Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 trasigt ljudkort

Permalänk
Medlem

ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 trasigt ljudkort

Undrar om någon annan upplevt samma defekt.

Ljudkortet på moderkortet slutade fungera plötsligt. Inget ljud varken fram eller bak. Och dialogrutan att en ljudkontakt sats in/tagits ut "flippar" ibland.

Åtgärder:
Uppdaterat BIOS, uppdaterat drivrutiner, blåst om Windows samt plockat ut moderkort gått igenom allt och satt tillbaka. ¨
Inget resultat.

Permalänk
Medlem

@Oles: Har samma på mitt Sabertooth.
Mitt kort dog vid BIOS-uppdatering och har sedan dess inte visat några livstecken.
Köpte ett Xonar istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oles:

Undrar om någon annan upplevt samma defekt.

Ljudkortet på moderkortet slutade fungera plötsligt. Inget ljud varken fram eller bak. Och dialogrutan att en ljudkontakt sats in/tagits ut "flippar" ibland.

Åtgärder:
Uppdaterat BIOS, uppdaterat drivrutiner, blåst om Windows samt plockat ut moderkort gått igenom allt och satt tillbaka. ¨
Inget resultat.

Mitt lever, men har haft buggen med att en enhet satts in/tagits ur då och då, så det kanske är på väg.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem här, efter att ha varit borta i drygt tre veckor fungerade inte ljudet för mig heller. Nu har jag dock fått det att fungera i frontpanelen, åtminstone högtalarna, mikrofoningången har jag inte testat än...

Har bara testat uppdatera drivrutinerna än så länge, ska nog ta och se om det fungerar i Win 10 inom inte alltför lång tid.

En sak jag har märkt är att det under "Uppselningsenheter" inte längre finns alternativet "Hörlurar".

Det roliga är att (åtminstone om jag minns rätt) är att Realteks HD-ljudkonfigurations test fungerade när högtalarna var inkopplade där bak...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

@Laccy: Funkar inte på W10 heller. Provat allt möjligt med. Har haft det i 3 år nu å ska skicka det tillbaka till Asus. Eftersom det är ett TUF-moderkort 5 års garanti gäller. Nackdelen är att jag kör med CPU + GPU custom loop å det blir jobbigt att plocka isär allt. Det kan ta upp till 4 veckor att få ngt tillbaka. Vet ej om det är värt vänta så länge utan datorn....

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

@Laccy: Funkar inte på W10 heller. Provat allt möjligt med. Har haft det i 3 år nu å ska skicka det tillbaka till Asus. Eftersom det är ett TUF-moderkort 5 års garanti gäller. Nackdelen är att jag kör med CPU + GPU custom loop å det blir jobbigt att plocka isär allt. Det kan ta upp till 4 veckor att få ngt tillbaka. Vet ej om det är värt vänta så länge utan datorn....

Jag tror att Asus får ta och förklara sig lite nu... Tyvärr kan jag nog inte få något utbyte av mitt kort, köpte det begagnat här på SweC utan kvitto. :/

Det roliga är att frontpanelen fungerar och mikrofoningången där bak fungerar också utan problem.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.