Permalänk

Gästnätverk Telia

Hej!

Jag har en telia router TG799vn v2 som jag vill ha som gästnätverk för gäster som kommer och hälsar på. När jag loggar in på routern via gateway och klickar på Extra Trådlös så kommer inställnings sidan för Gästnätverket upp jag aktiverar gästnätverket och då dyker nätverket upp i listan över tillgängliga wifi nät. Väl inne i Gatewayen är Gäst nätet inställt på
Använd WPA-PSK-kryptering.
Och om jag loggar in i i nätet vill den då ha ett lösenord. Lösenordet är ett orginal lösenord som är inställd när man aktiverar gäst nätet. Men mitt gäst nät ska vara utan lösenord då jag vill att alla gäster ska ha tillgång till gäst nätet utan en massa lösenord. Men när jag klickar på Inaktivera och spara så kräver gäst nätet ändå lösenord varför?

Permalänk
Medlem

Alltid bra att lägga ut en bild på hur det ser ut eftersom det oftast inte går att hitta vettiga bilder på hur interfacet ser ut på internet. Om det ser ut som på TG582n borde det fungera att ställa in så här.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clockersss:

Men när jag klickar på Inaktivera och spara så kräver gäst nätet ändå lösenord varför?

För att du valt WPA-PSK.

Du måste ta bort all form av kryptering om du vill ha ett lösenordsfritt wifi, och det är en jättedålig idé.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Alltid bra att lägga ut en bild på hur det ser ut eftersom det oftast inte går att hitta vettiga bilder på hur interfacet ser ut på internet. Om det ser ut som på TG582n borde det fungera att ställa in så här.
https://i.gyazo.com/a87c22eddcea127748d482e4b4188398.png

Det ser ut enligt följande klickar jag i inaktivera händer inget inga alternativ eller annat kommer upp
https://www.n0.se/v/f/1888a_image.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockersss:

Det ser ut enligt följande klickar jag i inaktivera händer inget inga alternativ eller annat kommer upp
https://www.n0.se/v/f/1888a_image.jpg

När du trycker på inaktiverad ska de två fälten under försvinna. Sedan måste du självklart trycka på använd för att inställningarna ska appliceras också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

När du trycker på inaktiverad ska de två fälten under försvinna. Sedan måste du självklart trycka på använd för att inställningarna ska appliceras också.

Har gjort men inget händer fortfarande lösenord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockersss:

Har gjort men inget händer fortfarande lösenord

Startat om routern? Senaste firmware?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Startat om routern? Senaste firmware?

Fungerar fortfarande inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockersss:

Fungerar fortfarande inte

Försökte du något nytt eller väntade du bara en stund och testade samma sak igen?

Skrivet av LemonIllusion:

Startat om routern? Senaste firmware?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det går att att sätta säkerhet till inaktiverad men det är ett dåligt alternativ då precis vem som helst som befinner sig i området kan använda ditt internet om inte Telia spärrat möjligheten att köra gästkonto på routern utan säkerhet

Där kan de sedan göra vad som helst som fildela, hacka andra datorer eller ladda ned barnporr för att bara ta några exempel vilket sedan kan kopplas till ditt internet via loggarna hos din isp.

Med riktantenn i en bil kan man dessutom nå nätverket på ganska långt håll.

Nej då är ett bättre alternativ att sätta ett lösen trots att det är lite krångligare, och sedan kan man stänga av gästinternet i routern när det inte används. Det är bara första gången gästen behöver slå in lösen för sedan kommer i de flesta fall dator/telefonen/surplattan ihåg det till nästa gång om det inte ändras eller tas bort manuellt.

Inte så kul att behöva försvara sig mot olagligheter som andra har gjort i ditt nät dig ovetandes då polisen knackar på.
Även om man kanske lyckas förklara sig så innebär det besvär och otrevligheter och vill det sig illa kanske man åker dit för något någon annan gjort.

Finns faktiskt folk som åker runt med bil och letar sådan här öppna nät för att kunna göra olagligheter.

Permalänk
Medlem

Kan inte mer än att hålla med Airborne, deaktivera inte säkerheten!

Dock så undrar jag hur många av er som har telia som har ändrat era wpa nycklar?

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Startat om routern? Senaste firmware?

Har startat om routern fortfarande fungerade det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockersss:

Har startat om routern fortfarande fungerade det inte

Rätt tröttsamt när någon ignorerar hälften av ett inlägg. Inte direkt så att man blir ännu mer sugen på att hjälpa till då...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Det går att att sätta säkerhet till inaktiverad men det är ett dåligt alternativ då precis vem som helst som befinner sig i området kan använda ditt internet om inte Telia spärrat möjligheten att köra gästkonto på routern utan säkerhet

Där kan de sedan göra vad som helst som fildela, hacka andra datorer eller ladda ned barnporr för att bara ta några exempel vilket sedan kan kopplas till ditt internet via loggarna hos din isp.

Med riktantenn i en bil kan man dessutom nå nätverket på ganska långt håll.

Nej då är ett bättre alternativ att sätta ett lösen trots att det är lite krångligare, och sedan kan man stänga av gästinternet i routern när det inte används. Det är bara första gången gästen behöver slå in lösen för sedan kommer i de flesta fall dator/telefonen/surplattan ihåg det till nästa gång om det inte ändras eller tas bort manuellt.

Inte så kul att behöva försvara sig mot olagligheter som andra har gjort i ditt nät dig ovetandes då polisen knackar på.
Även om man kanske lyckas förklara sig så innebär det besvär och otrevligheter och vill det sig illa kanske man åker dit för något någon annan gjort.

Finns faktiskt folk som åker runt med bil och letar sådan här öppna nät för att kunna göra olagligheter.

Jag bor i ett 2 våningshus med tjocka vägar så det går inte att komma åt nätverket om man inte är i huset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och huset saknar fönster då med? Nej men poängen är att med rätt specialantenn (som inte är svår att få tag på för de som håller på med sådant)så kan mycket väl någon utanför huset få signal rentav flera hundra meter bort trots att du själv kanske inte ens får signal i rummet bredvid eller på ett annat våningsplan med normala antenner. Risken är kanske inte jättestor men finns där trots allt.

Du gör naturligtvis som du själv vill, det är bara ett gott råd i all välmening att inte köra utan säkerhet.@Clockersss:

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro