Permalänk
Medlem

Cooler master seidon 120v tickande ljud

Beställde en ny dator och fick hem den igår, allt funkade bra, strax efter att jag hade installerat windows och datorn kom igång och fläktarna började arbeta lite så börja jag höra ett "tickande" ljud från min vattenkylning (Cooler master seidon 120v) har läst runt lite och folk säger att det kan ha med att göra att det behövs 12v, själv är ja inte riktigt bra på sånt, kan mer sätta ihop en dator och installera windows, så all hjälp uppskattas! någon annan med liknande problem och lösning?

Permalänk
Medlem

Den heter Cooler Master, Inte Corsair..

Jag hade samma problem med min Seidon 120M, Vilket resulterade i att jag fick en ny från Komplett, Dock efter många om och men, Inskickade videos etc..

Lämna tillbaka den o få en ny.. Vanligt fel på dessa..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Rekordmedlem

Pumpar bör oftast inte kopplas till nån styrd fläktport tex på moderkortet utan bör gå på 12V direkt från nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Den heter Cooler Master, Inte Corsair..

Jag hade samma problem med min Seidon 120M, Vilket resulterade i att jag fick en ny från Komplett, Dock efter många om och men, Inskickade videos etc..

Lämna tillbaka den o få en ny.. Vanligt fel på dessa..

FIxat. hmm okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pumpar bör oftast inte kopplas till nån styrd fläktport tex på moderkortet utan bör gå på 12V direkt från nätdelen.

Är detta nödvändigt eller bara för ljudets skull?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sillyz:

Är detta nödvändigt eller bara för ljudets skull?

Det är bra om pumpen inte varvas ner, de kan ibland stanna utan att det märks om man reglerar ner dem, man bör bara styra varvtalet på fläktarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.