Permalänk

Trådat nätverk genom eluttag?

Hej!

Har flyttat till en ny lägenhet där den ända internetuttaget sitter längst in i vardagsrummet i ena hörnet av lägenheten, och mitt datorrum är i det andra hörnet av lägenheten. Som det ser ut just nu har jag bara dragit en lång kabel som går genom rummen och hallen, men så kan vi inte ha det.

Har kollat lite och sett att det finns adaptrar man kopplar in i eluttagen så får man internet genom dessa, och det skulle vara en bra lösning.
Frågan är vilka skall man köpa? Vill gärna ha sådana som har ett nätverksuttag i uttagen så att man får "trådat" hela vägen. Trådlös är inget alternativ då mottagning är sjukt dålig i lägenheten.

Är väl något i denna stilen jag har tänkt, men har ingen aning om det är en bra produkt.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk
Medlem

Tipset är att köpa dom snabbaste som finns då prestandan på dom oftast inte är mer än ca 10%.
Köper du powerline för 600Mb får du oftast inte ut mer än max 60.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Grannar i väst har testat några modeller.
http://www.tek.no/tester/homeplug

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _niko_:

Tipset är att köpa dom snabbaste som finns då prestandan på dom oftast inte är mer än ca 10%.
Köper du powerline för 600Mb får du oftast inte ut mer än max 60.

Lite att ta i, men i mindre hushåll med rimligt OK eldragning är snarare upp till 50% mer normen.

Men ja, snabbaste tänkbara och gärna läsa oberoende recensioner Vissa modeller om jag har förstått mår bättre ju fler enheter man har inkopplat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast

Jag vet att jag inte är så hjälpsam men ärligt talat - Dra bara en nätverkskabel längs väggar och lister lite snyggt och klamra fast med passande färger så blir det både billigt och du får oändlig stabilitet

Speciellt eftersom det rör sig om en lägenhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Isakksson:

Hej!

Har flyttat till en ny lägenhet där den ända internetuttaget sitter längst in i vardagsrummet i ena hörnet av lägenheten, och mitt datorrum är i det andra hörnet av lägenheten. Som det ser ut just nu har jag bara dragit en lång kabel som går genom rummen och hallen, men så kan vi inte ha det.

Har kollat lite och sett att det finns adaptrar man kopplar in i eluttagen så får man internet genom dessa, och det skulle vara en bra lösning.
Frågan är vilka skall man köpa? Vill gärna ha sådana som har ett nätverksuttag i uttagen så att man får "trådat" hela vägen. Trådlös är inget alternativ då mottagning är sjukt dålig i lägenheten.

Är väl något i denna stilen jag har tänkt, men har ingen aning om det är en bra produkt.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Kan bara tala utifrån min egen erfarenhet av powerline och är säker på att sådana lösningar har brister. MEN, jag bor också i en nyish (2007) 3:a och detta har fungerat utmärkt för mig. Får fulla hastigheter på min 10/10 lina. Troligtvis kan det vara svårare om du har säg 100/100

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lite som wifi, prestandan beror på lokala förhållanden, kan bli riktigt bra om du har ändarna på samma fas, helkass om det är mycket övertoner o olika faser, det bör alltså provas på plats. och välj minst AV2 klassade delar om du har krav på fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en homeplug i mitt hus och har 100/100 fiber men får ut ca 10.... kanske beror på mitt hus men ska fundera på att dra om i huset.

Permalänk

Tack för alla svaren, har bestämt mig för att dra en nätverkskabel ändå. Den blir nog ca 10 - 15 meter men känns mer pålitligt än att köra via eluttagen

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683
Dessa har jag och får ut 30 på min 30 lina. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd

Har använt någon liknande som ovan och har funkat hur bra som helst. Det viktigaste är att man har både sändare och mottagare på samma fas i elsystemet. Är rätt lätt att koppla om men man bör inte göra det själv om man inte har kunskapen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Tack för alla svaren, har bestämt mig för att dra en nätverkskabel ändå. Den blir nog ca 10 - 15 meter men känns mer pålitligt än att köra via eluttagen

Det är de bästa, jag drog ethernet i min 3:a för typ 8 år sedan och har aldrig varit nåt fel eller att jag behövt bytt något. Det tog givetvis flera timmar av en helg att ordna till det och är oftast den enda anledningen varför folk kommer på med ursäkter varför de inte kan köra trådat/ethernet hemma.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Det är de bästa, jag drog ethernet i min 3:a för typ 8 år sedan och har aldrig varit nåt fel eller att jag behövt bytt något. Det tog givetvis flera timmar av en helg att ordna till det och är oftast den enda anledningen varför folk kommer på med ursäkter varför de inte kan köra trådat/ethernet hemma.

Kommer faktiskt bara att behöva borra ett hål vid en tröskel, annars så är det bara att dra den längs med väggen Majoriteten av kabel kommer inte att syna heller vilket är ett plus!

Måste dock lösa den drägliga wi-fi-mottagningen i lägenheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Isakksson:

Måste dock lösa den drägliga wi-fi-mottagningen i lägenheten.

Montera accesspunkt/er

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.