Permalänk
Inaktiv

Rengörning av skärm

Har en iMac 27" Late 2013.
Har även en son på 5 år som gillar att spela bland annat angrybirds på datorn. Ibland vill han visa mig vad som sker på skärmen och pekar med fingret fast jag sagt åt honom att inte göra det. Det som händer är att skärmen får fettfläckar. Har testat med microfiberduk etc för att få bort fläckarna, men utan lycka. Blir mest utsmetat bara.

Hur rengör ni Er iMac/MacBook när det kommer till skärmen?

Permalänk
Medlem

Vad du än gör använd inga medel som avfettar. Min bror förstörde min skärm med en av dessa. Jag rekommenderar som du sa använd några få droppar vatten sen microfiberfuk och ha tålamod, ta pauser och sedan använd en annan duk osv. Se alltid till att allt är torrt.

Har inte mac, men tror detta gäller alla skärmar.

Permalänk
Medlem

Låter som reklam men det finns bara en microfiberduk som duger, vanliga billiga saker är skit...
Har 2st av samma märke och det är endast den som duger till tex glaset på kameraoptik och min glasögon. Testa så märker du skillnaden. Endast denna som duger innan jag skall montera display skydd på mobilen:

http://www.enjo.com/html/se/produkter/produkter/polering/glas...

*edit

Har rekommenderat detta förut på nå fotoforum och den som frågade testade och märkte klar skillnad.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

har alltid kört med lätt fuktad trasa utan medel på, alltså en disktrasa wettexduk och inga av mina skärmar eller tv apparater eller spelkonsoler har gått sönder av det än

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Då skärmen på en iMac/Thunderbolt display, etc har en glasskiva framför så är den inte känslig emot kemikalier etc.
Fungerar bra med trasa + tvättmedel, glasputs eller whatever som fungerar bra på glas

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Kör bara vanlig LCD-rengöringsvätska och microfiberduk, det är bra för matta skärmar, är det en glaspanel på skärmen på den?
Om det är glas skulle jag ta vanlig fönsterputs bara.

Permalänk
Medlem

Yes, Sitter med neodynmagneter och bakom den sitter LCD panelen

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Inaktiv

Tack för all Er input! Får testa mig fram helt enkelt, med era förslag. Vet att jag hade samma problem när det kom till mina glasögon och rengörning. Putsduk hjälpte inte där heller. Däremot om jag tog hörnet på ett rent lakan och lite vatten så blev det rent. Var en chansning så testade det på skärmen också, men utan resultat.