Räcker 12.5GB på C-Disken för Win10?

Permalänk
Avstängd

Räcker 12.5GB på C-Disken för Win10?

Hej jag sitter på Windows7 pro och en ganska liten C: disk och har windows10 upgradering som tjötar på mig varje gång jag jag startar datorn:p Så jag undrar kan jag uppdatera till win10 eller diskutrymmet sätta stopp för det? Har läst att när det väl är installerat så tar det mindre utrymme än både win7 och 8.1, stämmer det?

Egentligen har jag ingen brådska att uppgradera och jag hör om folk som får irriterande problem när dom uppgraderat med lite allt möjligt så är det barnsjukdomar som kan komma att "patchas" bort? Jag kan vänta i ett år om jag vill eller hur är det? Väntar gärna några månader om det minskar risken för kompilikationer att gå från win7 till 10 då jag inte är vidare teknisk av mig när det kommer till mjukvara.

All feedback är välkommen, men kom ihåg att jag inte har någon brådska att skaffa windows10^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Majorkraft:

Hej jag sitter på Windows7 pro och en ganska liten C: disk och har windows10 upgradering som tjötar på mig varje gång jag jag startar datorn:p Så jag undrar kan jag uppdatera till win10 eller diskutrymmet sätta stopp för det? Har läst att när det väl är installerat så tar det mindre utrymme än både win7 och 8.1, stämmer det?

Egentligen har jag ingen brådska att uppgradera och jag hör om folk som får irriterande problem när dom uppgraderat med lite allt möjligt så är det barnsjukdomar som kan komma att "patchas" bort? Jag kan vänta i ett år om jag vill eller hur är det? Väntar gärna några månader om det minskar risken för kompilikationer att gå från win7 till 10 då jag inte är vidare teknisk av mig när det kommer till mjukvara.

All feedback är välkommen, men kom ihåg att jag inte har någon brådska att skaffa windows10^^

Win 10 systemkrav säger väl runt 20 gb ledigt så du kanske inte har plats så det räcker tyvärr, hur stor är din ssd totalt då?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

nope, håller med jonas1972 min install är runt 20GB o då inte program x86 räknad.
Dvs. Users,program,windows=20GB

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Snappas från MS hemsida.
Hard disk space:
16 GB for 32-bit OS 20 GB for 64-bit OS

Sen får man givetvis tumma lite på det om, jag har tex 30gb på min HTPC och några få program.
Jag skulle säga minst 50gb då om det bara ska vara Windows och inga spel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vad tar win 10 plattmodellen? Eller 8.1?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Sorry har varit på semester. Okey så alldeles för lite utrymme alltså. Nu har jag ett nytt problem! Att windows update försöker ladda ner win10 uppdateringen hela tiden även om jag bockar ur den i listan , samt att den stora rutan nere i högra hörnet som säger att jag kan lada ner win10 nu poppar upp i tid och otid..

Inte ens när jag sätter winupdate på att INTE ladda ner automatiskt utan ist invänta mina order ("Check for updates but let me choose wether to download and install them") hindrar win10 från att börja ladda ner när jag startat upp datorn utan jag måste hindra hela windowsupdate från att köras ("Never check for updates") vilket är rejält tröttsamt.

Borde jag ladda ner eländet, testa att installera och få en error mitt i installationen eller finns det något smartare sätt?
(Vill fortfarande inte ha Windows10 om det kräver en formatering)

Permalänk
Medlem

@Majorkraft: Windows är så jävla duktigt på att samla in gammalt skräp så för en vettig windowsinstallation är i min mening 60gb i minsta mening. Windows 10 är bättre på det men du kommer ändå sitta där 7 månader efter installationen med en full hårddisk du inte vet hur du ska få mer utrymme i.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

@Majorkraft: Windows är så jävla duktigt på att samla in gammalt skräp så för en vettig windowsinstallation är i min mening 60gb i minsta mening. Windows 10 är bättre på det men du kommer ändå sitta där 7 månader efter installationen med en full hårddisk du inte vet hur du ska få mer utrymme i.

Mjo känns som man sitter med tasken i rävsaxen.. Har alldeles för mycket bröte på datorn och ingen extern hdd stor nog för att jag ska någon som helst lust att formatera bara för att förstora C: partitionen..
Men hur får jag väck automatiska neddladdningen som jag inte godkänt när datorn startar samt det jävla lilla fönstret som ibland t.o.m går igenom program/spel utan att inaktivera hela Winupdate? Läs mitt inlägg ovan om vad jag testat redan

Edit sen är min C: disk på 58GB men jag lyckas inte frigöra mer än 13GB ledigt utrymme, är bara ett fåtal småprogram som inte tar mer en ett par 100MB. Har rensat bort gamla windows-uppdateringar, temp filer etc

Permalänk
Medlem

@Majorkraft: rensa c:/windows/winSXS mappen med hjälp av denna guide: http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2015/02/09/how-...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

@Majorkraft: rensa c:/windows/winSXS mappen med hjälp av denna guide: http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2015/02/09/how-...

Det lät väldigt intressant. Körde en disk cleanup som Administratör vilket jag inte testat förut, tyvärr var det bara 220MB att rensa bort i "Windows Update Cleanup". Jag förstod inte riktigt om det var winsxs mappen som rensades då C:/Windows/WinSXS mappen är hårresande 15GB stor oO
Kan jag rensa mer i den mappen på något sätt? WINSXS innehåller 70500 filer i 17993 folders och programmet FolderSize vägrar t.o.m lista eländet, antar att det blev overload haha

Permalänk
Medlem

@Majorkraft: svar ja, googla öppna kommandoprompt som administratör, kör sedan analyse växeln i bloggen, och sedan cleanup. efter det kör du /resetbase så rensar den ner mappen till ungefär 5 gig~beroende på hur mycket extra du har installerat, typ c# runtimes, .net framework etc.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

hmm detta var invecklat värre för en novis som mig.
Då jag har win7 så valde jag följande länk: http://blogs.technet.com/b/askpfeplat/archive/2013/10/07/brea...
Där är det inte kommandprompten som in win8.1 etc utan jag behöver böka runt i Regedit fattar jag det som eller är jag ute och cyklar ?