Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söker i panik efter lägenhet - Örebro!

Permalänk
Medlem

Söker i panik efter lägenhet - Örebro!

Hej alla!
Jag har nu letat boende och lägenhet i Örebro då jag börjar gymnasiet där nere. Väldigt svårt att få lägenhet och då jag är under 18 behöver jag målsmans tillstånd för att skriva på ett kontrakt. ÖBO(Örebro Bostäder) säger att man inte får skriva sig där om man inte ska bo där själv, så mamma kan inte skriva sig.

Nu ber jag er här på Sweclockers om hjälp att leta efter lägenhet.

Ställen jag inte vill bo på:
Vivalla
Varberga
Brickebacken

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla!
Jag har nu letat boende och lägenhet i Örebro då jag börjar gymnasiet där nere. Väldigt svårt att få lägenhet och då jag är under 18 behöver jag målsmans tillstånd för att skriva på ett kontrakt. ÖBO(Örebro Bostäder) säger att man inte får skriva sig där om man inte ska bo där själv, så mamma kan inte skriva sig.

Nu ber jag er här på Sweclockers om hjälp att leta efter lägenhet.

Ställen jag inte vill bo på:
Vivalla
Varberga
Brickebacken

Tack på förhand!

De du får kolla efter är nog studentlägenheter.. Är rätt osäker på om du kan få tag på en lägenhet så snabbt..
Men du kan alltid kolla blocket för ett rum eller andrahands kontrakt

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att inte vara så kräsen. Förutsatt att det är "dåliga" områden och inte en mil utanför stan.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

De du får kolla efter är nog studentlägenheter.. Är rätt osäker på om du kan få tag på en lägenhet så snabbt..
Men du kan alltid kolla blocket för ett rum eller andrahands kontrakt

Skrivet av Kardizz:

Du kan ju börja med att inte vara så kräsen. Förutsatt att det är "dåliga" områden och inte en mil utanför stan.

Sitter i kö på studentlägenhet(er).

Ang. att vara kräsen så kan jag säga så pass mycket att jag alltid känt mig obekväm, t.om. att röra mig i de områdena i Örebro!
Man vill såklart känna sig trygg hemma. Tar såklart vad som helst som inte är för dyrt bara det går buss in till stan isf.

Glömde även att nämna att Örebro Kommuns egna studentlägenheter inte jag kommer kunna få då detta är en fri gymnasieskola.

Tar gärna emot så mycket tips som möjligt.

Tack på förhand!
Highwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Du kan ju börja med att inte vara så kräsen. Förutsatt att det är "dåliga" områden och inte en mil utanför stan.

Dessa tre områden är dom absolut värsta i örebro.

Har du funderat på kumla/hallsberg/lindesberg/nora/svartå/laxå/etc/etc?
Svartå har en hel del tomma lgh som stått tomma länge.
Laxå fick ju riva ett par hyreslängor för en 5 år sedan för att dom stod tomma under en väldigt lång tid.
Och det finns hyffsade bus förbindelser kumla hallsberg har även tåg.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det stor bostadsbrist i Örebro, trots att det byggs hur mycket som helst.

De alternativ du har är att:
1. Överväga sämre områden
2. Gå upp tidigt varje morgon och ringa runt till alla privata hyresvärdar i Örebro och fråga om det kommit ut något nytt. Ofta är det först till kvarn, och många läggs inte ut på deras hemsidor osv.
3. köpa bostadsrätt/villa för ett par miljoner. (om du vill ha de bättre områdena).
4. Hyr in dig hos någon, kolla blocket.
5. Pendla.

För att eventuellt få en lägenhet i de mer vänligare områdena krävs det hos ÖBO att man har runt 4000-5000 köpoäng (11-14 år i väntetid)

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Värsta område i Örebro? Säger väl inte för mycket...

Bodde 5år i Länsmansgården Gbg, vilket enl Göteborgarna ska vara rena halal ghettot, tycker det var soft där.

Finns rätt få ställen i Sverige, om ens något som är så illa att man inte kan bo där.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshande...

Rätt ovanligt att man blir skadad i Sverige, så tänkt inte för mycket på sånt.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hej alla!
Jag har nu letat boende och lägenhet i Örebro då jag börjar gymnasiet där nere. Väldigt svårt att få lägenhet och då jag är under 18 behöver jag målsmans tillstånd för att skriva på ett kontrakt. ÖBO(Örebro Bostäder) säger att man inte får skriva sig där om man inte ska bo där själv, så mamma kan inte skriva sig.

Att ha målsmans tillstånd är ju inte detsamma som att din mor måste stå på kontraktet och skriva sig på den adressen. Det betyder bara att din mor måste ge sitt tillstånd för att du ska få ingå ett giltigt avtal. Sen kanske ÖBO har andra regler eller så vill dom inte hyra ut till minderåriga, men det är en annan sak.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt att Öbo inte låter dig bo där om du har målsmans tillstånd...
Jag kan tipsa dig om de olika bostadsgrupperna på Facebook. Sök på "bostad örebro" så borde det dyka upp något.
Hade jag inte haft fru och barn hade du kunnat kvarta hos mig tills det löst sig, jag bor dock i Brickebacken 😉.
Som tidigare nämnts går det bra att pendla från Nora, Lindesberg, Kumla. Laxå är nog lite långt bort kanske... Om man inte är desperat förstås.
Hoppas det löser sig för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Verkar konstigt att Öbo inte låter dig bo där om du har målsmans tillstånd...
Jag kan tipsa dig om de olika bostadsgrupperna på Facebook. Sök på "bostad örebro" så borde det dyka upp något.
Hade jag inte haft fru och barn hade du kunnat kvarta hos mig tills det löst sig, jag bor dock i Brickebacken 😉.
Som tidigare nämnts går det bra att pendla från Nora, Lindesberg, Kumla. Laxå är nog lite långt bort kanske... Om man inte är desperat förstås.
Hoppas det löser sig för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nora skulle jag kunna tänka mig! Hur lång tid tar det in till Örebro? Ska gå i Väst.

Permalänk
Medlem

@Highwell: Om jag inte minns fel (uppvuxen i Nora) så tar bussen 40minuter.
Det är vanligt att man går i skola eller jobbar i Örebro om man bor i Nora så bussarna går relativt tätt på morgonen och eftermiddagarna. Så 40 minuter från Nora, sen kanske 10 minuters bussresa ut till Väster beroende på exakt vart. Räkna med att det kommer att ta dryga timmen, om inte avgångs och ankomsttiderna matchar precis.
Dock så tror jag att det är rätt så ont om lägenheter i Nora, men du kan ju ha tur.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

@Highwell: Om jag inte minns fel (uppvuxen i Nora) så tar bussen 40minuter.
Det är vanligt att man går i skola eller jobbar i Örebro om man bor i Nora så bussarna går relativt tätt på morgonen och eftermiddagarna. Så 40 minuter från Nora, sen kanske 10 minuters bussresa ut till Väster beroende på exakt vart. Räkna med att det kommer att ta dryga timmen, om inte avgångs och ankomsttiderna matchar precis.
Dock så tror jag att det är rätt så ont om lägenheter i Nora, men du kan ju ha tur.

Cool! Tack för bra svar! Ska kolla!

Permalänk
Testpilot

har du kollat med Finfast? de har rätt många lägenheter i bland annat Baronbackarna, det är inte samma nivå som Öbo-lägenheterna i Baronbackarna så de är nog dessutom billigare. De ser inte ut att ha några lediga lägenheter på deras sida men ring och kolla ändå, kanske har de nått på gång.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

har du kollat med Finfast? de har rätt många lägenheter i bland annat Baronbackarna, det är inte samma nivå som Öbo-lägenheterna i Baronbackarna så de är nog dessutom billigare. De ser inte ut att ha några lediga lägenheter på deras sida men ring och kolla ändå, kanske har de nått på gång.

Tack så hemskt mycket! Ska göra det DIREKT! Uppskattar verkligen, verkligen alla svar!

Stort J*vla Tack!
Highwell