Permalänk
Medlem

i7 5820k, i7 5930k eller i7 skylake?

Som rubriken lyder. Jag ska uppgradera från min gamla i7 920 @3,5ghz till någonting nytt. Har ingen budget att förhålla mig till men gärna så billigt som möjligt.

Jag har för tillfället 1gtx780ti och spelar med detta. Jag märker att mina minnen inte riktigt hänger med längre 6gb ddr 3 1333mhz i 3 kanaler.

Jag uppgraderar som sagt inte så ofta så jag vill gärna ha datorn så "framtidsäker" som möjligt. Därför funderar jag på 5820 eller 5930. Kan väl vara värt att gå för 5930 med de extra pci linorna tycker jag nog. Dock vet jag inte om jag istället ska slå till på nya skylake som ska lanseras i slutet av sommaren. Fördelar och nackdelar mellan dessa?

Vet att det inte är processorer för samma målgrupp men detta är valet jag står inför, vet inte när det kommer ut någonting att ersätta x99 med heller så därav denna jämförelse.

Kan tillägga att jag i stort sett endast spelar på datorn i 1080p. Jag tänkte om jag går för x99 blir det med 32 GB ram och överklockning så jag antar att burken kommer hänga med ettpar år då.

Permalänk
Medlem

x99 och 32Gb ram för 1080 spelande låter ju lite overkill tycker jag men samtidigt så är det ju svårt att veta hur framtiden ser ut. Skylake får ju en ny socket vid namn 1151, kan vara bra att veta

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så är 5930k inte lönt om du inte vet att du behöver 40 PCI-E lanes (64+ med PLX chip). //Ägare utav 5930k.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ok, det jag funderar över är igentligen om skylake bidrar med så mycket. 14nm verkar ju självklart bra men resterande nyheter verkar ju relativt ljumna. 6 känor vs 4 och båda har ju stöd för ddr4, dock har väl x99 4 kanaler. Därför lutar jag ju åt 5820 efter inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gobitenq:

Som rubriken lyder. Jag ska uppgradera från min gamla i7 920 @3,5ghz till någonting nytt. Har ingen budget att förhålla mig till men gärna så billigt som möjligt.

Jag har för tillfället 1gtx780ti och spelar med detta. Jag märker att mina minnen inte riktigt hänger med längre 6gb ddr 3 1333mhz i 3 kanaler.

Jag uppgraderar som sagt inte så ofta så jag vill gärna ha datorn så "framtidsäker" som möjligt. Därför funderar jag på 5820 eller 5930. Kan väl vara värt att gå för 5930 med de extra pci linorna tycker jag nog. Dock vet jag inte om jag istället ska slå till på nya skylake som ska lanseras i slutet av sommaren. Fördelar och nackdelar mellan dessa?

Vet att det inte är processorer för samma målgrupp men detta är valet jag står inför, vet inte när det kommer ut någonting att ersätta x99 med heller så därav denna jämförelse.

Kan tillägga att jag i stort sett endast spelar på datorn i 1080p. Jag tänkte om jag går för x99 blir det med 32 GB ram och överklockning så jag antar att burken kommer hänga med ettpar år då.

Jag hade ju kört på skylake alla dagar i veckan.Är supernöjd med min 4790K.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobitenq:

Ok, det jag funderar över är igentligen om skylake bidrar med så mycket. 14nm verkar ju självklart bra men resterande nyheter verkar ju relativt ljumna. 6 känor vs 4 och båda har ju stöd för ddr4, dock har väl x99 4 kanaler. Därför lutar jag ju åt 5820 efter inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Skylake bidrar inte med så mycket på CPU-fronten jämfört med Haswell (Broadwell). Dock får man upp mot 50% bättre GPU.
Skall du köra SLI/CF eller använda många expansionskort så är X99 ett bättre val.

Permalänk

Personligen sitter jag på ett X99 system med en 5820k. Det är ju den bästa plattformen, inget snack om det, men det beror ju såklart lite på vad du vill ha datorn till. När jag köpte gjorde jag det för att det var den enda plattformen där man hade allt "framtidssäkrande" med DDR4, USB3.1, samt 4st PCIe 3.0 slots med många kanaler från processorerna. I dagsläget får man dock detta också från de nya Skylake-systemen, vilket gör att jag tycker dom verkar riktigt bra också. Sen har dom ju inte lika många kärnor, så vad gäller vissa CPU-tunga applikationer halkar de efter såklart. Men om du ska SPELA med datorn tycker jag helt klart att du ska köra på ett Skylake system. Vissa spel som inte ha särskilt bra multicore stöd kommer ju gå BÄTTRE i spel med dessa processorer då de färre kärnorna körs i högre klockfrekvenser. Även spelen med multicore stöd är det väldigt lite skillnad på...en ny Skylake är INTE en flaskhals direkt! Sitter du och räkar sekunder däremot på hur lång tid det tar att komprimera filer i winrar eller dylikt så finns det ju såklart en fördel med 5820k! En annan sak är ju också energieffektiviteten som också såklart är grymt mkt bättre hos de nya Skylake-systemen än X99 systemen med 5820k! Trots att jag håller med dig om att X99 plattformen således är "bättre valuta för pengarna" på papper, tycker jag ändå att en Skylake är den mer förnuftiga plattformen om man skall spela mycket. Hade jag gjort om mitt köp idag hade jag valt en Skylakeplattform istället!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Inte tänkt göra en upgrade själv, men satt så sent som igår och jmf skylake och 5820k. Kan ju bli rätt bra att sitta på t.ex. en 5820k vs en skylake om nu Dx12 kommer att ge så pass mycket bättre trådad prestanda, jag fattar inte att en Skylake-E ska vara så förbannat långt borta för jag kommer aldrig att uppgradera igen innan vi pratar om minst 6-8 kärnor med allt lul lul på moderkorten. Skylake-E ser väl knappt att dyka upp ens innan AMD ZEN, och det kan ju bli intressant också, typ slutet av 2016...lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasand:

Personligen sitter jag på ett X99 system med en 5820k. Det är ju den bästa plattformen, inget snack om det, men det beror ju såklart lite på vad du vill ha datorn till. När jag köpte gjorde jag det för att det var den enda plattformen där man hade allt "framtidssäkrande" med DDR4, USB3.1, samt 4st PCIe 3.0 slots med många kanaler från processorerna. I dagsläget får man dock detta också från de nya Skylake-systemen, vilket gör att jag tycker dom verkar riktigt bra också. Sen har dom ju inte lika många kärnor, så vad gäller vissa CPU-tunga applikationer halkar de efter såklart. Men om du ska SPELA med datorn tycker jag helt klart att du ska köra på ett Skylake system. Vissa spel som inte ha särskilt bra multicore stöd kommer ju gå BÄTTRE i spel med dessa processorer då de färre kärnorna körs i högre klockfrekvenser. Även spelen med multicore stöd är det väldigt lite skillnad på...en ny Skylake är INTE en flaskhals direkt! Sitter du och räkar sekunder däremot på hur lång tid det tar att komprimera filer i winrar eller dylikt så finns det ju såklart en fördel med 5820k! En annan sak är ju också energieffektiviteten som också såklart är grymt mkt bättre hos de nya Skylake-systemen än X99 systemen med 5820k! Trots att jag håller med dig om att X99 plattformen således är "bättre valuta för pengarna" på papper, tycker jag ändå att en Skylake är den mer förnuftiga plattformen om man skall spela mycket. Hade jag gjort om mitt köp idag hade jag valt en Skylakeplattform istället!

Moderkorten är dock som vanligt svårt att sålla i på mainstream.

Veranda en jag titta på under 1500kr har det snålas till högre och vänster. Synd men tja ja ja vad gör man

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är ju en no-brainer. 6 riktiga kärnor och 12 trådar vs 4 kärnor och 8 trådar. Kommer även att användas bättre i DX12 som vissa redan sagt här.

Lyssna inte på dem som förespråkar Skylake, de har i min mening dålig koll.

Enda riktiga anledningen att välja Skylake skulle väl vara om man inte vill använda DDR4 eftersom DDR3 är lite billigare.

5820K är ett riktigt bra val om man inte tänkt att köra mer än max två grafikkort. Tänker man köra fler är 5930K ett ännu bättre val.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

SKillnaden mellan ddr4 och ddr3 i pris är ju så liten, dock är steget upp till 5930k i pris ruskigt. Men just nu, 5820k, skulle iaf jag ha köpt. Besviken på Skylake, skillnaden i pris på hela bygget är ju typ skillnaden på priset på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Känner exakt samma sak. Rent prismässigt så ligger ju 5820k och 6700k extremt nära, skiljer endast ett par hundralappar mellan processorerna, sen ett par till iom moderkortet. Men man får fler kärnor, bättre prestanda, extra lanes och vetskapen att man har x99.

Bara det är i mitt tycke värt ett par hundra.

Permalänk
Medlem

Kort svar. Om du inte själv vet, så ska du förmodligen ha skylake. De gånger du verkligen behöver flertrådig prestanda så kommer du veta om det. Du kommer jobba med trådintensiva program och hata att vänta mellan renderingarna. Om du ska ha datorn till vardags och spela, skylake.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriahg90:

Kort svar. Om du inte själv vet, så ska du förmodligen ha skylake. De gånger du verkligen behöver flertrådig prestanda så kommer du veta om det. Du kommer jobba med trådintensiva program och hata att vänta mellan renderingarna. Om du ska ha datorn till vardags och spela, skylake.

Dock är skylake idag rätt dyrt, jämfört tidigare gen. Mest moderkorten som inte är nådigt dyra nu vid släpp (få se om priset på sikt blir bättre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, blev i slutänden en 6700k tillsammans med z170 deluxe från asus samt 32 GB 3000mhz ddr 4 från g.skill . Jag renderar i stort sätt ingenting utan detta är endast för spel och dessutom verkade deluxemoderkortet erbjuda mycket usb 3,0 och 3,1, även usb-c. Hållet dock med om att ytterligare 2 kärnor hade ju inte varit fel. Håller tummarna nu för en skaplig cpu och runt 4,7-4,8 ghz.

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com