Permalänk
Medlem

Btc 5060 capsen är riktigt fina, men jag tycker att det blir halvjobbigt att blanda upp och komplettera med cherry-profilerade caps.

Skrivet av Vaun:

@Beltet: Just nu sitter det en switch och inga stabs under tjockisenter, ska nog modda den lite sen så jag kan köra cherry stabs. Jag trycker automatiskt mitt över switchen turligt nog så än så länge har jag inte stört mig på det. Tror det var dig jag köpte setet av, det var någon här på marknaden iaf ;).

Det enda problemet jag har sen gårdagens eskapader är att en switch måste göras om/bytas ut. Den fastnar lite på uppvägen så den slår i fingret och skickar vibrationer genom fingret. Oerhört irriterade.

Det var f.ö mig du köpte ett 5060 av samt ett 'trasigt' cm storm och en teensy

Jag köpte två stycken 5060 från UK, det andra har jag behållt capsen ifrån och slaktat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Applet:

BTC-profilen är alltså lik Topre-profilen? Anledningarna till att skaffa ett HHKB blir bara fler och fler

Ja i alla fall på de BTC keycaps som jag har.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@Vaun Riktigt stiligt! Jag kör också de BTC-capsen som Beltet köpte in, tycker de är väldigt trevliga. Vad har du för profil på dina modifiers och hur bra gör dom sig tillsammans med BTC-profilen?

EDIT:
BTC-profilen är alltså lik Topre-profilen? Anledningarna till att skaffa ett HHKB blir bara fler och fler

Tydligen hade jag handlat av Willey och inte Beltet ;). Jag kör med Cherry profil på dom här modsen, tycker det funkar rätt bra ihop.

Skrivet av willeykk:

Btc 5060 capsen är riktigt fina, men jag tycker att det blir halvjobbigt att blanda upp och komplettera med cherry-profilerade caps.

Det var f.ö mig du köpte ett 5060 av samt ett 'trasigt' cm storm och en teensy

Jag köpte två stycken 5060 från UK, det andra har jag behållt capsen ifrån och slaktat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag slaktade det jag köpte från dig också, caps och kabel är allt jag behöll. Den andra brädan plockade jag switcharna från och bytte bort tillsammans med Teensyn till Beltet för ett gäng Clear switchar

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@deeyay Ja, det ser onekligen väldigt likt ut, tack för jämförelsen

@Vaun Okej, det låter ju bra. Har funderat över vad jag ska komplettera mina med, och GMK eller Cherry tycker jag verkar vara ett bra alternativ.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Söndagspyssel...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Vad är det som pågår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av willeykk:

Vad är det som pågår?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska flytta över blåa brytare från mitt Func KB-460 till en Phantombräda som för tillfället har smorda vintage blacks med 40g fjädrar i dem. Vill ha ett TKL med blåa på då jag har 2 TKL just nu (förutom Topre) med smorda brytare utan taktilitet.

I och med att det är ett Phantom så provade jag först att bara enkelt flytta över brytare från ett gammalt Chicony med blåa PCB-mountade brytare men fick inte ordning på klicket så jag beslöt mig för att löda över hela brytare istället.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Här kommer en bild på min WASD Keryboards v2 88-key när den väl är hemma! Trivs fruktansvärt bra med dom bruna brytarna!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Ska flytta över blåa brytare från mitt Func KB-460 till en Phantombräda som för tillfället har smorda vintage blacks med 40g fjädrar i dem. Vill ha ett TKL med blåa på då jag har 2 TKL just nu (förutom Topre) med smorda brytare utan taktilitet.

I och med att det är ett Phantom så provade jag först att bara enkelt flytta över brytare från ett gammalt Chicony med blåa PCB-mountade brytare men fick inte ordning på klicket så jag beslöt mig för att löda över hela brytare istället.

Söndagsmys alltså!

Spenderade själv gårdagen med att löda lite i mitt poker ii mx blue. Ändrade bakgrundsbelysningen till vit samt bytte ut brytaren för space till mx green.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Nice! Jag har 3st set från BTC 5060 tror jag.
Du vet möjligtvis inte vilket typsnitt det är? Jag har letat men inte hittat något. Skulle vara kul att reproducera dem.

Jag har två set från BTC 5140. De är bara lasrade. Typsnittet är annorlunda från äldre BTC men väldigt likt Lucida Sans. Jag försökte matcha utseendet på dem när jag skaffade kompletterande tangenter från WASD Keyboards till mitt (modifierade) ErgoDox. Det var innan WASD gick över till UV-printing.

Jag har mina något gulnade BTC-tangenter på lång och ring-fingerkolumnerna och WASD Keyboards' på övriga. De har olika profil med olika höjd, men det är med flit.

Skrivet av Applet:

BTC-profilen är alltså lik Topre-profilen?

Ja, men ännu mer lik Signature Plastics' DCS-profil. Mina lasrade tangenter har en något grynigare textur och är gryniga även på sidorna av tangenterna som DCS inte är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Ska flytta över blåa brytare från mitt Func KB-460 till en Phantombräda som för tillfället har smorda vintage blacks med 40g fjädrar i dem. Vill ha ett TKL med blåa på då jag har 2 TKL just nu (förutom Topre) med smorda brytare utan taktilitet.

I och med att det är ett Phantom så provade jag först att bara enkelt flytta över brytare från ett gammalt Chicony med blåa PCB-mountade brytare men fick inte ordning på klicket så jag beslöt mig för att löda över hela brytare istället.

On du ska lägga upp dom vintage brytarna i marknaden får du hojta!

quote postid="15592305" userid="154348" name="Findecanor"]
Jag har två set från BTC 5140. De är bara lasrade. Typsnittet är annorlunda från äldre BTC men väldigt likt Lucida Sans. Jag försökte matcha utseendet på dem när jag skaffade kompletterande tangenter från WASD Keyboards till mitt (modifierade) ErgoDox. Det var innan WASD gick över till UV-printing.
[/quote]

Det var min tanke också, men först måste jag identifiera dem, men sen vet jag inte hur UV caps är. Slits de snabbt?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av willeykk:

Söndagsmys alltså!

Spenderade själv gårdagen med att löda lite i mitt poker ii mx blue. Ändrade bakgrundsbelysningen till vit samt bytte ut brytaren för space till mx green.

http://i.imgur.com/kjDvUF8.jpg

Fantastisk hobby vi har! Första gången jag ger mig på lödning faktiskt men det har gått bra. Lite extra bök att löda bort leds bara till en början men fick in snittsen på det till slut så det gick snabbt. De som bråkade gick det bra att lägga en "brygga" mellan kontakterna sen värma upp och dra ut.

Skrivet av Beltet:

On du ska lägga upp dom vintage brytarna i marknaden får du hojta!

Noterat. Bara så du vet, de är smoooooooth!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Fantastisk hobby vi har! Första gången jag ger mig på lödning faktiskt men det har gått bra. Lite extra bök att löda bort leds bara till en början men fick in snittsen på det till slut så det gick snabbt. De som bråkade gick det bra att lägga en "brygga" mellan kontakterna sen värma upp och dra ut.

Instämmer till fullo!

Ja, det är en ganska brant inlärningskurva, men sen går det som på räls! Själv värmer jag upp lödpunkten och suger upp allt med tennsug, funkar 9/10 gånger. Vill det sig inte så lägger jag till mer tenn och sen repeterar.

Hur kommer sig fascinationen för vintage brytare? Är de mer inkörda och lättare än de nyare?

Vart hittar ni fjädrar? Är sugen på motsvarande röda då de ~100 svarta brytare jag har liggande är för hårda för att brukas av mina klena fingrar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av willeykk:

Instämmer till fullo!

Ja, det är en ganska brant inlärningskurva, men sen går det som på räls! Själv värmer jag upp lödpunkten och suger upp allt med tennsug, funkar 9/10 gånger. Vill det sig inte så lägger jag till mer tenn och sen repeterar.

Hur kommer sig fascinationen för vintage brytare? Är de mer inkörda och lättare än de nyare?

Vart hittar ni fjädrar? Är sugen på motsvarande röda då de ~100 svarta brytare jag har liggande är för hårda för att brukas av mina klena fingrar.

Vintage brytare brukar vara lite mindre raspiga och allmänt "lättare" tror jag. Lite mera smooth helt enkelt. Fjädrar fick jag med när jag har shoppat lite utav huttala. Men det ska finnas att köpa lite här t.ex.: http://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_detai...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har spenderat kvällen med att fulmodda mitt Ducky G2Pro lite så att jag har kunnat få på original Caps Lock från mitt Cherry doubleshot set. Jag ville verkligen få på den på något sätt så att setet blev mer komplett på brädan och jag tycker om steppade Caps Lock.

PCB'n hade inte stöd för en off-center men plattan som switcharna sitter på hade det. Så jag fick modifiera switchen för att få den på plats då PCB's satte stopp så den inte gick ner. Jag kapade helt enkelt av "piggen" under switchen så att det blev helt platt, böjde kontakterna 45 grader åt sidan så att de pekade mot lödplatserna men de var för korta, så jag tog 2 små pins från en LED som jag lödde loss från mitt Func tidigare och lödde dit dem på ovansidan utav PCB'n så att de pekade mot kontakterna på switchen. Sen när jag hårt tryckte ner switchen på plats så fick de kontakt så Caps Lock fortfarande fungerar. Dock så fick jag strunta i LED på just den brytaren. Men det gör mig inget. Slaglängden på den brytaren påverkades en aning men inte speciellt mycket faktiskt vad jag kan känna.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Vintage brytare brukar vara lite mindre raspiga och allmänt "lättare" tror jag. Lite mera smooth helt enkelt. Fjädrar fick jag med när jag har shoppat lite utav huttala. Men det ska finnas att köpa lite här t.ex.: http://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_detai...

Stämmer bra det. Jag har läst förklaringen att ju nyare formar desto "smoothare" brytare. Cherry har använt sina formar ~30år och det har slitit på dem. Därför anses gateron brytare också mer smooth än Cherry. Jag kommer också byta ut fjädrarna isåfall till typ 62g. Samma som ergo clears. Passar mig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Stämmer bra det. Jag har läst förklaringen att ju nyare formar desto "smoothare" brytare. Cherry har använt sina formar ~30år och det har slitit på dem. Därför anses gateron brytare också mer smooth än Cherry. Jag kommer också byta ut fjädrarna isåfall till typ 62g. Samma som ergo clears. Passar mig bra.

Kör 55g i mina clears nu, Supergo Clears ;). Är Lite nyfiken på att skaffa bruna Gaterons och stoppa in 50g fjädrar, tror jag skulle gilla det så kommer nog köra på det i nästa bräda. Lätt och mjukt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Kör 55g i mina clears nu, Supergo Clears ;). Är Lite nyfiken på att skaffa bruna Gaterons och stoppa in 50g fjädrar, tror jag skulle gilla det så kommer nog köra på det i nästa bräda. Lätt och mjukt.

OK. Du kör 55g nu. Rekommendationen brukar vara att köra minst 62g till clears. Det är för att den större "bumpen" i clears gör att fjädern behöver vara starkare för att orka skjuta upp stammen. Många har upplevt att de inte kommer upp igen med svagare. Inget du upplevt?
Gateron Browns ska vars en direkt kopia på cherry's bruna, alltså en mindre bump. Men mer "smooth". Funderar själv på är ta chassit till gateron och stoppa i clear stammar.

Permalänk
Medlem

Hett tips! 60% PCB + plåt med stöd för alla tänkbara layouter och stöd för att öppna switchen utan att löda av för 75usd + frakt från Norge.

https://geekhack.org/index.php?topic=73666.0

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

OK. Du kör 55g nu. Rekommendationen brukar vara att köra minst 62g till clears. Det är för att den större "bumpen" i clears gör att fjädern behöver vara starkare för att orka skjuta upp stammen. Många har upplevt att de inte kommer upp igen med svagare. Inget du upplevt?
Gateron Browns ska vars en direkt kopia på cherry's bruna, alltså en mindre bump. Men mer "smooth". Funderar själv på är ta chassit till gateron och stoppa i clear stammar.

Jag har lite problem. I början var det två switchar jag behövde göra om, dom stannade till lite på uppvägen så dom slog i fingret och skickade obehagliga vibrationer. Sen känns det inte riktigt riktigt rätt, men jag ska köra såhär i 1-2 veckor och se sen hur det känns. Läste att 55g är absolut minsta som Clear klarar och vissa 55g fjädrar fixar det inte på grund av toleransnivåerna från fabrik. Jag tycker om mina switchar lätta men klarar inte av linjära så jag gillar faktiskt bruna, så lite nyfiken på gaterons bruna.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu har jag äntligen tillverkat mig själv en proper nyckelring! MX Blue så klart så jag kan gå och klicka var jag än är...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hett tips! 60% PCB + plåt med stöd för alla tänkbara layouter och stöd för att öppna switchen utan att löda av för 75usd + frakt från Norge.

https://geekhack.org/index.php?topic=73666.0

Tack för tipset! Blev ju galet sugen nu då priset är mer än överkomligt!

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Tack för tipset! Blev ju galet sugen nu då priset är mer än överkomligt!

Verkligen! Man kan också passa på att beställa lite fjädrar i samma GB

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hett tips! 60% PCB + plåt med stöd för alla tänkbara layouter och stöd för att öppna switchen utan att löda av för 75usd + frakt från Norge.

https://geekhack.org/index.php?topic=73666.0

Jag är sugen på att bygga ett 60% men skulle vilja använda brytare från ett tangentbord som jag redan har. Det jag har är ett CM Storm Quickfire Ultimate och jag antar att brytarna är plate mount. Då funkar det inte med den universal platen som finns i det gruppköpet. Jag ska leta vidare och se vad jag hittar.

Permalänk
Medlem

@Vaun Bra tips! Blir kanske köp av PCB och plate, hade gärna kört något som det finns färdigt TMK-stöd på från start... men skulle behöva ett PCB ganska snart (behöver en bräda till jobbet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Verkligen! Man kan också passa på att beställa lite fjädrar i samma GB

Såg det, vilket är bra, behöver även två uppsättningar stabilisatorer, så kan lika gärna ta allt tillsammans. Var först inne på att köpa fjädrar osv från SPRiTs group buy på GH, men detta löser ju det. Om det även skickas inom Europa så är det ju ännu bättre.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sådär då har jag moddat Cherry-stabilisatorerna på mitt Ducky G2Pro så att de känns som Costar. Det är faktiskt min favorit då jag tycker man får lite extra stabilitet från Cherry men känslan utav en Costar när man bottnar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag är sugen på att bygga ett 60% men skulle vilja använda brytare från ett tangentbord som jag redan har. Det jag har är ett CM Storm Quickfire Ultimate och jag antar att brytarna är plate mount. Då funkar det inte med den universal platen som finns i det gruppköpet. Jag ska leta vidare och se vad jag hittar.

Jo men de switcharna kan du använda. Det du inte kan använda är stabilisatorerna. De behöver du nya av. PCB varianten.

Skrivet av deeyay:

Sådär då har jag moddat Cherry-stabilisatorerna på mitt Ducky G2Pro så att de känns som Costar. Det är faktiskt min favorit då jag tycker man får lite extra stabilitet från Cherry men känslan utav en Costar när man bottnar.

Har haft min ca 2 månader nu:

Inväntar en DSA Nuka cola till den. Rekommenderar inte SA, den blir lite stor då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jo men de switcharna kan du använda. Det du inte kan använda är stabilisatorerna. De behöver du nya av. PCB varianten.

Det står så här: "PCB-mount only. There is no way to have holes in the plate to clip stabs onto, and also have support for various layout."

Men då är det alltså stabilisatorerna som avses?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det står så här: "PCB-mount only. There is no way to have holes in the plate to clip stabs onto, and also have support for various layout."

Men då är det alltså stabilisatorerna som avses?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Plattan skulle vara onödig om det skulle vara PCB switchar.