Permalänk
Medlem

Kylare för i7-5820k (Förslag)

Hej,

Någon som sitter på ett bra förslag på en vettig kylare för ett i7-5820k bygge?
Bra om ni har erfarenhet av kylaren eller har en likadan processor.

Jag kan fasen inte bestämma mig för vad jag vill ha för kylare och känner inte för att betala för mycket.
Tanken är att överklocka processorn när jag väl har en riktigt kylare på plats då jag kör på stock just nu(kunde inte bestämma mig när jag la ordern).
Så TDP kommer ju öka från ordinarie 130.

Körde ett uppgraderingskit från komplett https://www.komplett.se/oppgraderingspakke-core-i7-5820k/8237...
Chassit är ett Fractal Design Define R2(Kan va R3 emn skillnaden är ju bara USB 3.0).

Tack tack!

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U14S eller NH-D15 - riktigt grymma kylare för ett helt OK pris! Väldigt lätta att montera också, men se upp så de inte blockerar en av ditt moderkorts PCIe-slot (finns vissa där den gör det eller sitter så nära så att den rör vid ett kort som är monterat där).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Funkar några slutna vattensystem?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Med sex kärnor som överklockas så finns det inge kylare som är "för bra".
Frågan är vad du är villig att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Noctua NH-U14S eller NH-D15 - riktigt grymma kylare för ett helt OK pris! Väldigt lätta att montera också, men se upp så de inte blockerar en av ditt moderkorts PCIe-slot (finns vissa där den gör det eller sitter så nära så att den rör vid ett kort som är monterat där).

Det är ganska bra med plats på detta moderkortet så bör passa.

Skrivet av dr. Dunkel:

Funkar några slutna vattensystem?

Yes, haft ett H70(tror jag) och var inte jätte imoponerad av just det, kanske bättre nu dock.

Skrivet av lorgix:

Med sex kärnor som överklockas så finns det inge kylare som är "för bra".
Frågan är vad du är villig att betala.

"Inte för mkt" typ haha

Permalänk
Medlem

Gällande sluten vattenkylare bästa att kika på dom med dubbla fläktar eller med tre fläktar
Har provar har provar en Corsair H50 på en i7 4790k de funka men den fick arbeta hårt och fläktarna gick för fullt vid spel sen montera jag en Corsair Hydro H110 då gick det fint
ok fick byta ut originalfläktarna dom knorra illa på låga varv tal

Jag vet att en 6cor ger mer värme som ska bort men Corsair Hydro H110 klara lätt av AMD FX-8350
så klara den intel 6cor med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Intressant, får kanske ta mig en titt på slutet igen.
Dock är 1300 lite väl mkt.

Permalänk

Har själv ett H80i vattenkylningskit från Corsair. Det funkar kanon! Har överklockat lite snällt upp till 4Ghz och temperaturen går aldrig över 70 grader i Prime95. Det för inte speciellt mycket oväsen heller tycker jag

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Kör gammal 3930K @ 4Ghz s 170-180W. NH-D14 med TY-140 fläkt. Brukar räka med en 800rpm under prime95 eller linpak för att hålla den runt 75C.

Skulle sattsa på Noctua igen för en Haswell-E. Flera fördelar. Heatpipes leder bort enorma mängder energi utan att föra oväsendet så AIO vattenkylning har inte mycket att säga till om där rent ljudmässigt då pumpen alltid låter hur man än vrider och vänder på det.

Lägre luftmotstånd på en tornkylare än en radiator som ofta har mer tätt packade flänsar därför för man bättre luftflöde med lägre varvtal på CPU fläkten med tornkylare, nackdelen är att tornkylaren blir större i volym men för ATX system är det inget problem.

Sedan kostar den mindre än en ett AIO system med 240 rad.

Noctua har universalt fäste så man kan alltid byta monteringskitt eller uppgradera. Min NH-U12P satt först på ett 1366 system, sedan AM3 och numera sitter det på ett LGA1150 system.

Min NH-D14 satt på LGA1366 först och numera på LGA2011.
Noctua ger i bland ut kit gratis när nya socklar kommer annars brukar dom kosta en 99Kr och har man som jag ett par noctua kylare så kan man ta delar mellan dessa då Noctuas kylare generellt sett använder samma infästning för alla monteringskitt.

Noctua har bra garanti med, har använt denna själv en gång. Kanon support som fixade fram ny fläkt till en kylare som börjat låta konstigt. Var snabbare än att strula med komplett plus att jag inte behövde skicka in trasiga fläkten med CPU kylare så systemet kunde användas under tiden som vanlig.

För en Haswell-E hade jag tagit NH-D15 utan tvekan.

Inget AIO system som kan läcka och sabba allt, lång garanti, 6 år brukar det vara, universalt fäste i kylarna så dom kan uppgraderas, billigare än dom bättre AIO kylarna men dom allt som oftast ändå.

Ska man köra vatten ska det vara ordentligt byggt från vettiga komponenter. AIO skulle jag aldrig ta i med tång.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Faan, du skriver exakt som jag tänker, lutar väldigt emot Noctua kylning. Jag skall ta tag i det nu igen då jag har legat lite i lä pga. husköp(tar en del tid...).

Tack för allas grymma input!