Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips om Fläkt Cooler Master Elite 430

Permalänk
Medlem

Tips om Fläkt Cooler Master Elite 430

Jag har nyligen bytt chassi till Coolermaster elite 430 black och då medföljer en blå 120mm fläkt.

Så min fråga är kan någon rekommendera en stark och fin blå led fläkt som jag kan ha till chassit, ska ha en vid sidan (fönstret, eller vad nu det kan heta) och en längsts bak i chassit, så helst 120-140 mm blå led fläkt

Permalänk
Medlem

Dator Fläktar - Cooler Master Elite 430

Tjena!

Jag har tänkt köpa 2 st extra blå led fläktar till min chassi CM Elite 430, den har redan en orginal 120mm blå led fläkt som medföljer. Men frågan är nu behöver alla fläktar vara exakt likadana, i rpm/luftflöde osv?.

Tänkte flytta 120mm fläkten som är i fronten till sidopanelen och köpa en 120mm fläkt till bakre delen och sedan en 140mm till fronten.

Men som sagt dem har inte likadana specs som jag sett, de har olika db/luftflöde/rpm.

Bakredelen:
https://www.komplett.se/cooler-master-sickleflow-120mm-bl-led...

Fronten:
https://www.komplett.se/cooler-master-bc-140mm-bl-led-flkt/78...

Sidopanelen:
120mm blå led fläkten som kommer med chassit

Tror ni detta kan funka? OBS: Har ej någon fläkt kontroll.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning/korspostning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att reglerna finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Kudden01:

Någon som kan ge mig ett svar :)?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Det finns väl olika skolor.

Jag sätter lågvarviga fläktar in i lådan och lämnar en fläktplats tom vid cpu där luften kan smita ut (luft hittar alltid ut), sedan finns det ju även ventilation vid gpu oftast. Då får jag övertryck och flöde förbi de varma komponenterna och ut ur lådan. Att sätta fläktar som leder ut värme är bara intressant om du har varmt i lådan, då kan det väl ge någon/några grader. Jag börjar bli gammal och trött och kör allt på stock så värme är inget problem här.

Klockar du eller kör radiatorer gäller inget av vad jag skrev ovan.

För att svara på din fråga: Du kan blanda fläktar som du vill men positivt tryck (mer in än ut) är bra om du vill att luften ska passera dina dammfilter innan den vispar runt inne i lådan.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

@Kent: Ber om ursäkt!