Gamingdator bygge för 20-25k. Är inköpslistan OK?

Permalänk
Medlem

Gamingdator bygge för 20-25k. Är inköpslistan OK?

Hallå folket!

Jag har sett här att vissa människor lägger upp sin inköpslista från Inet och frågar om råd, tips på förbättringar och dylikt. Jag skulle gärna vilja ha samma hjälp. Detta är första gången jag bygger en dator och jag vill bara försäkra mig om att listan är 100% OK eller ifall det är något som jag skulle kunna ändra på? T.ex. Ifall nätagget är tillräckligt starkt?

Må gott!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8276119/2015-07-02

Permalänk

En 500gb ssd och en 250gb? inte lönsammare att köra 500gb ssd och en mekanisk hdd?

Här har du en grym 2TB för liknande peng:
http://www.inet.se/produkt/4304945/2tb-wd-black-7200rpm-64mb?...

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Permalänk
Antielefant
Skrivet av Juizzy:

Hallå folket!

Jag har sett här att vissa människor lägger upp sin inköpslista från Inet och frågar om råd, tips på förbättringar och dylikt. Jag skulle gärna vilja ha samma hjälp. Detta är första gången jag bygger en dator och jag vill bara försäkra mig om att listan är 100% OK eller ifall det är något som jag skulle kunna ändra på? T.ex. Ifall nätagget är tillräckligt starkt?

Må gott!

Nätagget är starkt nog för det där men inte starkt nog för ett eventuellt andra kort. Gå upp till 850W så har du rum för SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

@FrithiofeN:

Hm.. Joo, kanske det! Kör på det då. ^^ Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

@Sarkissati:

Härligt! Men är det samma kvalité då? Eller det är kanske inte någon större skillnad?

Permalänk
Skrivet av Juizzy:

@Sarkissati:

Härligt! Men är det samma kvalité då? Eller det är kanske inte någon större skillnad?

Fractal Design är bra grejor inge snack om saken plus att det är svenskt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

@Sarkissati:

Härligt! Men är det samma kvalité då? Eller det är kanske inte någon större skillnad?

Personligen skulle jag hellre köra på EVGA Supernova G2. Anledningen är att Fractal Design-agget inte är helt modulär samt har "bara" 5 års garanti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Zcenicx:

Jag kommer nog avvakta lite med SLI, men sure! Då vet jag det i alla fall jag skulle bygga SLI.

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att NH-D15 inte "blockerar" första PCI-E platsen för ditt 980.

Been there done that : D

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Personligen skulle jag hellre köra på EVGA Supernova G2. Anledningen är att Fractal Design-agget inte är helt modulär samt har "bara" 5 års garanti.

Hej!
Det står ju "Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold, Modulär"
Har de skrivit fel i beskrivningen?

Tillagt:
Läste på produktsidan :
"Modular construction to assist with a clean build with only the most essential cables permanently attached"

Känns lite som lustig marknadsföring... men men man behöve ju ändå de kablarna, svårt att komma undan utan dem .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarkissati:

Hej!
Det står ju "Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold, Modulär"
Har de skrivit fel i beskrivningen?

finns olika nivåer av modulär, helt modulärt eller allt förutom 24pin tex.

Edit: du va före

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Oooo, okej.. Låter ganska så viktigt. Hur kan man kontrollera detta? Känns lagom tråkigt att köpa båda delarna och endast få reda på det under tiden man bygger datorn.

Permalänk
Medlem

Sen undrar jag också.. Gör det någon skillnad på vart jag skaffar mig datorkomponenterna? T.ex. så kostar grafikkortet MSI Geforce GTX 980 Ti allra billigast på Komplett.se för 7490kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170470) , men på Amazon.com hittar man samma grafikkort för 694$, vilket motsvarar cirka 6066kr. (http://www.amazon.com/MSI-GTX-980TI-GAMING-6G/dp/B0106QZE62/r...) Alltså sparar man cirka 1400kr på detta. Vad anser ni om det?

Permalänk
Medlem

@Juizzy: Lägg på 25% för tullkostnaden som kommer med så är det i princip samma pris.

Permalänk
Medlem

@Juizzy
Handla aldrig komponenter utomlands om du inte har hel koll. Du förlorar svenska garantier och får knöla med tullen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, även om det kan vara billigare lönar det sig ifall någonting går sönder

Permalänk
Medlem

Här har du mitt förslag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8282089/2015-08-09

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Tack för all tips och råd hörrni! Det uppskattas!

Ja, det verkar som att X99-modellen är betydligt mera omtyckt än vad Z170 är. Jag fastnade också lite för det, men dock undrar jag:
Går det bra ifall det skulle istället för Asus X99 vara MSI X99's Gaming 7? Är det en jättestor skillnad på dessa moderkort eller funkar det lika bra? Jag gillar den röd/svarta färgen som MSI kör med, så därför undrar jag..

Samma fråga gällande grafikkortet med; Är det någon särskild skillnad till varför du valde Gigabyte's grafikkort framför MSI's? För de tester jag har kollat så verkar det som att MSI's är väldigt välbalanserad (bra kraft samtidigt som ljudnivån är låg) än de andra 980ti's.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Juizzy:

Tack för all tips och råd hörrni! Det uppskattas!

Ja, det verkar som att X99-modellen är betydligt mera omtyckt än vad Z170 är. Jag fastnade också lite för det, men dock undrar jag:
Går det bra ifall det skulle istället för Asus X99 vara MSI X99's Gaming 7? Är det en jättestor skillnad på dessa moderkort eller funkar det lika bra? Jag gillar den röd/svarta färgen som MSI kör med, så därför undrar jag..

Samma fråga gällande grafikkortet med; Är det någon särskild skillnad till varför du valde Gigabyte's grafikkort framför MSI's? För de tester jag har kollat så verkar det som att MSI's är väldigt välbalanserad (bra kraft samtidigt som ljudnivån är låg) än de andra 980ti's.

I båda fallen är det smaksak. EVGA, MSI, Gigabyte och Asus är klockrena val alla fyra och vill man så kan man med fördel köpa samma både moderkort och grafikkort.

Dock bör det påpekas att det aldrig kommer att synas igen efter att det är monterat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

I båda fallen är det smaksak. EVGA, MSI, Gigabyte och Asus är klockrena val alla fyra och vill man så kan man med fördel köpa samma både moderkort och grafikkort.

Väl talat, 1+ på detta.

Vill även tillägga att med plattformar som 2011-3, Haswell-E, så kompromissar inte tillverkarna på moderkorten, du kan vara säker på att även dom billigaste har mer eller likvärdigt avancerat strömförsörjning och ljudlösning som dom dyraste mainstream korten, man håller inte igen helt enkelt utan X99 lirar i en annan liga.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

I båda fallen är det smaksak. EVGA, MSI, Gigabyte och Asus är klockrena val alla fyra och vill man så kan man med fördel köpa samma både moderkort och grafikkort.

Dock bör det påpekas att det aldrig kommer att synas igen efter att det är monterat.

Nice, okej!

Haha, jaa joo.. I och för sig! x)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Juizzy:

Nice, okej!

Haha, jaa joo.. I och för sig! x)

Just to make my point;

(ja, ghettomoddad fläkt, men den behövs.)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Just to make my point;

http://i.imgur.com/RzypfN8.jpg

(ja, ghettomoddad fläkt, men den behövs.)

Haha, I believe you! Men ja, vet inte.. Det är väl trevligt att det är organiserat och att alla komponenter matchar varandra fint, även om man är den enda som vet om det.. x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

Tack för all tips och råd hörrni! Det uppskattas!

Ja, det verkar som att X99-modellen är betydligt mera omtyckt än vad Z170 är. Jag fastnade också lite för det, men dock undrar jag:
Går det bra ifall det skulle istället för Asus X99 vara MSI X99's Gaming 7? Är det en jättestor skillnad på dessa moderkort eller funkar det lika bra? Jag gillar den röd/svarta färgen som MSI kör med, så därför undrar jag..

Samma fråga gällande grafikkortet med; Är det någon särskild skillnad till varför du valde Gigabyte's grafikkort framför MSI's? För de tester jag har kollat så verkar det som att MSI's är väldigt välbalanserad (bra kraft samtidigt som ljudnivån är låg) än de andra 980ti's.

MSI X99's Gaming 7 borde fungera precis lika bra. Håller själv på och försöker bestämma mig om jag ska ta asus lr msi moderkortet.

Jag valde gigabyte pågrund av att den just nu går att få tag i för 7290:- på netonnet istället för 7 990:- på inet, och att den är högre fabriks klockad än msi och har bättre möjligheter till o överklockas. Kollar du sista kommentaren på Sweclockers Gigabyte 980 ti test så ser du att gigabyte har släppt en ny fläktkurva som kommer se till att kortet låter mindre.

Här har du kommentaren skrivet av Jonas Thörnqvist.

Skrivet av JonasT:

Ännu en uppdatering!

Efter klagomål från press och konsumenter har Gigabyte valt att ta fram ett nytt BIOS till Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming med en mindre aggressiv fläktkurva. Detta kommer från och med nu att implementeras på samtliga kort som levereras ut från fabrik. Därtill kommer den nya BIOS-versionen att göras tillgänglig på företagets webbplats inom kort så att befintliga ägare av kortet kan få den nya fläktkurvan.

Resultaten från ljud- och temperaturmätningarna har därmed gjorts om med den nya BIOS-versionen (ctrl-f5 för få fram de uppdaterade diagrammen), vilket i praktiken innebär att kortets fläktar planar ut strax ovanför 2 300 rpm, istället för dryga 2 500 rpm. Detta resulterar i en högre temperatur under belastning, men även en lägre ljudnivå, vilket placerar kortet i samma region som Nvidias referensmodell av Geforce GTX 980 Ti ljudmässigt.

Det bör även nämnas att denna uppdatering inte påverkar vårt tidigare omdöme om kortet.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Måste allt verkligen komma från Inet? Slängde själv ihop denna liknande 6700K bygge höromdan: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2889401&view=b (PSU och HDD hade jag redan).

Om jag hade haft 20-25k som budget hade jag nog slängt in en M.2 eller NVMe SSD istället för EVO'n, 32GB så hög ****mhz DDR4 som möjligt och liknande PSU och lagrings HDD.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec