Gamingdator med budget på 12k, haswell/skylake?

Permalänk
Medlem

Gamingdator med budget på 12k, haswell/skylake?

Jag försöker snickra ihop en dator och behöver minst sagt lite assistans. Vill poängtera att jag är i det närmaste helt okunnig i att bedöma vad som är lämpligt/bra för en kraftfull och prisvärd dator.

De enda jag känner mig säker på att jag vill ha ut av datorn är följande:

  • Vill gärna kunna köra de lite nyare spelen, ex.Battlefield 4. Maxad grafik på de allra senaste spelen är dock inte viktigt, men höga grafikinställningar gärna så klart.

  • Lagring, vill börja med en 3 TB mekanisk hårddisk, 256 GB ssd. Plats för fler ssd och mekaniska i framtiden givetvis.

  • Vill ha Intels CPU men känns som alla kommer rekommendera det ändå så kanske onödig info, haha. Hyperthreading känns inte viktigt, som max kanske jag gör nåt struntklipp i vegas, ingen photoshoppare eller liknande.

  • Ett chassi jag fastnat för är Cooler Master HAF XB EVO, vet inte varför, är det ett korkat eller klokt val?

Men min största fråga: Haswell eller Skylake? Väldigt spridda skurar känner jag bland folks rekommendationer. Vad är mest värt för min budget och mina krav?
Söker mig slutligen till SC för jag blir utskrattad av mina bekanta när jag kommer med förslag på inköpslistor, så nu låter jag förslagen komma till mig ist. Tacksam för svar/3810

Permalänk
Medlem

Något sånt här kanske? Fler listor här om du vill få lite inspiration.

Korrigerade fel i den länkade listan
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555:
Vad anser du om haswell vs skylake? Är det en onödig fundering bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3810down:

@alex5555:
Vad anser du om haswell vs skylake? Är det en onödig fundering bara?

Alltså, prestandamässigt är det en väldigt liten skillnad. Men styrkretsen Z170 och sockeln LGA 1151 är modernare, och kommer troligen vara kompatibel med framtida Intel-CPU:er.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som dig. X99 eller z170 är ett svårt val. Ju mer jag läser om de desto mer bollar jag fram o tillbaka mellan dom och blir mer o mer förrvirrad 😂

Permalänk
Medlem

@Mrmelle: Ja, jag tror att jag kör gammalt jag. Mina krav är så pass låga så att om jag ska uppdatera burken kmr det dröja så länge att man hunnit byta sockel på cpun igen ändå. Hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3810down:

@Mrmelle: Ja, jag tror att jag kör gammalt jag. Mina krav är så pass låga så att om jag ska uppdatera burken kmr det dröja så länge att man hunnit byta sockel på cpun igen ändå. Hehe.

Okej, Har heller inte så höga krav. den burken jag har nu är från 2010. köpte GTX 970 för ett tag sen o de blev ett hopp bara de.
jag kommer nog avvakta ytterligare lite tills dagarna blir lite gråare o svalare å se vad folket säger då.:)