Permalänk
Medlem

Klona hårddisken

Hej!

Jag har fått problem med min 5 år gamla laptop.
Hårddisken fick för sig att dö under morgonen och jag lyckas inte få den att vilja ladda igång windows.

Eftersom att datorn har många år på nacken och att det händer att hårddiskar dör så får jag och köpte en ny, problemet ligger nu i att jag inte får tag i en ny installations-cd och började därför fundera på om det är möjligt att klona min gamla 320GB stora hårddisk till den nya 500GB stora hårddisken. Min tanke är att lyfta över samtliga filer (windows, tillverkarprogram ex recovery, drivrutiner och alla de filer jag har lagrade).

Är det möjligt att klona på det sättet och bara plugga i den nya disken och starta datorn?
Hur går jag till väga i såfall?

Permalänk
Vila i frid

Om den gamla disken inte startar din dator lär inte heller en klonad hårddisk starta den.

Om din dator kom med windows 7 installerat från fabrik finns det en s.k. SLIC-tabell i datorns bios som berättar för Microsoft att datorn har en giltig licens. Läser du på lite i ämnet vet du hur skall gå vidare dvs hur man lägger in fabriksnyckel och licens-fil med kommandona SLMGR -ipk <nyckel> och SLMGR -ilc <licens> efter din nyckel-lösa installation. Nyckel och licens finns på de flesta recovery-partitioner men även dokumenterat på nätet. Det finns även tredjepartsprogram som gör det åt dig dvs utför windows inbyggda slmgr-kommandon. Fördelen med en ren installation från Microsofts orörda originalskivor är att du slipper tillverkarens bloatware.

Gamla filer kan du försöka få tillbaks genom att ansluta din gamla disk i ett 2,5" USB-chassi.

Permalänk
Medlem

Du kan kontakta tillverkaren och be om återställningsskivor.

Går innehållet, sånt som återställningspartitionen att läsa från hårddisken så kan du klona den och möjligen återställa, det finns en rad imaging/backup-program som gör detta. Om nu hårddisken lever. Många av programmen fungerar även utan operativsystem. Om du inte har någon annan dator du kan stoppa båda diskarna i så behöver du först göra en hel backup av disken till t.ex. en extern enhet, byta till nya och återställa, men kan du ens få upp återställningen på gamla disken?