Permalänk

Kan jag ha dessa minnen?

Tjenare!

Jo som sagt. Jag hade tänkt att införskaffa mig ett par nya RAM minnen, men är inte riktigt säker på ifall jag kan ha dom. Utrymmet är det inte problem med, utan det är mest ifall det är "kompitabelt" med det jag har.

Jag har ett ASRock 890GM Pro3 R2.0 motherboard. Dom andra komponenterna är ett MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming Edition, en AMD FX-8320 3.5Ghz, en XFX ProSeries 650W Core Edition PSU. Chassit är ett Fractal Design Define R2.

Dom minnena jag har nu, är Corsair XMS3 8GB 1333Mhz 4x2.

Permalänk
Medlem

Du glömde skriva vilka minnen du frågar om.

Permalänk

@str8forthakill:

Vad bra man är. Tänker på så mycket annat, sorry. Dessa minnen:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137727-corsai...

Permalänk
Rekordmedlem

Minnena ensamma lär funka men har du tänkt att blanda med de du redan har eller ska du byta ut dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

@str8forthakill:

Vad bra man är. Tänker på så mycket annat, sorry. Dessa minnen:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137727-corsai...

Det kommer fungera bra, dock mängden minne blir samma som du har nu dvs 8GB.
Blanda med dom gamla är en dålig ide om du grunna på det, väldigt olika spec på nya och gamla.

Om det är MER minne du vill ha är det dessa du ska kolla på http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/160279-corsai... finns dock andra fabrikat också.
Dina gamla säljer du, eller använder till nått annat alternativt ner i en låda.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Läs manualen till moderkortet och kolla på MSIs hemsida efter verifierade minnen till det moderkortet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Fikaknugz:
Dem minnena kommer fungera susen

@ alla andra, han sade inte att han tänkte köpa ett paket? Kanske... kanske han köper två av dem för att få 4x4GB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Fikaknugz:
Dem minnena kommer fungera susen

@ alla andra, han sade inte att han tänkte köpa ett paket? Kanske... kanske han köper två av dem för att få 4x4GB!

Jo det är det man undra över. Och skaffa 4x4GB är tveksam ide när det blir bättre med midre risk för problem med 2x8GB istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Risken för problem med 8GB minnen är ännu större med moderkort som har stöd för max 8GB per slot. Du låter som en av dem som säger att man absolut måste köra med 500GB diskar då dem är pålitliga! Tänker inte riktigt hela vägen

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga varför du vill ha 16Gb? Om du inte håller på med redigering av bilder eller filmer, eller tunga beräkningar osv, så kommer du inte behöva mer än 8Gb (som du har idag). De du har kommer att räcka utmärkt i de allra flesta fall.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Well..Jag tänkte på att skaffa 16GB först, men med tanke på att jag mest spelar och kollar på filmer, samt har en 4-5 tabs uppe på samma gång, så känns 16GB lite overkill. Dock så är ju 16GB bättre för att framtidssäkra sig.

Så frågan är ju ifall man ska ta 8GB eller 16GB. Prisskillnaden är liksom ~410kr

Permalänk
Medlem

@Fikaknugz:
När du har användning av minnet, är din dator så utdaterad att det är det minsta av dina problem :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ggustavsson:
Risken för problem med 8GB minnen är ännu större med moderkort som har stöd för max 8GB per slot. Du låter som en av dem som säger att man absolut måste köra med 500GB diskar då dem är pålitliga! Tänker inte riktigt hela vägen

Håller inte med om det, om det är relativt moderna chipset/moderkort har jag aldrig sett problem med detta, och har själv aldrig råkat ut för problem med 2x8GB, men däremot med 4 x XGB flera gånger, (inte mina datorer)

Med äldre grejer får man dock se upp med max minne per slott, typ DDR2 och tidigare bör man vara försiktig med detta, då det finns en salig blandning där med minneschip config på dessa, och moderkortet / minneskontrollern funkar bara bra med en mineschip layout/config om man maxar slotten vilket gör att stickan inte funkar alls, eller att man bara får ut halva minnesmängden osv.

EDIT: här har vi en nyskapad tråd med ett skolboks exempel om varför man som jag ser det aldrig ska fylla alla slottar med minne om man inte verkligen måste.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383041-ingen-bild-med-...

Många mer trådar finns, men trådar om just att det blir problem när man använder mindre stickor men maxar storleken per slott, har jag nog bara sett 2-3 st på flera år....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@netbuddy:

Jag vill inte ha 16GB bara sådär. Anledningen är för att mina minnen jag har nu, har börjat visa spår på defekthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

@netbuddy:

Jag vill inte ha 16GB bara sådär. Anledningen är för att mina minnen jag har nu, har börjat visa spår på defekthet.

Hur har du kommit fram till att det är minnena som strular?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

@Hurtigbullen:

Memtest, samt att jag har gått igenom drivers, temperaturer, virus och inställningar på komponenterna. Sen har nästan alla jag pratat med mer eller mindre sagt att det förmodligen är minnena som strular. Så allting leder till minnena och eftersom minnen inte är så dyra nu för tiden, så kan jag lika gärna byta ut dom för att se vad som händer. Alltid något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

@Hurtigbullen:

Memtest, samt att jag har gått igenom drivers, temperaturer, virus och inställningar på komponenterna. Sen har nästan alla jag pratat med mer eller mindre sagt att det förmodligen är minnena som strular. Så allting leder till minnena och eftersom minnen inte är så dyra nu för tiden, så kan jag lika gärna byta ut dom för att se vad som händer. Alltid något.

Visst, om du vet att dina minnen är defekta så ska du klart byta, dock kvarstår faktum att du inte komemr att behöva mer än 8Gb. Jag har för tillfället 6.2Gb upptaget när jag spelar på en skärm och har Firefox (med ~10 flikar), plus B.net klienten öppen.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

@netbuddy:

Sant. Jag tog 8GB :).

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Det är inte alls ett skolboksexempel, det är ett unikt fall med ett nytt nedskalat MSI moderkort som har lagt till en feature som heter "DDR4 Boost" vilket krånglar en hel del med minnen. MSI kommer förmodligen släppa en uppdaterade UEFI inom kort vilket rättar till det dock.

Det är extremt sällsynt att fylla alla slottar skulle skapa problem.

Notervärt är att dem två trådarna som existerar handlar just om Z170A, budget moderkorten för skylake, och enbart MSI. Handlar nog definitivt om en UEFI bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ggustavsson:
Det är inte alls ett skolboksexempel, det är ett unikt fall med ett nytt nedskalat MSI moderkort som har lagt till en feature som heter "DDR4 Boost" vilket krånglar en hel del med minnen. MSI kommer förmodligen släppa en uppdaterade UEFI inom kort vilket rättar till det dock.

Det är extremt sällsynt att fylla alla slottar skulle skapa problem.

Notervärt är att dem två trådarna som existerar handlar just om Z170A, budget moderkorten för skylake, och enbart MSI. Handlar nog definitivt om en UEFI bugg.

Nej det är ganska vanligt att det blir problem om man fyller alla slottar om inte minnet uppfattas av kontroller/moderkort som riktigt passande, med vissa stickor funkar det OK med andra kanske inte alls förrän man tar bort en eller ibland två stickor.

Den värst drabbade plattformen var nog X58 där det alltid var spännande att se om det skulle funka eller inte alls eller bara delvis, sen har det blivit lite bättre.

Att det är ganska så vanligt och inte unikt vittnar otaliga trådar här om just detta, och detta har inget att göra med att det är DDR4 utan så här har det varit med DDR3 och DDR2 osv också.

Minneskontrollern blir med vissa minnesstickor mer belastad med fler stickor samt med en del moderkort uppstår det spänningsfall som orsakar problem i kombination men mindre lyckad kompatibilitet hos vissa minneschip.
Budgetmoderkort, är mer drabbade av detta problem också.

Visst kan en ny funktion som boost orsaka eller spä på så det blir mer problem förstås också, men fortfarande det funkar bra med två eller tre stickor men slår bakut med max antal stickor.

Kommer nog visa sig med lite tid om det är UEFI buggar eller nått annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300