Hur bra är nya ASUS STRIX R9 390 DirectCU III?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Vad är det som gör att du låter "OT välja själv" medans Aeig drar in "han på villovägar"

"1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk) ;)"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
https://sv.wikipedia.org/wiki/Genetisk_argumentation

Tråden handlar om 390, men gled över till 390 vs 970..
Vad jag menar med att han drar in han på villovägar är när han börjar prata om 980 TI, HMB, Förkortade garantier mm.

Det är ingen efterfrågan på 390/390x, nästan alla köper GTX skriver Sweclockers själv.
Populariteten på en produkter brukar ju vara direkt relatera till värdet/omdömen/rykte om den.

§1/§5
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Nu ska han inte köpa Fury alls, utan 390 och där är det hästlängder i värme så fort man rör powerlimit eller mV vs 970.
Samt vem köper en GPU och inte kör OC ? du har inget att förlora ( Tom SC testar OC på samtliga kort nu för tiden ).

Nu har jag tröttnat på diskutera, låt OT välja själv och sluta dra in han på villovägar.

BTW: hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX
1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk)

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...

Vilken strömförbrukning får du på 1,5Ghz klock?

Att antal köpare bevisar vilket kort som är överlägset är ju galet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilken strömförbrukning får du på 1,5Ghz klock?

Att antal köpare bevisar vilket kort som är överlägset är ju galet.

Det kan jag inte svara på, aningen högre än orginal gissar jag.

Folk handlar ju efter pris/prestanda och rykte om korten, sen har ju inte sagt att det är överlägset utan att folk inte föredrar AMD's nya kort.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Det kan jag inte svara på, aningen högre än orginal gissar jag.

Folk handlar ju efter pris/prestanda och rykte om korten, sen har ju inte sagt att det är överlägset utan att folk inte föredrar AMD's nya kort.

Självklart, men det bevisar ju inget om prestandan egentligen. AMD har levrat bra pris/prestanda i flera år men kunderna sviker ändå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det kan jag inte svara på, aningen högre än orginal gissar jag.

Folk handlar ju efter pris/prestanda och rykte om korten, sen har ju inte sagt att det är överlägset utan att folk inte föredrar AMD's nya kort.

En anledning till att "folk" väljer Nvidia i under den här och förra generationen är just flödet av åsikter och rykten. Visst Nvidia har en viss fördel i prestanda och lite svalare kort, men tar också bättre betalt för dessa fördelar. Skillnaderna mellan företagen var betydligt större för flera generatior sedan (innan HD4xxx-serien släpptes).

Man kan ju undra varför det är så viktigt för vissa somliga att andra köper grafikkort från samma företag som man själv gjort? Rent logiskt bör ju Nvidias priser sjunka om AMD får en större bit av kakan, vilket gynnar den som gillar just det gröna laget.

Beträffande TS val av kort kanske den här jämförelsen kan ge någon klarhet.http://youtu.be/k9cKZiJw6Pk

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tråden handlar om 390, men gled över till 390 vs 970..
Vad jag menar med att han drar in han på villovägar är när han börjar prata om 980 TI, HMB, Förkortade garantier mm.

Det är ingen efterfrågan på 390/390x, nästan alla köper GTX skriver Sweclockers själv.
Populariteten på en produkter brukar ju vara direkt relatera till värdet/omdömen/rykte om den.

Aeig började skriva om HBM först när du sa att man inte har nytta av 8 GB eftersom att du påpekade AMD's flaggskepp bara har 4GB, så vem var det som startade den diskussionen? Dessutom har minnesstorleken på R9 Fury ingenting att göra med om man har nytta av 8 GB eller inte. Jag kan citera dig.

"Har du någon nytta av 8GB ? AMDs egna värstingkort är 4k ready med endast 4GB vilket dom själv påstår."

Vad gäller förkortade eller icke gällande garantier så är det du som vilseleder. Man kan bli nekad RMA om man har överklockat, det framgår tydligt i exempelvis NetOnNet's garantipolicy.

"Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer. Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande. Klicka här för att se hur du bäst får hjälp med din produkt, alternativt kontakta vår Kundservice."

Källa: https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/Warranty

Även om det felet inte beror på överklockningen, så kan det vara svårt att bevisa att så är fallet.

Aeig skrev lite om R9 Fury's temperaturer men aldrig något om 980 Ti...

§1/§5 i citat /moderator
Permalänk
Medlem

Till att börja med, vilken diskussion detta blev. Känsligt ämne ?

Skrivet av devilstar:

Jag funderar själv på ett 390 i min kommande htpc. Håll koll på medianvärdet för 390 vs 970.

Efter att ha kollat på Youtube filmen så ser man ju att R9 390 ligger oftast högst, det som är synd är att man inte vet riktigt vilket 970 kort det använder, enligt mig hade en jämförelse med t.ex. ett EVGA GTX 970 SSC eller FTW varianterna varit en bättre jämförelse?

Skrivet av hakd:

@Isri:
Notera att du kan klocka Nvidia betydligt bättre än AMD och fortfarande ha ett tyst kort.
Har du någon nytta av 8GB ? AMDs egna värstingkort är 4k ready med endast 4GB vilket dom själv påstår.
EVGA är grymma ja, http://www.sweclockers.com/test/20391-evga-geforce-gtx-970-ss...
Har själv EVGA med 5års garanti och är mycket nöjd

Jag vet inte om jag har någon nytta av 8GB? Spelar idag på 1080p på en 120Hz skärm. Antar att det beror på om jag väljer att gå upp i upplösning eller om dom kommande spelen kommer att kräva mera minne? Jätte svårt att säga. Läste den recensionen innan jag köpte kortet och kortet i sig var väldigt bra. Synd bara att fläkten glappade .

Skrivet av Aeig:

Till TS; Köp ett 390X, det är mest Bang for the Buck och kör över ett 970.

R9 390x blir ~ 1000:- upp ifrån det kortet jag har idag. Och att betala 1000 för några FPS extra vet jag inte om det känns så värt?

Skrivet av qhrizz:

Gick nyligen från 580 SLI till ett MSi 390, kortet är tyst (nu jämför jag ju med reaplanen som 580korten var) och tycker att det fungerar bra. Spelar i 1440p i ex ARK survival och ligger över 3.5GB Vram i det spelet - ej max inställningar. Nu kan det ju vara så att spelet inte är så optimerat än (early access).

Är ingen fanboy av något märke så men tyckte att 8GB vram var trevligt av ex ovan anledning och valde denna gång att gå på AMD - vem vet, nästa upgrade kanske det blir nvidia igen...
Nu har väl nvidia ordnat rätt ok med drivare så att man inte märker av de sista 500MB prestandadroppet?

Intressant att ARK drar så mycket VRAM? Hade nämligen tänkt att köpa det nu när jag snart har ett nytt grafikkort igen.
Angående det där med det "slöa" VRAMet på Nvidia korten så såg jag att JayzTwoCents gjorde ett test på några spel där han försökte att få fram stutter och liknande men han lyckades inte. Så detta har nog Nvidia löst!

Skrivet av ANDI:

Beträffande TS val av kort kanske den här jämförelsen kan ge någon klarhet.http://youtu.be/k9cKZiJw6Pk

Jag har tittat på den videon, tycker dock att han verkar lite tveksam när han säger det själv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

För det första är inte detta någon form av strid, jag skiter rätt hårt i vad du tycker, däremot så bör man inte fara med osanning.

När du säger att AMD är hästlängder efter menar du då Fury X som ligger på 55c full load mot 980ti och Titan X med 83c i Crysis 3?
Eller menar du Fury som ligger på 74c mot 970 på 80c?

Du syftar givetvis på den förra generationen med 290 och 290X, om vi isåfall skall prata om äldre generationer kan vi gå tillbaka till GTX 480 och 460 som låg omkring 90c under belastning.

Du får för övrigt rekommendera vilket kort du vill, men det du bör göra är att lära dig läsa vad som skrivs istället för att läsa in budskap mellan raderna och sedan försöka få det till min åsikt.

Jag har inte påstått att man ej bör överklocka eller ej kan, jag har endast lagt fram det faktum att ökad värme och ökad ström genom en krets förkortar livslängden, så är det, vad Du eller Ts eller någon annan beslutar sig för att göra efter kännedom om detta skiter jag återigen rätt hårt i, men för en glad amatör med ett nytt kort som kostat ett par tusen kanske överklockning inte är det lämpligaste dag ett.

*host* GTX 295 *host*

Permalänk
Medlem

Följd fråga!
Eftersom vi nu redan jämför Nvidia och AMD korten så om man skulle ställa dessa kort mot varandra:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206886-evga_g...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225342-asus_r...

så är AMD kortet 100:- dyrare. Men det skulle vara väldigt intressant att se dom här två korten i någon form av test. Jag vet att JayzTwoCents använder EVGA GTX 970 SSC i sin senaste film:

där han även överklockar både R9 390 kortet och 970 kortet. Och 970 vinner oftast i 1080p men det är väldigt jämt!
Och då frågar man sig, HUR mycket kan det skilja mellan t.ex. Sapphires R9 390 och Asus R9 390?

Permalänk
Medlem

Kör 390. Bättre kort på alla sätt och vis.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Håller med

jag hade gått på ett grövre 970 nu när dom har bra priser:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955
Kan du klocka till runt 1.5Ghz core utan problem och krossar 390 vid den klocken.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...
hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX Gissa varför

"Tomtar överallt, ta tipsen du får på SC med en nypa salt!"

Permalänk
Medlem

@hakd: Hästlängder vet jag ju inte riktigt om det är men men....
https://youtu.be/e3rIOFP34Dg?t=7m44s

Och man ska väll inte köpa nvidia för att 9 av 10 kort från en åf är det ? man köper väll det som ger mest bang for the buck.

Permalänk
Medlem

@fufuheo:

Jag får inte ihop det

"I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm)"

Det är ju trots allt tillverkaren som har satt gränser på både volt och värme för att hårdvara inte ska skadas.
Du är varken oaktsam eller har möjligheten att "felaktigt" ställa en GPU med dagens kort.
(Idiot exempel: http://i.snag.gy/XH11M.jpg) Leder enbart till en hängd GPU och ingen skadad hårdvara.

Har aldrig hört talas om någon som (utan bios mod) inte lyckats lämna tillbaka en defekt GPU (Nvidia)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@fufuheo:

Jag får inte ihop det

"I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm)"

Det är ju trots allt tillverkaren som har satt gränser på både volt och värme för att hårdvara inte ska skadas.
Du är varken oaktsam eller har möjligheten att "felaktigt" ställa en GPU med dagens kort.
(Idiot exempel: http://i.snag.gy/XH11M.jpg) Leder enbart till en hängd GPU och ingen skadad hårdvara.

Har aldrig hört talas om någon som (utan bios mod) inte lyckats lämna tillbaka en defekt GPU (Nvidia)

Om en kondensator på kortet går sönder. Hur ska du då veta att det inte berodde på ökad påfrestning orsakad av överklockning? Nej det går inte ha sönder ett grafikkort genom att vrida upp allting på max, men om man belastar kortet lite mer en vad det är byggt för, så kan komponenter gå sönder efter ett tag.

Att köra utanför det avsedda frekvensområdet kan mycket väl klassas som "felaktig inställning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Må så vara, men som i klippet så sägs det inget om ljudnivå när du klockar upp 3xx korten.
Eftersom trådskaparen frågar om strix fläktarna är tysta så lär ju ljudnivå vara relevant.

Drog själv på en 10% OC på mitt MSI 390x och gick ifrån knäpptyst till en turbin för att hålla ok temp (Auto).
Det är ju detta jag menar med hästlängder, när OC på båda korten kommer in i bilden.

Skrivet av fufuheo:

Om en kondensator på kortet går sönder. Hur ska du då veta att det inte berodde på ökad påfrestning orsakad av överklockning? Nej det går inte ha sönder ett grafikkort genom att vrida upp allting på max, men om man belastar kortet lite mer en vad det är byggt för, så kan komponenter gå sönder efter ett tag.

Att köra utanför det avsedda frekvensområdet kan mycket väl klassas som "felaktig inställning".

Och detta kan dom ser hur menar du ? En normal OC sparas inte i bios utan på din dator.
Det finns ingen historik över hur ditt kort har drivits.

Det finns flertalet program om du vill "extrahera" din bios och se vad som faktiskt sparas och vad den består av.

Att det sliter mera med mera ström sure, men att tillverkaren eller försäljaren skulle neka dig garanti pga detta händer bara inte med dagens kort. Känner du själv någon som blivit nekad ?

Har själv bytt flera 290x kort som suttit i bitcoin rigg och som var klockade till max och pissade både ström och värme

AMD, ger dig en varning när du väljer OC till skillnad ifrån Nvidia men ädnå inga som helst problem att lämna tillbaka på garanti

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

r9 390 oc vs gtx 970 oc så presterar r9 390 bättre men de båda har sina för och nackdelar

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Må så vara, men som i klippet så sägs det inget om ljudnivå när du klockar upp 3xx korten.
Eftersom trådskaparen frågar om strix fläktarna är tysta så lär ju ljudnivå vara relevant.

Drog själv på en 10% OC på mitt MSI 390x och gick ifrån knäpptyst till en turbin för att hålla ok temp (Auto).
Det är ju detta jag menar med hästlängder, när OC på båda korten kommer in i bilden.

Så du tror inte att OC påverkar garantier och liknande?
Vore väldigt bra i så fall .
Intressant poäng det där med att dom inte kan se ifall kortet har varit överklockat! Bra poäng!

Jag vill inte att mitt grafikkort ska låta som en turbin, nej!
Har till och med funderat på att köpa ett EVGA Supernova G2 för att komma åt den passiva kylningen där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Så du tror inte att OC påverkar garantier och liknande?
Vore väldigt bra i så fall .

Jag vill inte att mitt grafikkort ska låta som en turbin, nej!
Har till och med funderat på att köpa ett EVGA Supernova G2 för att komma åt den passiva kylningen där också.

Skrivet av Fruttyh:

Så du tror inte att OC påverkar garantier och liknande?

Nej inte alls, tror du mig inte så välj EVGA som klart och tydligt låter dig klocka fritt:
http://www.evga.com/support/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=55

Denna tråden börjar bli löjlig, Folk hugger så fort man kritiserar AMD.

Gå in på t.ex. netonnet (eller var du nu har presentkort) köp både 970 och 390 på faktura.
Testa båda korten och lämna tillbaka det du inte är nöjd med på ångerrätt inom 14 dagar.

  • 6. Ångerrätt och Öppet köp

  • Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

  • Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan."

Spela lite, klocka lite och känn och lyssna på båda korten.
Om du nu väljer att göra detta så hör gärna av dig här med vad du väljer

EDIT: kan ju bli svårt att betala faktura med ett tillgodokvitto

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Som var på om DirectCuIII är bra kylare eller inte så kan iaf jag bidra till denna tråd med att säga att den kylaren är bra. Jag har gtx 980 ti strix med directcuIII och det fungerar bra. Grafikkortet låter inte mer än mina chassifläktar när jag lirar.

Permalänk
Medlem

I valet mellan 390 och 970 så hade jag absolut plockat ett 390 utan att tveka, tog hem ett sådant ett litet tag för att leka med och kortet klockade både snällt, svalt och tyst (XFX 390 DD)

Korten presterar rätt jämnt i nuläget men vem vet ifall du om ett år behöver mer än 4gb ram, bättre att vara safe.

- Nöjd 980 ti-ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nej inte alls, tror du mig inte så välj EVGA som klart och tydligt låter dig klocka fritt:
http://www.evga.com/support/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=55

Denna tråden börjar bli löjlig, Folk hugger så fort man kritiserar AMD.

Gå in på t.ex. netonnet (eller var du nu har presentkort) köp både 970 och 390 på faktura.
Testa båda korten och lämna tillbaka det du inte är nöjd med på ångerrätt inom 14 dagar.

  • 6. Ångerrätt och Öppet köp

  • Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

  • Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan."

Spela lite, klocka lite och känn och lyssna på båda korten.
Om du nu väljer att göra detta så hör gärna av dig här med vad du väljer

EDIT: kan ju bli svårt att betala faktura med ett tillgodokvitto

Hur bra som helst att man får överklocka korten! Där får EVGA pluspoäng igen!
Riktigt bra tips där, men som du säger, har ett tillgodokvitto som jag bör använda. Så kan tyvärr inte göra så .
Kan ju dock hämta ut ett t.ex. EVGA 970 FTW och testa klocka det osv. och lämna tillbaka det ifall jag inte är nöjd.

Skrivet av FabriciusRex:

Som var på om DirectCuIII är bra kylare eller inte så kan iaf jag bidra till denna tråd med att säga att den kylaren är bra. Jag har gtx 980 ti strix med directcuIII och det fungerar bra. Grafikkortet låter inte mer än mina chassifläktar när jag lirar.

Okej klockrent!
Lutar just nu åt att jag tar EVGA GTX 970 FTW dock.
I övrigt känns EVGA väldigt seriösa och dom har ett väldigt bra forum där jag fick snabb respons när jag postade för första gången.
Och deras garanti verkar vara toppklass!

Permalänk
Medlem

Har du tankar på att byta till ex Pascal eller liknande kvittar det vilket du tar kan jag tycka.
Om du har tänkt ha det en längre period ser jag ingen anledning att inte välja det lite mer framtidssäkra 390.

Om du nu inte vill åt specifika saker med Nvidia.

Är väl dom 2 saker som spelar roll i mitt tycke iaf när man väljer.
Då båda presterar ungefär lika i 1080p o 1440p, några fps hit och dit typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har du tankar på att byta till ex Pascal eller liknande kvittar det vilket du tar kan jag tycka.
Om du har tänkt ha det en längre period ser jag ingen anledning att inte välja det lite mer framtidssäkra 390.

Om du nu inte vill åt specifika saker med Nvidia.

Är väl dom 2 saker som spelar roll i mitt tycke iaf när man väljer.
Då båda presterar ungefär lika i 1080p o 1440p, några fps hit och dit typ.

Hmm bra poäng.
Jag hade tänkt att använda kortet i alla fall 3 år, uppgraderar endast för att mitt kort börjar släpa efter.
Och nej jag söker inga specifika egenskaper från Nvidia. Fasen att det ska vara så svårt att välja!
Men att 390 är mera säkert för framtiden grundar du på att det är 8gig VRAM ?

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

Till att börja med, vilken diskussion detta blev. Känsligt ämne ?

Efter att ha kollat på Youtube filmen så ser man ju att R9 390 ligger oftast högst, det som är synd är att man inte vet riktigt vilket 970 kort det använder, enligt mig hade en jämförelse med t.ex. ett EVGA GTX 970 SSC eller FTW varianterna varit en bättre jämförelse?

Asus R9 390 DirectCU 3 (+50MHz core)
Står inget om fabrikat av 970, får bara fram +25mhz core så troligtvis är det ett stock kort från Nvidia.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För det första är inte detta någon form av strid, jag skiter rätt hårt i vad du tycker, däremot så bör man inte fara med osanning.

Ändå skriver du att 390 fullständigt krossar 970 i 1080p. Tester visar ju att 390 är en aning bättre och i en del spel vinner 970.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

I denna videon testar 2cent MSI 390 och EVGA 970 som brukar höjas till skyarna, iaf i 1080p i stock så är 390 snabbare än 970 i 5/6 spel och överklockat är 390 snabbare än 970 i 4/6 spel:
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk
Och detta testet är gjort innan de senaste 15.7 whql drivisarna som släpptes i samband med win 10.

Iaf jag hade köpt 390 alla dagar i veckan. Redan i 1080p är det snabbare och drar ifrån i högre upplösningar. Och 970 har sin tveksamma minneskonfiguration med en del snabbt och en del långsamt minne.

Här är ett test av pcper dock ej i 1080p, men 390 är snabbare än 970 i alla speltest och alla syntetiska test. 390 har lägre frame times och lägre frame time variance än 970. Det är typ bättre på alla områden:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...

EDIT såg nu att ngn hade postat videon redan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nu ska han inte köpa Fury alls, utan 390 och där är det hästlängder i värme så fort man rör powerlimit eller mV vs 970.
Samt vem köper en GPU och inte kör OC ? du har inget att förlora ( Tom SC testar OC på samtliga kort nu för tiden ).

Nu har jag tröttnat på diskutera, låt OT välja själv och sluta dra in han på villovägar.

BTW: hela nio av tio sålda grafikkort nu är ett Geforce GTX
1/10 tio måste ju ha rätt, det är vi andra 9 som inte förstår vilken guldgruva AMD är (sarkastisk)

Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20918-amd-radeon-300-och-fur...

Det handlar inte om att nVidia är automatiskt bättre för det tycker jag ärligt att dom inte är.
Både dom och AMD står rätt lika idag.
Att 9 av 10 GPUer som säljs är nVidia, har med deras marknadsföring att göra.
Dessutom så är dom ofantligt mer kända än AMD i folkmun, vilket gör att det blir dom som får sälja. Vi kan dra jämförelsen med att du har ett företag som är i storlek med Intel/Microsoft.
Jag däremot har ett företag som är i storlek med Bengans datorer och tillbehör.
Vem av oss tror du att det är som får sälja? Jo det är ju givetvis du.
Så det har mycket med det att göra också. Kollar vi dessutom på vilka monetära tillgångar nVidia och AMD har och jämför dessa så framstår AMD som magiska i jämförelse, för vad dom lyckas åstadkomma med dom tillgångar dom har.
Jag säger INTE att nVidia är dåliga, för det är dom verkligen inte, men man får se det ur fler perspektiv än "ok dom säljer fler än dom andra, då är dom automatiskt bättre."

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hjälpsam

när jag skaffade mitt HD4850 nöjde jag mig med 512MB videominne, alla sa ju att de skulle räcka mer än väl, det sparade jag hela 200kr på!
Efter ett år var 512MB för lite, det blev att hela tiden skruva ned inställningarna.

När jag köpte mitt HD6950 hade jag lärt mig läxan nu var det 2 GB som gällde, nästan alla som sa att de skulle köpa ett HD6950 översvämmades dock med uppmaningen att köpa ett GTX560Ti i stället.

GTX560Ti var förvisso långsammare och hade bara 1GB minne när HD6950 hade 2GB, men GTX560Ti ansågs ändå av någon outgrundlig orsak vara "bättre" och 1GB skulle räcka låååångt över kortets livslängd.

I dag är 1GB minne för lite, GTX560Ti pensionerat i de flesta spelburkarna, HD6950 är fortfarande ett högst dugligt spelkort som går jämnt med GTX750Ti, som säljs för runt 1500kr, mitt gamla kort snurrar i en lite äldre spelburk den klarar de flesta spelen galant.

Jag är ingen spåkärring, jag vet inte om 8GB fortfarande anses vara i överkant om två år, men jag ser att vart trenden pekar.
Skulle jag köpa ett kort för tre papp i dag, är det inget snack om saken, då är det 8 GB som gäller, i värsta fall har man ingen nytta av så mycket minne, alternativet är att sitta med en närmast oanvändbart kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Asus R9 390 DirectCU 3 (+50MHz core)
Står inget om fabrikat av 970, får bara fram +25mhz core så troligtvis är det ett stock kort från Nvidia.

Det var det jag misstänkte också!

Skrivet av stimpen:

I denna videon testar 2cent MSI 390 och EVGA 970 som brukar höjas till skyarna, iaf i 1080p i stock så är 390 snabbare än 970 i 5/6 spel och överklockat är 390 snabbare än 970 i 4/6 spel:
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk
Och detta testet är gjort innan de senaste 15.7 whql drivisarna som släpptes i samband med win 10.

Iaf jag hade köpt 390 alla dagar i veckan. Redan i 1080p är det snabbare och drar ifrån i högre upplösningar. Och 970 har sin tveksamma minneskonfiguration med en del snabbt och en del långsamt minne.

Här är ett test av pcper dock ej i 1080p, men 390 är snabbare än 970 i alla speltest och alla syntetiska test. 390 har lägre frame times och lägre frame time variance än 970. Det är typ bättre på alla områden:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...

EDIT såg nu att ngn hade postat videon redan.

Skrivet av Ratatosk:

när jag skaffade mitt HD4850 nöjde jag mig med 512MB videominne, alla sa ju att de skulle räcka mer än väl, det sparade jag hela 200kr på!
Efter ett år var 512MB för lite, det blev att hela tiden skruva ned inställningarna.

När jag köpte mitt HD6950 hade jag lärt mig läxan nu var det 2 GB som gällde, nästan alla som sa att de skulle köpa ett HD6950 översvämmades dock med uppmaningen att köpa ett GTX560Ti i stället.

GTX560Ti var förvisso långsammare och hade bara 1GB minne när HD6950 hade 2GB, men GTX560Ti ansågs ändå av någon outgrundlig orsak vara "bättre" och 1GB skulle räcka låååångt över kortets livslängd.

I dag är 1GB minne för lite, GTX560Ti pensionerat i de flesta spelburkarna, HD6950 är fortfarande ett högst dugligt spelkort som går jämnt med GTX750Ti, som säljs för runt 1500kr, mitt gamla kort snurrar i en lite äldre spelburk den klarar de flesta spelen galant.

Jag är ingen spåkärring, jag vet inte om 8GB fortfarande anses vara i överkant om två år, men jag ser att vart trenden pekar.
Skulle jag köpa ett kort för tre papp i dag, är det inget snack om saken, då är det 8 GB som gäller, i värsta fall har man ingen nytta av så mycket minne, alternativet är att sitta med en närmast oanvändbart kort.

Jag har nu tittat på JayzTwoCent's filmer om och om igen och läst all er input och jag tänker faktiskt gå på ett R9 390!
Blir att åka till Webhallen idag och beställa ett. Det var också sista posten från @Ratatosk som övertygade mig, jag sitter på ett GTX 560 Ti idag och precis som han beskriver så räcker inte det ynka 1GB VRAM'et till.
Känns som ett säkrare kort att gå på ett R9 390 och eftersom både 970 och 390 båda går tyst vid spelande men att 390 är både snabbare och har 8GB VRAM så är ju det bara plus!

EDIT: Hade ett Radeon kort i min första dator för ~ 13 år sen? Och det strulade en del, så sedan dess har man nog blivit lite av en "Nvidia fanboy". Så man kan inte gå och vara trångsynt utan nu får jag ta och ge AMD en chans till!