni har möjlighet att koppla skärmen till moderkortet eller sätt grafikkortet in en annan pci-e port, se om ni får bild då.

Ska pröva byta plats på ram stickan imorgon!

Distanserna var förinstallerade i chassit så det är inte problemet, finns endast en pci-e port men ska pröva köra ifrån moderkortet imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maufaus:

Ska pröva byta plats på ram stickan imorgon!

Distanserna var förinstallerade i chassit så det är inte problemet, finns endast en pci-e port men ska pröva köra ifrån moderkortet imorgon!

Nu funkar datorn efter att vi bytte plats på ramminnena, frågan återstår varför det inte funkar med det nya moderkortet?

Permalänk

prova om det är samma problem uppstår med andra minnen, om du har några liggandes alt fråga någon kompis som vill låna ut.
Kan nog vara något annat som strular också, men återstår problemet med andra minnen så kan det vara värt att kolla upp om det är någon pin i cpu-socketen som är böjd som jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

prova om det är samma problem uppstår med andra minnen, om du har några liggandes alt fråga någon kompis som vill låna ut.
Kan nog vara något annat som strular också, men återstår problemet med andra minnen så kan det vara värt att kolla upp om det är någon pin i cpu-socketen som är böjd som jag skrev tidigare.

Grejen är att med det nya chassit och moderkortet så startar ingeting, även om cpu eller ram varigt paj så borde ju endå fläktarna starta så kanske är så att frontpanel headerserna är felkopplade men får la pröva med nya moderkortet i gamla chassit och se hur det går

Permalänk
Medlem

Får la bli att skicka tillbaka moderkortet och pröva en annan gång! tack för alla tips, speciellt det med ramstickan vilket fick den gamla datorn att tugga igång iallafall