Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nyfiken hur du fått 5.1 ljud att fungera (har inte lyckas själv). Använder annat program i stället för detta.

Du får nog förklara vad du kör för något och till vad (mottagare) och hur du försöker få 5.1-ljud. Annars får du ingen hjälp. Windows inkluderar inga avkodare för dolby eller dts, spelare gör oftast det eller tillåter pass-through över SPDIF.

Permalänk
Medlem

Edge känns inte färdigt. Sen fungerar inte exempelvis Ikea home planner.

Så jasg kör Firefox tills Edge får plugins.. Saknade Adblock så mycket!

Permalänk

Skaffade Windows 10 Pro och jag gillar fortfarande inte hela den här mobil/PC mashupen, har tagit bort så mycket sånt skit som möjligt.
Bortsett från det så är det en helt ok uppdatering från windows 7, gäller bara att lära sig hur man kommer åt det man vill ha osv.

Enda riktiga problemet jag haft är att Creative inte har drivrutiner till mitt ljudkort vilket gör att jag måste använda ASUS realcrap fram tills September ungefär då det verkar som att dom släpper drivisar då.

Om nån annan har en lösning så säg gärna till, X-Fi Titanium Fatal1ty Pro ljudkort.
Har Creatives program med dom senaste drivisarna men SoundBlaster känner inte igen mitt ljudkort..

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte varför Windows utvecklare plötsligt bestämde sig för att ändra sättet nätverksdelning fungerar. Det är inte bra. Först hade jag fildelning och nätverksåtkomst för alla mina Windows 7/8 maskiner men inte efter uppgraderingen. Tur att jag hittade denna guide:
http://www.dedoimedo.com/computers/windows-10-network-share-a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

Jag gjorde en clean install från ett USB minne.

Jag hade också buggen med ikonerna i aktivitetsfältet (Firefox spawnade en ny ikon istället för att "använda" den pinnade)
Först så testade jag att pinna när firefox var öppet, det hjälpte inte. sen installerade jag om firefox och valde att pinna det i aktivitetsfältet, det hjälpte inte heller, men sen när jag installerade om det igen och valde att göra en skrivbordsikon,pinna det i aktivitetsfältet och start meny eller vad det står så funkade det konstigt nog.

Samma problem har jag ständigt på W7 och Outlook på jobbdatorn. Jag har förstås Outlook pinnat men det öppnas med en annan ikon som ser ut som ett brev och då syns exempelvis inte ny-mail-flaggan.

Skrivet av ReZZiE:

Märkte att Chrome också är strulig emellanåt. Fick vara lite support ikväll då en bekant skulle söka ekonomiskt bistånd via e-tjänsten på Norrköpings kommuns hemsida. Loggade in med mobilt bank-id eftersom det vanliga inte fungerar i Windows 10 ännu. Men vid ett visst steg gick det inte att gå vidare.

I FireFox och Internet Explorer fungerade det utan problem.

Tycker det är irriterande att man ska behöva använda flera olika webbläsare. När det kunde fungera med bara en enda.

Norrköpings kommun kanske inte har uppdaterat sin webbapp på ett tag, det är inte så ovanligt. Många kommuner klarar exempelvis inte av mobilt bank-id alls eller för en del tjänster.

Dock finns det ju en browser som löser ditt problem och det är Firefox. Funkar överallt utom möjligtvis typ webbappar som är byggda för IE6. Hjälper dock inte om sidan inte stöder exempelvis mobilt bank-id eller så förstås.

Skrivet av kskolle:

Jag vet inte varför Windows utvecklare plötsligt bestämde sig för att ändra sättet nätverksdelning fungerar. Det är inte bra. Först hade jag fildelning och nätverksåtkomst för alla mina Windows 7/8 maskiner men inte efter uppgraderingen. Tur att jag hittade denna guide:
http://www.dedoimedo.com/computers/windows-10-network-share-a...

Det var sjukt frustrerande. Men samtidigt kanske det var dags att ändra på hur nätverksdelningar fungerar då det inte har fungerat direkt jättebra tidigare.

Permalänk
Entusiast

Har en fråga angående OEM licensen, jag vet att det med 8.1 och tidigare går att ringa Microsoft för att låsa upp nyckeln igen men någon som har provat liknande för Win10 än? Byter moderkort nu i veckan och hade gärna sluppit köpa helt nytt OS då min 8.1 licens(nu win10) bara är 6 månader gammal.

Följdfråga också är väl när jag installerar om man kommer hela vägen med 'fel' nyckel och att den som förr i tiden klagar på en att man har 30 dagar på sig att lösa eller säger det stopp på en gång nu?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Någon som vet hur man gömmer tarbort Nätverk/Ljud tray ikonen?

Google är ganska värdelöst att hitta windows 10 saker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Någon som vet hur man gömmer Nätverk/Ljud tray iconen?

Google är ganska värdelöst att hitta windows 10 saker på.

Tog någon minut,

http://www.tenforums.com/tutorials/5313-notification-area-ico...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Har en fråga angående OEM licensen, jag vet att det med 8.1 och tidigare går att ringa Microsoft för att låsa upp nyckeln igen men någon som har provat liknande för Win10 än? Byter moderkort nu i veckan och hade gärna sluppit köpa helt nytt OS då min 8.1 licens(nu win10) bara är 6 månader gammal.

Följdfråga också är väl när jag installerar om man kommer hela vägen med 'fel' nyckel och att den som förr i tiden klagar på en att man har 30 dagar på sig att lösa eller säger det stopp på en gång nu?

Det är inte riktigt klargjort hur detta kommer att fungera framöver, tills dess är det bäst om du installerar den licens du faktiskt har, alltså 8.1, och aktiverar den antingen automatiskt eller via telefon för att sen uppgradera till tian igen. Din licensnyckel gäller inte tian även om det är samma licensnyckel som du använde på det Windows du uppgraderade till tian. Speciellt inte då du har en OEM-licens som förstås inte är tänkt att flyttas alls.

Permalänk

Problemet är att allting är redan av.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snajk:

Det är inte riktigt klargjort hur detta kommer att fungera framöver, tills dess är det bäst om du installerar den licens du faktiskt har, alltså 8.1, och aktiverar den antingen automatiskt eller via telefon för att sen uppgradera till tian igen. Din licensnyckel gäller inte tian även om det är samma licensnyckel som du använde på det Windows du uppgraderade till tian. Speciellt inte då du har en OEM-licens som förstås inte är tänkt att flyttas alls.

Kan jag inte använda min USB jag skapade med Windows 10 download tool sen använda min 8.1 nyckel menar du? Även om jag installerat Win10 via windows update vid release? Och det går inte att ringa Microsoft för att lösa aktiveringen, även om jag säger att jag var tvungen att reparera datorn vilket är anledningen till moderkortsbytet? Har ju kvar samma hårddisk osv.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Kan jag inte använda min USB jag skapade med Windows 10 download tool sen använda min 8.1 nyckel menar du? Även om jag installerat Win10 via windows update vid release? Och det går inte att ringa Microsoft för att lösa aktiveringen, även om jag säger att jag var tvungen att reparera datorn vilket är anledningen till moderkortsbytet? Har ju kvar samma hårddisk osv.

Precis. Inte så smidigt direkt. Det kan förstås gå att lösa via telefontjänsten, det går ju att resonera med dem liksom (fast en del har inte lyckats), men det lär bli bra mycket enklare om du går vägen via W8. Har du väl det aktiverat så är det inga konstigheter att uppgradera och sen, om du vill, göra en nyinstallation.

Permalänk
Medlem

Ok, har läst hela tråden nu... På surfplattan. Under några dagars tid. Dags att sätta sig vid datorn och delge er mina upplevelser.

Har uppdaterat både den vanliga stationära datorn och HTPCn, dvs de i min signatur.

Stationära: Inväntade inget klartecken från Win Update utan körde via MediaCreationTool. Uppgraderingen gick kanon, förutom att ljudet inte funkade. Löste sig genom att avinstallera det inbyggda ljudkortet och låta Windows hitta det på nytt.
Har system och de flesta program på min SSD men alla användarmappar (Dokument, Bilder osv) på en mekanisk disk. Har, i Win 8.1, högerklickat på berörda mappar och ändrat plats för dem. De inställningarna följde med vid uppgraderingen men inte rättigheterna på filerna. Var tvungen att sätta min användare som ägare av filerna och sedan ge mig fullständiga rättigheter. Tror det funkar nu, har inte märkt några problem sedan jag gjorde det iaf.

HTPC: Inväntade meddelande om att datorn var klar för uppgradering vilket kom 6 augusti. Uppgraderade. Allt funkade bra. Hade dock en trådlös mottagare för 360-kontroller, kinagrej från Ebay. Den kändes inte igen men funkade efter att jag, i enhetshanteraren, berättat att det var en Xbox 360 wireless receiver. Tror jag läste tips om det i denna tråden.

Lite allmänna åsikter:

Edge - funkar bra, tänker testa den som ordinarie webbläsare. Saknar dock att kunna plocka upp en flik på mobilen (Lumia 920) och tvärtom men det löses säkerligen när det släpps lite nya lurar från MS och då ska jag uppgradera.

Scrollhjulets funktion - kör med en Logitech MX Performance och senaste versionen av SetPoint. Känns som att det ibland går "segt" att scrolla. Kan dock inte ringa in problemet men tycker mig märka det i både Edge, IE och gamla Opera (12.16 - varför fortsatte de inte på det spåret... ).

OneDrive - gillar det nygamla upplägget. Visst var det elegantare i 8.1 med "placeholders" men jag hade svårlösta synkproblem där och när man sökte runt lite verkade jag inte ensam. MS verktyg för att fixa OneDrive i 8.1 löste det inte. Känns som att det sätt som gäller nu är driftsäkrare.

Integritet - alla som klagar på att det skickas saker till MS när ni söker och som samtidigt har ett Google-konto som ni är inloggade på är utom talan... Det mesta går ju att stänga av och mycket av snacket känns bara som FUD.

Rent allmänt gillar jag Win 10, inget revolutionerande från 8.1 (som jag körde utan problem och nostalgiska tillbakablickar till Win 7) men en positiv utveckling.

@KRUSSIDULL mfl Det går att få Edge att återuppta föregående session. Inställningar, Öppna med, Föregående sidor. Funkar precis som förväntat.

@mistahh, @Jink, @lenowin mfl Vid en nystart av datorn är NumLock av vid loginskärmen, om datorn väcks ur strömsparläge är NumLock på. Iaf beter det sig så på mina maskiner och har gjort under Win 8-tiden också.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Ingen som har minnesproblem efter ca 2-3 timmars användande? mitt minne slår i taket (99%) vilket resulterar i systemkrash.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Efter uppgradering från Win8.1 = Helt ok, lite småsaker som krånglar hit och dit.

Dock gjorde jag en clean install idag, och det ser ut och fungerar riktigt dåligt.

Hela gränssnittet går lite långsamt, känns som allt är efter en 1/4 sekund
Filkopiering långsam och seg
Högerklicka på skrivbordet och får i bästa fall upp "Visa", allt annat är blankt.
Kommer inte åt diskar, Windows kan inte skriva över fil-rättigheterna.
Installerades inte i UEFI-läge, vilket jag trodde gjorde automatiskt, det gör 8.1
Uppgraderad eller clean install, det är långsammare över lag än 8.1

Tur att jag klonar innan jag installerar om, så nu får den uppgraderade W10 in.
Tråkigt nog har jag tagit bort återställningen så nedgradering till 8.1 blir clean install.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat Win 8.1 till 10 i min virtuella maskin. Uppdateringen gick smidigt. Fick använda mig utav media creation tool. Överlag tycker jag väl varken bu eller bä.
Designen faller inte mig i smaken något vidare men det är ju personligt.
Överlag verkar det vara snabbt och stabilt det lilla jag kört. Edge är snabbt men avsaknaden av plugin gör att det faller lite(kommer väl senare kanske).
Känns överlag som en väldigt tunn uppgradering, antar att det är mycket under huven som är nytt/ändrat.
Kommer dock behålla det i en virtuell maskin då mitt arch linux är snabbare,stabilare,snyggare i mitt tycke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Norrköpings kommun kanske inte har uppdaterat sin webbapp på ett tag, det är inte så ovanligt. Många kommuner klarar exempelvis inte av mobilt bank-id alls eller för en del tjänster.

Mobilt bank-id fungerade utan problem, vanliga bank-id fungerade inte alls i Windows 10 oavsett webbläsare. Men det kanske uppdaterats nu?

Permalänk

BankID fungerar för mig. Körde in version 7.0.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Mobilt bank-id fungerade utan problem, vanliga bank-id fungerade inte alls i Windows 10 oavsett webbläsare. Men det kanske uppdaterats nu?

BankId ska funka om du uppdaterar till version 7.0. Står iaf så när jag ska logga in på min bank, har inte testat då jag bara kör med mobilt BankId.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara nice om dom släpper Mobilt BankID som app i Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är stabilt för vissa och andra har jäkligt många buggar och problem, inget konstigt med detta heller för så brukar det vara vid nya släpp.
Buggarna kan delvis bero på det du säger och delvis på vilka andra saker man kör på sin burk, sen verkar det även stabilast när man gjort en ren installation.
Jag har kört W10 på VB sen ett tag innan RTM och gör så fortfarande, mycket för att försöka hitta lösningar på det saker jag inte gillar innan man kör in det skarpt.

Absolut var det samma med 7:an när den kom och av samma anledning som nu var jag kvar på XP tills den blivit bättre och som sagt enda anledningen till att jag inte är på 8.1 är att jag inte sett ett behov att installera om burken sen det kom.
Nu är jag dock i ett läge där den skulle må bra av en ominstallation samt att jag ser en fördel med W10 när det blivit lite stabilare och de värsta problemen rätats ut.

Ja det är nog en smart ide.Men jag är för nyfiken på allt nytt så jag kan inte vänta och hittills har det fungerar till 100%.

Var bara Creative som var lite sena med sina drivrutiner men det var förväntat

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Skulle vara nice om dom släpper Mobilt BankID som app i Store

Ja det tycker man borde komma också, hade varit riktigt bra även om win32 programmet funkar bra det med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog förklara vad du kör för något och till vad (mottagare) och hur du försöker få 5.1-ljud. Annars får du ingen hjälp. Windows inkluderar inga avkodare för dolby eller dts, spelare gör oftast det eller tillåter pass-through över SPDIF.

Körde win 7 signal över HDMI till Receiver och var VLC jag fråga om. Pass-through gör bara så det blinkar mellan surround och 2 kanals. Googlat och provat en hel del, sen la jag ner det hela. Finns ju bättre program som man kan lösa det med få klick i inställningar en gång och sen fungerar det alltid

Fungerar perfekt i XBMC och vad det verkar även på MPC-HC (kör inte den spelaren så ofta, men har för mig det fungerar i den).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Problemet är att allting är redan av.

du får gå in i -välj vilka ikoner som visas i aktivitetsfältet
sen slår du av den högst upp .
sedan kan du slå av o på dom andra .
sen slår du på den översta sen

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Körde win 7 signal över HDMI till Receiver och var VLC jag fråga om. Pass-through gör bara så det blinkar mellan surround och 2 kanals. Googlat och provat en hel del, sen la jag ner det hela. Finns ju bättre program som man kan lösa det med få klick i inställningar en gång och sen fungerar det alltid

Fungerar perfekt i XBMC och vad det verkar även på MPC-HC (kör inte den spelaren så ofta, men har för mig det fungerar i den).

Vilket format försöker du köra pass-through med? VLC ska inte ha några större problem där, möjligen med Dolby True-HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket format försöker du köra pass-through med? VLC ska inte ha några större problem där, möjligen med Dolby True-HD.

Dolby digital enligt förstärkaren (även om det ska vara DTS enligt filminfon, stämmer inte alltid filminfon kan vara lite vad som helst typ)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Ja det tycker man borde komma också, hade varit riktigt bra även om win32 programmet funkar bra det med.

Mobilt BankID finns väl inte som win32-program?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Mobilt BankID finns väl inte som win32-program?

Menar desktop programmet som man använder sig av istället på datorn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Love it, men stör mig lite på att man inte kan autostarta aktivitetshanteraren på något vettigt sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanAgios:

Love it, men stör mig lite på att man inte kan autostarta aktivitetshanteraren på något vettigt sätt...

Ctrl + Shift + ESC?

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W